Bukefalos 28 år!

Krumelurtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tandvärken är ju väldigt vanlig, det är mer hur jag behandlar tandläkarna och tandläkarnas ovilja att vara i närheten av mig som gör att det krävs extra tuffa, tåliga och förstående tandläkarpersoner när jag ska bli behandlad.
Alltså utsätter jag inte en stackars random Skånetandläkare för mig själv. Jag skulle kunna bli åtalad och det skulle ju vara dumt.
 
Jag tycker faktiskt det är väldigt konstig om man gnäller och uttrycker sina höga drömmar om att bli så bra man bara kan. Detta stället är ju inte ens ett slavställe och det kan ju vilken människa som helst kolla upp.

Jag syftade kanske inte just på bekväma damer som är nöjda med sin hästtillvaro :D :p

Man kanske inte har råd att jobba gratis? Som vuxen med anställning och betald semester så har man ju andra ekonomiska möjligheter, men då vill man kanske inte. Jag vet i alla fall själv när jag var yngre att jag inte hade haft råd att stå utan inkomst en sommar, hur gärna jag än velat. Hur det nu är måste man ju äta och betala hyra, det är svårt att komma ifrån.
 
Man kanske inte har råd att jobba gratis? Som vuxen med anställning och betald semester så har man ju andra ekonomiska möjligheter, men då vill man kanske inte. Jag vet i alla fall själv när jag var yngre att jag inte hade haft råd att stå utan inkomst en sommar, hur gärna jag än velat. Hur det nu är måste man ju äta och betala hyra, det är svårt att komma ifrån.
De elev platser jag sett har det varit inklusive boende och fickpengar, samt gratis stallplats, gratis träningar och andra sånna fördelar, men har man ett eget boende, häst på annat ställe osv så kanske det inte är ngt för en. Är man fattig 20åring som vill ha det som 24/7 "jobb" så kan det vara en bra deal och en merit för senare anställningar.
 
De elev platser jag sett har det varit inklusive boende och fickpengar, samt gratis stallplats, gratis träningar och andra sånna fördelar, men har man ett eget boende, häst på annat ställe osv så kanske det inte är ngt för en. Är man fattig 20åring som vill ha det som 24/7 "jobb" så kan det vara en bra deal och en merit för senare anställningar.

Fickpengar räcker ju inte så långt om man ska betala kläder, sjukvård, telefon och mat, och det behöver man ju alltid.

Frågan var ju varför inte alla unga som säger att de vill satsa på ridningen jobbar gratis på det sätt som beskrivs i tråden, alltså utan fickpengar och stallplats som ingår, och jag tror att ett svar helt enkelt är att man inte har råd. TS har ju semester, och får inkomst den vägen, då hamnar man ju i ett helt annat läge.

Jag vet i alla fall att när jag var ung student hade jag inte haft råd att stå utan inkomst en hel sommar, jag behövde sommarjobba så att jag kunde få in pengar. Det är först numer, när jag har betald semester, som jag har råd att vara ledig flera veckor.
 
Fickpengar räcker ju inte så långt om man ska betala kläder, sjukvård, telefon och mat, och det behöver man ju alltid.

Frågan var ju varför inte alla unga som säger att de vill satsa på ridningen jobbar gratis på det sätt som beskrivs i tråden, alltså utan fickpengar och stallplats som ingår, och jag tror att ett svar helt enkelt är att man inte har råd. TS har ju semester, och får inkomst den vägen, då hamnar man ju i ett helt annat läge.

Jag vet i alla fall att när jag var ung student hade jag inte haft råd att stå utan inkomst en hel sommar, jag behövde sommarjobba så att jag kunde få in pengar. Det är först numer, när jag har betald semester, som jag har råd att vara ledig flera veckor.

Jag kunde åka till Chefen och @Wilisia just för att : Mina barn är vuxna och utflugna, jag är lärare och har ferietjänst, min gubbe jobbar så han saknade mig inte alltför mycket, jag fick ta med mig hästen och fick boende och mat till mig och hästen.
Hade jag varit ung student så hade det inte gått, som några tydligt påpekar. Hade jag varit hästskötarstudent/praktikant så hade jag fått betalt utöver det jag fick nu och då hade det varit ett bra sommarjobb! Aldrig tråkigt, massor med hästar att rida, mycket som händer och intressant folk.
Jag vet att det är fler än mig som har möjlighet att lägga två veckor på något de vill förkovra sig inom på sin semester. Jag fick göra det gratis. Andra tanter i min ålder betalar 10 000-tals kronor för att åka på Yoga-resor eller Spa eller liknande. Eller 5000 på ett dressyr-läger.
Jag fick en massa kunskap, insikter, lärdomar och erfarenheter bara för jag vågade ta chansen när @Wilisia slängde ut en förfrågan. Fler borde våga. Kunskaper och erfarenheter är inte tunga att bära.
 
Jag kunde åka till Chefen och @Wilisia just för att : Mina barn är vuxna och utflugna, jag är lärare och har ferietjänst, min gubbe jobbar så han saknade mig inte alltför mycket, jag fick ta med mig hästen och fick boende och mat till mig och hästen.
Hade jag varit ung student så hade det inte gått, som några tydligt påpekar. Hade jag varit hästskötarstudent/praktikant så hade jag fått betalt utöver det jag fick nu och då hade det varit ett bra sommarjobb! Aldrig tråkigt, massor med hästar att rida, mycket som händer och intressant folk.
Jag vet att det är fler än mig som har möjlighet att lägga två veckor på något de vill förkovra sig inom på sin semester. Jag fick göra det gratis. Andra tanter i min ålder betalar 10 000-tals kronor för att åka på Yoga-resor eller Spa eller liknande. Eller 5000 på ett dressyr-läger.
Jag fick en massa kunskap, insikter, lärdomar och erfarenheter bara för jag vågade ta chansen när @Wilisia slängde ut en förfrågan. Fler borde våga. Kunskaper och erfarenheter är inte tunga att bära.
Jag försökte faktiskt få något liknande på ett dressyrstall i år men de två jag fick kontakt med backade för att jag är för gammal (35). Kändes konstigt då jag aldrig tänkt så mkt på ålder i stallmiljö. Snarare vore det en fördel för jag vet vad jag ger mig in på och är luttrad nog att ha förståelse för att folk driver verksamhet. Men det kanske hade löst sig om jag varit ute i bättre tid än jag var!?
 
Jag försökte faktiskt få något liknande på ett dressyrstall i år men de två jag fick kontakt med backade för att jag är för gammal (35). Kändes konstigt då jag aldrig tänkt så mkt på ålder i stallmiljö. Snarare vore det en fördel för jag vet vad jag ger mig in på och är luttrad nog att ha förståelse för att folk driver verksamhet. Men det kanske hade löst sig om jag varit ute i bättre tid än jag var!?

Jag trodde att jag skulle bli diskvalificerad p.g.a. åldern, för det krävs modiga "arbetsgivare" om man ska ta emot folk som är i samma/äldre ålder än en själv .
- Hos Chefen jobbade jag flera dagar utan Chefen och @Wilisia ( som var på tävling), tillsammans med Jossan. Jossan ska börja gymnasiet i höst ( hon är alltså precis lika gammal som mina elever) och hon bossade tydligt och bestämt över mig, för hon hade varit där förut... Roligt , spännande och det krävs att man är prestigelös. :)
 
Jag trodde att jag skulle bli diskvalificerad p.g.a. åldern, för det krävs modiga "arbetsgivare" om man ska ta emot folk som är i samma/äldre ålder än en själv .
- Hos Chefen jobbade jag flera dagar utan Chefen och @Wilisia ( som var på tävling), tillsammans med Jossan. Jossan ska börja gymnasiet i höst ( hon är alltså precis lika gammal som mina elever) och hon bossade tydligt och bestämt över mig, för hon hade varit där förut... Roligt , spännande och det krävs att man är prestigelös. :)
Jag såg fram emot att lära mig mer och att mocka mycket. Men det blir förhoppningsvis en annan gång, en av fördelarna med att vara egenföretagare. :)

Och som tillägg fick jag erbjudande om motsvarande i Portugal men det var krångligt att ta med lilla hästen dit...
 
Senast ändrad:
Jag trodde att jag skulle bli diskvalificerad p.g.a. åldern, för det krävs modiga "arbetsgivare" om man ska ta emot folk som är i samma/äldre ålder än en själv .
- Hos Chefen jobbade jag flera dagar utan Chefen och @Wilisia ( som var på tävling), tillsammans med Jossan. Jossan ska börja gymnasiet i höst ( hon är alltså precis lika gammal som mina elever) och hon bossade tydligt och bestämt över mig, för hon hade varit där förut... Roligt , spännande och det krävs att man är prestigelös. :)

Men då hade ni väl bara hand om hästar som ägdes av Chefen? Det var förstås inte så att folk hade betalat för att ha hästen i träning hos Chefen, och så var det en 16-åring och en semesterjobbande praktikant med några veckors erfarenhet som hade hand om hästen?

Alltså, jag tänker att du förstås inte vill få det att framstå inför eventuella kunder som läser här att om man lämnar hästen för utbildning i det stallet, så är det i själva verket underåriga och praktikanter som kommer ha hand om den.
 
Men då hade ni väl bara hand om hästar som ägdes av Chefen? Det var förstås inte så att folk hade betalat för att ha hästen i träning hos Chefen, och så var det en 16-åring och en semesterjobbande praktikant med några veckors erfarenhet som hade hand om hästen?

Alltså, jag tänker att du förstås inte vill få det att framstå inför eventuella kunder som läser här att om man lämnar hästen för utbildning i det stallet, så är det i själva verket underåriga och praktikanter som kommer ha hand om den.

Hästägarna vet om när vi är iväg. Sedan våra hästar inte råtrimmas 7 dagar i veckan, tävlas mycket, så behöver de även lugnare perioder för att inte bli skadade och utbrända. När de är till försäljning måste vi också veta att de funkar med andra ryttare och det är något vi lägger stor vikt vid. Vi lämnade en vuxen och en ungdom som även har varit hos oss tidigare, som vi också skolade in på hästarna som skulle ridas. Det är en stor gård även med fler människor som bl.a har jobbat för oss tidigare. Skulle den personalen vi har lämnat av någon anledning inte skulle fungera med någon av hästarna så hyr vi in personal som kan det. Jag vet inte riktigt hur du tror det funkar i storstall när personalen är iväg på meetings? Och klart man inte lämnar stallet till vem som helst, man ser ju till att det funkar. Vi var inte borta i en vecka, några dagar.

Har du andra synpunkter på vår verksamhet är du välkommen att kontakta mig.
 
@Mabuse ... Jag funderar på hur du tänker? Om man lämnar sin häst till en verksamhet där det ingår att tävla hästarna så är det väl bättre att "proffsen" gör det och att jag mockar? Och du inser väl orimligheten att man ska ta med ca 20 hästar i en lastbil på ett meeting så att inte "fel" person tar hand om/rider ut / dressyrar på banan i två dagar? Som kund skulle jag inte ens behöva bli informerad över det, för det inser jag själv ändå. I en verksamhet finns det oftast fler personer som gör jobbet. Och jag blir lite stött om du tror att jag som 50årig tant ( förvisso ftnewbie, men inte hästnewbie) är helt oerfaren och inte kapabel att ta det ansvaret i några dagar.
 
Och så kan man ju läsa mitt tidigare inlägg som om att jag lämnade allt ansvar till Jossan 16år- om man vill måla fan på väggen och vill missförstå. Att jag låter en 16åring växa/ta ansvar/ känna sig behövd och mest skillad betyder inte att jag inte tar något ansvar alls. Diskussionen handlade i mitt inlägg om att vi två kunde jobba jämlikt ihop. Vilket jag tycker är underbart, för det hade inte hänt i så många andra verksamheter.
 
Men då hade ni väl bara hand om hästar som ägdes av Chefen? Det var förstås inte så att folk hade betalat för att ha hästen i träning hos Chefen, och så var det en 16-åring och en semesterjobbande praktikant med några veckors erfarenhet som hade hand om hästen?

Alltså, jag tänker att du förstås inte vill få det att framstå inför eventuella kunder som läser här att om man lämnar hästen för utbildning i det stallet, så är det i själva verket underåriga och praktikanter som kommer ha hand om den.
Vad vill du uppnå med detta inlägget förutom osämja o taskig attityd?
 
Men då hade ni väl bara hand om hästar som ägdes av Chefen? Det var förstås inte så att folk hade betalat för att ha hästen i träning hos Chefen, och så var det en 16-åring och en semesterjobbande praktikant med några veckors erfarenhet som hade hand om hästen?

Alltså, jag tänker att du förstås inte vill få det att framstå inför eventuella kunder som läser här att om man lämnar hästen för utbildning i det stallet, så är det i själva verket underåriga och praktikanter som kommer ha hand om den.

ja det är ofta som underåriga och praktikanter håller till i stall och jobbar runtom hästarna, men det är sällan de jobbar MED hästarna, dvs gör ngt för deras utbildning överhuvudtaget. är ingen skillnad mellan att låta praktikanten skritta hästen i 40min mot att den ska gå i skritten.
eller låta X och Y hänga med på lite galopp för konditions träning. det är bara ett bra sätt att vara effektiv och hålla medarbetarna glada ;). det är inte så att man lämnar över någon form av ansvar över ridningen eller utbildningen.

och att ta in och ut från hagen och mocka boxarna klarar nog de flesta som har hästen på träning av att ryttarna inte gör ;).

de stall som har behövt extra hjälp med ridning och utbildning har anställt beridare enligt min erfarenhet. har inte ens sett elever göra mer än att ev ta någon träning på ryttarens hästar för ryttaren eller ryttarens tränare. annars är det deras egen de tävlar och annars så gör det inte någon mer avancerad ridning än vad hästskötarna har gjort. mer ridning kanske men fortfarande motionsridning.

sen i de stall jag varit så har det sällan varit så många som ryttaren faktiskt ägt själv.
har faktiskt inte ens haft någon koll på vems som är vems, alla hästarna ska behandlas lika bra i vilket fall som.
 
Det är nog väldigt sällan hästarna rids alltid av ägaren till utbildningsstallet/försäljningsstallet etc. Jag skulle inte ha problem med det, men jag kanske hade uttryckt att all utbildning ska ske med personen, motionsridning/uteritter kan ju ske med vem som helst då. Däremot vet jag stall där ryttaren aldrig suttit på hästen förrän dagen då ägaren kommer på besök, och det är fult.

När jag jobbade i stall så var det ofta så att vi hästskötare motionsred utbildningshästarna ute och utbildarna red hästarna i träning och tävling. De gav mycket, både till mig som amatör men också att hästen faktiskt klarar av byte av ryttare och i alla fall, en ryttare som är sämre än utbildaren. Det är guld värt. Sa däremot ägaren att ingen annan än xxx får rida hästen blev det självklart så. Vissa hästar var så pass farliga att bara xxx red de helt själv. Vi red lektioner på stallägarens hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
30
· Visningar
2 178
Senast: Luff
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 027
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 683
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp