Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...
LIA skrev:
Vari beror skillnaden mellan dessa? Beror det på att behovet att utföra rörelsen (här samlingsord för utfört beteende) saknas? Eller att förutsättningen för att kunna utföra rörelsen saknas?
Är det så, att alla generationer lärt den vilda hästen att göra det den gör i frihet, och att den tama hästen (ännu) inte själv lärt sig att göra rörelsen, fast förutsättningar och “behov” finns nu?
Hästen har fått sin repertoar av naturliga beteenden genom att den genom evolutionen anpassats till livet som vildhäst. Vilka beteenden som förekommer naturligt hos ett djur är en följd av båda de saker du skriver - fysisk förmåga att utföra beteendet, och att beteendet gör att djuret klarar sig bättre i sin miljö, föder fler ungar och klarar bättre att föda upp dem så att de överlever. Hästar skulle t ex fysiskt klara att bygga lika fina "bon" som suggor gör när de ska grisa, men det ökar inte fölens chanser att överleva. Därför får du aldrig se en häst bygga ett bo. Det är inte ett naturligt beteende för hästar.
Alla beteenden som finns hos vilda hästar finns också hos tama, avel för eller emot vissa beteenden tar tid och har i fallet med hästar inte bedrivits speciellt målmedvetet. Möjligen har aveln påverkat beteendenas frekvens. Jämför t ex med hundar. Hos alla hundar finns samma beteenden; vakta, valla, apportera m.m. Men skillnaderna för hur bra och gärna tamhundar utför dessa beteenden skiljer sig åt väldigt mycket mellan de olika raserna.
LIA skrev:
Är det inte i grunden så, att alla beteenden vi ser hos hästar, stammar från vissa grundbeteenden, vilka dom har dom fysiska förutsättningarna att utföra? Jmfr t ex människan och matte. Har vi lärt oss addera dom första 10 siffrorna, kan vi sedan bygga på nästan hur långt som helst, alldeles själva...
Mja, möjligen så tillvida att vi lärt hästen att utföra beteendena på våra kommandon. Men tänker du efter så har vi inte lärt hästen något som inte sedan tidigare var ett naturligt beteende, och att tolka signaler och att följa en ledare är inte heller något onaturligt för hästen.
LIA skrev:
En fundering: Hästar har ingen anledning att bita sönder en plastbal, eftersom dom inte har sett en sådan tidigare, heller inte vet vad plast är eller att balen är full med mat. Runt omkring plastbalen finns massor av bete, sådant hästen i evigheter levt av.
En häst hemma, den nyfiknare av dom, kan inte låta bli att provbita i det mesta, och så även i en bal. Trors att dom funnits där i flera dagar. ..
Tja, men de är ju nyfikna av naturen. Nu vet jag ju t ex inte hur gammal din häst är, men för unghästar är det ett helt normalt beteende att testa att bita i saker och ting. Och hästar av alla åldrar är ganska ofta på jakt efter mer mat...
LIA skrev:
Slutsats? 1: Detta att häst två väljer att ta en ny bal i st f att gå fram och äta av samma mat som ettan har, ser jag som att den lärt sig av att titta på. Vad tror du?
Slutsats? 2: Beteendet att bita/tugga finns naturligt. Beteendet att bita plast eller att tugga storbal finns inte naturligt. Beteendet att bita/flytta för att komma åt mat finns.
Alltså ser häst nummer två vad ettan gör, och härmar tillvägagångssättet för att komma åt maten..
Hästen hjärna fungerar definitivt tillräckligt bra för att känna igen ställen där det finns mer mat. Men att "bita på bal" är inte ett beteende som skiljer sig från att "bita på ställe där det kan finnas mat". Se det hela med hästens ögon!
LIA skrev:
Slutsats? 3: Min tanke är att allting som en häst fysiskt kan utföra, gör den också, om motivationen finns. Det spelar ingen roll, om det är en människa eller en häst som inspirerar den. Eller om det är någons önskan att dom ska utföra en viss rörelse. I botten finns hästens egen vilja att ha det lugnt och bekvämt, att äta och dricka, att röra sig osv, osv. Ser hästen en väg att uppnå detta, tar den den vägen. Även om vägen är ny, och även om vägen visas av en häst..
Jo, men fortfarande skulle den inte börja utföra ett beteende som inte finns naturligt i dess beteenderepertoar. Eller skulle du kunna tänka dig en häst bygga bo? Det finns helt enkelt inte. Det är svårt för oss människor att förstå eftersom vi själva har så komplexa hjärnor och har förmåga till abstrakt tänkande. Det har inte hästen. De är jättesmarta på "hästsättet" men det har helt enkelt inte varit till fördel för hästar, i det liv de är anpassade till, att ha mer komplexa hjärnor än vad de har.
LIA skrev:
Min häst kan räkna! Digitalt!! (Smil!)
Scen1: Jag tar en morot, hästen tar en tugga, mumsar, tar en tugga till, mumsar och får så sista biten. Är nöjd och avkopplad.
Scen 2: Efter andra tuggan, får grannhästen sista biten, alt jag gömmer den. Reaktionen blir: Var är min morot? VAR ÄR min morot? Jag VET att det finns en bit kvar!
Scen 3: Som scen1, men grannen får en egen morotsbit efter hästens tredje. Är ändå nöjd och avkopplad.
Slutsats? 4: Hästen vet och kommer ihåg, om den lämnade en bit i min hand. Alltså 0 eller 1. = förmåga att tänka? Ett beteende den lärt sig själv?.
Ja, det verkar ju vettigt att hästar har förmågan att komma ihåg om de tagit sista tuggan av maten eller lämnat något kvar. Tänk dig scenariot med en vildhäst. Den har hittat mat. Om den inte kan avgöra om den ätit upp maten eller om det finns mer så finns risken att den lämnar kvar mat, som den behöver för att överleva, i onödan. Eller så går den kvar och slösar tid på att leta efter mat som inte finns, vilket gör att den hittar mindre mat och har sämre chanser att överleva. De hästar som genom mutationer (ja, alltså, evolution tar en fruktansvärd tid) fått tillräckligt komplexa hjärnor för att göra den uträkningen har överlevt bättre än hästar som inte klarat det, och de har fått fler avkommor som de gett sin fina hjärna i arv till. De hästar som fått onödigt komplexa hjärnor har inte haft någon fördel av det, det har tagit onödigt med energi att utveckla hjärnan och det är större risk att något blir fel. De har inte i större utsträckning än några andra hästar förökat sig och gett just sin typ av hjärna i arv till avkommorna.
LIA skrev:
Avd krubbitning, slutsats? 5: Om hästens miljö är tillräckligt fel, och om hästen har disposition för just detta beteende, tror jag att den kan bli ”smittad” av att se en annan häst göra detta. Att de flesta hästar inte blir ”smittade”, tror jag beror på att dispositionen för krubbitning saknas/är låg. Beroende på individ, tror jag vi istället kan få se vävare, allmän surhet, ”vill inte bli fångad”, hjärnavtrubbad osv. Oavsett vilket, är det vår förbannade skyldighet att hålla hästar, så problemen inte uppstår! Alternativet är att inte ha häst!!.
Fortfarande inte när det gäller krubbitning. Lika lite som att pållan börjar bygga ett bo till sitt lilla föl om det regnar ute. Däremot kan vissa naturliga beteenden av olika orsaker yttra sig som beteendestörningar - surhet, svår att fånga i hagen, slänger av, m.m. Men det beror snarare på vad hästen har för strategi att hantera stress och frustration, vilket också är ärftligt. En häst kommer aldrig att börja krubbita enbart för att den ser en annan häst göra det, utan för att den är stressad/ frustrerad och måste hantera det på något sätt.
LIA skrev:
Ojdå... Hoppas att du inte tycker att du behöver göra det...