Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En kommentar, bland annat i boken "Unghästar" tar de upp att unghästar (som ska bli ridhästar) bör hållas bland hästar som rids och tränas. Just för att de lär sig av att se det ofta.
Tack för era svar! Har iofs inte tänkt köpa för avel i större utsträckning utan i så fall bara ta ett föl elelr så för att det skulle vara skoj. Men det stod i annonsen att hon säljs extremt billigt pga krubbitning och ägaren inte ville ha henne kvar i aveln.
Men det jag tänkte då var:
Föl 1 blev inte krubbitare, mamman gick med rem hela tiden.
Föl 2 blev krubbitare men mamman hade inte rem under diperioden.
Funderar på om det har med saken att göra. Föl 2 lärde sig beteendet av sin mamma.
Om du har ambitionen att hålla diskussionen på vetenskaplig nivå, så måste du också lägga dig där själv: dvs ange vetenskapliga källor för det du påstår.
Så därför skulle jag vilja att du anger vetenskapliga källor (namn på person samt på avhandling och årtalet för denna) när det gäller följande:
1. Den som påstår med 100% vetenskaplig säkerhet "att hästar inte kan utföra en så komplicerad handling som ren härming faktisk är?"
2. Den som påstår att gnägga, sparka i väggen etc vid utfodring är ett naturligt beteende för hästar.
3. Den som har observerat hästar i frihet som plockar endast blåbär, hallon etc utan att äta bladen och kvistarna som bären sitter på.
Sedan skulle jag också vilja att du definierar begreppet "naturligt beteende". Du får dessutom gärna berätta vad du har för utbildning inom biologi, etologi och hippologi...
Det här resonemanget är också intressant:
"De exemplen du tar upp har ingenting med härmning att göra. Det är bara naturligt flockbeteende och finns där för att hästen skall överleva som ett stäppdjur. Man skulle kunna kalla det en viss form av härmning men det har inget att göra med den härmingen som en människa är förmögen att utföra."
1. Vad finns det för motsatsförhållande mellan härmning och naturligt flockbeteende? Vetenskaplig källa?
2. Var någonstans framgår det att diskussionen gäller "härmning som en människa är förmögen att utföra"? Mitt inlägg gäller alla former som inkluderar härmning!
Om du inte har förstått det av mina tidigare inlägg, så kan jag påpeka det tydligare: min bakgrund är vetenskaplig, jag har läst både biologi och etologi i bl a USA. Men jag har valt att gå längre, att acceptera även det som inte är vetenskapligt fastställt än, eftersom det hjälper mig mycket i mitt arbete med problemhästar och felhanterade hästar.
De här iakttagelserna om härmning är dock inget speciellt för mig, jämför t ex Henry Blake och hans iakttagelser om att brunstiga ston som har gått ensamma tillsammans med kvigor har börjat hoppa på kvigorna, precis som kvigor gör (vilket är ett högst onormalt stobeteende).