Krubbitning ärftlig?!

Sv: Krubbitning ärftlig?!

En kommentar, bland annat i boken "Unghästar" tar de upp att unghästar (som ska bli ridhästar) bör hållas bland hästar som rids och tränas. Just för att de lär sig av att se det ofta.

Nej frågan är verkligen om det är någon mening med att fortsätta denna diskussionen. Du har bestämmt dig för att tillskriva hästen egenskaper som är baserade på dig som människa. De exemplen du tar upp har ingenting med härmning att göra. Det är bara naturligt flockbeteende och finns där för att hästen skall överleva som ett stäppdjur. Man skulle kunna kalla det en viss form av härmning men det har inget att göra med den härmingen som en människa är förmögen att utföra.

Men idag är det så vanligt att man identifierar hästen genom sig själv. Jag fryser idag alltså måste hästen frysa.

Som sagt så skrev jag att ta och leta runt lite i SLU's arkiv det finns en hel del avhandlingar där om just hästens beteende och även en om krubbitning som var väldigt intressant att läsa (det har bla funnits en länk till den här på Buke).

Du tillskriver hästen mänskliga förmågor som den inte har detta draget av slutsater som du har sett på dina hästar. Men att feltolka information och pga det dra felaktiga slutsatser ett ganska så vanligt misstag. Ta tex isländshästarnas exem som man förut trodde berodde på gräset. Slutsatsen var ju helt logisk igentligen. Man släppte hästarna på gräs och så fick de exem. Det är fortfarande en del idag som tror att exemet kommer från gräs och håller sina islandshästar på grus hela sommaren.

Genom åren så har jag lärt mig att vetenskaplig fakta är det mest säkra sättet att bygga sina kunskaper på. Tänk vad många myter som envist lever kvar idag som skulle kunna försvinna. Men när det kommer till hästar så har alla sin egna sanning. Framför allt inom ridhästområdet så är det snarare regel än undantag att alla har sitt eget tyckande och tänkande baserat på egenskapade teorier som i många fall saknar helt grund.

Jag säger snarare så att om fler förlitade sig på vetenskaplig fakta istället för en massa eget påfund så skulle många hästar ha det bättre idag.

Fast det är kanske det som är skillnaden i vårat tänk. Jag baserar min kunskap på vetenskapligt faställd fakta. Du baserar din kunskap på dina egna teorier och upplevelser (vilket i och för sig inte behöver vara fel men det ger ju en större orsäkerhetsfaktor då det är så lätt att dra slutsatser baserat på okontrollerbar fakta).

Mvh

Tora

En kommentar, bland annat i boken "Unghästar" tar de upp att unghästar (som ska bli ridhästar) bör hållas bland hästar som rids och tränas. Just för att de lär sig av att se det ofta.

Men att dra slutsatsen att hästarna blir lugnare för att de ser en annan häst ridas kan ju inte bli mer felaktig och visar snarare på stora kunskapsluckor i hästarnas beteende. Snarare är det så att hästen blir lugnare just för att de andra hästarna är lugnare. Men det har absolut inget med härmning att göra. Finns det verkligen folk som tror att hästen tänker "Om min kompis rids och inte blir rädd så är det väl inte så farligt antagligen".

Det är ju bara vanligt flockbeteende som man utnyttjar.

Mvh

Tora

Jag håller med Tora- den här diskussionen har helt tappat fokus..

Om man inte vet, utan bara tror sig vara kunnig, så ska man tydligt markera det genom att tex skriva "enligt min åsikt" eller liknande...

Att utge sig vara självutnämd expert, och sedan skriva tvärtemot vad det finns forskning om, samt blanda ihop hästars olika beteende gör bara det hela helt ointressant som diskussion.

SYND -på ett mkt intressant ämne.

Om du har ambitionen att hålla diskussionen på vetenskaplig nivå, så måste du också lägga dig där själv: dvs ange vetenskapliga källor för det du påstår.

Så därför skulle jag vilja att du anger vetenskapliga källor (namn på person samt på avhandling och årtalet för denna) när det gäller följande:
1. Den som påstår med 100% vetenskaplig säkerhet "att hästar inte kan utföra en så komplicerad handling som ren härming faktisk är?"
2. Den som påstår att gnägga, sparka i väggen etc vid utfodring är ett naturligt beteende för hästar.
3. Den som har observerat hästar i frihet som plockar endast blåbär, hallon etc utan att äta bladen och kvistarna som bären sitter på.

Sedan skulle jag också vilja att du definierar begreppet "naturligt beteende". Du får dessutom gärna berätta vad du har för utbildning inom biologi, etologi och hippologi...

Det här resonemanget är också intressant:
"De exemplen du tar upp har ingenting med härmning att göra. Det är bara naturligt flockbeteende och finns där för att hästen skall överleva som ett stäppdjur. Man skulle kunna kalla det en viss form av härmning men det har inget att göra med den härmingen som en människa är förmögen att utföra."
1. Vad finns det för motsatsförhållande mellan härmning och naturligt flockbeteende? Vetenskaplig källa?
2. Var någonstans framgår det att diskussionen gäller "härmning som en människa är förmögen att utföra"? Mitt inlägg gäller alla former som inkluderar härmning!

Om du inte har förstått det av mina tidigare inlägg, så kan jag påpeka det tydligare: min bakgrund är vetenskaplig, jag har läst både biologi och etologi i bl a USA. Men jag har valt att gå längre, att acceptera även det som inte är vetenskapligt fastställt än, eftersom det hjälper mig mycket i mitt arbete med problemhästar och felhanterade hästar.
De här iakttagelserna om härmning är dock inget speciellt för mig, jämför t ex Henry Blake och hans iakttagelser om att brunstiga ston som har gått ensamma tillsammans med kvigor har börjat hoppa på kvigorna, precis som kvigor gör (vilket är ett högst onormalt stobeteende).

Senast ändrad:

Tack för era svar! Har iofs inte tänkt köpa för avel i större utsträckning utan i så fall bara ta ett föl elelr så för att det skulle vara skoj. Men det stod i annonsen att hon säljs extremt billigt pga krubbitning och ägaren inte ville ha henne kvar i aveln.

Men det jag tänkte då var:

Föl 1 blev inte krubbitare, mamman gick med rem hela tiden.

Föl 2 blev krubbitare men mamman hade inte rem under diperioden.

Funderar på om det har med saken att göra. Föl 2 lärde sig beteendet av sin mamma.

Jag skulle inte köpa ett sto till ave som säljs billigt för att ägaren inte vill ha den i avel...

Om du har ambitionen att hålla diskussionen på vetenskaplig nivå, så måste du också lägga dig där själv: dvs ange vetenskapliga källor för det du påstår.

Så därför skulle jag vilja att du anger vetenskapliga källor (namn på person samt på avhandling och årtalet för denna) när det gäller följande:
1. Den som påstår med 100% vetenskaplig säkerhet "att hästar inte kan utföra en så komplicerad handling som ren härming faktisk är?"
2. Den som påstår att gnägga, sparka i väggen etc vid utfodring är ett naturligt beteende för hästar.
3. Den som har observerat hästar i frihet som plockar endast blåbär, hallon etc utan att äta bladen och kvistarna som bären sitter på.

Sedan skulle jag också vilja att du definierar begreppet "naturligt beteende". Du får dessutom gärna berätta vad du har för utbildning inom biologi, etologi och hippologi...

Det här resonemanget är också intressant:
"De exemplen du tar upp har ingenting med härmning att göra. Det är bara naturligt flockbeteende och finns där för att hästen skall överleva som ett stäppdjur. Man skulle kunna kalla det en viss form av härmning men det har inget att göra med den härmingen som en människa är förmögen att utföra."
1. Vad finns det för motsatsförhållande mellan härmning och naturligt flockbeteende? Vetenskaplig källa?
2. Var någonstans framgår det att diskussionen gäller "härmning som en människa är förmögen att utföra"? Mitt inlägg gäller alla former som inkluderar härmning!

Om du inte har förstått det av mina tidigare inlägg, så kan jag påpeka det tydligare: min bakgrund är vetenskaplig, jag har läst både biologi och etologi i bl a USA. Men jag har valt att gå längre, att acceptera även det som inte är vetenskapligt fastställt än, eftersom det hjälper mig mycket i mitt arbete med problemhästar och felhanterade hästar.
De här iakttagelserna om härmning är dock inget speciellt för mig, jämför t ex Henry Blake och hans iakttagelser om att brunstiga ston som har gått ensamma tillsammans med kvigor har börjat hoppa på kvigorna, precis som kvigor gör (vilket är ett högst onormalt stobeteende).

Jisses jag har läst så mycket så jag kommer inte ihåg vad allt heter. Mycket är också bara forskningsprojekt och inte böcker. Men en del av det jag har läst finns bla på SLU's hemsida. Du kan väl bara söka där.

Det var ett tag sedan jag sökte där och de har gjort om sökmotorn lite grann sen jag var där sist men jag har för mig att söktermerna flockbeteende, stereotypa beteenden och instinkt gav en del intressanta resultat.

Att ston betäcker varnadra har jag sett när jag jobbade på stuteri. Framför allt så var det unga ston som kunde hoppa på varandra när de fick sin första riktiga brunst.

Kan inte du förstå den enkla skilnaden i naturlig flockinstinkt och härmande beteende? Det är ju enkla baskunskaper när det gäller hästar.

Att följa flocken = naturligt beteende
Att lära sig krubbita genom att härma en annan häst = en komplicerat beteende som få arter förutom människa kan göra

Alla kan ha en jättefin utbildning här på Buke. Det intressanta är att det är alltid de som är mest annonyma som har bäst utbildning/kunskap/erfarenhet.

Jag föredrar som sagt att dra mina slutsatser baserat på vetenskapligt baserad fakta. Sen är det klart att man kan ha egna teorier men då är det som sagt teorier och det är viktigt att påpeka det isåfall. Risken med egna teorier är att det är stor risk att de är byggda på felaktiga slutsatser.

Men för min del så ger den här diskussionen inget mer. Det känns som om jag bara upprepar mig hela tiden. Vill du veta mer så gå direkt till källan. Det finns som sagt en del intressant att läsa på bla SLU. Finns även en del annat att läsa på nätet men där är jag lite mer tveksam till faktasäkerheten. Det känns som SLU står för en hyffsad hög faktasäkerhet. Annars finns det hur mycket böcker som helst att läsa.

Men du får som tro precis vad du vill. Jag är inte intresserad av att "omvända" dig på något sätt. Jag har baserat min kunskap om krubbitning på vetenskaplig fakta. Det räcker utmärkt för mig och de krubbitare som jag har kommit i kontakt med. Faktum är att ingen annan häst (vare sig föl eller vuxen) har lyckats med konststycket att härma en krubbitare så jag är mer än nöjd.

Däremot så hoppas jag in i det längsta att du faktiskt har rätt att hästar kan härma andra hästar. Min plan är att låta min häst gå i en hage brevid ett stall där det finns två jättefina dressyrhästar (två riktigt fina läromästare). Min tanke är nämligen att min häst skall lära sig svår dressyr genom att se på när dessa två hästar rids i paddocken. Tänk vad mycket träning jag sparar :idea: :rofl:.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

"Jisses jag har läst så mycket så jag kommer inte ihåg vad allt heter. Mycket är också bara forskningsprojekt och inte böcker. Men en del av det jag har läst finns bla på SLU's hemsida. Du kan väl bara söka där."
Det FINNS INGA vetenskapliga forskningsresultat om de saker jag bad dig ge referens till. Varken hos SLU eller i böcker. Och det är anledningen till att du inte kan ange källor till dina påståenden. Så innan du påstår något i vetenskapens namn, ta reda på om det verkligen förhåller sig så! Annars är din trovärdighet noll.

Sedan tycker jag att du ska ta och läsa igenom mina inlägg en gång till, i lugn och ro. Då upptäcker du att jag ÖVER HUVUD TAGET inte diskuterar om ifall hästar lär sig krubbitning genom att härma eller inte. Utan BARA påpekar att hästar faktiskt kan lära sig genom att härma saker. (Vilket du t o m själv erkänner i något inlägg medan du samtidigt förklarar bort det med att det inte är den komplicerade typen av härmning som du avser....).

När det gäller t ex skänkelvikning, så är det i sig inte någon komplicerad rörelse för hästen att flytta sig sidled och korsa benen. Det kan man från marken få de flesta (friska) hästar att göra inom 5 min. Har man god ryttarkänsla (vet hur man ska göra) och en häst som är musklad och van att bära ryttare, brukar det inte ta speciellt mycket längre att uppsuttet få hästen att flytta sig i sidled och korsa benen.

(Det som kan vara svårt för hästen är att göra det med en ryttare på ryggen som är i obalans, eller som hamnar på fel sida i sadeln och därmed motverkar rörelsen åt sidan. Samt att göra det i den form och med den rakriktning som TR kräver. För det krävs en viss träning och muskelbyggande. Därför behöver man finslipa. Men att få hästen att flytta sig är inget svårt eller komplicerat).

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 562
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka