Krubbitning ärftlig?!

Sv: Krubbitning ärftlig?!

Att det är svårare att sälja en krubbitare än en icke krubbitare tror jag inte att någon säger något om?

jag har aldrig sålt någon, så jag vet inte, MEN jag har letat stallplats till min som krubbiter!

"ridhästmänniskor" är lite paranoida när det gäller krubbitning, de fattar inte att det inte smittar, det är inte pesten lixom ;)

stall 1) stod hos galopptränaren på landet = hon var van att vissa fullblod har en eller annan olat.

stall 2) ALLA i det stallet krubbet (alla var fullblod, avelsstona och deras avkommor), så de hade inga problem med att ta in min med :p

stall 3) stallägaren hade själv 2 fullblod från banan = inga problem

stall 4) cool stallägare :bow:

*KL*

Jag har alltid lärt mig att krubbitning, vävning etc kommer av stallmiljö etc. Det kan säkert vara en utlösande faktor MEN jag är övertygad om att dispositionen absolut nedärvs, och att hästar kan bli krubbitare även under idealiska förhållanden om de har dispositionen för det.

På rak arm vet jag en fullblodshingst som lämnat många krubbitare, sen finns halvblodshingstar som själva är krubbitare (vilket det väl inte pratas högt om) och som med vissa ston lämnar krubbitare.

Till TS fråga - jag hade inte köpt ett sto för avel som är krubbitare. Gör man det så får man vara beredd på att avkommorna blir det och det gör dem inte direkr lättsålda...

Mvh Cissi

Har aldrig märkt att det skulle vara svårare att sälja en krubbitare om det är en bra tävlingshäst. Många hästar i högre nivå har någon form av "störning" likaså det finns de som inte gör ett dugg. men går man runt i stallarna på internationella tävlingar så är många hästar lite speciella

Skulle själv aldrig tveka på att köpa en krubbitare när det gäller en häst som presterar bra liksom jag aldrig skulle tveka att avla på den senare

Har aldrig märkt att det skulle vara svårare att sälja en krubbitare om det är en bra tävlingshäst. Många hästar i högre nivå har någon form av "störning" likaså det finns de som inte gör ett dugg. men går man runt i stallarna på internationella tävlingar så är många hästar lite speciella

Skulle själv aldrig tveka på att köpa en krubbitare när det gäller en häst som presterar bra liksom jag aldrig skulle tveka att avla på den senare
Jag håller med till 100%. Jag har sålt flera krubbitare och det är ingen som har reagerat nämnvärt över det. Jag har ju då även köpt en hel del krubbitare och det gör mig ingenting. Vad hästen gör på sin fritid är hästens ensak, det bryr jag mig inte om. Jag har aldrig haft halsring eller försökt få bukte med beteendet utan alltid låtit de få hålla på och det har faktiskt blivit mycket bättre på många jag har haft.

Så länge det inte spelar någon roll för ridningen så skiter jag i vad hästen gör i form av olater. Jag tror att många tycker precis likadant som mig.

Jag håller med dig. Vi har haft/har /har sålt flera stycken, och det har aldrig varit ngn som backat ur pga det - iofs skriver jag det redan i annonserna så kanske några backat ur genom att inte ens ringa...:grin:

Vi använder inte heller rem på våra.

*kl*

men om det är en vanlig LB-häst så finns det 1 miljon andra, då behöver man inte köpa ett problem, de får man ändå så småning om.

men själva tänket, en tävlingshäst på hög nivå har en eller annan olat (eller är speciella), det får man ju verkligen ta!
synd bara att galopphästar har fått det där "över" sig.

Jag är mycket tveksam om jag skulle köpa en "vanlig" häst med det problemet, nu köpte jag en galoppör som var (är) krubbitare, ångrar inte, MEN man ska vara medveten om vissa saker som kan bli försvårade, tex stallplats.

En annan viktig sak är ju att kolikhästar kan BLI krubbitare. En sådan skulle jag passa mig för däremot!
En ovana pga stress (galopp) är en sak, men en ovana pga magproblem - nej tack.

Vad jag däremot funderar en del över är :
Om man har ett sto som krubbiter pga magkatarr("stressmage"), - vilket ju visat sig vara en stor anledning till just ovanan i sig .
Dvs stoet kraubbar av samma anledning som vi själva vill/måste rapa i vissa lägen - så är jag ganska säker på att "känslig/orolig mage kan nedärvas i större utsträckning , och då finns möjligheten att även ngn av avkommorna lägger sig till med krubbitning i framtiden - helt enkelt för att lätta på trycket i övre magregionerna...

Men att krubbitning som ovana nedärvs tror jag inte på.

Precis vad jag fått höra och jag tycker att det låter som en mkt trolig orsak. ..

En ovana pga stress (galopp) är en sak, men en ovana pga magproblem - nej tack.

Nu blir jag väldigt nyfiken...;)

varför gör du sådan skillnad på de olika anledningarna(?) till varför en häst krubbiter...???:confused:

STRESS = hästen mår dåligt = går att lösa genom byte av miljö/omläggnad i foderstat osv...

MAGPROBLEM (kommer iofs ofta av stress:angel:) = hästen mår dåligt = går att lösa genom ändrad foderstat, lugnare miljö osv...

kl

Jag har inte läst hela tråden, men hallå! Alla barn vill härma och vara som sina mammor. Inte konstigt att fölungen krubbiter. Behöver inte vara svårare än så.

Tack för era svar! Har iofs inte tänkt köpa för avel i större utsträckning utan i så fall bara ta ett föl elelr så för att det skulle vara skoj. Men det stod i annonsen att hon säljs extremt billigt pga krubbitning och ägaren inte ville ha henne kvar i aveln.

Men det jag tänkte då var:

Föl 1 blev inte krubbitare, mamman gick med rem hela tiden.

Föl 2 blev krubbitare men mamman hade inte rem under diperioden.

Funderar på om det har med saken att göra. Föl 2 lärde sig beteendet av sin mamma.

Nu blir jag väldigt nyfiken...;)

varför gör du sådan skillnad på de olika anledningarna(?) till varför en häst krubbiter...???:confused:

STRESS = hästen mår dåligt = går att lösa genom byte av miljö/omläggnad i foderstat osv...

MAGPROBLEM (kommer iofs ofta av stress:angel:) = hästen mår dåligt = går att lösa genom ändrad foderstat, lugnare miljö osv...

såhär har jag hört.

kolikhästar kan börja krubbita pga koliken (magen).

sen har du yttre stressen, tex. galopphästar, travhästar, tävlingshästar som börjar pga stressen runtomkring dem.
de som börjar på "den sidan" har "genen"...

för mig är det två olika grupper!

det jag fått lärt mej med krubbitning är en beteendestörning som inte nedärvs, utan den kommer när hästen ätabehov inte blivit tillgodosett eller vad man säger. dessutom stress. så om dessa är i samma stall som antagligen går på samma rutiner blir det ju lättare att dom hästar som verkligen behöver sitt "äta" behov blir krubbbitare.
som tec en vävare slutar väva om den får gå på lösdrift å får röra på sej. men sen när den kommer in igen väver den igen.
men det som kan vara äftligt är väl isf deras behov av att äta/röra sig mer än andra. vissa individer har kanske inte samma behöv av just äta hela tiden å röra sej som dessa som får detta beteende har.

ursäkta lite sluddrit men ja :) hoppas ni förstog va ja mena.

som tec en vävare slutar väva om den får gå på lösdrift å får röra på sej. men sen när den kommer in igen väver den igen.

stämmer inte. box walker, vävare å krubbitare kan fortsätta ute!

Mitt fullblod har bitit vad jag än har gjort, och hon har gjort det i alla stall jag har stått! Mer eller mindre - visst, men hon kommer aldrig sluta! Det är som att knarka, de får endorfiner (må-bra-hormon) av att bita, klart de inte slutar!

*kl*
Skilj på magproblemshästar och stresshästar, inte samma sak, men resultatet (ex. krubbitning) blir detsamma!

De flesta galopphästar tex står på fri tillgång på stråfoder, där är det YTTRE stressen...

ok nu har jag tjatat klart :p

Visst KAN dom göra det , men många blir betydligt bättre, kanske inte 100 %, men iallafall.

Mitt fullblod har bitit vad jag än har gjort, och hon har gjort det i alla stall jag har stått! Mer eller mindre - visst, men hon kommer aldrig sluta! Det är som att knarka, de får endorfiner (må-bra-hormon) av att bita, klart de inte slutar!
Det är ju tråkigt att du inte lyckats få ditt fullblod att sluta - det finns ju såklart "obotliga" fall, även om de inte tillhör vanligheten.
Att dra "alla över en kam" utifrån att din häst inte lyckats bli av/minska sitt beteende känns ju inte helt rätt...

*kl*
Skilj på magproblemshästar och stresshästar, inte samma sak, men resultatet (ex. krubbitning) blir detsamma!

Vill gärna veta var du hittat de forskningsresultaten ? Länka gärna, för det här är verkligen ett intressant ämne...

De flesta galopphästar tex står på fri tillgång på stråfoder, där är det YTTRE stressen...

Men OM de hästarna flyttas till en betydligt lugnare miljö, tas bort från tävlings/träningsmiljön och fortsatt får obegränsat med bra grovfoder - vad tror du det skulle ha för effekt på dom?

såhär har jag hört.

kolikhästar kan börja krubbita pga koliken (magen).

sen har du yttre stressen, tex. galopphästar, travhästar, tävlingshästar som börjar pga stressen runtomkring dem.
de som börjar på "den sidan" har "genen"...

för mig är det två olika grupper!

Jag skulle inte säga att det är två olika grupper. Hästarna kan ha magsår utan att ha koliksymptom. Man har vid undersökning av hästmagar med endoskop hittat magsår som "bifynd" hos en stor andel av de undersökta hästarna.
Hästar som utsätts för vad du kallar för yttre stress kan ha magsår.
De flesta hästar som krubbiter har magsår och den senaste forskningen visar på att det är magsår som är orsaken till att de börjar krubbita (för att minska smärtan). Långt ifrån alla dessa har koliksymptom.

Mitt fullblod har bitit vad jag än har gjort, och hon har gjort det i alla stall jag har stått! Mer eller mindre - visst, men hon kommer aldrig sluta! Det är som att knarka, de får endorfiner (må-bra-hormon) av att bita, klart de inte slutar.

De flesta streotypier (vilket krubbitning är) är i princip omöjligt att få djuret att sluta med när de väl har börjat även om man tar bort orsaken till att de börjat. Det här gäller för alla typer av strerotypier inom alla djurslag.

BTW så finns sterotypier endast bland djur i fångenskap.

Det är ju tråkigt att du inte lyckats få ditt fullblod att sluta - det finns ju såklart "obotliga" fall, även om de inte tillhör vanligheten.
Att dra "alla över en kam" utifrån att din häst inte lyckats bli av/minska sitt beteende känns ju inte helt rätt...
men snälla, jag har sett fler + att jag har läst mkt om det i hopp om att hitta metoder för att få min egen att sluta + olika teorier om remmens vara eller icke vara (testat bägge själv).
Självklart ser jag inte min egen som the one and only och att exakt alla är som hon :cool:

Vill gärna veta var du hittat de forskningsresultaten ? Länka gärna, för det här är verkligen ett intressant ämne...
Fick av heylan på buke, PM:a henne om du vill ha kompendiet (jag vill inte ge bort det för hon har ju gjort det, som du kanske förstår!)

Men OM de hästarna flyttas till en betydligt lugnare miljö, tas bort från tävlings/träningsmiljön och fortsatt får obegränsat med bra grovfoder - vad tror du det skulle ha för effekt på dom?
tyvärr inte mycket alls.
de blir ju belönade i å med endorfiner varje gång de suger luft.

en intressant sak som stod i det där kompendiet var att om man hindrar dem från att bita så är det i sig en stress. Även att om du förhindrar att hästen biter, så "tar den igen" det vid tillfälle, en rem som är på halva dygnet gör alltså inte att hästen biter mindre totalt!
Ska ta och läsa igenom det där så jag minns allt igen :) var ett bra tag sedan jag själv "forskade" inom ämnet!

Jag skulle inte säga att det är två olika grupper. Hästarna kan ha magsår utan att ha koliksymptom. Man har vid undersökning av hästmagar med endoskop hittat magsår som "bifynd" hos en stor andel av de undersökta hästarna.
Hästar som utsätts för vad du kallar för yttre stress kan ha magsår.
De flesta hästar som krubbiter har magsår och den senaste forskningen visar på att det är magsår som är orsaken till att de börjar krubbita (för att minska smärtan). Långt ifrån alla dessa har koliksymptom.

men magsår är ju inte samma som kolik, och det har jag aldrig skrivit heller :) (fast det kanske du inte säger heller :p)

det jag säger är att kolikhästar (= ont i magen) kan börja krubbita, som även du skriver, för att minska smärtan.

en magsårshäst har ju förmodligen fått magsåret pga stress!
men visst, magsårshästar kan också börja bita, men då är det ju stressen som har orsakat magsåret. = yttre orsak från början!

kolik är inte stress!!!

men magsår är ju inte samma som kolik, och det har jag aldrig skrivit heller :) (fast det kanske du inte säger heller :p)

det jag säger är att kolikhästar (= ont i magen) kan börja krubbita, som även du skriver, för att minska smärtan.

en magsårshäst har ju förmodligen fått magsåret pga stress!
men visst, magsårshästar kan också börja bita, men då är det ju stressen som har orsakat magsåret. = yttre orsak från början!

kolik är inte stress!!!

Jag menar inte heller att kolik = magsår utan menar precis som andra i denna tråden att du inte kan dela upp dessa hästar i två grupper. ALLA hästar som krubbiter gör det för att hantera stress.
Kolik (symptom på buksmärtor) kan uppstå pga stress. Sen kan även magsår (buksmärtor) utlösa stress.
Stress definerar jag (och t.ex. Per Jensen) som något som individen upplever när den inte kan hantera en situation. Stressen utlöser sterotypierna som djuret utför för att på något sätt kunna hantera denna situation. Olika individer har olika hög tröskel för hur mycket stress de tål innan de börjar utföra strerotypier. Det är denna tröskel som jag tror är ärftlig.
Forskning visar även att djur som förhindras att utföra sina sterotypier visar tecken på att stressnivåerna ökar. Det är därför vissa forskare menar på att det inte är bra att använda rem

knapplån

INGA listor på hingstar vars avkommor råkat bli krubbitare, tack!
Svartmålning håller vi inte på med här!

Så länge det inte finns några officiella uppgifter om nedärvning av krubbitning och hingstar som eventuellt skulle kunna nedärva det så är det helt enkelt inte tillåtet att "hänga ut" hingstarna här heller. Speciellt inte eftersom man inte ens VET om det är ärftligt!
(och forskningsprojekt får man nog använda andra ställen för än bukes avelsforum)

yes en Jalmoodare! Cool och snäll, men ja, biter. Hon kan snappa också. Dock är hon bättre nu, men alltid när hon äter! Står inte i hagen och biter iaf!

Min började när hon mådde dåligt på banan när hon var 3år. Hon var dessutom väldigt smal och hade problem med magen, så jag är inte förvånad!

Hon kunde äta havre hos mig ett tag, sen gick hon av maten (här om månaden), fick ont i magen, slutade genast med havre, ger bara fibergi och hö nu, och nu är hon perfa!

Jag har hört mycket gott om Jalmoodare, dom verkar vara trevliga och ridbara, röra sig trevligt och ha bra hoppförmåga. Men hittills har jag personligen inte hört talas om nån som inte biter... (Har sett nån gammal tråd där nån haft avkomma/avkommor som inte bitit dock).

Den jag känner bäst, och har ridit, är helt underbar i allt. Men började som sagt bita vid avvänjningen... Aldrig vart på banan, tror inte att han stått på havre nån gång heller...

Mvh Cissi

Jag har hört mycket gott om Jalmoodare, dom verkar vara trevliga och ridbara, röra sig trevligt och ha bra hoppförmåga. Men hittills har jag personligen inte hört talas om nån som inte biter... (Har sett nån gammal tråd där nån haft avkomma/avkommor som inte bitit dock).

Den jag känner bäst, och har ridit, är helt underbar i allt. Men började som sagt bita vid avvänjningen... Aldrig vart på banan, tror inte att han stått på havre nån gång heller...

Mvh Cissi

får klippa ut å visa min häst ;)
hon får ifs trevligt steg när hon slappnar av, men hoppa... hellre än bra ;) hon hoppar så hon river underifrån med fram å sen årets hopp över :p men söt när hon gör det :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 562
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka