Krubbitning ärftlig?!

Mysaan

Trådstartare
Ni som är duktiga här inne. Jag har börjat leta häst nu eftersom min älskling ska få somna in. Har tittat lite på ston och hitta ett sto som ska säljas pga av hon är krubbitare och hennes föl blivit det och därför var värdelös i aveln.

Men är krubbitning verkligen ärftligt? Oftas är väl det ett betingat beteende?

Någon som vet? :)

Sv: Krubbitning ärftlig?!

Det kan ärva förutsättningarna för att utvecklas till krubbitare, men sen måste ju den utlösande faktorn uppkomma

Jag jobbade i ett stall där de hade en krubbitare som avelssto och alla hennes avkommor blev krubbitare. De första tre avkommorna stod på stall med sin mamma så de har sett henne krubbita, men resten (5 st) har enbart gått på lösdrift så de har inte sett henne krubbita, men de krubbet i alla fall.

Jag är efter den erfarenheter samt andra som haft liknande erfarenheter ganska så övertygad om att krubbitning nedärvs.

Mitt stos mamma var krubbitare och mitt sto är det inte. Hon gillar att gnaga trä men snappar absolut inte luft och får hon tillräckligt med grovfoder gnager hon inte alls.

ärftlighetsteorin kör jag med på...

sen LÄRDE sig min kompis häst att krubbita.. hon är lite översmart, stod bredvid en, och testade själv, tillslut fick hon till det...

Jag jobbade i ett stall där de hade en krubbitare som avelssto och alla hennes avkommor blev krubbitare. De första tre avkommorna stod på stall med sin mamma så de har sett henne krubbita, men resten (5 st) har enbart gått på lösdrift så de har inte sett henne krubbita, men de krubbet i alla fall.

Jag är efter den erfarenheter samt andra som haft liknande erfarenheter ganska så övertygad om att krubbitning nedärvs.

jag har helt andra erfarenheter. Anser absolut inte att krubbitning nedärvs, har aldrig någonsin sett bevis på det.

Däremot är det en känd sanning att vissa stallmiljöer(o omgivningar) ger betydligt mer krubbitare än normalt, vilket många gånger ligger bakom rykten om att krubbitning "smittar" av sig:mad:

Vad jag däremot funderar en del över är :
Om man har ett sto som krubbiter pga magkatarr("stressmage"), - vilket ju visat sig vara en stor anledning till just ovanan i sig .
Dvs stoet kraubbar av samma anledning som vi själva vill/måste rapa i vissa lägen - så är jag ganska säker på att "känslig/orolig mage kan nedärvas i större utsträckning , och då finns möjligheten att även ngn av avkommorna lägger sig till med krubbitning i framtiden - helt enkelt för att lätta på trycket i övre magregionerna...

Men att krubbitning som ovana nedärvs tror jag inte på.

Jag har dock hört om en avelshingst som själv var krubbitare och som fick en stor procent krubbitande avkommor. Ärftligt eller sammanträffande?

kan ju bero på tempramentet oxå! Lätt att bli uttråkad, mkt energi osv tror jag absolut kan nedärvas!

så saker som kan framkalla krubbitning tror jag absolut kan nedärvas, men krubbitningen i sig tror jag inte för ett ögonblick på att det nedärvs!

Att ett sto som krubbiter får föl som grubbiter är väl inte ett dugg konstigt, fölet härmar ju bara mamma, och det är absolut inget konstigt!

Precis som prins_rollo skrev så tror jag att förutsättningarna för krubbbitning är ärftligt.

lite allmänt:

Sen har jag varit med om hästar som har börjat krubbita efter en antibiotikakur.

Jag ser det som väldigt osanolikt att någon häst kan lära sig detta beteende av att stå brevid någon annan som gör det. Det är så komplicerade faktorer bakom härmning och jag har svårt att tänka mig att hästar kan klara av det. Nog för att de är smarta ibland men inte riktigt så smarta.

Har för mig att det bara är apor, delfiner och några fågelarter som klarar av en sådan komplicerad handling som att härma någon rakt av (bortsett från människor då).

Krubbitning kallas väl för stereotypa beteende? För en häst är krubbitning ingen naturlig förtelse utan en störning. Av den anledningen är det svårt för någon häst att härma en annan som krubbiter. Det är helt enkelt inte naturligt för den.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

KL

Vad jag har förstått är anlaget för att utveckla krubbitning, detsamma som för vävning och andra beteendestörningar. Alltså borde ett föl med krubbitande mamma likaväl kunna bli en vävare, boxvandrare osv.

Har själv ett krubbitande sto som är dräktig och det skall bli spännande att se hur fölet kommer att bli.

Det skulle säkert kunna vara så. I många fall är det säkert inte en enda faktor som utlöser dessa beteendestörningar. Får man då kanske två faktorer av mamman och en från den omgivningen så blir resultatet utav detta en beteendestörning.

Hoppas att det går bra med ditt föl.

Mvh

Tora

jag har helt andra erfarenheter. Anser absolut inte att krubbitning nedärvs, har aldrig någonsin sett bevis på det.

Däremot är det en känd sanning att vissa stallmiljöer(o omgivningar) ger betydligt mer krubbitare än normalt, vilket många gånger ligger bakom rykten om att krubbitning "smittar" av sig:mad:

Om man har ett sto som krubbiter pga magkatarr("stressmage"), - vilket ju visat sig vara en stor anledning till just ovanan i sig .
Dvs stoet kraubbar av samma anledning som vi själva vill/måste rapa i vissa lägen - så är jag ganska säker på att "känslig/orolig mage kan nedärvas i större utsträckning , och då finns möjligheten att även ngn av avkommorna lägger sig till med krubbitning i framtiden - helt enkelt för att lätta på trycket i övre magregionerna...

Jag har aldrig heller varit med om att det nedärvs faktiskt. Har själv två ston som biter men är inte ett dugg orolig för att de skall lämna vidare det till sina avkommor. Det ena stoet har dessutom haft tidigare föl och ingen har bitit av dem

Jag har dock hört om en avelshingst som själv var krubbitare och som fick en stor procent krubbitande avkommor. Ärftligt eller sammanträffande?

Jag har också hört det - inte om en utan om flera hingstar...

Men jag hävdar ändå att det är känslig mage/nervöst psyke eller dyl som nedärvs och som gör avkommorna mer benägna än övriga att utveckla krubbandet...

Inte själva beteendet krubbitning!

Hoppas ni förstår hur jag tänker:crazy::D

Vi har nu ett sto i avel som krubbiter (måttligt numera men rejält för några år sedan) - hon har tidiagre avkommor som aldrig visat ngn som heslt tendens till att krubba.
Så jag är inte ett dugg orolig för att ha henne i avelsboxen.

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt och hållet.
Det är inte beteendet i sig som nedärvs utan de förutsättningar som leder till att hästen börjar krubbita.

*KL*

Jag har alltid lärt mig att krubbitning, vävning etc kommer av stallmiljö etc. Det kan säkert vara en utlösande faktor MEN jag är övertygad om att dispositionen absolut nedärvs, och att hästar kan bli krubbitare även under idealiska förhållanden om de har dispositionen för det.

På rak arm vet jag en fullblodshingst som lämnat många krubbitare, sen finns halvblodshingstar som själva är krubbitare (vilket det väl inte pratas högt om) och som med vissa ston lämnar krubbitare.

Till TS fråga - jag hade inte köpt ett sto för avel som är krubbitare. Gör man det så får man vara beredd på att avkommorna blir det och det gör dem inte direkr lättsålda...

Mvh Cissi

Detta håller jag med om.

Har ett sto som har lindrig krubbitning och började inte med detta förrän hon var ca 14-15 år! Hon har mkt känslig mage dessutom. Nu har jag inte haft råd att köpa Probimin för hennes mage och att ge henne att ha något att äta konstant hjälper inte. Så för tillfället är det halsring på inomhus. När magen verkar ok krubbiter hon inte.

En dålig stallmiljö som främjar krubbitning kan ju t ex vara för lite grovfoder och spån som strö så hästens mage får stå tom för länge. Det är stressande nog för en häst.

*KL*

Till TS fråga - jag hade inte köpt ett sto för avel som är krubbitare. Gör man det så får man vara beredd på att avkommorna blir det och det gör dem inte direkr lättsålda...

Mvh Cissi

Det där var väl ändå att ta i lite----;)

Har du några bevis på att det är så?
Eller är det bara dina funderingar, precis som jag har mina.

OM du har bevis skulle jag vara väldigt tacksam om du ville dela med dig av dessa- då detta är för mig, och många andra ett mkt intressant ämne...

ärftlighetsteorin kör jag med på...

sen LÄRDE sig min kompis häst att krubbita.. hon är lite översmart, stod bredvid en, och testade själv, tillslut fick hon till det...

De kan ju ta efter ett beteende också, men det är ju under förutsättning att båda hästarna står under samma förhållanden som ger upphov till beteendestörningen. Personligen skulle jag se över dem hästarnas uppstallning eftersom det är där problemet ligger och inte i att en häst är "översmart".

I övrigt tror jag att det kan vara ärftligt i den meningen att vissa är mer lättstressade och därmed har lättare för att börja. Därmed inte sagt att de ärver själva beteendestörningen, eftersom den är en reaktion på omgivningen.

De kan ju ta efter ett beteende också, men det är ju under förutsättning att båda hästarna står under samma förhållanden som ger upphov till beteendestörningen. Personligen skulle jag se över dem hästarnas uppstallning eftersom det är där problemet ligger och inte i att en häst är "översmart".

I det fallet kan jag med säkerhet säga att det har med översmartheten att göra. Hon lär sig saker efter att stå och studera dem!

Det där var väl ändå att ta i lite----;)

Har du några bevis på att det är så?
Eller är det bara dina funderingar, precis som jag har mina.

OM du har bevis skulle jag vara väldigt tacksam om du ville dela med dig av dessa- då detta är för mig, och många andra ett mkt intressant ämne...

Det var att ta i mycket - och jag uttryckte mig fel. Sorry :o

För att vara helt ärlig - jag känner faktiskt inte till några ston som är krubbitare som är i avel (vad jag kan minnas) och följaktligen inte några krubbitande avkommor till krubbitande ston.

Dock känner jag till två ston (fullblod) på rak arm som lämnat krubbitare. Ingen av dessa var krubbitare.
Sto 1 har fått två föl - det första efter krubbitarhingst blev krubbitare/vävare direkt efter avvänjningen. Föl två är efter (fullblodshingst) som inte krubbiter - hon är inte krubbitare.
Sto 2 vet jag inte riktigt hur många föl hon fått, 3 tror jag? Två efter två olika krubbitande halvblodshingstar, båda blev krubbitare.

Stallmiljö etc har varit optimal för dessa, mycket grovfoder, mycket bra utevistelse. Har gått med jämnåriga unghästar som inte blivit krubbitare.

Sto 1:s första föl är efter en hingst som lämnat många krubbitare - jag har inte träffat på någon som inte varit krubbitare faktiskt.

Eftersom det verkar vara ganska "starkt" nedärvt från hingsten så borde det vara än mer så från stoet, då man också har det faktum att fölet tillbringar så lång tid med henne?

Att det är svårare att sälja en krubbitare än en icke krubbitare tror jag inte att någon säger något om?

Än en gång - jag uttryckte mig klumpigt i mitt förra inlägg!

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 562
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka