krubbitare.. hur får man dom att sluta?!

P

phelle91

tråden kanske ligger helt fel .. eller så finns de kanske redan en .. är inte så "hemma" när det gäller bukefalos än..

men iaf , min ponny har börjat krubbita extremt mkt. i väggar och allt. (men inte ute på staket) har bitrem med dubbla remmar eller vad man ska säga , den har funkar bäst hittils men nu har han kommit på ngr trixs hur man undviker den och kan bita iaf.

han går ute länge och har att tugga på så han har inte tråkigt inne..

har lagt in grenar och smörjt in hela boxen med kladd som alla säger "ska funka så bra" .. :crazy:

har ni nå bra tips på hur man ska göra?

Sv: krubbitare.. hur får man dom att sluta?!

Fri tillgång på hösilage. En del krubbiter pga magproblem, vissa lär sig av andra hästar.

Har den lätt för att bli tjock kan man ge den halm istället.

vissa hästar går de inte att göra nåt åt..har dom väl börjat så fortsätter dom oavsett vart dom är eller vad man gör..
har hört att man kan operera dom tror jag? men har hört att de inte alltid har funkat de heller.
om inte hästen krubbiter ute så kanske hästen kan gå på lösdrift..?

Oftast så börjar beteendet av en orsak och fortsätter av en annan, gäller både krubbitning och vävning! Blir som en tvångstanke samt att hästen blir hög av sin olat. Att förhindra beteendet och bryta mönstret är ju vad man kan göra, men att bota det kan man nog glömma, tyvärr.

Kicki :)

Kan inte så mkt om just krubbbitning, men nånting är ju fel! Antingen för lite att göra, för lite att äta för lite utevistelse...
En ska jag kan tänka mej är att, många hästar blir bara fysiskt trötta aldrig pyskist. Försök få h*n att jobba med huvudet, träna tex. NH, lr gör andra övningar man kan ju föröska lära dom olika trick huvudskaen är att dom får tänka. Har du hund är det nogi nte så såvrt att komma på övningar :).
Provade idag att gömma morötter under en burk som min häst skulle leta fram, i början fattade han inte men sen förstod han :). Han står i sjukhage nu och får bara ut och gå 15 min/dag förösker därför aktivera huvdet på han lite.
NH funkar oxå väldigt bra när min häst är stressad, han blir helt lugn, mna ser verkligen hur han slappnar av. Kan tänka mej att stressade hästar kan börja med olater.

Lycka till :)

Min häst luftsnappar, och enligt inlägg i en annan tråd här, ska probitin,
(osäker på vad det heter) återställa hästarnas magkultur.
Det är ofta pga magproblem, som de luftsnappar.
Borde vara samma för gamla hederliga krubbitare?

smeta något äckligt där hästen biter...

smeta något äckligt där hästen biter...

Det hjälper oftast inte. Hästen snappar luft pga att det stillar smärta och oro i magen. Många utav krubbitarhästar har magsår.

Om ni kan så åk in med er ponny på klinik och gå ner med kamera i magsäcken. Veterinären kan då ev ställa en diagnos.

MVH M

tråden kanske ligger helt fel .. eller så finns de kanske redan en .. är inte så "hemma" när det gäller bukefalos än..

men iaf , min ponny har börjat krubbita extremt mkt. i väggar och allt. (men inte ute på staket) har bitrem med dubbla remmar eller vad man ska säga , den har funkar bäst hittils men nu har han kommit på ngr trixs hur man undviker den och kan bita iaf.

han går ute länge och har att tugga på så han har inte tråkigt inne..

har lagt in grenar och smörjt in hela boxen med kladd som alla säger "ska funka så bra" .. :crazy:

har ni nå bra tips på hur man ska göra?
Att använda kladd och remmar mm. är att bota symptomen och inte urspunget till beteendestörningen. Har hästen hållit på med detta länge så är det svårt att få hästen att sluta. Några möjligheter finns dock att bryta mönstret.
Byte av box och strö= En ljus box med fönster samt halm i riklig mängd som strö. En lugn vrå men ändå med sällskap av annan häst som är vänlig och lugn i boxen brevid.
Se över foderstaten= Mycket stor mängd grovfoder och bara kraftfoder/tillskott för att rätta till för eventuella kvoter.
Med lite tur fungerar det, det är värt ett försök i alla fall.

Är han en "äkta krubbitare" som står och får i sig luft, eller är han helt enkelt en trä-ätare?

Om det är det senare, så kan du prova att ge honom aspbark.

Immer

dom som väver mår bra av att ha väldigt fasta vanor å en flock som han trivs i å inte är för stor..lungn å ro inte fräs rida så hästen blir sträsad.....å så fri tillgång att tugga på nåt....

jag är ingen expert när det gäller sånna beteendestörningar. Men jag tänker så här att nått fel måste det vara eller varit. Hästen kanske redan hade det när man köpte den och det är nog inte så lätt att få bort det då... Finns väl några krubbbitarrämmar tror jag det heter, men vet inte hur dom funkar...

ha har alltid varit krubbitare .. nu biter han inget i krubban längre utan bara i väggar osv! men ska testa hänga in lite leksaker och grejer. försöka hålla honom sysselsatt helt enkelt! tack för alla svar : )

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 062
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 959
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 292
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka