Krubbitande häst!

Sv: Krubbitande häst!

Delvis kl

Min häst krubbiter också, rätt mycket/ofta dessutom, och han krubbet redan när han kom till mig. Jag har kollat upp magen på klinik, gått in med kamera och det enda dom hitta där var "mask"..:p. Det blev en dyr maskkontroll det året skämtade vi om...:D

Han har sedan han kom till mig stått på fri tillgång på grovfoder, får ytterst lite krafftfoder om något alls, går på lösdrift (utom vissa perioder, har dock alltid fri tillgång på grovfoder) i stor kuperad hage och har sällskap. Alltså som jag ser det finns det inga "yttre" skäl till krubbitningen sen han kom till mig och det är snart 5 år sedan.

Hur som helst så tycker jag att det saraaandersson skriver låter vettigt, magproblem är nog det största skälet till krubbitning, men sen när beteendet väl är utvecklat, så fortsätter det även om den ursprungliga orsaken är borta. Magproblem kan man ju få av många skäl, inte bara felaktig foderstat, stressig miljö tex.

Nej jag tror att det är endorfinerna som är den stora boven i dramat, dom är beroendeframkallande, precis som tex rökning, från början fanns det ett skäl...magproblem...miljöproblem.....men när dessa är borta så fortsätter hästen krubbita ändå, det har blivit en vana och den vill ha endorfin-kicken krubbitningen ger...läste en artikel om detta i Hästfocus (tror jag) för några år sedan...
 
Sv: Krubbitande häst!

Vill tillägga också att krubbitning i sig inte är skadligt. Har man sett till att miljön är OK (lugnt i stallet, kompisar i hagen, mkt utevistelse, mm), att hästen har en OK foderstat (mkt grovfoder och lite kraftfoder) och hästen ändå krubbiter så har det helt enkelt blivit en ohängd vana, samt att hästen är beroende av endorfinerna.

Så som jag förstod artikeln (Häsfocus tror jag det var) så är det inte sjysst mot hästen att sätta på krubbitarrem, den är obehaglig och gör ont och är ju inte ens nödvändig då själva krubbitandet i sig inte är något problem för hästen. Först och främst måste man ta reda på orsaken, när det är åtgärdat så låt hästen hålla på....

....och man kan göra iordning en plats (i hagen/boxen) på lämplig höjd där hästen kan utöva sitt "bereoende" utan att komma till skada, sätta en extratråd högst upp på stolparna i hagen så slipper man sneda stolpar eller stolpar som går av också, sen är det bara att låta hästen hålla på...
 
Sv: Krubbitande häst!

Att visa magsår orsakas av för lite grovfoder visst, men det är långt ifrån hela sanningen. Det finns tusen och åter tusen orsaker till magsår på en häst. Men att hästen börjar krubbita för att den har magsår är inte ovanligt. De endorfiner som utlöses fungerar som en form av smärtstillande och lindrar det obehag som magsåret medför. Så ensidigt som du ser på det att alla hästar med magsår får för lite grovfoder och därför krubbiter de, så är det tyvärr inte... Annars hade det hela varit enkelt löst. Hade gärna sett någon form av källa på det du hävdar eftersom du verkar så säker på din sak ;) Vore alltså intressant att veta om det är eget tyckande och slutsater du dragit eller om det faktiskt finns någon konkret fakta på det du skriver.

Självklart finns det fler orsaker till magsår!
Jag är hippologstudent och hänvisar till Margareta Rundgren.
har nyss haft tenta på hästens beteende..
Jag sitter ju inte och hittar på massa saker ...
 
Sv: Krubbitande häst!

Självfallet inte... menar mer om det är de nu kommit fram till de genom forskning eller det fortfarande handlar om teorier och slutsatser. Tror vi är överrens om att för lite grovfoder kan leda till krubbitning, men det är ju egentligen bara sekundärt eftersom det är lite grovfoder -> magsår -> krubbitning. Arbetar själv på djursjukhus med just hästar, så jag får se en hel del av dessa hästar med problemen vi talar om. Det finns forskning som visar bland annat att krubbitning minskar surhetsgraden i magsäcken...
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp