Krubbitande häst!

J

Jari

Jag har nu haft min häst i 4 månader och jag har upptäckt nu att den krubbiter. Jag vet inte vad man kan göra, är det någon som har lite tips om vad jag ska göra för att få den att sluta?
 
Sv: Krubbitande häst!

Krubbitning är ofta ett symptom på stress. Antingen har det uppkommit efter flytten eller så har den utvecklat beteendet innan och fortsätter av gammal vana. Det ökar stressen hos hästen att hindra den från att krubbita, att sätta på en krubbitarrem är därför inte ett bra alternativ.

Försök istället se om du kan förbättra din hästs miljö. Kanske byta box till en lugnare del av stallet, eller en där den har bättre översikt över de andra hästarna - vissa blr stressade av att det händer för mkt, andra över att inte ha full kontroll. Kanske kan den få utökad hagtid, halm i boxen att pilla med, mer aktivering, Om den redan rids mycket så kanske du kan lägga till ytterligare skrittpromenader ute i skogen- om du själv inte har tid så kanske en skötare är ett alternativ som kan skritta/jogga ut några dagar i veckan - om man ökar succesivt kan hästen gott gå 2 ggr de dagarna.. en lekboll som man fyller med lite mat så får den en del av sin giva genom att rulla på bollen så ramlar maten ut. - ger stimulans och förlänger ättiden. Alt. byta ut den del kraftfoder mot en ökad grovfodergiva för att förlänga tuggtiden ännu mer. Lusern är ofta bra om det vanliga grovfodret inte har tillräckligt bra kvalitet.
Hur är ljudnivån? Är radion ofta på? - För vissa hästar är det stressande att inte höra ordentligt.

Vad har stallet för rutiner? Är de fasta med mat på samma tider, hästarna släpps ut och in i samma ordning osv? Om inte så kan bergfasta rutiner hjälpa en stressad häst.

Du får försöka prova dig fram till vad som fungerar för din häst. Du kommer nog inte få bort problemet helt men kan få det att minska. Försök se över ytorna i boxen så att hästen har mjuka kanter att krubbita mot. För den kommer krubbita och då är det bättre med mjuka ytor som sliter mindre på tänderna.
 
Sv: Krubbitande häst!

Krubbitning kan också vara ett tecken på problem med magen, t.ex. magsår och liknande om jag inte har helt fel för mig, så kolla det också.
 
Sv: Krubbitande häst!

Jag fick min att sluta krubbita med 5 dl proviva om dagen i två veckor, sen en fjärdedels bit bakjäst om dagen i två veckor. Sen proviva igen. Fick ta om kuren igen efter ett tag. Men sen så släppte det helt.
 
Sv: Krubbitande häst!

Det är inte säkert att det går att få bort, min är krubbitare och det går inte trots massor med försök, mer mat, leksaker, utevistelser, hagkompis och stor box, trots detta så sitter det rotat i honom och jag har accepterat det. Men som sagt, det kan vara problem med grovtarmen, att den är stressad/uttråkad eller att stallmiljön är dålig/stressig så den skapar olater.
När du köpte den, hade den olaten då?
 
Sv: Krubbitande häst!

Min är också krubbitare och luftsnappare dessutom och dte har han varit sedan lång tid tillbaka. Nu har det blivit bättre när vi kom till nya stallet där de får 5 mål hösilage om dagen och kraftfoder 3 gånger. Han står på en stor mängd hösilage, runt 11 kg torrt hösilage (TS på 78%) och får en väldigt liten mängd kraftfoder. Utöver dessa fodringar får han tillgång till ett finmaskigt hönät med 2 kg hösilage, relativt svårätet hösilage under natten.

Att ha relativt fri tillgång till hösilage tror jag är anledningen till att han minskat krubbitningen, då han håller sig sysselsatt.
 
Sv: Krubbitande häst!

Krubb-bitning är en beteendestörning som man ej kan bota helt. Däremot kan man lindra symptomen avsevärt!

En beteendestörning får bara djur som inte lever i sin naturliga miljö.
Oftast beror det på att tuggbehovet inte är tillfredsställt och begränsad kontakt med andra hästar.
Så; mer grovfoder och mindre kraftfoder, längre hagutvistelse med andra hästar och halm som strö :) Ta bort eventuella galler mellan boxarna.

Det där att det hänger ihop med magsår har jag också förklaring till. Hästar som krubb-biter, väver eller har nån beteende störning får det ju oftast av för lite grovfoder. Lite grovfoder och mycket kraft är heller inte bra för magen -därav magsår och tarmproblem.

Krubb-bitning är alltså inte en orsak till magsår, samtidigt som magsår inte är en orsak till krubb-bitning -men det kan hänga ihop!
 
Sv: Krubbitande häst!

Jag håller med om att fri tillgång på hö är det allra bästa men funderar ändå på en sak... Min häst är också krubbitare men biter som allra mest just när hon äter. Hon tar en tugga hö och sen biter hon, ny tugga hö, bita.

Då blir det ju mer krubbitning ju mer hö hon får. Hänger ni med på vad jag menar? :)
 
Sv: Krubbitande häst!

Det är samma med min! han biter nu mer bara när han får mat, och om han blir väldigt upphetsad på tävling etc :)
 
Sv: Krubbitande häst!

Jag har också en luftsnappare och som du säger har denna häst inte gått att bota helt. Det är däremot lindrigare när hästen får ordentligt med strå, får gå med sina kompisar och är i lugn och ro. Men det försvinner aldrig helt för den fortsätter nog av vana.

Men den är ju go för det =)
 
Sv: Krubbitande häst!

Låter som om hon har utvecklat det under stressiga fodringar eller om det är väldigt stressigt vid matdags. Kanske byta boxgranne till henne så hon inte känner sig lika stressad under mattiden?

I "mitt" stall står ett sto som inte kan äta i lugn och ro om man inte lägger hennes hö i ena hörnet och boxgrannens hö så långt bort från hennes sida som möjligt. Och inte ens då är hon helt cool utan måste ibland snurra runt och göra utfall mot boxgrannen. Så jag tror nog att vårat konstlade sätt att fodra hästarna lätt ger upphov till stress. I ett sånt läge kanske det kan vara lugnare om man kan sätta fast en skärm vid gallret som man fäller upp under fodring och ned när hästarna ätit klart? Bara en tanke jag fick när jag tänkte på att det är ju rätt svårt att skapa avskildhet åt en häst som kanske känner att dens mat är "hotad" av de andra runt omkring..
 
Sv: Krubbitande häst!

Hon krubbet redan innan hon kom till mig så jag kan inte svara på hur det uppkom men din teori låter ju sannolik :) För tillfället är det inte ett dugg stressigt vid fodring. De får krafft inne och sen hö ute, lunch ute och sen kommer de in och får kvällshö och krafft och sen lämnar man stallet = de kan äta ifred. Ute biter hon ingenting utan bara i boxen så ju mer jag tänker på det desto mer verkar din teori stämma! Men jag har ju ingen aning eftersom hon som sagt bet redan innan hon kom till mig.
 
Sv: Krubbitande häst!

Har oxå en krubbitare, hon va det redan när jag köpte henne (11 år sedan).
Troligen har det uppkommit när hon va galopphäst, hon va väldigt stressig häst när jag fick hem henne. Genom åren har hon dock blivit mycket bättre, men hon är känslig om det sker någon förändring i hennes miljö.

Nu har jag ett eget stall där hon har stått hela tiden, i samma box. Hon är ute hela dagarna i stora kupperade hagar och får så mycket grovfoder som hon kan pilla i sig. Nu biter hon enbart vid fodring, men även ute i hagen när de får hö (biter på stolpar eller träd). Men som sagt det har blivit mycket bättre.
Det som jag märkte gjorde mest på henne var när hon hade fått föl, då hade hon fullt upp med detta så hon glömde nog helt enkelt bort sin olata.:devil:
Så efter föltillkomsten så har hon lugnat ned krubbitningen lite till.

Man får nog helt enkelt acceptera att hästen är och förblir en krubbitare. Bara man kollar upp så att allt är som det ska (att den är frisk i övrigt).
Sen är det nog så att man få ge hästen de bästa förutsättningarn för att må bra och va lugn.
* Fasta rutiner
* Mycket att pyssla med. Kankse halm i box, fri tillgång på grovfoder...m.m.
* Lugn och ro i stallet. Ej en massa liv och spring!
* Motionera regelbundet
Finns nog massor mer och tänka på, olika vad som påverkar hästarna negativt. Man märker ju detta efterhand.

/Mia
 
Sv: Krubbitande häst!

Jag hade en krubbitare som aldrig bet så lite som när man hade rem på. Hon slappnade av då och åt sitt hö istället för att stå och bita hela tiden. När hon var ute i hagen eller gick på sommarbete stod hon jämt och bet på en stolpe, men inne när hon hade rem bet hon ingenting.
Hon stod på halm, var ute mycket och hade gott om hö. Motionerades osv.
Beteendet hade hon haft i många år så det var inget som uppkommit hos mig.
 
Sv: Krubbitande häst!

Där har du fel. Magsår kan framkalla beteende såsom krubbitning, alltså kan magsår visst vara en orsak till krubbitning.

:bow::bow::bow::bow:

Japp! och många hästar har blivit avsevärt bättre med bahandling av Losec tror jag vet var, dock dyrt osv men krubbitning är ett symptom på tex sura uppstötningar samt bråck på magmunnen hos häst. Därav att många krubbiter mest i början när dom får mat men mot slutet när dom sura uppstötningarna minskar minskar även krubbitningen:grin:
 
Sv: Krubbitande häst!

Det är vanligare än man tror. På det djursjukhus där jag arbetar ser vi magsår OFTA. Sen är det ju förstås inte alla hästar med magsår som krubbiter eller snappar luft. Men det är ganska logiskt när man tänker efter... hästen försöker på något sätt lindra det obehag som magsåret orsakar.
 
Sv: Krubbitande häst!

Där har du fel. Magsår kan framkalla beteende såsom krubbitning, alltså kan magsår visst vara en orsak till krubbitning.

men man måste då fundera på orsaken till magsåret. Oftast beror det på för lite grovfoder och mycket kraftfoder. Det blir då "för mycket" magsaft och det "skvalpar över" margoplicatus och hamnar på den känsliga körtelfria delen och magsaften är ju frätande och det fräter helt enkelt hål och det blir till ett magsår.

Hästar som får för lite grovfoder har också ett otillfredsställt tuggbehov (som är ett större behov än vad många tror) och då får hästen beteende störningar.. så som ex. krubb bitning.

Magsår och krubb bitning kan komma ungefär samtidigt och därför tror man att det ena orsakar det andra.. när det i själva verket är för lite grovfoder som är den egentliga orsaken.
 
Sv: Krubbitande häst!

Jag har också en luftsnappare och som du säger har denna häst inte gått att bota helt. Det är däremot lindrigare när hästen får ordentligt med strå, får gå med sina kompisar och är i lugn och ro. Men det försvinner aldrig helt för den fortsätter nog av vana.

Men den är ju go för det =)

Ja, klart hästen är underbar ändå :laugh:
Som sagt, får hästen en beteende störning så går det aldrig att bota. En beteende störning är kronisk, men man kan lindra symtomen väldigt, väldigt mycket! så som du har gjort. Troligtvis snappar din häst luft lite då och då, just för att beteendet är kroniskt, men den mår inte dåligt av det, utan gör det som sagt av en vana (som aldrig kommer försvinna.)
 
Sv: Krubbitande häst!

Att visa magsår orsakas av för lite grovfoder visst, men det är långt ifrån hela sanningen. Det finns tusen och åter tusen orsaker till magsår på en häst. Men att hästen börjar krubbita för att den har magsår är inte ovanligt. De endorfiner som utlöses fungerar som en form av smärtstillande och lindrar det obehag som magsåret medför. Så ensidigt som du ser på det att alla hästar med magsår får för lite grovfoder och därför krubbiter de, så är det tyvärr inte... Annars hade det hela varit enkelt löst. Hade gärna sett någon form av källa på det du hävdar eftersom du verkar så säker på din sak ;) Vore alltså intressant att veta om det är eget tyckande och slutsater du dragit eller om det faktiskt finns någon konkret fakta på det du skriver.
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp