krossade tomater, vad är grejen?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Avdelningen för ytliga frågor här!

Vad blir skillnaden om jag häller krossade tomater i grytan istället för att hacka ner färska och låta dem koka sönder?

Avdelningen för ytliga frågor här!

Vad blir skillnaden om jag häller krossade tomater i grytan istället för att hacka ner färska och låta dem koka sönder?
Klart du kan göra det, men det är omständigare att skala och koka upp igen. Men det blir garanterat godare om man gör på egna tomater. Köpetomater är inte så ekonomiska att göra tomatkross på annars, en burk/bytta tomatkross kostar liksom 3-5:-/st, kilopriset på färska tomater hutlöst.

Burktomater är billigare, man slipper skala dem, man slipper köpa smaklösa tomater på vintern som odlats i uppvärmda växthus, och det är också något med att processade tomater (burktomater, tomatpure, tomatjoxet i makrill med tomatsås på burk) utvecklar något slags ämne som är nyttigt. (Men jag vet inte mer om detta än så, läste det för ett antal år sedan.)

Arbetsinsatsen! ;) Och kostnaden.

Annars tycker jag att man med färska får en något skarpare, syrligare smak, man kan med fördel ha i en liten gnutta socker. Men det blir också himla mycket godare (heelt objektivt så!)

När jag har tillgång till bra färska tomater så hackar jag gärna ner dem i lite lättare och luftigare grytor/såser. Oftast har jag dock inte tillgång till bra färska tomater och det får bli burktomat istället. Upplever också att burktomater klarar av att bära upp lite mastigare anrättningar. Jag brukar framförallt köpa Mutti eller Delize krossade tomater (eller hela burktomater) och de spöar absolut all form av anemiska, omogna holländska växthustomater alla dagar i veckan! I ärlighetens namn tycker jag att de spöar en del svenska konventionellt odlade tomater också.

@Petruska det är lykopen du tänker på. Värmebehandling gör att lykopenmolekylerna får en ökad biotillgänglighet, dvs egenodlade tomaters lykopen innehåll ökar om de värms upp. Lykopen är även fettlösligt så lite olja på råa färska tomater ökar upptaget. (Nu blev jag fruktansvärt sugen på skivade solvarma tomater med skivad mozzarella, salt, peppar, riven basilika och en rejäl skvätt bra olivolja.)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
328
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 253
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar