Sv: Kroppen efter snitt/vaginal
Så då kan man alltså säga att vid snitt riskerar man att få samma problem som vid en vaginal plus de problem som kan komma av själva snittet? (That sucks
)
I vårtråden står det en hel del om problem efter stygnen, men de problemen borde man ju iaf slippa om det skulle bli snitt....
Suck, inte roligt detta. Att man blir fet och slapp har jag accepterat men det är ju "bara" estetiska saker...hängbröst är tyvärr oundvikligt ändå
Mer eller mindre så, ja... Det enda du kan vara säker på att slippa vid snitt är att spräcka sönder hela underredet när barnet kommer ut.
Efter 4 graviditeter och lika många planerade kejsarsnitt har jag en egen variant av rutmage - bristningar på längden och tvären (kom ihåg att bristningar är hormonellt betingade, jag fick mina första bristningar på lår o höfter i tonåren så det var ganska givet att det skulle bli mer nu...)
Första halvåret efter snittet har det varit dåligt med känsel mellan snitt och navel, men det har rättat till sig med tiden. Mitt snittärr är jättefint på utsidan, trots att de har karvat fyra gånger på samma ställe. På insidan har jag massor med sammanväxningar, ser mest ut som köttfärs i stället för en massa skilda lager (hinnor, muskler mm) - jodå, jag låg och tittade på spegelbilden i lampan ovanför op.bordet och kommenterade glatt vad de höll på med och hur det såg ut! (man kan be dem rikta lampan så att det inte går att se om man vill slippa se - jag VILLE se...
) Personalen skrattade gott åt mig
.
Vad ska jag mer säja? Brösten har nog snarare följt min viktkurva i övrigt - jag kan inte skylla min övervikt på mina graviditeter... - annars ser de ut som de alltid gjort, som vadderade cockerspanielöron
. Min hud på magen har inte dragit ihop sig efter graviditeterna - bristningarna hänger ihop med dålig elasticitet - åt båda hållen.. - och kommer inte heller att göra. Min reumatiska sjukdom bröt ut ordentligt efter tredje graviditeten, karpaltunnelsyndrom har jag också, sen om det beror på graviditeterna eller den reumatiska sjukdomen låter jag vara osagt.
Sexlivet är som det alltid har varit.
Kommer inte på mer.... Eller jo, en sak till . Jag har haft svåra foglossningar, fast i varierande grad, alla gravidteterna och det har tagit vädligt lång tid att läka ihop fogarna igen. Tveksamt om jag är ihopläkt helt ännu.
För min del verkar läckaget vara hormonberoende. Kan det ens vara det? För jag börjar läcka mer eller mindre direkt jag blir gravid och det försvinner lika fort när barnet kommer ut. Det finns ju ingen chans att man läcker i vecka 6 pga barnets/livmoderns tyngd. Jag kände redan innan jag plussade att det hade satt igång och antog att jag var gravid direkt.
Det har det absolut varit för mig, jag har varit tydligt inkontinent tidigt i alla graviditeterna, fast olika mycket...
Det är i princip helt borta nu, 14 månader efter fyrans födelse - det var bara när vi hade kräksjukan i vintras som jag märkte av det... Att sitta på huk och kaskadspy i toaletten är ingen höjdare när man inte håller 100% tätt, kan jag berätta.