Kroppen efter snitt/vaginal

M

Midith

Jag har googlat lite men hittade inte direkt något tyckte jag så ni kanske vet.

Det har sakta men säkert gått upp för mig att man mycket väl kan få men för livet av att få barn och det funderar jag lite mer över. Jag frågar nu bara om vad man kan riskera för krämpor och problem efter allt är avklarat, inte under tiden.
Vilka men riskerar man få av en graviditet/vaginal förlossning/snitt?

Och var inte blyga nu utan ärliga, jag vill veta de allra mörkaste hemligheterna!

Sv: Kroppen efter snitt/vaginal

Inkontinens, både urin och anal.
Känselbortfall
Värk, ischias, foglossningar, karpaltunnelsyndrom
Nedsatt immunförsvar
Livmoderframfall
Sterilitet
Skador i bukväggen/livmodern
Stroke
Gall-, njur-, urinsten
Tandlossning
Reumatiska ledsjukdomar
Struma

Är väl lite jag kom på just nu.

varför haka upp sig på det som kan gå dåligt?? Det kan oxå gå hur bra som helst, jag födde mina tvillingar med snitt, fick åka hem efter 3 dagar och har inte haft ett enda problem efteråt, visst, magen är lite slappare än vanligt men vad gör det? Går att träna upp :p

varför haka upp sig på det som kan gå dåligt?? Det kan oxå gå hur bra som helst, jag födde mina tvillingar med snitt, fick åka hem efter 3 dagar och har inte haft ett enda problem efteråt, visst, magen är lite slappare än vanligt men vad gör det? Går att träna upp :p

Tja, det är viktigt att höra allt, ta reda på information etc. Det ju inget litet man gör när man föder barn. Man måste ju liksom få chansen att väga för och emot med, och inte bara gå på "Ååh, men barn är det bästa som FINNS, allt är värt det, det händer inget farligt, det finns bedövning". Sen att man riskerar bli både inkontinent och sydd.... ;) Jag tycker bara det är bra att vara påläst, både om det bra och det dåliga.

Bara man kommer ihåg att det mesta går att rätta till.

Det inkluderas ju i all fakta man gräver fram :) Jag vill veta allt som går att veta om barnafödande om jag ska föda barn (i framtiden). Jag vill inte behöva bli förvånad när jag blir inkontinent efteråt.

Efter två barn har det inte hänt mycket med min kropp. Just nu väger jag lite mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid (dottern är två veckor)

Visst är magen lite slappare, men inga bristningar eller så. Än har jag inte haft sex efter denna förlossning, men efter första barnet blev det ingen skillnad och jag tror inte att det hänt något nu heller.

Brösten har kanske blivit hängigare, men har man D+ så spelar det inte så stor roll ändå ;) De tuttarna hängde innan också *ha ha*

Efter två barn har det inte hänt mycket med min kropp. Just nu väger jag lite mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid (dottern är två veckor)

Visst är magen lite slappare, men inga bristningar eller så. Än har jag inte haft sex efter denna förlossning, men efter första barnet blev det ingen skillnad och jag tror inte att det hänt något nu heller.

Brösten har kanske blivit hängigare, men har man D+ så spelar det inte så stor roll ändå ;) De tuttarna hängde innan också *ha ha*

Skriver under på det mesta förutom att jag har tre barn och den yngsta är ett år nu :laugh:

Jag blir grymt avis på dig som har tre barn, jag drömmer också om fler. Om vi orkar? :)

Å min mamma har fyra barn och det är samma för henne också!

Det inkluderas ju i all fakta man gräver fram :) Jag vill veta allt som går att veta om barnafödande om jag ska föda barn (i framtiden). Jag vill inte behöva bli förvånad när jag blir inkontinent efteråt.

Det är så jag tänker oxå, jag vill inte bli förvånad efteråt:)

Men vilka besvär kan utgå/tillkomma vid ett ev. snitt?

Att många mår hur bra som helst efteråt är ju bra men på ytan verkar ju alla ha ett bekymmersfritt liv men när man läser på forum och liknande framkommer både det ena och det andra. Att man är inkontinent är kanske inget man skyltar med:crazy:

äh, när man blivit mamma är det helt plötsligt helt ok att diskutera flytningar, inkontenens och hemorojder med sina vänner.
man blir även väldigt updaterad på varandras sexliv! :D

tycker det är lika som att fråga vilka skador som kan få om man ramlar av hästen. några dör, men dom allra flesta klarar sig utan några större bestånde men.

Men vilka besvär kan utgå/tillkomma vid ett ev. snitt?
känselbortfall i underliv lär ju inte aktuellt. :idea:

Men GRATTIS!! Hade missat att syskonet kommit! Mår ni bra allihop?

Till TS: Det finns de som knappt märker av i kroppen att de är gravida eller föder barna heller. Jag hade helt okompl graviditet (gick dock upp 18 kg), förlossningen tog 5½h totalt från första tecken tills att han var ute, och visst jag fick y ett par stygn med det var oxå allt. Jag mådde som vanligt i kroppen efter en vecka, red efter 19 dagar o hade gått ner allt jag gick upp i vikt efter 6 månader (det mesta försvann på 2 mån, men något kilo satt längre). Min kropp är precis som innan - dvs varken vältränad eller otränad utan som på vilken normalviktig hästtjej som helst som rider o mockar o far runt men aldrig har satt foten på gymmet.

Ville bara berätta min solskenshistoria :). Och jodå, den största solstrålen är förstås resuöltatet av garviditeten; Ludvig, 19 månader.

Komplikationer vid snitt kan tex vara sammanväxningar.
Infektioner av olika slag. Trasig urinblåsa.

Graviditets diabetes, havandeskapsförgiftning, järnbrist och beckenbottens uppluckringar (kan inte stava till det:angel: ) det är några till problem man kan drabbas av under graviditeten.

Dom flesta problem går att fixa till en tid efter förlossningen.
Jag har fött tre barn vaginalt och är sydd några stygn med alla men har inga problem med ärren eller känselbortfall. Jag hade två väldigt enkla förlossningar och en som var lite jobbigare. Kroppen är ungefär som tidigare och funkar lika bra som tidigare, lite slappare mage och brösten blev mindre och hängiga.

Jodå, det händer. Precis som man kan få framfall och bli inkontinent även om man förlöses med snitt.

Ja det har väl med att muskelaturen i bäckenbotten tänjs ut. Och det gör den ju lika mycket oavsett hur barnet kommer ut. Det blir ju några kg som hänger i muskelaturen, barnetsvikt, fostervatten, moderkaka.

Jag vill också gärna berätta hur okomplicerat det kan vara med snitt. Allt gick enligt planerna, om inte bättre (jag hade ställt in mig på att det ÄR en stor operation trots allt). Jag märkte aldrig av några uttänjda bäckenbottenmuskler öht. Bar inte på 4 v, men eftersom jag hals över huvud ärvde en häst efter en vän som bort tre veckor efter Ellens födelse kom jag igång tidigare med mockningen än vad jag tänkt mig. Men det gick jättebra, man känner ju vad man orkar.

Jag väger snart lika mkt (!) som innan jag blev gravid, men magen har blivit ännu lite större på nåt konstigt vis. Men annars har det gått super. Det känns lite "läskigt" i huden på magen, men det är väl nerverna som hämtar sig, antar jag.

Jag satt upp efter 6 eller 7 veckor tror jag. Det tog lite tid innan jag hittade "ridningen" igen, kanske en månad?

Så då kan man alltså säga att vid snitt riskerar man att få samma problem som vid en vaginal plus de problem som kan komma av själva snittet? (That sucks:p)
I vårtråden står det en hel del om problem efter stygnen, men de problemen borde man ju iaf slippa om det skulle bli snitt....

Suck, inte roligt detta. Att man blir fet och slapp har jag accepterat men det är ju "bara" estetiska saker...hängbröst är tyvärr oundvikligt ändå;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka