Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

SJälvklart inte, men det var just det där 'annars SLAKT' som var grejen. Att bjuda över annan köpare på auktionen, och sen sälja med 100% avans med braskande rubriker om 'rädda från slakt', 'annars slakt imorgon' osv. Dvs att inte 'bara' köpa och sen sälja vidare, utan trycka på slaktdelen. Det jag inte kunde, och inte kan, bestämma mig för om det är ett snilledrag, eller lätt osmakligt. Men som jag skrev flera ggr, att tjäna pengar är det absolut inget fel på.

Men jag framförde ganska tidigt just att frågan är om de är köpta till slakt som alla tror, jag tvivlar. Och jag hade ju rätt. Men iom att 'alla' trodde det, och det sen annonserades så hårt med 'rädda från slakt', så kommer folk köpa fast de annars inte skulle köpt osv.

-Detta du menar i ditt inlägg handlar om affärer. Det är så det går till FÖR att göra förtjänst. Klart vi VILL göra förtjänst, vi är affärsmänniskor, men inte till den grad att djuren ska lida av det, och det tycker jag inte dom gjort.
Visst trycker man på den ömma punkten hos köparna,,,,som att sätta en katt till försäljning annars avlivas den. Och bjuda över....vad handlar annars en auktion om?? Om nu NÅGON så gärna velat ha hästen, då bjuder man vidare.




Ni kunde inte erbjudit er att hjälpa sten förmedla hästarna då? Nu fick sten 3000 kr (eller ja Sten fick de kanske inte, men delar av summan betalade av hans skulder), och ni sålde sen för säg 6000 kr, och fick 3000 kr. Hade det enbart varit att hjälpa Sten kunde ni hjälp honom få 5000 kr.

OBS att jag fortfarande inte kritiserar själva saken i sig så, det är exceptionellt smart affärsmässigt, och vinstdrivande företag vill just tjäna pengar och inte idka välgörenhet. Men det är ställt mot det klargörande inlägget idag från dig, som blev aningens för mycket av 'hästarnas ädla riddare' jag protesterar lite. För absolut hjälpte ni till att ge hästarna nya hem. Men det var anser jag INTE av hjärtats godhet allena, utan för att göra en god vinst. Också. Vilket fortfarande *tjat* inte är fel, men inte lika beundransvärt.

-Jag anser inte att vi är några "ädla riddare". Den kommentaren får du ta med dom som anser det! Vi har inte gjort detta för att bli hjältar, vi gör det för affärernas skull. Som sagt, vi ÄR affärsmänniskor.
Vi bedriver hästförmedling, men vi är INTE tillåtna att förmedla Sten's hästar, nej! Då hade vi gjort det för länge sedan! När väl myndigheterna tagit saken i sina händer, får ingen annan lägga sig i saken.



Absolut behöver det inte sålts för begärt pris, men begärt pris visar ändå tanken/målsättningen bakom det hela. För du vill knappast påstå att om jag ringt och varit beredd att ge 6000 kr hade du/ni tyckt 'nej, ta den för 4000 kr du'? =)

-Självklart Inte! Du har alldeles rätt... Och återigen,,, vi är affärsmänniskor.
Men hade du däremot prutat, ligger saken på helt annan nivå.



Jag förstod det. Samtidigt anser jag att i samma ögonblick NI köpte hästarna, så var det ERT ansvar och inte myndigheternas vad som hände med hästarna. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte har plats för, låta bli att hämta den och sen tycka 'dumma elaka myndigheter som säger si och så'. MIN häst är ju MITT ansvar att flytta från den lokalisation som innebär att den slaktas om den inte blir kvar.

Plats fanns till hästarna på stall om så skulle vara fallet. Men självklart försöker jag sälja hästarna till andra hem direkt. Skulle jag köpa dom o ställa dom i stall och behålla dom? Vad är då vitsen med vår affärsverksamhet? 11 hästar i inhyrt stall, med utgifter på halm, foder och hyra. Då sänker jag min verksamhet i botten. Naturligtvis, så fort en ny häst kommer in, annonseras det ut. Så fungerar hästaffärer! Ett företag är ju till FÖR att TJÄNA pengar?

Sen, jag är som sagt glad att alla hästarna fick nya hem, jag ser inget fel i det ni gjort etc - men vänder mig lite emot formuleringarna/andemeningen i det klargörande inlägget att det var ren och skär omtanke och en ren räddningsinsats. Det var det delvis och också, men inte i den omfattningen som det utgavs.

-Det är upp till var o en att tycka som dom vill. Vi, som sagt har inte begärt på formuleringarna. Vad jag vill ha fram i slutändan är: Att hästarna såldes INTE till slakt, vi hade INGEN gömd bil som skulle gå till Italien! Vår bil (som de flesta vill kalla slakttransport) stod klart o tydligt synlig på gården! Självklart tjänade vi på affärerna på hästarna men som sagt, det är vår verksamhet ATT göra det. Jag förstår hur du tänker i dina kommentarer och jag är faktiskt glad att du tar upp det....MED MIG. Inga spekuleringar alls, du söker svar direkt från mig och det ska du ha eloge för
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det var det jag ville säga .
Det stod en slaktbil där precis som många av oss såg.

Hej från Hambo

Men hade du gått närmre bilen så hade du sett att det står "DJURTRANSPORT" på den.... Vad står det på era hästsläp och hästbussar? Är undermeniningen i din kommentar att endast lastbilar kör hästar till slakt?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag var nära....... Det Lös slaktbil om den.
Kanske det var i samband med er annons på Hästnet som de flesta tog förgivet att ni skulle slakta hästarna ?
Där stod det klart och tydligt att dom skulle slaktas på Måndag om dom inte såldes .
Att det är ett sätt att komma åt känsliga personers Pengar har jag ju förstått.
Jäkligt fult sätt tycker jag, men förstår att ni tänker på pengarna .

Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Ni har fullt i ert stall. Inget konstigt med det.

Men Agne sa på auktionen att han var beredd att köpa dem allihop till slaktvärde. Var skulle ni då gjort av över 40 hästar utan stallplats :confused:

Och om meningen aldrig var slakt, varför dessa annonser på hastnet.se :confused:

Fin hemsida har du!

Tack för kommentaren om hemsidan.:)
Ja, Jag hörde oxå att Agne (min sambo) sa det. Som sagt, stallplatser fanns ordnat OM så skulle vara fallet, men återigen...vi ÄR affärsmänniskor som gör affärer FÖR att tjäna pengar! Klart man säljer dom direkt. Slakt hade det blivit om ingen köpt hästarna på auktionen. Varför tror du vi köpte den sista gamla märren som stod ensam kvar igår när vi kom dit? Hon lever och mår bra, står i hagen o äter hö just nu. Och det var dessutom väldigt tunt med budningen på auktionen. Att man köper en häst till slaktvärdet, betyder inte att man SKA slakta hästen för det. Men prismässigt räknas vikten som stor betydelse idag. Överallt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Utmärkt initiativ att köpa upp dessa hästar och ge dem en "andra chans" som jag ser det. Självklart med en viss avans - det är verkligen inte gratis att stå med 1-2 personal på auktion i timmar, köra runt på lastbilen och härbärgera hästar för ett företag.
Slutet gott tycker jag :) och hoppas att alla hästar kommer trivas hos sina nya ägare!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag var nära....... Det Lös slaktbil om den.
Kanske det var i samband med er annons på Hästnet som de flesta tog förgivet att ni skulle slakta hästarna ?
Där stod det klart och tydligt att dom skulle slaktas på Måndag om dom inte såldes .
Att det är ett sätt att komma åt känsliga personers Pengar har jag ju förstått.
Jäkligt fult sätt tycker jag, men förstår att ni tänker på pengarna .

Hambo

Jag undrar bara hur kommentarena hade varit här om hästarna inte sålts på auktionen... OM dom gått till slakt idag av myndigheterna (vi hade inga planer på att slakta någon häst).
Vem hade ni då hängt här på buke???? Länsstyrelsen eller?
Vilket drag var egentligen bäst?
1) Att låta friska djur vara kvar för slakt idag?
eller
2) Att, (-ja vi trycker på folks ömma punkter för att sälja dom till nya hem) som du säger, det "fula sättet" och SKAFFA dom nya hem, vilket oxå gjordes.
De som köpte hästarna var väl informerade om situationen och även att vi tog ut mer än vad vi gett. En självklar sak! Ingen av köparna protesterade ändå!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Utmärkt initiativ att köpa upp dessa hästar och ge dem en "andra chans" som jag ser det. Självklart med en viss avans - det är verkligen inte gratis att stå med 1-2 personal på auktion i timmar, köra runt på lastbilen och härbärgera hästar för ett företag.
Slutet gott tycker jag :) och hoppas att alla hästar kommer trivas hos sina nya ägare!

Tack! Du har förstått det hela med hästaffärer.:bow:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jo, hästar är dyra ur alla synvinklar :) har två fd galoppisar själv.

Förresten så är det väl avansen på sålda hästar som också ger er möjligheten att ta hand om exv den gamla varmblodsmärren som tydligen lever gott pensionärsliv hos er?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

*kl*

Det var precis det jag tyckte var onödigt att det hände som hände - löst prat som spred rykten i onödan. Det är samma skit som när det skickas sms om att hästar blivit skurna hit och dit när det inte stämmer. Hoppas ni som tjafsade förut fattar nu och har lite mer på fötterna innan ni startar upprop på Facebook nästa gång.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jo, hästar är dyra ur alla synvinklar :) har två fd galoppisar själv.

Förresten så är det väl avansen på sålda hästar som också ger er möjligheten att ta hand om exv den gamla varmblodsmärren som tydligen lever gott pensionärsliv hos er?

Helt rätt!! Hon är ju en sån som egentl "bara kostar pengar";). Dessutom får hon inte säljas vidare enl överrenskommelse med polisen, utan ska gå här till den dagen hon inte kan vara med längre. Då får hon ett värdigt avslut på sitt liv HÄR hemma.:)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

*kl*

Det var precis det jag tyckte var onödigt att det hände som hände - löst prat som spred rykten i onödan. Det är samma skit som när det skickas sms om att hästar blivit skurna hit och dit när det inte stämmer. Hoppas ni som tjafsade förut fattar nu och har lite mer på fötterna innan ni startar upprop på Facebook nästa gång.


:):laugh: Klokt talat!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

en hel hög med hästar såldes. åringarna såg inget vidare ut. då de var väldigt magra. en man köpte upp en del dräktiga ston för att de skulle slippa att bli slaktade. och han sålde dom vidare. :) doch var de dräktiga stona i bra skick.. :) jag har själv ett fbl sto från lambada som jag är nöjd med =)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

NI annonserade ATT Hästarna skulle slaktas .
Jag tycker att du förskönar det hela .
Jag är jätte nöjd med resultatet, förhoppningsvis får alla hästarna det bra med sina nya ägare !

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag hoppas verkligen att Du/Ni sett att kritik -har- riktats at myndighets hall....

Tack for att du kommit in och klargjort.



En lastbil anvands i majoritet for slakttransporter ar en slaktbil. Att den sen inte Alltid anvands for forsel till slakt ar en annan sak, ar det sa den betalar sig och sa den i majoritet anvands sa ar den, per definition, en slaktbil i folks ogon. Jag har sjalv lastat hastar i slaktbil - for att koras till en ridskola, det var helt enkelt det smidigaste sattet att transportera dom. Ren o fin lastbil med for den delen, inte for att det har med nagot att gora, men, men...



Slutet gott for hastarna... tror nog de flesta eg funderar pa hur det kunde "ga sa har" sa att saga.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

NI annonserade ATT Hästarna skulle slaktas .
Jag tycker att du förskönar det hela .
Jag är jätte nöjd med resultatet, förhoppningsvis får alla hästarna det bra med sina nya ägare !

Hej från Hambo


Hoppas jag oxå! Du får ha din åsikt, jag vet iaf HUR allt gått till.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag hoppas verkligen att Du/Ni sett att kritik -har- riktats at myndighets hall....

Tack for att du kommit in och klargjort.



En lastbil anvands i majoritet for slakttransporter ar en slaktbil. Att den sen inte Alltid anvands for forsel till slakt ar en annan sak, ar det sa den betalar sig och sa den i majoritet anvands sa ar den, per definition, en slaktbil i folks ogon. Jag har sjalv lastat hastar i slaktbil - for att koras till en ridskola, det var helt enkelt det smidigaste sattet att transportera dom. Ren o fin lastbil med for den delen, inte for att det har med nagot att gora, men, men...



Slutet gott for hastarna... tror nog de flesta eg funderar pa hur det kunde "ga sa har" sa att saga.

Tackar själv för ditt inlägg.:bow:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

helt otroligt atthitta hem åt 42 hästar!
De flesta galoppfolk har totalt missat detta! Mkt synd på kanonstammade hästar.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Låter som knorre löste de bra men jag är så jävla skepptisk efter den skit som togs upp i TV programmet som visades för ett bra tag sen om de slakteriet.

Jag vet inte vem du refererar till med "knorre", men visst har du rätt!
ALLA borde va skeptiska efter den händelsen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 485
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 339
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp