Sv: Kronofogden på Lambada
-Det är upp till var o en att tycka som dom vill. Vi, som sagt har inte begärt på formuleringarna. Vad jag vill ha fram i slutändan är: Att hästarna såldes INTE till slakt, vi hade INGEN gömd bil som skulle gå till Italien! Vår bil (som de flesta vill kalla slakttransport) stod klart o tydligt synlig på gården! Självklart tjänade vi på affärerna på hästarna men som sagt, det är vår verksamhet ATT göra det. Jag förstår hur du tänker i dina kommentarer och jag är faktiskt glad att du tar upp det....MED MIG. Inga spekuleringar alls, du söker svar direkt från mig och det ska du ha eloge för
SJälvklart inte, men det var just det där 'annars SLAKT' som var grejen. Att bjuda över annan köpare på auktionen, och sen sälja med 100% avans med braskande rubriker om 'rädda från slakt', 'annars slakt imorgon' osv. Dvs att inte 'bara' köpa och sen sälja vidare, utan trycka på slaktdelen. Det jag inte kunde, och inte kan, bestämma mig för om det är ett snilledrag, eller lätt osmakligt. Men som jag skrev flera ggr, att tjäna pengar är det absolut inget fel på.
Men jag framförde ganska tidigt just att frågan är om de är köpta till slakt som alla tror, jag tvivlar. Och jag hade ju rätt. Men iom att 'alla' trodde det, och det sen annonserades så hårt med 'rädda från slakt', så kommer folk köpa fast de annars inte skulle köpt osv.
-Detta du menar i ditt inlägg handlar om affärer. Det är så det går till FÖR att göra förtjänst. Klart vi VILL göra förtjänst, vi är affärsmänniskor, men inte till den grad att djuren ska lida av det, och det tycker jag inte dom gjort.
Visst trycker man på den ömma punkten hos köparna,,,,som att sätta en katt till försäljning annars avlivas den. Och bjuda över....vad handlar annars en auktion om?? Om nu NÅGON så gärna velat ha hästen, då bjuder man vidare.
Ni kunde inte erbjudit er att hjälpa sten förmedla hästarna då? Nu fick sten 3000 kr (eller ja Sten fick de kanske inte, men delar av summan betalade av hans skulder), och ni sålde sen för säg 6000 kr, och fick 3000 kr. Hade det enbart varit att hjälpa Sten kunde ni hjälp honom få 5000 kr.
OBS att jag fortfarande inte kritiserar själva saken i sig så, det är exceptionellt smart affärsmässigt, och vinstdrivande företag vill just tjäna pengar och inte idka välgörenhet. Men det är ställt mot det klargörande inlägget idag från dig, som blev aningens för mycket av 'hästarnas ädla riddare' jag protesterar lite. För absolut hjälpte ni till att ge hästarna nya hem. Men det var anser jag INTE av hjärtats godhet allena, utan för att göra en god vinst. Också. Vilket fortfarande *tjat* inte är fel, men inte lika beundransvärt.
-Jag anser inte att vi är några "ädla riddare". Den kommentaren får du ta med dom som anser det! Vi har inte gjort detta för att bli hjältar, vi gör det för affärernas skull. Som sagt, vi ÄR affärsmänniskor.
Vi bedriver hästförmedling, men vi är INTE tillåtna att förmedla Sten's hästar, nej! Då hade vi gjort det för länge sedan! När väl myndigheterna tagit saken i sina händer, får ingen annan lägga sig i saken.
Absolut behöver det inte sålts för begärt pris, men begärt pris visar ändå tanken/målsättningen bakom det hela. För du vill knappast påstå att om jag ringt och varit beredd att ge 6000 kr hade du/ni tyckt 'nej, ta den för 4000 kr du'? =)
-Självklart Inte! Du har alldeles rätt... Och återigen,,, vi är affärsmänniskor.
Men hade du däremot prutat, ligger saken på helt annan nivå.
Jag förstod det. Samtidigt anser jag att i samma ögonblick NI köpte hästarna, så var det ERT ansvar och inte myndigheternas vad som hände med hästarna. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte har plats för, låta bli att hämta den och sen tycka 'dumma elaka myndigheter som säger si och så'. MIN häst är ju MITT ansvar att flytta från den lokalisation som innebär att den slaktas om den inte blir kvar.
Plats fanns till hästarna på stall om så skulle vara fallet. Men självklart försöker jag sälja hästarna till andra hem direkt. Skulle jag köpa dom o ställa dom i stall och behålla dom? Vad är då vitsen med vår affärsverksamhet? 11 hästar i inhyrt stall, med utgifter på halm, foder och hyra. Då sänker jag min verksamhet i botten. Naturligtvis, så fort en ny häst kommer in, annonseras det ut. Så fungerar hästaffärer! Ett företag är ju till FÖR att TJÄNA pengar?
Sen, jag är som sagt glad att alla hästarna fick nya hem, jag ser inget fel i det ni gjort etc - men vänder mig lite emot formuleringarna/andemeningen i det klargörande inlägget att det var ren och skär omtanke och en ren räddningsinsats. Det var det delvis och också, men inte i den omfattningen som det utgavs.
-Det är upp till var o en att tycka som dom vill. Vi, som sagt har inte begärt på formuleringarna. Vad jag vill ha fram i slutändan är: Att hästarna såldes INTE till slakt, vi hade INGEN gömd bil som skulle gå till Italien! Vår bil (som de flesta vill kalla slakttransport) stod klart o tydligt synlig på gården! Självklart tjänade vi på affärerna på hästarna men som sagt, det är vår verksamhet ATT göra det. Jag förstår hur du tänker i dina kommentarer och jag är faktiskt glad att du tar upp det....MED MIG. Inga spekuleringar alls, du söker svar direkt från mig och det ska du ha eloge för