Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Att hästarna inte gått till slakt vet vi.
Synd att facebook gruppen inte känner till det.

Men vi som vet hur det har gått till & att alla hästarna har fått nya hem, kan väl gå in på fb & klargöra hur det verkligen ligger till?

Lite dumt att oskyldiga blir anklagade för något dom inte har gjort. Utan har faktiskt gjort någonting bra, hade ni inte köpt dom hästarna som ingen annan ville ha från första början, vet vi inte hur det hade gått med hästarna.

Folk visste knappt om auktionen.

Men slutet gott allting gott :laugh:

Lite synd om det gamla stoet, hon hade iofs gärna kunnat få ett hem här hos mig.

Det gamla stoet finns kvar, här hos oss! Du får gärna ringa mig på 0702-246056 om du är intresserad! Mvh Nenn
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Riktigt hundraprocentigt korrekt är nog inte svaret att döma av de annonser som uppköparen la ut på hästnet.


Men slutet gott allting gott, jag är glad att hästarna fått nya hem.


Då undrar jag,,,,som ÄR UPPKÖPAREN,,,vad är det som du anser inte är korrekt??
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Att hästarna inte gått till slakt vet vi.
Synd att facebook gruppen inte känner till det.

Men vi som vet hur det har gått till & att alla hästarna har fått nya hem, kan väl gå in på fb & klargöra hur det verkligen ligger till?

Lite dumt att oskyldiga blir anklagade för något dom inte har gjort. Utan har faktiskt gjort någonting bra, hade ni inte köpt dom hästarna som ingen annan ville ha från första början, vet vi inte hur det hade gått med hästarna.

Folk visste knappt om auktionen.

Men slutet gott allting gott :laugh:

Lite synd om det gamla stoet, hon hade iofs gärna kunnat få ett hem här hos mig.

Självklart får ni klarlägga på FB! Jag skulle gärna själv vilja se den sidan..Nån som kan länka? Mvh Nenn "uppköparen" Sandberg
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Då undrar jag,,,,som ÄR UPPKÖPAREN,,,vad är det som du anser inte är korrekt??

Om du läser lite tidigare i tråden har jag framfört en teori om att det aldrig var menat att de var uppköpta till slakt, men däremot inköpta för att sen säljas vidare med god avans, när folk öppnar plånbäckerna för att 'rädda från slakt'. Vilket är en snillrikt konstruerad affärside för övrigt, och det är inte förbjudet att tjäna pengar.

Men helt enkelt att det köptes till vrakpris, drevet går om 'de ska gå från slakt, vi måste rädda dem', och sen sälja dem med god avans. Alla vinner (utom ST), då ni tjänar pengar, köparen i andra led känner att h*n räddat en häst undan slakt osv.

För, det var ju inte BARA för att rädda dem från slakt som de ropades in och sen annonserades ut med braskande rubriker för det dubbla...

Att de skulle lämnat gården senast kl 18 igår, är en sak. Det innebär inte per automatik att de skulle behöva SLAKTAS då, om inte NI som köpare VALT det. Ni kunde lika gärna som vilken annan köpare som helst kunnat ta hem och stallat upp hästarna innan kl 18 den där dagen. Dessutom om det bara handlat om att räddas från slakt, hade det inte bjudits över på hästar där det redan fanns bud etc.

Sen som sagt, det är inte förbjudet att tjäna pengar, dvs köpa in hästar och omedelbart sälja dem vidare till högre pris. Och det är en synnerligen snillrik affärside att göra det med förespeglingen att hästarna går till slakt annars, även omd et är osant.

Men, där är väl det som menas vara inte helt korrekt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Om du läser lite tidigare i tråden har jag framfört en teori om att det aldrig var menat att de var uppköpta till slakt, men däremot inköpta för att sen säljas vidare med god avans, när folk öppnar plånbäckerna för att 'rädda från slakt'. Vilket är en snillrikt konstruerad affärside för övrigt, och det är inte förbjudet att tjäna pengar.

Men helt enkelt att det köptes till vrakpris, drevet går om 'de ska gå från slakt, vi måste rädda dem', och sen sälja dem med god avans. Alla vinner (utom ST), då ni tjänar pengar, köparen i andra led känner att h*n räddat en häst undan slakt osv.

För, det var ju inte BARA för att rädda dem från slakt som de ropades in och sen annonserades ut med braskande rubriker för det dubbla...

Att de skulle lämnat gården senast kl 18 igår, är en sak. Det innebär inte per automatik att de skulle behöva SLAKTAS då, om inte NI som köpare VALT det. Ni kunde lika gärna som vilken annan köpare som helst kunnat ta hem och stallat upp hästarna innan kl 18 den där dagen. Dessutom om det bara handlat om att räddas från slakt, hade det inte bjudits över på hästar där det redan fanns bud etc.

Sen som sagt, det är inte förbjudet att tjäna pengar, dvs köpa in hästar och omedelbart sälja dem vidare till högre pris. Och det är en synnerligen snillrik affärside att göra det med förespeglingen att hästarna går till slakt annars, även omd et är osant.

Men, där är väl det som menas vara inte helt korrekt.

Jag förstår din teori!
Klart att vi tjänar pengar på det, det är lixom vårt levebröd. Köpa djur till ett lågt pris, sen sälja till högre! Inte köper väl någon en ko från en bonde för 10.000 för att sälja till en annan för 5000? Och nej, vi kunde inte tagit hem hästarna och stallat upp dom, här finns redan 20 st. Fullt! Och jag blandar aldrig nya hästar men mina egna förrän efter 3 veckor! KARANTÄN kallas det. Dessutom.....om du va där, så kanske du märkte att väldigt få människor bjöd på hästarna, förrän VI gjorde det. Att priset trissades upp, var av ren tanke på Sten. Och god avans kan jag inte hålla med om... Priset på Hästnet låg till dubbelt som vi gett....MEN hur vet NI ATT dom blev sålda till det priset? Hur vet NI vad jag och nästa köpare kom överens om? JAG vet,,,,jag har kvittona med moms och momsregnr.
Vi hade inte bestämt att hästarna SKULLE slaktas om de inte blev sålda...men däremot var det ett krav från myndigheterna! OM det blev hästar kvar på stallet SKULLE dom slaktas på MYNDIGETERNAS begäran. Inte av oss, inte av Sten Thynell. Så funkar Sveriges byråkrati.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

*kl*

Så här ser det ut i en av mina hagar nu på morgonen.


Ett mycket stressigt och dramatiskt ihopsläpp som ni ser ;)
Det är den svarta tjejen i mitten som är min nya, Rue Flandrine :)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tack själv :)

Bra med klargörandet!

Hoppas det går bra med gammeltanten med oavsett om du behåller henne själv eller om hon får ett nytt hem :laugh:

kram
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tack själv :)

Bra med klargörandet!

Hoppas det går bra med gammeltanten med oavsett om du behåller henne själv eller om hon får ett nytt hem :laugh:

kram

Det löser sig säkert. Hon får gärna gå kvar här med min andra gammeltant, en travare på 21 år, som vi oxå köpte från polisen, då hon återfanns vilt utsläppt i skåne. Ingen ville ha henne! Utom vi...:love:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Ni har fullt i ert stall. Inget konstigt med det.

Men Agne sa på auktionen att han var beredd att köpa dem allihop till slaktvärde. Var skulle ni då gjort av över 40 hästar utan stallplats :confused:

Och om meningen aldrig var slakt, varför dessa annonser på hastnet.se :confused:

Fin hemsida har du!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

I annonsen på Hästnet, så stod det att hästarna skulle gå till slakt om dom inte såldes....
Resten är ju en Tolkningsfråga .
Jag är mycket tacksam att du har klargjort det hela:bow:

Alla som var på auktionen visste inte om Stens ( eller hästarnas Situation )
att det var MYNDIGHETERNA som hotat med slakt .
Jag är lite dålig på det här med facebook men ska se vad jag kan göra !

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

alla hästarna är sålda till bra nya hem.. ja vä själv där igår o hämtade..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Klart att vi tjänar pengar på det, det är lixom vårt levebröd. Köpa djur till ett lågt pris, sen sälja till högre! Inte köper väl någon en ko från en bonde för 10.000 för att sälja till en annan för 5000?

SJälvklart inte, men det var just det där 'annars SLAKT' som var grejen. Att bjuda över annan köpare på auktionen, och sen sälja med 100% avans med braskande rubriker om 'rädda från slakt', 'annars slakt imorgon' osv. Dvs att inte 'bara' köpa och sen sälja vidare, utan trycka på slaktdelen. Det jag inte kunde, och inte kan, bestämma mig för om det är ett snilledrag, eller lätt osmakligt. Men som jag skrev flera ggr, att tjäna pengar är det absolut inget fel på.

Men jag framförde ganska tidigt just att frågan är om de är köpta till slakt som alla tror, jag tvivlar. Och jag hade ju rätt. Men iom att 'alla' trodde det, och det sen annonserades så hårt med 'rädda från slakt', så kommer folk köpa fast de annars inte skulle köpt osv.



Att priset trissades upp, var av ren tanke på Sten.
Ni kunde inte erbjudit er att hjälpa sten förmedla hästarna då? Nu fick sten 3000 kr (eller ja Sten fick de kanske inte, men delar av summan betalade av hans skulder), och ni sålde sen för säg 6000 kr, och fick 3000 kr. Hade det enbart varit att hjälpa Sten kunde ni hjälp honom få 5000 kr.

OBS att jag fortfarande inte kritiserar själva saken i sig så, det är exceptionellt smart affärsmässigt, och vinstdrivande företag vill just tjäna pengar och inte idka välgörenhet. Men det är ställt mot det klargörande inlägget idag från dig, som blev aningens för mycket av 'hästarnas ädla riddare' jag protesterar lite. För absolut hjälpte ni till att ge hästarna nya hem. Men det var anser jag INTE av hjärtats godhet allena, utan för att göra en god vinst. Också. Vilket fortfarande *tjat* inte är fel, men inte lika beundransvärt.

Och god avans kan jag inte hålla med om... Priset på Hästnet låg till dubbelt som vi gett....MEN hur vet NI ATT dom blev sålda till det priset? Hur vet NI vad jag och nästa köpare kom överens om? JAG vet,,,,jag har kvittona med moms och momsregnr.

Absolut behöver det inte sålts för begärt pris, men begärt pris visar ändå tanken/målsättningen bakom det hela. För du vill knappast påstå att om jag ringt och varit beredd att ge 6000 kr hade du/ni tyckt 'nej, ta den för 4000 kr du'? =)

Vi hade inte bestämt att hästarna SKULLE slaktas om de inte blev sålda...men däremot var det ett krav från myndigheterna! OM det blev hästar kvar på stallet SKULLE dom slaktas på MYNDIGETERNAS begäran. Inte av oss, inte av Sten Thynell. Så funkar Sveriges byråkrati

Jag förstod det. Samtidigt anser jag att i samma ögonblick NI köpte hästarna, så var det ERT ansvar och inte myndigheternas vad som hände med hästarna. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte har plats för, låta bli att hämta den och sen tycka 'dumma elaka myndigheter som säger si och så'. MIN häst är ju MITT ansvar att flytta från den lokalisation som innebär att den slaktas om den inte blir kvar.

Sen, jag är som sagt glad att alla hästarna fick nya hem, jag ser inget fel i det ni gjort etc - men vänder mig lite emot formuleringarna/andemeningen i det klargörande inlägget att det var ren och skär omtanke och en ren räddningsinsats. Det var det delvis och också, men inte i den omfattningen som det utgavs.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Fast ang Transporten som ni hade med er så används den ju också för slakttransporter .
Det står på er hemsida och är ju inget konstigt i sig .
En transport kan ju användas till mycket .

Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tittade på er hemsida och videon av Emma på Blackie! Tänk att se någon med böjda armbågar och följsamma händer. Det ser man inte ofta!:bow::bow:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Fast ang Transporten som ni hade med er så används den ju också för slakttransporter .
Det står på er hemsida och är ju inget konstigt i sig .
En transport kan ju användas till mycket .

Hambo

Självklart används bilen till slakttransporter! Varje dag! Vi kör slaktdjur till Team Ugglarps slakteri, vi bedriver det som vårt jobb, vårt levebröd!
Men det betyder inte att man MÅSTE vara slaktare för det.
Mvh Nenn
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det var det jag ville säga .
Det stod en slaktbil där precis som många av oss såg.

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 485
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 339
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp