Sv: Kronofogden på Lambada
Klart att vi tjänar pengar på det, det är lixom vårt levebröd. Köpa djur till ett lågt pris, sen sälja till högre! Inte köper väl någon en ko från en bonde för 10.000 för att sälja till en annan för 5000?
SJälvklart inte, men det var just det där 'annars SLAKT' som var grejen. Att bjuda över annan köpare på auktionen, och sen sälja med 100% avans med braskande rubriker om 'rädda från slakt', 'annars slakt imorgon' osv. Dvs att inte 'bara' köpa och sen sälja vidare, utan trycka på slaktdelen. Det jag inte kunde, och inte kan, bestämma mig för om det är ett snilledrag, eller lätt osmakligt. Men som jag skrev flera ggr, att tjäna pengar är det absolut inget fel på.
Men jag framförde ganska tidigt just att frågan är om de är köpta till slakt som alla tror, jag tvivlar. Och jag hade ju rätt. Men iom att 'alla' trodde det, och det sen annonserades så hårt med 'rädda från slakt', så kommer folk köpa fast de annars inte skulle köpt osv.
Att priset trissades upp, var av ren tanke på Sten.
Ni kunde inte erbjudit er att hjälpa sten förmedla hästarna då? Nu fick sten 3000 kr (eller ja Sten fick de kanske inte, men delar av summan betalade av hans skulder), och ni sålde sen för säg 6000 kr, och fick 3000 kr. Hade det enbart varit att hjälpa Sten kunde ni hjälp honom få 5000 kr.
OBS att jag fortfarande inte kritiserar själva saken i sig så, det är exceptionellt smart affärsmässigt, och vinstdrivande företag vill just tjäna pengar och inte idka välgörenhet. Men det är ställt mot det klargörande inlägget idag från dig, som blev aningens för mycket av 'hästarnas ädla riddare' jag protesterar lite. För absolut hjälpte ni till att ge hästarna nya hem. Men det var anser jag INTE av hjärtats godhet allena, utan för att göra en god vinst. Också. Vilket fortfarande *tjat* inte är fel, men inte lika beundransvärt.
Och god avans kan jag inte hålla med om... Priset på Hästnet låg till dubbelt som vi gett....MEN hur vet NI ATT dom blev sålda till det priset? Hur vet NI vad jag och nästa köpare kom överens om? JAG vet,,,,jag har kvittona med moms och momsregnr.
Absolut behöver det inte sålts för begärt pris, men begärt pris visar ändå tanken/målsättningen bakom det hela. För du vill knappast påstå att om jag ringt och varit beredd att ge 6000 kr hade du/ni tyckt 'nej, ta den för 4000 kr du'? =)
Vi hade inte bestämt att hästarna SKULLE slaktas om de inte blev sålda...men däremot var det ett krav från myndigheterna! OM det blev hästar kvar på stallet SKULLE dom slaktas på MYNDIGETERNAS begäran. Inte av oss, inte av Sten Thynell. Så funkar Sveriges byråkrati
Jag förstod det. Samtidigt anser jag att i samma ögonblick NI köpte hästarna, så var det ERT ansvar och inte myndigheternas vad som hände med hästarna. Jag kan ju inte köpa en häst jag inte har plats för, låta bli att hämta den och sen tycka 'dumma elaka myndigheter som säger si och så'. MIN häst är ju MITT ansvar att flytta från den lokalisation som innebär att den slaktas om den inte blir kvar.
Sen, jag är som sagt glad att alla hästarna fick nya hem, jag ser inget fel i det ni gjort etc - men vänder mig lite emot formuleringarna/andemeningen i det klargörande inlägget att det var ren och skär omtanke och en ren räddningsinsats. Det var det delvis och också, men inte i den omfattningen som det utgavs.