Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Den låg både här och på Hästnet. Letar man häst brukar man väl kolla nån av dom. Var tycker du de skulle annonsera?

Man la ut annonserna två dagar innan auktionen då är det rel lätt att missa

Även om man letar häst så är man ju inte konstant uppkopplad för de allra flesta har ett liv vid sidan av internet.

Jag vet flera som skulle kunna tänka sig att köpa en fullblodsåring som inte letar häst just för tillfället, dessa hade inte en aning om auktionen eftersom de inte är inne på rena annonssidor. Jag var inne dagen innan de la ut annonsen och brukar gå in ca var fjärde dag ungefär eftersom de flesta hästar brukar inte säljas så fort.

Kanske skulle man lagt ut annonser i dagstidning istället, det hade nog lockat en hel del
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Ring Knorre runt 17 tiden, dom flesta hästarna skulle åka idag.
Vid den tiden hade dom bättre koll på dom som inte var sålda eller inte blev hämtade.

Jag pratade med dom för någon timme sedan & var dom på väg ut för att möta upp köparna & hade inte rid med mig.

Är själv på jakt efter en av dom dräktiga.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Japp.
Det var jag som ringde dig. :laugh:

"Tyvärr" (bra för hästarna & lite synd för mig) verkar det som om alla är borta nu.
Ska ringa knorre igen vid 17 tiden för att se om det fanns fler hästar kvar.
Hon hade inte tid just nu då hon skulle möta upp nyblivna hästägare.

Lambada svarar inte, hade fortfarande svarare sist jag provade.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nu har vi kommit hem med Fleurs lilla sto.

Då vi anlände hade vet fullt upp med att bistå med sin hjälp vad gäller grimpåsättning, sedering och lastning ;)
Livligt var det på sina håll.

Enda hästen till slakt blir Lencloitre. 20 år gammal, ej dräktig. Det är nog ett vettigt beslut.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

*kl*

Skönt att detta löste sig!

Själv har jag inte sett något om auktionen (inte letat efter den heller) men hade jag vetat om den hade jag defintivt försökt knipa ett sto!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Kan inte annat an halla med Wranglan, det var skont att lasa har i traden sa har pa morron :)

Allihopa som kopt, eller pa annat satt engagerat sig..

:banana::banana:

:)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vart ska man hålla koll efter dylika auktioner på fullblod? De vanliga annonssiterna under fullblod eller vart läggs dom ut? Tycker jag brukar hålla koll på annonssiterna men har ju inte kollat specifikt på fullblod.


Så man är beredd nästa gång..... om det blir flera.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det här var ett väldigt speciellt fall som förhoppningsvis aldrig upprepas. Det finns bara en Sten Thynell..

Men kolla in på skandinaviskgalopp lite då och då, även om det inte blir någon sådan här auktion igen så kommer det ut nya hästar till salu med jämna mellanrum.

Det är en breeze up auktion på Täby i vår, minns inte exakt datum, men där säljs inridna och grundjobbade tvååringar. Inte helt omöjligt att fälttävlans- och westerryttare kan hitta något intressant där.;) Om man dessutom vill kan man ju ha hästen i träning och kanske vinna lite pengar innan man skolar om den!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Så skönt att allting löste sig. Tragedier kan även hända i bättre hem....
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Riktigt, riktigt skönt att läsa att det löst sig. Kändes så "onödigt" att friska hästar ska slaktas.

Men frågan är väl fortfarande, hur f*n kunde det bli så här?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nu finns en tydl en grupp på FB som påstår att "hästhandlare köpte hästar på Lambada´s auktion igår och skeppat till slakt i Italien! JAG kan dementera detta, eftersom "hästhandlarna/hästslaktarna" ÄR VI!!! Vi köpte 10 hästar på auktionen för inga pengar och dessa ston (dräktiga) är vidaresålda till BESTÅENDE HEM I SVERIGE! Vi blir beskyllda på Fb, Twitter, Bukefalos m.m att vi slaktat högdräktiga friska hästar! L.Ö.G.N!!!!!!Vi RÄDDADE LIVET PÅ 10 HÄSTAR IDAG & IGÅR, SOM EGENTLIGEN PÅ MYNDIGHETERNAS KRAV SKULLE SLAKTATS IKVÄLL OM DOM EJ FÖRSVANN FRÅN AUKTIONSGÅRDEN SENAST KL 18.00 IDAG.

Alla ni som TROR ni vet så mkt om detta, vet egentligen inte ett SKIT!!
Va ni där! Såg ni SLAKTBILEN????
EN lastbil var där och det var vår HÄST & NÖTTRANSPORT!! Stor vit Mercedes med grått skåp och röda linjer!
Ja, vi köpte ÄVEN den sista hästen idag: LENCLOITRE. Hon står här på vår gård och mumsar på sitt hö,,,LEVANDE,,, i allra högsta grad, precis som alla de andra 10 hästarna är! Välmående 20-årig häst utan skador, gudasnäll och go!
Vi bedriver hästförmedling i Skåne/Hörby och har hästuppfödning. Vi driver även lantbruk med nötkreatur.
Stall A.N/Agne Nilsson är ett seriöst företag och det är fritt fram att kontrollera detta hos Länsstyrelsen/hälsovårdsnämnden/skatteverket.
Varsågoda! Vi har sålt MÅNGA hästar till människor i hela Sverige, till LIV!


Ni får gärna ringa oss, besöka oss för att få fakta i hela saken!
Men att anklaga oss för hästslakt är absurt.
ICKE EN ENDA HÄST ÄR SLAKTAD ELLER SKA SLAKTAS!
Om en vecka finns uppgifter på hästarnas nya ägare på Galoppförbundet så ta och kolla upp det om ni önskar!

Visst skickas häst till slakt, det händer....OM DEN ÄR SJUK/SKADAD så den lider. Om inte NI gör det, då är det NI som är djurplågarna!!!
0705-722208 Agne Nilsson
0702-246056 Nenn Sandberg

Slakteriet ni yrar om heter Knorrevången i Glimåkra. Det ägs av Inge Larsson och hans dotter. INTE AV OSS!!
Och hela historien om Italientransporter,,,,,ja, det kan jag bara skratta åt!
Om vi avlivar en häst, görs det i SVERIGE, lagligt & seriöst!

Så välkomna med frågor, funderingar om ni undrar nåt!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Att hästarna inte gått till slakt vet vi.
Synd att facebook gruppen inte känner till det.

Men vi som vet hur det har gått till & att alla hästarna har fått nya hem, kan väl gå in på fb & klargöra hur det verkligen ligger till?

Lite dumt att oskyldiga blir anklagade för något dom inte har gjort. Utan har faktiskt gjort någonting bra, hade ni inte köpt dom hästarna som ingen annan ville ha från första början, vet vi inte hur det hade gått med hästarna.

Folk visste knappt om auktionen.

Men slutet gott allting gott :laugh:

Lite synd om det gamla stoet, hon hade iofs gärna kunnat få ett hem här hos mig.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Bra med korrekta svar och inte spekulationer. Och jag hade rätt, hästarna var inte köpta med tanke på slakt, utan för att säljas vidare. Trevligt =)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Riktigt hundraprocentigt korrekt är nog inte svaret att döma av de annonser som uppköparen la ut på hästnet.


Men slutet gott allting gott, jag är glad att hästarna fått nya hem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 485
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 338
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp