Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Jo, jag vet, det brukar väl iofs nästan alltid gå även när det gäller hästar som verkligen är inköpta för slakt, även om tanken inte är att sälja vidare eg. Slakteri är ju ett vinstdrivande företag.

Men jag menar de hästar som köptes in, här utgås det från att de ska slaktas, om ingen lirkar loss dem så att säga. Men ingen vet ju om det verkligen ÄR tanken, eller bara ett väldigt smart försäljningsknep. Dvs att det aldrig varit tänkt att hästarna SKA slaktas (eftersom det är hål i huvudet rent ekonomiskt att göra det), men genom att ge alla illusionen att det är så, så kan man sen mycket enkelt bara luta sig tillbaka och vänta på att telefonen ska börja ringa och 'rädda hästarna kampanjen' ska dra igång. Och utan att ha gjort egentligen ett enda dugg så kan man på några dygn göra en avans på flera hundra procent?

För den här tråden är eg bara full med väldigt många spekulationer, förståeligt även om jag inte gillar spekulationer så. Men ingen mer än köparen VET om det är tänkt att hästarna övht ska slaktas, men 'alla' utgår från det, och nu har just 'rädda hästarna' dragit igång..

OBS att jag inte menar att det på något vis är FEL att rädda någon av dem från slakt, inte alls. Men just att det kan vara en snyggt iscensatt taktik, just för att hjärtat ska blöda och plånböcker ska öppnas. För om en häst såldes för 3200 kr till 'slaktaren'. En person känner att 'neej, inte slakt', ringer och ber att få köpa loss priset, och slaktaren tycker 'visst, men inte ett öre under 12 000' t ex (jag bara hittar på ett ex), så är det lätt för köparen att tycka att 'ja okej, för att rädda från slakt är det ju lätt värt det, och 12 000 kr är ju ändå inte dyrt'. Så slaktaren gör en extrem avans och har på ½ dygn fått fyra gånger inköpspriset - och köparen känner att h*n gjort en insats och räddat en häst. Alla nöjda och glada, utom ST som står där med en struntsumma och ingen häst.

Och köparen kanske inte alls tänkt köpa eller köpt nån häst, allraminst den, om det inte varit det där med slakt.

För, handen på hjärtat, det framgick även INNAN auktionen en farhåga att slaktbilen skulle vara där. Ändå såldes inte dessa hästar för ett högre pris från ST via auktionen. Men när hästen är i händerna på slaktaren - DÅ öppnas plånböckerna.

Jag vet inte riktigt om jag tycker det är beundransvärt eller djupt tragiskt om jag ska vara ärlig. För den som tjänar på det ät mellanhanden - slaktaren - och inte den som behövde pengarna - ST..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

oki :) ja annars hade jag fått lösa det ;)

Sitter nu och trixar för att kuna hämta hem mitt sto. Har skickat info om stona till alla jag vet (som är hästintresserade och har möljighet,ekonomi och kunskap). En tjej ringer till "slaktaren" just nu.


Annonserna på hästnet är borta igen.. ngn som vet varför de tas bort?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nu blev inte hästarna utannonserade till "oss" vanliga utan det var internt inom galoppen så jag tror att fler hästar hade blivit sålda om ridhästmänniskor hade vetat om denna auktion

Och även om hästarna kostar 7-8000kr efter auktionen så är det ju väldigt billigt för både dräktiga ston och unghästar

Jag tycker det är tråkigt :(
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nu blev inte hästarna utannonserade till "oss" vanliga utan det var internt inom galoppen så jag tror att fler hästar hade blivit sålda om ridhästmänniskor hade vetat om denna auktion

Och även om hästarna kostar 7-8000kr efter auktionen så är det ju väldigt billigt för både dräktiga ston och unghästar

Jag tycker det är tråkigt :(

Jo, det skrev jag ju innan, att jag är förvånad att det inte drogs tillbaka med så låga bud, körde en annons i ridsport och ny auktion.

Och det är just det att det fortfarande är billigt jag for efter i mitt tidigare. Att det kan vara planerat att de inte ska slaktas, utan säljas igen, till de som vill 'rädda undan slakt'. Slaktaren gör en rejäl avans, samtidigt som köpare ändå gjort ett fynd prismässigt. Alla glada - utom ST..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Fast auktionen har ju legat här på Buke också, jag läste själv om den här. Och flera av vännerna i kretsen har läst om den (inte hört om den genom vänners vänner).
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Fast det var ju likadant igår!?? Annonsen var där för att försvinna, mysko enl mig.

Jag hoppas att de är sålda, har en vän som försöker att ringa dit nu eller för emn stund sedan i vart fall
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Helt klart så ligger det mycket i det du säger .
Jag hade ändå en känsla att Slaktaren inte var så svår, utan tyckte det var bra att dom inte gick till slakt .
Självfallet tar han ut mer än han givit.

Om sten hade sagt i från Början att Hästarna går direkt till Slakt, så hade kanske det varit fler blödiga som lagt bud på en gång .

I dag är det Ponnyauktion i S.t Olof för er som vill inhandla Ponny !

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vad är det för ponnyer?
Går dom samma öde till mötes som dessa fullbloden? :eek:
*håller tummarna för att det inte ska vara så*
 
Sv: Kronofogden på Lambada

KL

Googla på Knorrevångens slakteri. Far kör transporten, dottern är firmatecknare...
Kan det vara samma :angel:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nr.25 Grey Feather f.090404 sto e. Shawdon
u. Grey Express

Denna vill jag ha! :love:

Någon som vet om det är värt att ringa o kolla imorgonbitti?

Tyvärr - det är kört! Jag hjälpte min kompis, Anki Svedberg, att lasta den igår. Den kommer att få det jättebra, eventuellt kommer jag skicka min dit i sommar så dom kan gå tillsammans.

Jag köpte Donna e. Shawdon-Heart of Valentine. Så nu har jag "put my money where my mouth is" efter mitt tjatande om att betäcka med Shawdon!:angel:

Som jag har förstått det är alla unghästarna sålda - det som slaktaren fortfarande har är några ston. Det var en synnerligen osympatisk man men han har eget slakteri här i Skåne så hästarna slipper i alla fall långa transporter.:cool:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

och den slaktaren har snart inga hästar kvar att slakta :laugh:

vet att just nu i denna stund kör en vän från mälardalen ner till skåne för att hämta Tit for Tat. :banana:

Så nu vet jag med säkerhet att 3 av de 5st stona har fått nya hem.
Kvar finns Hajat och Always Leading.
Hemma skrammlar vi för att kunna ta hem en till men som det ser ut just nu är det bara Flandrine som kommer till oss.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Han var osympatisk och Full, tack vare det så gick det att förhandla med honom !?
I dag är han nog bakis och kanske sugen på en kvarting.........= Ännu lättare
att förhandla !

Vilken tid kommer hon hem ?

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Hej Hambo! Jag ska strax åka upp och hämta min lilla Donna. Ska träffa Christer där uppe strax efter 11 så om du har lust får du komma och titta på vad hon säger om sitt nya hem.:D
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Hej Hambo! Jag ska strax åka upp och hämta min lilla Donna. Ska träffa Christer där uppe strax efter 11 så om du har lust får du komma och titta på vad hon säger om sitt nya hem.:D

Jag vill också titta förbi- men det blir ju lite långt :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kronofogden på Lambada

Åh.. Det är bara för härligt !!!!
Jätte lycka till .
Oj vad glad jag blir !
Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Helt klart så ligger det mycket i det du säger .
Jag hade ändå en känsla att Slaktaren inte var så svår, utan tyckte det var bra att dom inte gick till slakt .
Självfallet tar han ut mer än han givit.

Om sten hade sagt i från Början att Hästarna går direkt till Slakt, så hade kanske det varit fler blödiga som lagt bud på en gång .

I dag är det Ponnyauktion i S.t Olof för er som vill inhandla Ponny !

Hej från Hambo

Är det på Auktionsgården? Jag hittar ingen info om det på nätet.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Åh typiskt, men bra att hon fick ett bra hem!

Vore kul o se bilder på din lilla, PMa gärna om du inte lägger ut bilder här.

Jag skulle vilja ha en liten efter Shawdon, har inte bråttom men nu när de riskerade slakt.. spännande att se hur de går för din lilla :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 484
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 334
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp