Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Hur vet du varifrån hästköttet du äter kommer ifrån? Är det ok att slakta friska kor, grisar och fjäderfä? Inte mycket upprop på Facebook för deras skull.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vad jag vet är vi inte inne på kreaturshandel. Och i annat fall kan vi ju lika gärna ta upp att det är fel att äta ägg...

Det var ej detta jag hade något emot. Hade du varit närvarande vid auktionen hade du förstått.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det hästkött jag äter kommer från mina egna. Ja jag vet varifrån det kommer!

Jag äter kött, tycker det är gott! Är du själv vegeterian?
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

Men jösses vad ni tramsar!

Jaybird gjorde en smart sak och räddade en bunt hästar som annars skulle gått till slakt på rotmos och nu gnäller ni över att de nämt att hästarna går till slakt om de inte säljs snabbt?
Spelar der någon roll?

Hade det varit bättre om de stallat upp dem en månad och sen annonserat ut dem för vad de egentligen var värda och sen slaktat dem som inte blev sålda...
Och gått med stor fötjänst, För det handlar väl om välstammade och i grunden fina hästar?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Cutty: Ja! Vi lever på hästhandel, vi köper o säljer hästar! Vi lämnar oxå hästar till slakt! Men ha klart för dig att: De hästar vi köper för att sälja till slakt är då: Gamla/skadade/sjuka eller av någon orsak lider på något sätt!
Vi får även frågan ibland: Kan ni köpa min häst o se till att den BLIR slaktad!!! Vi har INGEN rätt att varken behålla eller SÄLJA vidare en häst som säljaren begär slakt! Det kallas förskingring!
Men vi köper inte friska, sunda hästar FÖR att sälja till slakt! VARFÖR skulle vi göra en sån sak? Slaktpriset på hästar är lågt, o vaför då låta den gå dit när vi kan tjäna MER på att sälja hästen till en person som vill ha en ridhäst/hopphäst/körhäst/unghäst eller vad dom nu önskar?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Irrelevant eftersom det inte är jag som gnäller men ja jag är vegetarian sen 25 år tillbaka.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag förstår inte vad du är ute efter? JB hade pengar och tog risken att köpa en hög med hästar, jag personligen ser inget fel i att slakta de som i s f inte blir sålda, det är ju fortfarande bättre än att de hamnar på fel ställen, och chansen var ju större att hitta köpare med lite mer tid, d v s att köpa dem från Stall L för att få mer tid att hitta köpare.

Vad är problemet?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Fast nu undvek du ju frågan. Jag undrade hur du vet att hästköttet du äter är från dina egna hästar.

Du gillar ju kött säger du, då borde du ändå vara rätt bekväm med tanken att djur föds upp för att slaktas trots att du säger att det är fel.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nej, vi slaktar ej hemma. Har ej de möjligheterna. Har det med Lambadas hästar att göra?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag ser dem avlivas, hängas upp ..hur många detaljer behövs?

Nej, jag anser inte att djur skall födas upp för slakt. Men om vi ändå väljer att föda upp dessa skall vi också kunna äta upp dem. Varför gräva ner ca 300 kg förstklassigt kött från en häst och sedan gå till butiken och köpa nötfärs?

Med andra ord. Jag är definitift inte för att vi börjar föda upp hästar för slakt. MEN de som ändå slaktas, är det då fel att äta dem? Mer moraliskt att döda en ko i stället?
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

Sure - ett slakteri låter dig komma in och se dina hästar bli slaktade och sen skickar med dig köttet hem. Hade du så bra kontakt med ett slakteri borde du väl inte behöva tips om ett för att avliva häst. Samma sak med gris och nöt då antar jag?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Sure - ett slakteri låter dig komma in och se dina hästar bli slaktade och sen skickar med dig köttet hem. Hade du så bra kontakt med ett slakteri borde du väl inte behöva tips om ett för att avliva häst. Samma sak med gris och nöt då antar jag?

Vad skulle problemet vara med det menar du? Jag bara undrar, för det är iaf ganska vanligt att man gör återtag på nöt och gris (inte häst då men jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det).
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Ja det kanske man kan - synd att det inte var Cutty som sa det då hade jag kanske trott henne.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Mer moraliskt att döda en ko i stället?

Men min poäng var ju att det inte är nån skillnad alls på ko, häst eller whatever. Du som gillar kött och samtidigt tycker det är fel att äta friska djur - går du till slakteriet och får mig dig ko och gris hem också eller äter du enbart kött om det är dina egna hästar du får serverat?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 486
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 340
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp