krökt nacke-hur viktigt?

Sv: krökt nacke-hur viktigt?

Madick skrev:
Om du lirkar med händerna hela tiden får du en häst som släpper bettet, den är INTE vare sig på tygeln eller i en bra form.

Om man har "känslan" när man lirkar och syftet att få hästen slappna av i nacken kan man få bra resultat. Men då måste man som sagt ha känslan för att känna när hästen börjar slappna av och sen hålla en lugn och stadig hand. Att lirka behöver inte betyda såga, och att få hästen jobba "i form" när den inte är avslappnad i hals och nacke ger inte en riktigt ärlig form.

Självklart får man inte hästen i bra form bara för att den är avslappnad i nacken, men sökningen kan bli betydligt bättre och den får bättre förutsättningar. Alla har sina egna metoder och utförs de på ett bra sätt får man bra resultat, det är det jag vill komma fram till :)

Rebby skrev:
Är lite dålig på sånt här och undrar bara:

Hur FÅR man då en häst att trampa under sig med bakbenen? Vad ska man göra för övningar mm? För att få ner en häst på tygel går ju efter ett tag om man har tålamod (lirkar med händerna hela tiden osv) Men hur ska man få hästen att förstå att "Du, trampa under dig med bakbenen och gå i form!"?

Lite nyfiken sådär bara.. :)

Det finns massor med filosofier och metoder, men av de jag stött på tycker jag den här passar just mej bäst för att få en bra helhet:

1.Få hästen söka sej ordentligt framåt/nedåt och sträcka ut sin rygg och hals. För det kan man lirka bara man vet att målet fortfarande är att nosen ska vara FRAMÅT nedåt, och även bakre delen av halsen ska sänkas lite. man kan rida mycket på volter och byta varv ofta och få hästen böja halsen och huvudet på små volter, t ex genom att krama innertygeln (eller fixera innerhanden tills hästen slappnar av, men då får man INTE dra handen bakåt utan den ska behållas i samma läge) tills hästen slappnar av mer och mer i hals och nacke, då kommer oftast sökningen.

2.När hästen är ordentligt avslappnad och framåt/nedåt kan du sen fokusera på att få hästen plocka under bakdelen. Övergångar brukar vara bra för att träna upp hästens bakdel, öppna och sluta likaså. Galoppfattningar om det blir bra fattningar.
Det enda mer du ska behöva göra är att tänka på din egen sits, att du har bra hållning och att du "känner" hur du vill att hästen ska gå.
När den är tillräckligt stark kommer den högst troligt själv höja sin form successivt (om du låter den vill säga) och samla sej mer.

Har man känslan behöver man inte "lirka", utan man ser till att hästen tar hjälperna och blir eftergiven i mun och nacke och kan rida vidare. Detta når man UTAN att ens röra tygeln.

Mina skötare får alltid börja med att lära sig stanna och starta hästen utan att få hålla i tygeln, de lär sig väldigt snabbt och jag har inga problem med någon extraryttare som sitter och lirkar och stör hästarna i munnen.

Totola skrev:
NEJ det tycker inte jag ;) bakdelen hänger på sätt och vis ihop med rygglinjen, deras förmåga att bära upp på ett bra sätt och träda in under tyngdpunkten blir begränsat om ryggen inte är avslappnad och hästen inte har sökning framåt/nedåt. Allt hänger ihop för att det ska fungera bra :)

Så visst tycker jag samlingen har med rygglinjen att göra, att få avslappningen och en ÄRLIG sökning framåt/nedåt brukar i sej skapa en viss grad av samling. Därifrån har man också mycket lättare att öka samlingsgraden än utan de förutsättningarna där man får gå betydligt längre väg och troligen aldrig får "loss" bogarna tillräckligt.
Att hästen bär upp sig och börjar träda in under tyngdpunkten anser jag enbart har med att hästen är avslappnad. Framåt-nedåt-sökningen är ju egentligen mer ett kvitto på att hästen slappnar av. Men att rida lång-och-låg ger på många hästar effekten av att de slappnar av och att de av den anledningen kan börja samla sig och att därmed rygglinjen förändras. Man kan få hästen att slappna av på andra sätt också utan att det blir en längre väg för den skull. En poäng, som du nämner, med att rida lång-och-låg är dock att många hästar också reagerar på det med att lossna i bogarna. Men jag vill fortfarande hävda att den välvda ryggen är ett resultat av samlingen.

/sara

Och här vill jag bestämt påstå motsatsen, den något höjda ryggen är ett tecken på att rygglinjen är lång (vilket den givetvis kan vara även när hästen är samlad) och har inte särskilt mycket med samlingen att göra.
Själva ORDET samling förknippar jag nämligen med att hästen kortar upp sin mittendel (avstånd mellan fram- och bakdel) vilket många hästar klarar utmärkt utan att vara vare sej bogfria eller ha höjd rygg. Ett bra exempel är ju hopphästar som är ivriga att komma iväg och i princip galopperar på stället mycket väl undersatta men med väldgt högt huvud och i många fall sänkt rygg.
Min defenition på samling innefattar även sådana fall.

Madick skrev:
Om du lirkar med händerna hela tiden får du en häst som släpper bettet, den är INTE vare sig på tygeln eller i en bra form.

Man får hästen att arbeta med bakben och rygg genom att aktivera dem. Vilka övningar som krävs beror på både häst och ryttare. En duktig ryttare behöver bara "sitta till" så sätter hästen under sig mer.

Först måste du få hästen lösgjord och på tygeln (alltså inte bara böja på nacken, utan lyda alla dina hjälper direkt och i balans). SEN börjar man med övningar som kvickar upp bakbenen och reaktionerna, samlande övningar som t.ex övergångar, tempoväxlingar, vändningar osv.

Och av det har vi alltså konstaterat att du inte är öppen för andra metoder? ;)
För det där är ju helt enkelt hur DU gör och jag har ingen aning om hur ditt resultat blir så där tänker jag inte ifrågasätta, snarare om du inte stött på hästar som ridits med "lirkmetoder" som faktiskt gått bra? Har du inte det tror jag att du helt enkelt stött på för många som inte gjort det på ett bra sätt utan snarare bara sågat eller irriterat hästen i munnen, eller inte tagit hänsyn till de andra aspekterna som krävs.
Har du det så borde man kunna enas om att alla metoder är bra utom de som missbrukas eller inte kan hanteras rätt? ;)

För själva "lirkandet" så att säga hör ju ihop med att en häst som har svårt för att slappna av i nacken ofta behöver hjälp med det. Hästen väljer ju inte direkt att spänna nacken för att det är bekvämt eller att den känner för det, det är ofta psykiskt att den är rädd för vår hand (och själv rider jag enligt den uppfattningen att om hästen är rädd för något ska man visa den att det inte är farligt genom att utsätta den för det, inte undvika det för då finns den mentala spänningen kvar) eller av fysiska skäl. Om vi "ber" hästen slappna av i musklerna genom att manipulera dom, i det här fallet att pulser, i värre fall kanske att "hacka" i en tygel i den vinkel att man kommer åt muskler, då har man gett den bättre förutsättnignar att sedan slappna av i de musklerna OM man gör det på rätt sätt så att den blir avslappnad och då kommer bettet automatiskt kännas bekvämare för hästen att söka sej till.

Jag försöker absolut inte omvända dej, snarare se om du är så inskränkt som det lät i inlägget ;)

Pratade faktiskt om just detta igår med min tränare.. intressant! Precis som du säger så är det inte själva krökningen på nacken man vill få fram utan att hästen ska få in baken under sig. Formen kommer bakifrån så det är i den änden man måste börja. Börjar man i framänden och kröker in huvudet och halsen på hästen så kan inte bakbenen komma in under hästen för det får inte plats.
Min tränare berättade tex om en nordsvnsk hon haft som haft så stora ganacher att han inte kunde böja på nacken, men han gick ändå i form.

Det lirkandet du pratar om där, när hästen är spänd och rädd, är något helt annat än "vanligt" arbete att få hästen att jobba korrekt. En sådan häst tycker jag inte nybörjare ska ge sig på alls (vilket jag tolkar att den som frågade var iom nivån på frågan).

Har jag en häst som beter sig så så använder jag andra metoder än att sitta och lirka. Oavsett metod så är det ju en kort korrigeringsfas och behövs på relativt få hästar, så det är väl knappast något att ta upp här.

För 15 år sen så tyckte jag också att många hästar behövde "lirkas loss". Idag har jag inte stött på en häst som behövt ridas på det sättet, det går att ta loss med skänkeln istället. Och då kanske ska tilläggas att jag rider många olika hästar, även storleks och utbildningsmässigt olika. Största kontrasten i år var väl när jag ena veckan satt på en bautakloss till häst på 1.72 och lite senare sitter på en relativt outbildat russ på 1.28.

Totola skrev:
Och här vill jag bestämt påstå motsatsen, den något höjda ryggen är ett tecken på att rygglinjen är lång (vilket den givetvis kan vara även när hästen är samlad) och har inte särskilt mycket med samlingen att göra.
Själva ORDET samling förknippar jag nämligen med att hästen kortar upp sin mittendel (avstånd mellan fram- och bakdel) vilket många hästar klarar utmärkt utan att vara vare sej bogfria eller ha höjd rygg. Ett bra exempel är ju hopphästar som är ivriga att komma iväg och i princip galopperar på stället mycket väl undersatta men med väldgt högt huvud och i många fall sänkt rygg.
Min defenition på samling innefattar även sådana fall.
Nu förstår jag varför vi tycker olika:idea: Vi har helt enkelt olika definition av samling!! Jag utgår ifrån bakdelen. För själva samlingen börjar ju med rotationen av pelvis med hjälp av bland annat bukmuskulaturen. Genom detta så kan hästen börja bära mer vikt på bakdelen samtidigt som ryggraden rätas ut och därmed förändras rygglinjen. Jag förstår inte riktigt vitsen med att förknippa samling med att hästen kortar upp sin mittendel? För kortningen av mellandelen är ju (anser jag) bara en bieffekt av vad som händer "där bak".

/Sara

Madick skrev:
Det lirkandet du pratar om där, när hästen är spänd och rädd, är något helt annat än "vanligt" arbete att få hästen att jobba korrekt. En sådan häst tycker jag inte nybörjare ska ge sig på alls (vilket jag tolkar att den som frågade var iom nivån på frågan).

Okej. Det va jag som frågade, och ja du har rätt, jag är inte så utbildad och duktig. Har haft en paus från ridandet i några år och har nu för ca 2 månader sen blivit fodervärd på ett varmblod, som typ inte har blivit riden nått nästan. Du tycker alltså att jag ska lämna tillbaka henne för att jag inte kan "rida in henne på rätt sätt" då eller? Är det så du menar? :cry: Man vet ju faktiskt ingenting innan man provar.

Jag tycker mitt lirkande har funkat ganska bra, nu behöver jag bara lirka lite i början av ridturen, sen kan jag praktiskt taget ha långa tyglar och hon går rätt så fint, nästan hela tiden iaf. Då vet inte jag mo hon går i form eftersom jag bara har testat i skogen och sånt hittills typ, jag vet ju bara att hon böjer på nacken, men jag kräver inte så mkt mer heller.:smirk: Mitt mål är inte att få en superutbildad dressyr häst eller så, jag vill ha en häst som kan litegrann, någorlunda bra. och jag tycker inte om att hon har huvet upp i luften, så då försökte jag lösa det och tycker tt det går ganska bra :)

Men själva frågan var ju egentligen HUR man skulle få en häst att gå i form. Och jag har läst lite nu och tror jag vet ungefär så tack för det :bow:

Mmh jag håller med dig.

Men om hästen springer rakt uppe med huvudet så har man ju ingen kontroll alls, det tycker jag e riktigt läskigt.

Det är ju självklart ingen andledning till att såga, men tja..

Madick skrev:

Har jag en häst som beter sig så så använder jag andra metoder än att sitta och lirka. Oavsett metod så är det ju en kort korrigeringsfas och behövs på relativt få hästar, så det är väl knappast något att ta upp här.

För 15 år sen så tyckte jag också att många hästar behövde "lirkas loss". Idag har jag inte stött på en häst som behövt ridas på det sättet, det går att ta loss med skänkeln istället. Och då kanske ska tilläggas att jag rider många olika hästar, även storleks och utbildningsmässigt olika. Största kontrasten i år var väl när jag ena veckan satt på en bautakloss till häst på 1.72 och lite senare sitter på en relativt outbildat russ på 1.28.

Tack för otroligt kunniga inlägg i hela denna debatt. Roligt att se, verkligen :bow: :bow:

Nu tror ju inte jag att din häst är en spänd och rädd häst som behöver lirkandet vi talade om ovan, utan att DU just nu har hittat ett sätt som får hästen att ge efter en aning så du känner att du har mer kontroll. Helt ok, ett steg vidare.

Du kommer säkert lära dig massor av din nya häst! Det finns även bra tränare som gärna tar ekipage med fd travare som ridhäst, bara man är seriös själv och ser det hela som ett långsiktigt arbete.

Fortsätter du rida mycket och på olika hästar så kommer du säkert om 15 år kunna se tillbaka på den här tiden och inse varför du gjorde som du gjorde, och hur annorlunda man kan få samma och bättre resultat, bara man tränar!

Madick skrev:
Fortsätter du rida mycket och på olika hästar så kommer du säkert om 15 år kunna se tillbaka på den här tiden och inse varför du gjorde som du gjorde, och hur annorlunda man kan få samma och bättre resultat, bara man tränar!

Tack, det hoppas jag med! :D

Akustik skrev:
Mmh jag håller med dig.

Men om hästen springer rakt uppe med huvudet så har man ju ingen kontroll alls, det tycker jag e riktigt läskigt.

Det är ju självklart ingen andledning till att såga, men tja..

Jag sågar ju faktiskt inte, om det va mig du syftade på. Jag lirkar lite med händerna

saen skrev:
Nu förstår jag varför vi tycker olika:idea: Vi har helt enkelt olika definition av samling!! Jag utgår ifrån bakdelen. För själva samlingen börjar ju med rotationen av pelvis med hjälp av bland annat bukmuskulaturen. Genom detta så kan hästen börja bära mer vikt på bakdelen samtidigt som ryggraden rätas ut och därmed förändras rygglinjen. Jag förstår inte riktigt vitsen med att förknippa samling med att hästen kortar upp sin mittendel? För kortningen av mellandelen är ju (anser jag) bara en bieffekt av vad som händer "där bak".

/Sara

Det är väl egentligen inte "min" defenition, utan det jag fått lära mej ;) det är väl helt enkelt för att man ska kunna skilja på en häst som bevisligen är samlad men inte har bra form, t ex piafferar med undersatt rumpa men inte har höjd rygg och manke och bogfrihet. Det behöver inte betyda att hästen har bra FORM för alla kriterier finns inte där. Däremot kan man inte förneka att hästen är samlad..
Även de typiska westernhästarna kan vara exempel, de är ofta inte loss i framdelen och därför är det inte optimal ridform (men bra för att rida western) men hästarna kan vara väldigt samlade.

Likaså kan hästen ha en bra och hälsosam form utan att vara särskilt samlad. Då vill man ofta kunna jobba upp samlingsgraden mer och mer och då är det bra att kunna skilja på form och samling. Formen är ju redan bra.

Rebby skrev:
Jag sågar ju faktiskt inte, om det va mig du syftade på. Jag lirkar lite med händerna

Jag tror det är många som har svårt att skilja på lirka och såga.. Även på att fixera handen vs dra den bakåt i syfte att dra ihop hästen.
Hur det känns för hästen, vilket resultat man får och vilket syfte man har är det viktiga tycker jag.
Framförallt vilket resultat man får.. För känner sej hästen mer bekväm efter "tygelanvändandet" har man ju fått ett bra resultat och behöver inte fortsätta påverka hästen med tyglarna.
Personligen är jag ju sån som väljer att göra något åt motstånd och spänningar, ta mej genom spärren så att säga. Att andra har sina metoder respekterar jag, man vill ju inte gå emot sina filosofier.

Jag håller med om att en häst kan gå i en bra form utan att vara samlad. Däremot anser jag inte att en häst som har en dålig form kan vara samlad för samlingen bygger så mycket på den grund som man har när hästen går i rätt form. Även om samlingen börjar med bakdelen så är det inte det enda kriteriet för samling (iaf för mig). Sedan om hästen är ärligt samlad i bakdelen kommer den mer eller mindre oundvikligen få en annan rygglinje med en höjd rygg och manke och bogfrihet, allra helst vid en hög samlingsgrad. Vid en låg samlingsgrad (som jag anser att westernhästar har) behöver det inte synas tydligt att rygglinjen förändras men har hästen början till en ärlig samling så kommer det att synas.

/Sara

Visst är det kul med defenitioner? Det gör allting så mycket krångligare ;)

Jag förstår ditt resonemang, själv tycker jag det är lättare att alltid skilja på dom termerna, eftersom även ordet "bra form" kan tolkas så olika så är det bra att kunna vara lite diplomatisk och säga "den är väldigt samlad iallafall" om man ska kommentera en häst som man inte tycker går i tillräckligt bra form :D

de är inte den krökta nacken som är viktigt. Utan att hästen sätter under sig och lyfter ryggen

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama