Här tycker jag att pilarna är lite missvisande. Den högraste är ok, ev skulle den peka mera uppåt än bakåt , halskotpelaren ska inte röra sig bakåt i förhållande till bogbladets vinkel ens vi maximal samling på marken. Den vänstraste skulle jag vilja ha med ursprung på samma ställe men på framsidan av halskotpelaren pekande framåt (nu pratar vi om form "lång och låg"), den i mitten känns onödig för mig.
Den här bilden är jag inte riktigt förtjust i heller. Jag tycker huvudet är för lågt, hästen ska fortfarande jobba med buren hals/huvud, och då vill jag inte ha nacken lägre än manken. Korset vill jag ha lägre och bakbenen längre in under kroppen till följd av att bäckenet är mer vinklat och bakbenen trampar längre in under kroppen. Detta dock med bibehållande av samma längd. Man får då en häst som går lång och låg men med tyngdpunkten flyttad längre bak, den är alltså inte lika framtung som hästen på bilden. I den form som hästen har på bilden är de flesta hästar inte avslappnade utan slappa, och den söker sig inte heller fram till bettet, det kan inte en häst göra som går bakom lod, den måste använda sina muskler för att hålla upp huvudet.