krökt nacke-hur viktigt?

Sv: krökt nacke-hur viktigt?

Ja, leta lite... Jag ska kolla runt lite också, för jag vill läsa den!
Låter rent ut sagt förjävligt... :cry:

Vi letar och återkommer båda två! :)

/cj

Det låter helt osannolikt. Det är mellanrum mellan tornutskotten. Har hästen närliggande tornutskott (kissing spines) så gör det rejält ont och hästarna är i många fall knappt ridbara.

Att då flera hästar skulle ha NEDNÖTTA tornutskott tror jag inte en sekund på. Kan du ha missuppfattat på något sätt?

Det är det som även kallas "kissing spin". Det är 3,1 häst/10 000 hästar som DÖR pga det. Jag hittade inte den studie som jag hade läst men Agria har studier mm på sin hemsida där det står om det och även ORSAKEN. (Intilliggande överridande tornutskott, alias kissing spin)
Sök även här bå buke på kissing spin om du vill veta mera.

Just det. Kissing spines är närliggande tornutskott. Inte nednötta tornutskott.

Hästarna dör inte av att ha det, men de avlivas eftersom de är obrukbara.

Det betyder att vi har ungefär samma tanke om vad ska ske fast vi benämner det lite olika, ser för övrigt att jag skrev lite konstigt på mitt senaste inlägg om bröstkotorna och korsbenet...

Men främre delen av ryggen lyfts inte upp enbart av att hästen söker framåt-nedåt. Halskotepelaren rätas ut men höjningen av framdelen sker till största delen med hjälp av att pelvis roterar och bakre delen av ryggen rätas ut. Det är inte heller bara en avslappning av överlinjen utan musklerna i halsbasen arbetar för att räta ut nedre delen av halskotepelaren.

Att man i början rider hästarna i en ganska låg form för att de ska slappna av och börja att räta ut hela ryggraden, även om de blir lite framtunga, tycker jag är okej då avslappningen ju är en grundsten för att man ska kunna rida i form. Men det som jag blir mest irriterad på är att det låter som om folk mest koncentrerar sig på att ryggen ska välvas när det hela egentligen börjar med pelvis. Den välvda ryggen är ju ett resultat av samlingen.

/Sara

Kissing spines är precis vad det låter som, pussandes... ligger för nära.. Om tornutskotten är överdimensionerade, då är det ett genetiskt fel. Min dotter tex, hennes ena tornutskott är längre på ena sidan på en kota i ryggen, man kan såga av det, men man beslutade att hon får välja det själv eftersom det kan medföra komplikationer...

Om tornutskotten ska bli nötta, så måste något ligga ovanpå och nöta ner det... ?

Har sökt på Hippocampus nu, hittar inget om tornutskott. Borde ju ligga där eftersom de flesta avhandlingarna gör det. Men man får leta vidare, för jag tycker också att det låter aningens osannolikt, men finns det en studie är det ju ytterst intressant o läsa den.

/cj

Läs exv om Kissing spin (intilliggande överridande tornutskott) på Agrias sida så ser du att det är inte alla hästar som visar smärta och visar att dom har ryggont. Varför lägger en del in olika typer av paddar under sadeln? Är det för att ta bort lite av att hästen visar ömhet i ryggen? Tänk dig att du har ett gummiband med häftstift i (stick dom igenom gummisnodden underifrån), om du spänner gummibandet nedåt på mitten så kommer häftstiftens spetsar att ta i varandra (vad händer om du nöter tillräckligt mycket/länge mot varandra?). Om du däremot höjer på mitten så blir det längre emellan spetsarna. (tänk dig att gummibandet är ryggen och häftstiftet är tornutskott) Så om man får hästen att höja ryggen (välva ryggen uppåt) så är det bättre.

allroundhästarna skrev:
formgivning1.jpg

Här tycker jag att pilarna är lite missvisande. Den högraste är ok, ev skulle den peka mera uppåt än bakåt , halskotpelaren ska inte röra sig bakåt i förhållande till bogbladets vinkel ens vi maximal samling på marken. Den vänstraste skulle jag vilja ha med ursprung på samma ställe men på framsidan av halskotpelaren pekande framåt (nu pratar vi om form "lång och låg"), den i mitten känns onödig för mig.

formgivning2.jpg

Den här bilden är jag inte riktigt förtjust i heller. Jag tycker huvudet är för lågt, hästen ska fortfarande jobba med buren hals/huvud, och då vill jag inte ha nacken lägre än manken. Korset vill jag ha lägre och bakbenen längre in under kroppen till följd av att bäckenet är mer vinklat och bakbenen trampar längre in under kroppen. Detta dock med bibehållande av samma längd. Man får då en häst som går lång och låg men med tyngdpunkten flyttad längre bak, den är alltså inte lika framtung som hästen på bilden. I den form som hästen har på bilden är de flesta hästar inte avslappnade utan slappa, och den söker sig inte heller fram till bettet, det kan inte en häst göra som går bakom lod, den måste använda sina muskler för att hålla upp huvudet.

Jag anser alltså att man påbörjar arbetet med att få hästen att trampa längre in under sig direkt man börjar arbeta med hästen, utan att för den delen resa upp framdelen. Det kommer i ett senare skede, när hästen är redo för att börja kortas upp. För mig är det också naturligt att tornutskotten separeras mer när pelvis vinklas och ryggen flatas ut, än när halsen böjs ner. En svankryggig häst kan bli plan över hela rygglinjen genom att vinkla pelvis med huvudet fortfarande någorlunda högt, medans man kan böja ner huvudet nästan i hur många varianter som helst utan att svanken försvinner.

allroundhästarna skrev:
Läs exv om Kissing spin (intilliggande överridande tornutskott) på Agrias sida så ser du att det är inte alla hästar som visar smärta och visar att dom har ryggont. Varför lägger en del in olika typer av paddar under sadeln? Är det för att ta bort lite av att hästen visar ömhet i ryggen? Tänk dig att du har ett gummiband med häftstift i (stick dom igenom gummisnodden underifrån), om du spänner gummibandet nedåt på mitten så kommer häftstiftens spetsar att ta i varandra (vad händer om du nöter tillräckligt mycket/länge mot varandra?). Om du däremot höjer på mitten så blir det längre emellan spetsarna. (tänk dig att gummibandet är ryggen och häftstiftet är tornutskott) Så om man får hästen att höja ryggen (välva ryggen uppåt) så är det bättre.

Exemplet skulle fungera ännu bäggre om du har ett slappt gummiband hängande mellan två stöd. Lägg ett sudd ovanpå i mitten och gummibandet blir lägre där. Om du kan sätta fast gummibandet på främre stödet och sträcka det nedåt bakom det bakre, så sjunker inte suddet längre eftersom gummibandets sträckning i sig håller det uppe. Det behöver alltså inte höjas underifrån för att kunna bära suddet. Om du däremot sträcker gummibandet nedåt framför främre stödet, kommer det att dra med sig gummibandet hela vägen bakom det bakre, men utan att åstadkomma samma sträckning, eftersom musklerna på hästen löper över korset mer än fäster på det. Korset blir alltså lite av hävstång för att kunna sträcka ryggmusklerna dvs gummibandet, medans manken/frambenen inte har denna funktion på samma sätt.

mackan skrev:
jamen med huvet uppe i vädret så sänks ryggen automatiskt... böjer du IN huvudet utan att hästen jobbar med bakbenen, så är det just det: hästen böjer endast in huvudet, ryggen kommer iallafall inte upp... jag e dålig på att förklara, trött i huvet ikväll, möte hela eftermiddan och full fart efter jobbet sen dess....
Så tycker jag med, men det är ganska många som tycker att hästen skall gå högt med nacken annars så går den på bogarna och blir sjuk ;), även om hästen arbetar i en låg form behöver ju inte det betyda att det är fel.

Är lite dålig på sånt här och undrar bara:

Hur FÅR man då en häst att trampa under sig med bakbenen? Vad ska man göra för övningar mm? För att få ner en häst på tygel går ju efter ett tag om man har tålamod (lirkar med händerna hela tiden osv) Men hur ska man få hästen att förstå att "Du, trampa under dig med bakbenen och gå i form!"?

Lite nyfiken sådär bara.. :)

tänker inte ge något längre inlägg här (för många har svarat bra och då behöver jag inte säga något som antagligen blir fel ändå *trött och långtifrån duktig*) och harinte heller läst hela tråden så ursäktaom någon annan redan sagt det, men man får ju tänka på hur hästen ser ut exteriört också..
en häst med grov hals kan ju ex. ha svårt att kröka på nacken eftersom allt (nån körtel?) trycks ut och verkar obehagligt för hästen...

Men jag blir lite fundersam när man hör så många som pratar om att hästen ska höja ryggen. För ryggen är ju inte heller själva grunden för formen. Ibland när jag hör att hästen ska höja ryggen får jag associationer till en katt som skjuter rygg. Och där finns det inte minsta tillstymmelsen till att flytta tyngdpunkten bakåt eller att börja rotera pelvis... Att skjuta rygg gör ju dessutom så att ryggraden blir ännu mindre skyddad...

Hästen skjuter inte rygg, :smirk:
får du aktivitet i ryggen så höjs den ngr cm som du känner, att ryggen höjs gör att ryggraden skonas;)
Pelvis vickar upp och ner som en dam som går och ju mer du kan få hästens bäcken att röra sig ju mer avspänd är hästen. Det är dessa rörelsemönster du som ryttare ska följa i din ridning och styra över .

Bilden på Bent ridande filur illustrerar att huvudets läge inte spelar ngn roll huvudsaken är att du som ryttare känner att ryggen är med att du har kontroll på bakbenen

Du kan rida en häst hög med rygg väl medtagen och mkt undertramp du kan rida en häst lång-låg oxå med ryggen väl aktiverad..

swungen i ryggen ska du alltid jobba för och lösgjordheten.

Man rider med sätet!!

Jag brukar säga att hästen är en spegelbild av ryttaren. Om man jämför en häst's skelett och muskler så är de väldigt snarlika människan. Detta betyder att det inte bara är hästen som kan gå i form utan även vi människor. Om vi människor när vi sitter på hästryggen "sitter i form" påverkar detta hästen och hjälper den att att hitta sin form.

Så, för att få hästen att trampa under sig med bakbenen måste du först lära dig själv att "trampa under dig"!! Kroppskontroll på hög nivå:smirk: Jämför vad som ska hända i hästens kropp när den går i form och försök sedan att härma det.

Tyglarna har egentligen inte så mycket med saken att göra, allra helst inte att sitta och lirka hela tiden. Då kan man vara ganska säker på att man kommer få en häst som bara böjer på nacken...

Ett mycket bra sätt att verkligen lära sig rida med sätet är att rida helt utan träns! Börja på ett mindre omhängnat område och pröva vad du kan göra med sätet:bump:

/sara

Madick skrev:
Faktiskt så är det inte samma sak, och båda uttrycken används.

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt lösgjord och följer ryttarens hjälper, är "mellan hand och skänkel". Detta kan den vara oavsett i vilken form den går.

Formen varierar med det man gör och har för plan med sin ridning. Det är så att säga hästens arbetsställning. I början av passet eller med en yngre häst rider man hästen i en längre och lägre form. Tränar man högre nivåer av dressyr behöver hästens form vara kortare och högre. Hoppar man så har man ytterligare en annan form på hästen, men den ska fortfarande vara på tygeln.

På tygeln har inget med nacken att göra. Formen däremot karakteriseras till stor del av hästens form på överlinjen, och där ingår nacken.

En häst som bara kröker på nacken går varken på tygeln eller i en korrekt form.

Bra!!! :D att det finns några ryttare här som kan olika skillnader.

Tigertofflan skrev:
Och vad i hela världen är skilnaden? Det är ju samma sak som menas, och alla förstår? Det är som att säga "Det heter inte stall-lindor! Det heter FLEECElindor!". Gah.

Ursäkta mig, nu har du fel, kolla lite längre ner så får du det rätta svaret!

OM man tvingar en häst att kröka på nacken kan det leda till att den bara "knäpper av", dvs. den böjer fint på nacken men bakbenen jobbar inte, många ridskolehästar jag sett kör med denna taktik, de knäpper av och ryttaren är nöjd och glad för hästen böjer på nacken, den går i själva verket inte i någon form och jobbar inte något vidare. Är man inte uppmärksam på detta så kommer hästen tillslut gå sönder för den jobbar med fel muskler eller inte alls.

saen skrev:
Att man i början rider hästarna i en ganska låg form för att de ska slappna av och börja att räta ut hela ryggraden, även om de blir lite framtunga, tycker jag är okej då avslappningen ju är en grundsten för att man ska kunna rida i form. Men det som jag blir mest irriterad på är att det låter som om folk mest koncentrerar sig på att ryggen ska välvas när det hela egentligen börjar med pelvis. Den välvda ryggen är ju ett resultat av samlingen.

/Sara

NEJ det tycker inte jag ;) bakdelen hänger på sätt och vis ihop med rygglinjen, deras förmåga att bära upp på ett bra sätt och träda in under tyngdpunkten blir begränsat om ryggen inte är avslappnad och hästen inte har sökning framåt/nedåt. Allt hänger ihop för att det ska fungera bra :)

Så visst tycker jag samlingen har med rygglinjen att göra, att få avslappningen och en ÄRLIG sökning framåt/nedåt brukar i sej skapa en viss grad av samling. Därifrån har man också mycket lättare att öka samlingsgraden än utan de förutsättningarna där man får gå betydligt längre väg och troligen aldrig får "loss" bogarna tillräckligt.

Rebby skrev:
Är lite dålig på sånt här och undrar bara:

Hur FÅR man då en häst att trampa under sig med bakbenen? Vad ska man göra för övningar mm? För att få ner en häst på tygel går ju efter ett tag om man har tålamod (lirkar med händerna hela tiden osv) Men hur ska man få hästen att förstå att "Du, trampa under dig med bakbenen och gå i form!"?

Lite nyfiken sådär bara.. :)

Om du lirkar med händerna hela tiden får du en häst som släpper bettet, den är INTE vare sig på tygeln eller i en bra form.

Man får hästen att arbeta med bakben och rygg genom att aktivera dem. Vilka övningar som krävs beror på både häst och ryttare. En duktig ryttare behöver bara "sitta till" så sätter hästen under sig mer.

Först måste du få hästen lösgjord och på tygeln (alltså inte bara böja på nacken, utan lyda alla dina hjälper direkt och i balans). SEN börjar man med övningar som kvickar upp bakbenen och reaktionerna, samlande övningar som t.ex övergångar, tempoväxlingar, vändningar osv.

Virre skrev:
Är man inte uppmärksam på detta så kommer hästen tillslut gå sönder för den jobbar med fel muskler eller inte alls.

Kan hästarna fuska så mycket att dom står stilla? ;) Då tror jag inte dom går sönder :D (kunde inte låta bli :devil: för jobbar hästen inte alls måste den väl stå stilla?)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama