krökt nacke-hur viktigt?

Sv: krökt nacke-hur viktigt?

Totola skrev:
JA jag tycker man bör fokusera på nacken när man rider. Men inte krökningen i sej utan avslappningen, annars kommer man få svårt att ställa nacken riktigt, och kan man inte det missar man en hel del inom ridningen.

Så tänker jag också. Jag har en kbltravare som kom från travträning för ca 1,5 månad sedan och där rider och kör vi med målet att han ska slappna av i nacken och gå i en låg form (inte ihoptryckt bakom lod!). För när han spänner sig drar han upp nacken och tappar ju då ryggen helt. Han har inte musklerna på rygg och rumpa att korta formen och trampa under sig som en grand prix häst, skulle man kräva det av honom nu skulle man ju bara få en rejält spänd häst. Han ger själv efter och sänker nacken när han slappnar av så helt fel kan det ju inte vara...? Sen, när man har en avslappnad häst, kan man börja jobba med resten...

knapplån

Lite funderingar om det här med rätt form:

Eftersom formen kommer bakifrån kan man väl egentligen aldrig säga om hästen går i form enbart utifrån hur nacken är böjd. Däremot kan man säga om hästen INTE går i form.

Jag anser att ett av kriterierna för att hästen ska kunna sägas gå i form är att det finns en arbetande muskelkedja ända ifrån hästens bakben och upp till nacken. Slappnar en del av musklerna i muskelkedjan av betyder ju det att kedjan inte är intakt (Med arbetande muskler menar jag inte att de är tokspända utan att de använder bara så mycket kraft som behövs. När musklerna är avslappnade menar jag att de är så "slappa" att om alla musklerna i kroppen var avslappnade skulle man rasa ihop som en säck potatis).
När en häst inte går i form är inte nacken den högsta punkten utan någon av halskotorna. Att den inte går i form när det inte är nacken som är högst beror på att inte alla musklerna som ska stabilisera upp halskoterna arbetar som de ska utan de musklerna som är från nacken till den halskota som är högst slappnar av. En häst som går bakom lod kan inte heller gå i rätt form eftersom hästen för att kunna gå bakom lod måste använda musklerna på framsidan av halsen vilket innebär att musklerna i nacken inte arbetar.

Men även om nacken och halsen är en del i den rätta formen så kan man ju inte utgå ifrån nacken. Att muskelkedjan "når ända fram" till nacken är ju egentligen mest en bieffekt av att det fungerar som det ska där bak.

Men jag blir lite fundersam när man hör så många som pratar om att hästen ska höja ryggen. För ryggen är ju inte heller själva grunden för formen. Ibland när jag hör att hästen ska höja ryggen får jag associationer till en katt som skjuter rygg. Och där finns det inte minsta tillstymmelsen till att flytta tyngdpunkten bakåt eller att börja rotera pelvis... Att skjuta rygg gör ju dessutom så att ryggraden blir ännu mindre skyddad...

För mig börjar rätt form med att pelvis roterar. Och det sker varken genom att nacken böjs eller att ryggen höjs utan genom magmusklerna. I och med att magmusklerna börjar rotera pelvis så kommer hästen att sätta sig mer och tyngdpunkten flyttas bakåt. Och eftersom ryggraden "sitter fast" i pelvis så kommer ju den att påverkas. Jag tänker mig ryggraden ungefär som en lång, lite mjukare blomstjälk. Om man håller längst ner i stjälken och försöker att hålla den vågrätt kommer ju stjälken att vara böjd nedåt eftersom blomman är ganska tung (jmf med hästens huvud och att hästen av naturen är lite framtung). Om man däremot försöker att hålla stjälken lodrätt kommer den visserligen vara böjd men inte alls lika mycket som när man höll den vågrätt. Det är ungefär det här som händer när pelvis roterar, istället för att ryggraden hålls vågrätt så kommer den att dras till ett mer lodrätt läge. Om stjälken skulle vara för mjuk (jmf inga muskler arbetar) så skulle den vara väldigt böjd. Skulle stjälken vara hård (jmf musklerna är för spända) så skulle visserligen blomman stå rakt upp men det finns ingen mjukhet. Skulle det vara ett för lågt turgortryck i en del av cellerna (lite växtfysiologi: med turgortryck menas att det finns vatten i cellerna som gör att de trycks ut, ungefär som vattenballonger. Lågt turgortryck= lite vatten och "sladdrig vattenballong") bryts stjälken där. Samma sak sker med hästen om inte alla musklerna i muskelkedjan arbetar.

Så, summa sumarum av mitt flummeri: Nacken är inte viktigt för formen på så sätt att den är en av grundstenarna för form, däremot kan den bli en kvittens på att man har gjort rätt "där bak".
Magmusklerna är egentligen själva startpunkten för rätt form då det är de som roterar pelvis.

/Sara

Totola skrev:
Nej nu fattar jag inte vad du är ute efter. Det finns vissa fysiska begränsningar som gör att hästen aktiverar fel muskler när den går innanför lod och inte kommer fri med framdelen. Den kan ha en till synes bra form och arbeta mycket med bakbenen och ryggen, men om framdelen inte avlastas, vad är poängen? Ryggraden skonas mer, det är väl enda fördelen OM nu hästen ändå har höjt ryggen.
Frågan var ju om hästen inte kan gå i form om nosen är framför lodplan. Inte bakom. Så det är det jag har svarat på...

Totola skrev:
Nej nu fattar jag inte vad du är ute efter. Det finns vissa fysiska begränsningar som gör att hästen aktiverar fel muskler när den går innanför lod och inte kommer fri med framdelen.

vi pratar inte om bakom lod utan snarare frågar trådskaparen om hästen går över tygeln.....

Det var inte det som stod i citatet jag svarade på, där skrev du om INNANFÖR lod ;)

Ang höjd rygg så är det inte enda kriteriet för bra form, men eftersom hästen ska ha välvd överlinje för att jobba bra igenom kroppen är all övrig form rätt obetydlig utan rygg. Sen kan det se lite olika ut på olika hästar beroende på exteriören, men är överlinjen avslappnad kommer ryggen jämfört med normalläge. Är inte överlinjen avslappnad kan inte bakbenen användas maximalt och framdelen lätta. Allt hänger ihop :p

Men det var ju ett svar på "men va skulle hända om man "tvingade" hästen att inte kröka nacken i form". ;)

Katten som skjuter rygg: Den kommer ju att jobba med ryggmuskeln om den ska kunna bära en "ryttare" :D
Hur många dressyrhästar har inte fått sina tornutskott nernötta med mer än 5 cm!! :eek: PGA att dom har gått med sänkt rygg och haft en ryttare på ryggen. Ni som är "motståndare" till att hästen måste höja ryggen för att bli hållbar (ridbar) se till att rönga er hästs tornutskott. Kolla hur dom ser ut.

Till både Totola och allroundhästarna:

Jag vet inte om det är själva uttrycket att hästen ska höja ryggen som får mig att reagera... Det är kanske jag som feltolkar det hela :smirk: Men som sagt så associerar jag det hela med en katt som skjuter rygg och den som har prövat att klappa en katt som skjuter rygg kommer att känna att ryggraden ligger väldigt ytligt. Hela ryggskjutningen är dessutom fel rörelsemönster för att gå i form eftersom hästen/katten tar spjärn uppåt.

Det som jag vill med ryggen när jag rider är att den ska rätas ut och inte vara sänkt och svankig (gah, att hästar har fått tornutskotten nedslitna med mer än 5 cm :eek: ). Genom att pelvis roterar så rätas ju ryggraden ut och så småningom kommer den att vara så "uträtad" att bröstkoterna befinner sig på högre höjd än vad korsbenet är.

Hmmm... fast nu när jag läser vad jag vill med ryggen så inser jag att detta skulle kunna benämnas som att hästen höjer/välver ryggen... hmm... Det kanske till och med är det som ni också är ute efter när ni skriver "höja ryggen"?!

/sara

Silly skrev:
Tanken med att ha hästen i form är ju att spara hästens ben genom att hästens bäcken vinklas fram och leder in bakbenen under hästens tyngdpunkt. På så sätt ska frambenen avlastas och därmed hålla längre. När hästen sätter in bakbenen under sej sträcks ryggmusklerna ut och ryttaren bärs upp av musklerna istället för skelettet. Och så kröcker hästen på nacken.

Många ryttare sågar o plockar ju tyvärr ner sina hästar "på tygeln" o de leder till att hästen inte kan få till någon form och kanske får spänningar i nacken, o vissa hästar kan helt enkelt inte kröcka på nacken pga att dom är för trånga mellan ganacherna o får andningssvårigheter. Att hästen ska kröcka på nacken är oxå anledningen till att man använder många utan de hjälptyglar som finns, bra eller dåliga. Och framförallt, genom att bara fixera ridningen på huvudet går man ju miste om de man egentligen försökte uppnå, att avlasta frambenen och ryggen.

Hur viktig är egentligen hästens krökning på nacken?? Ni som rider era hästar ordentligt ska inte känna er påhoppade, inget illa menat mot någon egentligen, men om man istället struntade i hur hästen håller huvudet (förutsatt att de inte stör hästens rörelser o form) och riktade in sej på bakbensaktivitet och ryggen skulle man nog kunna skona många hästar från obehagliga ridpass...

tänkte bara lite..

Det är inte alls viktigt, gå på tygeln är fel, man säger gå i rätt form! det stora handlar om att hästen ska vara avslappnad och balansera upp sig själv, i ett bra tempo med bakdelen under sig. Finna ingen riktigt bestämd form, alla hästar ser olika ut och har oklika förutsättningar för att gå i rätt fom. Min ena ponny har lång hals lång rygg och väldigt låna bakben, jag kan inte tvinga ihop honom i en kort form, ska jag brytta ryggen på honom? Svar nej, iställer ser man till att hästen väljer sin egna rätta form att jobba i, så gör jag med alla mina ponnyer, dom e minst lika snyggt musklade som anndra hästar :)

Panikie skrev:
gå på tygeln är fel, man säger gå i rätt form!
Och vad i hela världen är skilnaden? Det är ju samma sak som menas, och alla förstår? Det är som att säga "Det heter inte stall-lindor! Det heter FLEECElindor!". Gah.

Vad händer här: Hästen går med högt huvud och hals och blir stark i munnen, efter ett tag: hästen slappnar av och sänker formen, halsen sänks och hästen blir lätt att styra i munnen. Är man på rätt väg då? Även om man inte märker att halsen kröks och nacken blir högsta punkten...... För hästen jobbar väl bättre i andra situationen, eller är den bara trött och försöker "såsa"

Panikie skrev:
Det är inte alls viktigt, gå på tygeln är fel, man säger gå i rätt form!

Faktiskt så är det inte samma sak, och båda uttrycken används.

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt lösgjord och följer ryttarens hjälper, är "mellan hand och skänkel". Detta kan den vara oavsett i vilken form den går.

Formen varierar med det man gör och har för plan med sin ridning. Det är så att säga hästens arbetsställning. I början av passet eller med en yngre häst rider man hästen i en längre och lägre form. Tränar man högre nivåer av dressyr behöver hästens form vara kortare och högre. Hoppar man så har man ytterligare en annan form på hästen, men den ska fortfarande vara på tygeln.

På tygeln har inget med nacken att göra. Formen däremot karakteriseras till stor del av hästens form på överlinjen, och där ingår nacken.

En häst som bara kröker på nacken går varken på tygeln eller i en korrekt form.

Detta är hämtat från www.ridkonst.se
"Hästen är egentligen inte uppbyggd för att ridas på. Ryggen är t ex utformad för att kunna bära upp den tyngd som hänger under ryggraden i form av hästens kropp och bukens innehåll. Däremot är hästen inte konstruerad för att kunna bära upp en tyngd som placeras ovanför hästens ryggrad. När man trots detta placerar en ryttare på hästens rygg så händer i regel två saker; dels ökar belastningen av hästens framben och dels sänker hästen ryggen för att komma bort från ryttarens tyngd. Både den ökade belastningen av hästens framben och sänkningen av ryggen kan leda till allvarliga skador hos hästen. Om vi nu nödvändigtvis måste använda hästen för ridning så är det därför vår skyldighet att lära hästen hur den ska använda sin kropp för att inte ta skada av att ridas. Det kallar vi för att formge hästen.

För att hästen under lång tid ska kunna användas som ridhäst utan att få belastningsskador måste den lära sig att välva sin rygg och bära upp ryttaren, samt att flytta över vikt från frambenen till bakbenen. Hästens rygg påverkas både av hur hästen håller sitt huvud och hals och av hur hästen har sitt bäcken.
formgivning1.jpg

Hästens halskotpelare går i en S-formad sväng från hästens nacke till manke. Den här S-formen får lite olika utseende beroende på hur hästen håller sitt huvud och hals. Om den nedre svängen på halskotpelaren sjunker ned så sänks även den främre delen av hästens rygg. Eftersom vi vill att hästen ska höja och välva ryggen eftersträvar vi det motsatta. Vi vill alltså höja upp den nedre delen av halskotpelaren, för att därigenom höja ryggens främre del.När hästen kortar av halsen, och framför allt dess överlinje, så blir svängarna på halskotpelaren kraftigare. Det sker t ex när hästen höjer halsen och lyfter sitt huvud, eller när hästen drar ihop halsen (ofta med tygelns hjälp) med huvudet i lodplan. För att halskotpelaren ska höjas upp måste istället halsens överlinje längas ut. Det sker när hästen söker framåt och nedåt, både i en lång och låg form och i en samlad form. I dessa lägen sträcks alltså halskotpelaren ut och lyfter upp den främre delen av hästens rygg.

Den bakre delen av hästens rygg kan antingen sänkas eller höjas, beroende på hur hästen placerar sitt bäcken. Om hästen tippar sitt bäcken framåt sänks ryggen bakifrån och om hästen tippar sitt bäcken bakåt höjs ryggen bakifrån. När hästen tippar bäckenet bakåt blir det också lättare för den att trampa långt inunder sig med bakbenen.

Hästens bakben är konstruerade så att hästen kan böja lederna och sätta ned bakbenen inunder sig och bära upp vikt. Därigenom avlastas musklerna lederna på bakbenen. Den möjligheten finns inte hos frambenen, eftersom de alltid sätts ned med helt utsträckta leder. Det är en av anledningarna till att bakbenen är bättre lämpade för att bära vikt än frambenen. För att få hästen att flytta över vikt från framdelen till bakdelen måste man lära hästen att sätta ned sina bakben längre in under sin tyngdpunkt. Hur det går till kan ni läsa om under Hästens grundutbildning, om ni klickar på t ex öppnan och slutan.

Kontentan av detta är att vi måste börja med att lära den unga och oskolade unghästen att länga sin överlinje och söka framåt och nedåt. Det innebär att hästen i början får gå i en ganska lång och låg form. I den formen ökar belastningen av hästens framben. Så snart hästen har lärt sig att söka framåt och nedåt ska vi därför börja träna hästen på att sätta in sina bakben längre in under tyngdpunkten. I det arbetet är det viktigt att sökningen till handen bibehålls, så att hästen länger ut hela sin överlinje. Därigenom kan vi successivt skola hästen från den långa och låga formen till den samlade formen. Äkta samling kan dock bara uppnås genom att skola hästens bakben. Försöker man med tygelns hjälp placera hästen i en form som liknar den samlade formen leder det oundvikligen till sänkt rygg och ökad belastning av frambenen.
formgivning2.jpg

Hästen ska redan från början lära sig söka fram och ned i en lång och låg form för att kunna använda sin rygg korrekt.När hästen söker fram och ned kan man börja arbeta med att få hästen att trampa längre in under sin tyngdpunkt med bakbenen.
formgivning3.jpg

När hästen förflyttar vikt från framdelen till bakdelen kommer framdelen automatiskt att resas upp i förhållande till bakdelen. Det är viktigt att hela tiden bibehålla sökningen till handen så att hästens överlinje verkligen längs ut."

" Hur många dressyrhästar har inte fått sina tornutskott nernötta med mer än 5 cm!! "

... ja? Hur många? Och varifrån kommer den informationen? Gjorts en studie? Eller är det dina egna erfarenheter/antaganden? Bara nyfiken...
/cj

Det är en studie som är gjord, kommer inte ihåg av vem, tyvärr. Där dom har kollat tornutskotten och dom var nernötta ca 5 cm på en del hästar (största delen dressyrhästar). Jag tycker att det låter hemskt :eek: . Vad som orsakar det är oftast felsamlad häst (med sänkt rygg och 3:e kotan som högsta punkt och högt huvud) som gör att tornutskotten nöter mot varandra och därmed nöts ner. Ryggraden ligger ju ca 10 cm ner i kroppen så det vi känner när vi tar på ryggen är ju tornutskotten.
Ska kolla om jag hittar studien. Återkommer isåfall!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama