krökt nacke-hur viktigt?

S

Silly

Tanken med att ha hästen i form är ju att spara hästens ben genom att hästens bäcken vinklas fram och leder in bakbenen under hästens tyngdpunkt. På så sätt ska frambenen avlastas och därmed hålla längre. När hästen sätter in bakbenen under sej sträcks ryggmusklerna ut och ryttaren bärs upp av musklerna istället för skelettet. Och så kröcker hästen på nacken.

Många ryttare sågar o plockar ju tyvärr ner sina hästar "på tygeln" o de leder till att hästen inte kan få till någon form och kanske får spänningar i nacken, o vissa hästar kan helt enkelt inte kröcka på nacken pga att dom är för trånga mellan ganacherna o får andningssvårigheter. Att hästen ska kröcka på nacken är oxå anledningen till att man använder många utan de hjälptyglar som finns, bra eller dåliga. Och framförallt, genom att bara fixera ridningen på huvudet går man ju miste om de man egentligen försökte uppnå, att avlasta frambenen och ryggen.

Hur viktig är egentligen hästens krökning på nacken?? Ni som rider era hästar ordentligt ska inte känna er påhoppade, inget illa menat mot någon egentligen, men om man istället struntade i hur hästen håller huvudet (förutsatt att de inte stör hästens rörelser o form) och riktade in sej på bakbensaktivitet och ryggen skulle man nog kunna skona många hästar från obehagliga ridpass...

tänkte bara lite..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: krökt nacke-hur viktigt?

Håller med om att många koncentrerar sig alldeles för mkt på hur hästen går med huvudet och tror att bara hästen böjer på nacken så går den i rätt form när det snarare är så att när hästen går i en korrekt form, dvs trampar under sig och bär sig själv med ryggen så kommer hästen självmant att gå på tygel, utan att man behöver "såga" och tvinga ner den dit. Många börjar helt enkelt i fel ände.

Det kluriga med att hästen börjar arbeta rätt med kroppen är att den aktiverar muskelringen. En ring av muskler och ligament som går "runt" hela kroppen. När den är engagerad så kröker sig nacken automatiskt.

Däremot funkar det inte tvärtom, alltså om hästen bara böjer på nacken så betyder det inte att den aktiverat muskleringen.

Magdalena skrev:
Det kluriga med att hästen börjar arbeta rätt med kroppen är att den aktiverar muskelringen. En ring av muskler och ligament som går "runt" hela kroppen. När den är engagerad så kröker sig nacken automatiskt.

Däremot funkar det inte tvärtom, alltså om hästen bara böjer på nacken så betyder det inte att den aktiverat muskleringen.

bra svar. Precis.

så Silly: jag skulle snarare formulera mig så som att svara på din fråga/debatt såhär:

att fokusera på att nacken ska böja sig och tro att ryggen då följer med är att arbeta bakifrån (fast det är framifrån haha :D ). Jobbar du däremot på att få ryggaktiviteten genom god bakbens aktivitet och bjudning och eftergift bakifrån och fram, så blir krökningen på nacken en följd av att hästen arbetar i rätt form.

så ja: krökningen av nacken är viktig, men inte som en premiss för rätt arbete utan snarare som en FÖLJD av rätt arbete.

men va skulle hända om man "tvingade" hästen att inte kröka nacken i form (ingen anledning till att göra det alltså, vill bara vet hur stor del nacken har av hästens form)

jamen med huvet uppe i vädret så sänks ryggen automatiskt... böjer du IN huvudet utan att hästen jobbar med bakbenen, så är det just det: hästen böjer endast in huvudet, ryggen kommer iallafall inte upp... jag e dålig på att förklara, trött i huvet ikväll, möte hela eftermiddan och full fart efter jobbet sen dess....

men om hästen sänker huvudet eller håller det i lagom höjd utan at kröka på nacken? förlåt att ja e så jobbig :angel:

Ett inlägg från en inte särskilt insatt person:

Min erfarnhet är, som alla andra också sagt, att när bakbenen och ryggen kommer med, slappnar nacken av. Men jag tror inte att nacken har någon betydelse för resten av hästens form. Så om man som du säger, tvingar hästen att inte gå i lodblan, så tror jag fortfarande att hästen kan arbeta med resten av kroppen, sålänge den är tillräckligt stark och avslappnad.

Titta på denna hästen till exempel:

film01.jpg

Edit: Och jobbar man hästen i en lång och låg form så behöver ju inte alls nosen vara i lodplan för att resten av kroppen ska med. Visserligen hjälper ju halsen till att "sträcka" ryggmusklerna, men som sagt... med en tillräckigt stark häst borde det väl gå att jobba den korrekt, med nosen framför lodplan?

Senast ändrad:

Men om man inte sågar, utan hästen böjer på nacken bara man kramar lite "förhållande" i tyglarna, kan det bli även då att hästen bara kröker på nacken och inte arbetar rätt? (Bara en extra liten fråga från en inte heller så insatt...)

ja det kan den.
hästen kan lika gärna böja av i nacken för ett mjukt tygeltag som för ett sågande. så länge bakbenen och ryggen inte är med så går inte hästen i rätt form. (ridningen måste komma bakifrån säte/skänkel.)
det finns ju många hästar som, för att slippa ifrån arbete endast böjer lite snyggt på nacken, just för att ryttaren blir nöjd då, och tycker att hästen jobbar i en bra form. klart att hästen helre böjer på nacken och får en berömmande klapp, än att den vinklar in bakbenen, och jobbar på för samma berömm.

HumleMumlan skrev:
Men om man inte sågar, utan hästen böjer på nacken bara man kramar lite "förhållande" i tyglarna, kan det bli även då att hästen bara kröker på nacken och inte arbetar rätt?

Magdalena skrev: "Däremot funkar det inte tvärtom, alltså om hästen bara böjer på nacken så betyder det inte att den aktiverat muskleringen."

Men hur vet man att den faktiskt arbetar korrekt med bakbenen då?

på min häst känner man de jätte tydligt när hon arbetar med ryggen..speciellt när man rider barbacka..när hon slutar arbeta säckar hon liksom ihop..o blir liksom mycke lägre o hårdare..

HumleMumlan skrev:
Men hur vet man att den faktiskt arbetar korrekt med bakbenen då?
Du ska känna att det blir ett större schwung i steget och att ryggen höjs och kommer upp under dig. Hela hästen känns mjukare, som om den svävar fram.

För mig blev det ett stort genombrott att skaffa en bomlös sadel. Inte för att min häst gick i superform så fort den las på (så enkelt är det liksom inte :D ) men för att när hästens rygg kom upp så kände jag ju verkligen det genom sadeln eftersom den är just bomlös.

Även om man VET vad man letar efter i ridkänslan så kan det ändå vara svårt att känna när hästen går i rätt form. Särskilt om man inte är van eller om man inte ridit så många hästar i form förut. Be någon som är duktig (helst en instruktör) att titta på dig och hästen och när de ser att hästen går i korrekt form så kan de säga till dig och då ska du känna efter hur hästen känns.

/JES

JA jag tycker man bör fokusera på nacken när man rider. Men inte krökningen i sej utan avslappningen, annars kommer man få svårt att ställa nacken riktigt, och kan man inte det missar man en hel del inom ridningen.

Nacken ser jag både som kvitto och redskap, för är inte nacken eftergiven(och avslappnad) är inte heller rygglinjen avslappnad och då har man ingen bra form. För att få bort spänningar i ryggen kan man alltså använda sej av nacken OM man vet vad man sysslar med.

Tigertofflan skrev:
Ett inlägg från en inte särskilt insatt person:

Min erfarnhet är, som alla andra också sagt, att när bakbenen och ryggen kommer med, slappnar nacken av. Men jag tror inte att nacken har någon betydelse för resten av hästens form. Så om man som du säger, tvingar hästen att inte gå i lodblan, så tror jag fortfarande att hästen kan arbeta med resten av kroppen, sålänge den är tillräckligt stark och avslappnad.

Nej nu fattar jag inte vad du är ute efter. Det finns vissa fysiska begränsningar som gör att hästen aktiverar fel muskler när den går innanför lod och inte kommer fri med framdelen. Den kan ha en till synes bra form och arbeta mycket med bakbenen och ryggen, men om framdelen inte avlastas, vad är poängen? Ryggraden skonas mer, det är väl enda fördelen OM nu hästen ändå har höjt ryggen.

Tillägg: men visst finns det fall där man kan behöva låta hästen gå innanför lod innan den är stark nog, klart den kan jobba upp muskerna ändå (dock bara vissa fall) men det är inget att sikta på, man kan inte sitta och känna att man har en bra form.

Silly skrev:
Tanken med att ha hästen i form är ju att spara hästens ben genom att hästens bäcken vinklas fram och.....

åt vilket håll är fram för dig?
jag undrar om jag tänker fel....

vet inte riktigt.. borde väl vara undersidan av bäcknet om bakbenen ska in under hästan.. eller nåt??

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama