Kroksvans?

E

Eina

Hej!

Jag tänker nämna så lite personlig info som möjligt, då jag vill vara så anonym jag kan.

Jag misstänker att min hund har kroksvans, och inte alls en svans-skada som uppfödaren påstår...

vad gör man nu? Han kan ju inte gå i avel eller ställas mer om det är kroksvans...
 
Sv: Kroksvans?

Först och främst, så går du med hunden till veterinär och undersöker svansen/röntgar den.

Om det är en svansskada, så bör uppfödaren skaffat ett intyg på detta innan hunden såldes..
 
Sv: Kroksvans?

Saxat från SKK Anomalex

"Kroksvans (sammanväxta kotkroppar, "svansknick") Kroksvans är en missbildning mellan två svanskotor som leder till att de, på de ställen där de normalt ledar mot varandra, är hopväxta i förskjutet läge. En eller flera av lederna i svansen kan vara defekta.

Som kroksvans betecknas även i svensk kynologi (om än oegentligt) hopväxta kotor utan vinkel eller förskjutning. Denna förändring ses speciellt inom taxraserna. Defekten kan sitta var som helt på svansen. Bäckenet och ryggkotorna är normala. Kroksvans förekommer i Tyskland hos de olika hårlagstyperna enligt följande: 2.21 proc. av långhåren, 0.93 proc. av korthåren och 0.56 proc. av strävhåren. När defekta djur stoppades från avel höll sig frekvensen konstant under 1970-talet. Arvsgången ansågs vara autosomalt recessiv.

Vid hög frekvens av grava svansfel bör man överväga att ta föräldradjuren ur avel och även avla sparsamt på defekta valpars kullsyskon. Inom flera raser avstår man också från avel på hundar med minsta tecken på kroksvans även om defekten bara kan upptäckas vid skicklig palpation av kotorna. I ett antal raser betraktas skruvsvans, den mest extrema formen av kroksvans, som normal och önskvärd.

Skador på svansen kan ge förändringar som påminner om kroksvans. Detta är dock mycket ovanligt. Vid röntgenundersökning kan man oftast avgöra om en kroksvans är medfödd eller förvärvad. "
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 251
Senast: Vovve
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
12 558
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
26
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp