Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Folk som använder "tack vare" eller "på grund av" fel!
I samma kategori som chans eller risk, kan bli väldigt fel om man använder fel uttryck.
Litegrann på samma tema men det är väldigt vanligt att den i kassan tackar när denne räcker över kvittot det känns väldigt ologiskt. När jag jobbade i kassan var gången: kund räcker över pengar-jag tackar-kund får kvitto samt ev växel och jag säger varsågod-kund tackar.
Det är inte bara på den lokala affären utan rätt utbrett häromkring, är det någon som vet anledningen till att det blivit så?
Jag tolkar det som ett "tack för att du handlar här", alltså ett avslutande tack.
Jag har själv inte riktigt fattat vitsen med varför man måste förkorta så mycket på ett forum, där det finns utrymme att skriva ut orden. Det är inte som det var för SMS, att det bara fanns begränsat med plats, man behöver inte skriva i SMS-språk på ett forum där det finns utrymme för att skriva hela ord, men ändå gör folk det.ÅÅÅÅHH! Det finns folk på Buke som skriver nt istället för inte. Jag blir tokig!
Kan inte det bero på att det sällan lämnas över nånting från kunden? De flesta betalar väl med kort och när kvittot kommer så är köpet gjort och dom tackar.Litegrann på samma tema men det är väldigt vanligt att den i kassan tackar när denne räcker över kvittot det känns väldigt ologiskt. När jag jobbade i kassan var gången: kund räcker över pengar-jag tackar-kund får kvitto samt ev växel och jag säger varsågod-kund tackar.
Det är inte bara på den lokala affären utan rätt utbrett häromkring, är det någon som vet anledningen till att det blivit så?
Det är nog dags att någon väger emot: jag älskar hen!
Det är som ett nytt verktyg i lådan för mig, och det är aldrig fel. Jag begriper verkligen inte vad folk kan ha emot det faktiskt.
Man kan ju dessutom lägga till att författaren är så språkskicklig att han i nästa bok, Montecore, uppfinner ett eget språk åt en person (svenska influerad av arabiska och franska). Det är så begåvat utformat att man förstår att hans språkkänsla liksom inte känner några gränser).Om det kan man ju tycka som man vill. Men här använder ju författaren medvetet berättarens talspråk som ett stilgrepp för att vi som läsare ska förstå hur han tänker. Jag tyckte att det var ett mycket effektivt sätt att få läsaren att förstå den kulturella konflikt som huvudpersonen befinner sig i.
Jag har saknat dig så mycketSitter man i ett sällskap kommer det inte sällan ett läge då man refererar till någon annan i rummet som hon eller han. Och för Wingates kompis är det viktigt att bli kallad hen. Du skulle alltså inte klara det? Det är så viktigt för att dig att inte använda tre små jävla bokstäver - eller rättare sagt, EN enda liten vokal - som handlar om en annan persons hela identitet att du bara MÅSTE använda hens namn istället, för att DITT välmående i situationen är viktigare än hens LIVSvälmående?
Du får ursäkta men jag får bryta här, jag behöver gå och ta en kopp starkt kaffe.
Man - hen - saknar inte kohen förhen båset är tomtJag har saknat dig så mycket
Hela grejen med att frångå binär könsnorm är ju att folk ska få vara sig själva -olika-, inte byggas in i andras uppfattning om hur kön ska vara.Äh, jag tänkte på @Kryddelyd s inlägg där många förespråkar att världen ska bli mer könsneutral. Och kan känna att det är så ibland.
Att man minsann ska känna sig som alla andra och det finns ingen skillnad.
Jag tycker man ska hylla skillnaderna lika mycket som likheterna, precis som man ska hylla individers rätt att vara unika.
Men ibland missar jag nog att förklara i min upprördhet :-O
Hela grejen med att frångå binär könsnorm är ju att folk ska få vara sig själva -olika-, inte byggas in i andras uppfattning om hur kön ska vara.
Fast det där är ju ett icke-argument. Majoriteten vill kanske dricka cola eller pepsi, det hindrar ju inte mig från att vilja dricka DrPepper. Inte heller gör mitt val av läsk ditt val mindre möjligt.Detta blir mitt sista inlägg om detta då några ju inte vill ha denna diskusion här och har bett oss sluta.
Jag har så sklart förståelse för det du säger men man måste ju samtidigt ha förståelse för majoriteten av befolkningen också; som vill tillhöra ett specifikt kön.
Jag tycker inte att man utgår från minoriteten utan majoriteten. Sedan går man in på individen.
Ord som jag upplever ofta används fel är ignorans och ignorant. Det betyder okunskap och okunnig och tidigare sa man just det men så gjorde engelskan sitt intåg i folks liv. Och då verkar många tro att ignorance är ungefär detsamma som nonchalans, alltså att en ignorant person är någon som struntar i något. Men det är ju fortfarande en okunnig person, inte någon som ignorerar något.
HärmisPrecis det här skulle jag just gå in och skriva! Men du formulerade dig som vanligt bättre, så jag citerar dig och håller med istället
Det gör jag när jag liksom driver med min egen upphetsning. Pratchett skrev bland annat "And all those exclamation marks, you notice? Five? A sure sign of someone who wears his underpants on his head.", jag tänker alltid på hans koppling mellan mental hälsa och antal utropstecken när jag själv tycker jag spårar ur litegrann. Skulle tippa att i min tråd om att renovera gamla symaskiner finns många utropstecken som har sällskap, helt enkelt för att jag tycker min egen besatthet av symaskinerna är lite... mysko.
Jag har nog antagit att andra som skriver med flera utropstecken gör det med samma tanke, men nu när jag inte bara antar utan faktiskt släpar in hjärnan i det också så verkar det ju osannolikt att alla som !!!-ar är Pratchettfans... Så då är de väl galna då.
Om det kan man ju tycka som man vill. Men här använder ju författaren medvetet berättarens talspråk som ett stilgrepp för att vi som läsare ska förstå hur han tänker. Jag tyckte att det var ett mycket effektivt sätt att få läsaren att förstå den kulturella konflikt som huvudpersonen befinner sig i.
Blir du inte lite begränsad om du bara kan intressera dig för folk som uttrycker sig på ett speciellt sätt? Det finns ju massor med människor som inte har svenska som förstaspråk som ändå har mycket intressant att säga, menar jag?
Visst finns det intressanta historier även på andra språk och med begränsad svenska. Det betyder inte att jag uppskattar det. I fallet med Ett öga rött tycker jag dessutom att historien är tråkig.
Det är för min del precis samma sak som att jag uppskattar en film mer när man hör vad skådespelarna säger medan en film med dåligt ljud kräver en intressantare historia för att jag ska vilja se klart filmen.