Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Jag tror inte att jag missade @Monstermom s poäng, för jag tycker också (vilket jag skrev) att det problematiska är att personer med lässvårigheter får svårt med en sådan text.

Jag tror att de som t ex inte delar in i stycken faktiskt gör sitt bästa.

Okej, jag kan ha missuppfatt. Jag tolkade dig som att det var viktigt aför dig att alla fick komma till tals oavsett skrivsvårighet och det håller jag verkligen med dig om. Jag tolkade dock dig som att det var viktigare att få "tänja" på språket än att att folk skulle förstå vad som skrevs och det instämnde jag inte i. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattande dig. Det beror ju också på sammnhang tycker jag nu när jag svarar dig skulle jag exempelvis kunna tänja på och leka med språket på ett vis som jag nog skulle försöka undvika i ett mer allmänt inlägg. Dels eftersom du skrivit att du uppskattar det men också för att jag tror du skulle förstå.

Att ha svårt med stycke indelning är nog ganska vanligt jag har det själv det blir ofta lite väl korta stycken och texten kanske inte delas där det är mest lämligt. Jag tror att en del av dom(ska det vara de eller dem?) som låter bli att dela in texten i stycken kan ha liknande problem och därför vill jag framhålla att jag tycker det är något som är bättre att göra lite tokigt än inte alls. Jag kan ha lite svårt att formulera mig i skrift och jag tycker Bukefalos det är en bra plats att öva på så jag förhoppningsvis kan bli bättre. Här är det lätt för folk att fråga när de inte förstår. Den här typen av trådar använder jag lite för att få tips om vad som kan vara bra att undvika och kan även hitta saker som kan vara bra att använda. Jag är för övrigt riktigt nöjd med styckeindelningen i det här inlägget så ni som läser får gärna påpeka om ni tycker det blev tokigt.

Fast språket i Ett öga rött är ju inte begränsat, bara annorlunda. Men fullt begripligt och lika nyanserat som standardsvenska. Jag upplevde inte alls att språket gjorde boken svårläst på samma sätt som en film med dåligt ljud. Språket i Ett öga rött är ju en ganska stor del av handlingen - jag uppfattade den nog som lättläst, snarare än svårläst. Hertha Müller och liknande, det är kondenserad och svårläst text som kräver mycket uppmärksamhet och kan vara lite jobbigt att ta till sig, Ett öga rött uppfattade jag inte alls så.

Ett annat och kanske bättre exempel är att jag hellre lyssnar, och därmed lättare tar till mig, en låttext som serveras i rock-format jämfört med hiphop-format. Texten kan vara densamma men eftersom jag inte uppskattar hiphop så har jag mycket svårare att uppskatta texten i det formatet. Någon annan kanske älskar den i dansbandsstil men avskyr den framförd som en aria.

:D :rofl: :love:

Det var en härlig anledning men jag misstänker att alla som använder flertalet utropstecken gör det för att belysa sina mer tokiga egendomligheter. :p

Jag kan också avslöja att jag är lite märklig ibland utan att belysa det med utropstecken.

Jag ser att det saknas ett inte i texten och här har jag precis pladrat på om viken av att försöka skriva ordentligt så att texten går att förstå. :o

Vad jag avsåg att säga var att det nog finns de som använder flera utropstecken ytan att syfta på att de är lite knasiga.

Ord som jag upplever ofta används fel är ignorans och ignorant. Det betyder okunskap och okunnig och tidigare sa man just det men så gjorde engelskan sitt intåg i folks liv. Och då verkar många tro att ignorance är ungefär detsamma som nonchalans, alltså att en ignorant person är någon som struntar i något. Men det är ju fortfarande en okunnig person, inte någon som ignorerar något.

Tack nu har jag lärt mig något nytt! Jag har nog trott att vara ignorant är att strunta i något. Dock känns det väldigt bekant att det betyder okunskap så jag har nog hört det förut men det där med att en ska komma ihåg det också.

Jag tror inte att jag missade @Monstermom s poäng, för jag tycker också (vilket jag skrev) att det problematiska är att personer med lässvårigheter får svårt med en sådan text.

Jag tror att de som t ex inte delar in i stycken faktiskt gör sitt bästa.
På tal om styckeindelningar.
Själv kan jag känna att det är lite jobbigt att läsa en "vägg av text" än en text som är uppdelad i stycken. Texten som är uppdelad i stycken finns det bra ställen att "vila ögat på", svårare med en "vägg av text" och lätt att tappa bort sig och få läsa om samma mening osv.

Tack nu har jag lärt mig något nytt! Jag har nog trott att vara ignorant är att strunta i något. Dock känns det väldigt bekant att det betyder okunskap så jag har nog hört det förut men det där med att en ska komma ihåg det också.

Annonsen jag får upp i det där inlägget är "Skicka pengar online". Men det behöver du inte, jag delar med mig av min visdom alldeles gratis! :D

Jag tycker ofta man ser förkortningar lite överallt, speciellt där de egentligen inte behövs.
Idag såg jag t ex en ny förkortning jag inte sett förut "övht" gissar på att den har samma betydelse som "öht", är det så jobbigt att skriva överhuvudtaget?

57144271.jpg

Ja. Mn mn tnkr tt dt nte kn vra så svrt.

(Kan jag få köpa en vokal, tack?)
Tror det beror på vilken vokal det handlar om. Det är den där livsfarliga vokalen som skulle göra hela samhället KÖNSNEUTRALT om vi använde den, en enda beige massa där ingen fick ha rosa för att de VILL och barnen skulle bli KÖNSFÖRVIRRADE och jag har hört om en studie på en kille i USA som föräldrarna behandlade som en tjej och det slutade med att han försökte ta livet av sig ... :(

Så jag tror helt klart att det beror på vilken vokal det är.

Att använda ordet "svenne" är i mina ögon lite obildat och/eller störigt men går knappast att jämföra med att använda "neger" då orden dels härrör ur helt olika bakgrund och det förstnämnda avser personer från landet Sverige och det andra alla personer med mörkbrun/svart hudfärg.

Och ovan som jag är vid forumet lyckades jag inte, som avsett, svara Redh

Tror det beror på vilken vokal det handlar om. Det är den där livsfarliga vokalen som skulle göra hela samhället KÖNSNEUTRALT om vi använde den, en enda beige massa där ingen fick ha rosa för att de VILL och barnen skulle bli KÖNSFÖRVIRRADE och jag har hört om en studie på en kille i USA som föräldrarna behandlade som en tjej och det slutade med att han försökte ta livet av sig ... :(

Så jag tror helt klart att det beror på vilken vokal det är.
Ngrboll?

På tal om styckeindelningar.
Själv kan jag känna att det är lite jobbigt att läsa en "vägg av text" än en text som är uppdelad i stycken. Texten som är uppdelad i stycken finns det bra ställen att "vila ögat på", svårare med en "vägg av text" och lätt att tappa bort sig och få läsa om samma mening osv.
Om det dessutom är monsterlånga meningar med syftningsfel mm :down:

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 223
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar