Krokodiltårar och andra uttryck som används felaktigt!

Aha. Jag tycker det var friskt att se det i en roman.

Jag vet givetvis att många uppskattar boken och dess språk men för mig är det helt obegripligt varför man vill läsa något skrivet på det sättet. Det är samma sak med inlägg på Buke eller på andra ställen. Dåligt skrivna inlägg gör att jag inte tar till mig innehållet.

Jag hade faktiskt det problemet en gång, just på ett forum som detta. Personen som skrev var djursjukvårdare, väldigt kunnig men otroligt slarvig när hon skrev sina inlägg. Personligen försökte jag läsa oavsett just eftersom ämnet engagerade mig men det var faktiskt otroligt jobbigt att nästa sitta och gissa ibland var personen syftade på.

Men ska bara de som är duktiga på effektiv kommunikation yttra sig?

Nej, givetvis inte men jag tror du missar @Monstermom s poäng.

Jag tolkar henne som att de som kan "skriva ordentligt" bör försöka göra det annars utestänger "vi" lätt personer med lässvårigheter från diskusionerna och att det är lika illa som att utestänga de med skrivsvårigheter.

Det blir helt enkelt trevligast och lättare att ta del av disskussionerna om alla gör sitt bästa utifrån förmåga.

Men om en viss grupp unga (?) skriver nt eller ja, så leker de väl med språket. Så jäkla svårt är det inte att förstå innebörden.

Att det inte är svårt för dig betyder inte att det är lätt för andra.

På ett forum där vem som helst kan läsa så är det enligt mig bra att försöka skriva på ett vis som kan förstås lätt av många. Det kan givetvis vara väldigt svårt och det gör inget om det blir lite tokigt ibland. Att exprimentera med språket tror jag att jag tyckerär helt okej och t.o.m. bra men det kan vara bättre att spara till tillfällen då en vet att motagaren inte har språksvårigheter.

Det jag stör mig mest på i språkväg är när det inte finns någon styckeindelning i längre texter. För mig gör det att texten blir svår och jobbig att ta sig i genom och jag undviker helst att läsa vid de tillfällena.

Styckeindelning är enlig mig en av de sakerna som är bättte att göra dåligt än inte alls. :p

Något annat som inte gör texten svårbegriplig eller så värst störande men som jag ändå finner lite egendomligt är när folk använder dubbla,eller fler, utropstecken. Jag antar att de vill ge extra eftertryck till det som sägs men för mig får det nästan lite motsatt effekt uppfattar det som lite gapigt och överdrivet och jag tror inte det är avsikten hos de som använder det.

Det beror på det, i mitt tycke, otroligt genomusla språket.

Men du förstod att det inte är författarens språk, utan berättarjagets, va? Språket säger en del om berättarjaget, och om jag minns rätt framgår det på slutet att han lagt sig till med det språket avsiktligt, för att bli nån annan än den han är egentligen.

Men du förstod att det inte är författarens språk, utan berättarjagets, va? Språket säger en del om berättarjaget, och om jag minns rätt framgår det på slutet att han lagt sig till med det språket avsiktligt, för att bli nån annan än den han är egentligen.

Det förstod jag. (Och jag blir lika ointresserad IRL när någon pratar på det viset.)

Nej, givetvis inte men jag tror du missar @Monstermom s poäng.

Jag tolkar henne som att de som kan "skriva ordentligt" bör försöka göra det annars utestänger "vi" lätt personer med lässvårigheter från diskusionerna och att det är lika illa som att utestänga de med skrivsvårigheter.

Det blir helt enkelt trevligast och lättare att ta del av disskussionerna om alla gör sitt bästa utifrån förmåga.
Jag tror inte att jag missade @Monstermom s poäng, för jag tycker också (vilket jag skrev) att det problematiska är att personer med lässvårigheter får svårt med en sådan text.

Jag tror att de som t ex inte delar in i stycken faktiskt gör sitt bästa.

Något annat som inte gör texten svårbegriplig eller så värst störande men som jag ändå finner lite egendomligt är när folk använder dubbla,eller fler, utropstecken. Jag antar att de vill ge extra eftertryck till det som sägs men för mig får det nästan lite motsatt effekt uppfattar det som lite gapigt och överdrivet och jag tror inte det är avsikten hos de som använder det.

Det gör jag när jag liksom driver med min egen upphetsning. Pratchett skrev bland annat "And all those exclamation marks, you notice? Five? A sure sign of someone who wears his underpants on his head.", jag tänker alltid på hans koppling mellan mental hälsa och antal utropstecken när jag själv tycker jag spårar ur litegrann. Skulle tippa att i min tråd om att renovera gamla symaskiner finns många utropstecken som har sällskap, helt enkelt för att jag tycker min egen besatthet av symaskinerna är lite... mysko. :cautious: :laugh:

Jag har nog antagit att andra som skriver med flera utropstecken gör det med samma tanke, men nu när jag inte bara antar utan faktiskt släpar in hjärnan i det också så verkar det ju osannolikt att alla som !!!-ar är Pratchettfans... Så då är de väl galna då. :D

Att göra ja av jag verkar vara ett mode bland yngre (?). Är det inte en lek med språket? Att lattja, prova sig fram och tänja lite gränser? Det är väl positivt? Jag tolkar det som att en vet vad det egentligen ska stå, men det är kul att stöka till lite. Ovant att läsa måhända, men inte är det obegripligt?

Där ser man.
Jag ser det som slarvigt, klantigt, tecken på bristande seriositet (om jag ser det i exempelvis annonstexter).
Dessutom inte speciellt energibesparande: ett litet g för att ändra från ett instämmande svar till ett personligt pronomen.
Precis som "jah" i stället för jag.
Slarvigt, klantigt att inte rätta till.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 224
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar