Kriminell och jobba inom vården?

Jag tycker att fd kriminella har en viktig kunskap som är direkt nödvändig många gånger för att utöva viss vård.
Tack Örebro kommun för att ni är så kloka att ni skriver avtal med vårdgivare som bara drivs av och där alla anställda är fd kriminella. Och jag är så glad att jag får ha ett samarbete med dem.

Intressant, vad är det för vård? Kul att det funkar och visst finns det kunskap hos de som andra människor som kan vara bra om man ska bemöta någon i en liknande situation.

Precis som att det är himla bra när ens psykolog själv varit deprimerad/ätstörd det blir en helt annan hjälp.

Och hur många finns det som har mördat men kommit undan med det? :cautious:

Blä, låt folk som avtjänat staffet få bli folk igen.
Det jag tänkte på när inte alla kan bli fria från stämpeln är väl t ex Engla mordet. På något sätt känns det mer allvarligt än t ex att råna någons hus, men brott är brott.

Klart vissa smiter undan, tänk bara alla våldtäktsmän som inte blir dömda...:meh:

Det jag tänkte på när inte alla kan bli fria från stämpeln är väl t ex Engla mordet. På något sätt känns det mer allvarligt än t ex att råna någons hus, men brott är brott.

Klart vissa smiter undan, tänk bara alla våldtäktsmän som inte blir dömda...:meh:

Jo jag håller med, vill inte ens tänka på hur många väldtäktsmän jag kan ha skakat hand med och lett mot :yuck:

Främst missbruksrelaterat och beteenderelaterat till unga som är på väg in riktig tung destruktivitet.

Jag har jobbat i och med min verksamhet parallellt med dem i 4,5 år nu och jag är imponerad. Skulle önskat att min son fått hjälp där när han var på hal is för ett par år sedan. Han var inte på tillräckligt tunn is när först jag vädjade om det så han fick fara riktigt illa med den gängse vården och socialtjänsten först.

Jag som mamma kunde inte göra skit för att hjälpa honom för min kompetens om hur handel och massa annat hemskt funkade går inte att lära sig om man inte varit där. Det är i ett visst skede tror jag då du är fast i missbruk och börjat göra affärer för att ha råd med eget men inte RIKTIGT hakat i för du har ändå kvar relationer bostad och drogfria vänner, du står liksom och väger ännu vilket liv du ska välja. Du tror att det är sus och dus och rus och massa coola saker som väntar bakom hörnet. Där tror jag det krävs något över det vanliga för att bryta och förmedla vad som kan hända.Att jag då pratade om skador lagföring och pajjat liv fungerade inte. Inte alls.

Jaja nu mår han bra och vandrar drogfri på Borneo just nu så det fixade ju sig ändå. Hoppas jag.

Inom äldreomsorgen begär de inga utdrag däremot vissa jobb som personlig assistent, Tycker det är rätt sjukt faktiskt att en dömd våldtäktsman kan få jobba med gamla tex:/

Sedan är ju tack och lov inte personer i belastningsregistret i all evighet heller. Tio år är det längsta och det räcker väl tänker jag.

Främst missbruksrelaterat och beteenderelaterat till unga som är på väg in riktig tung destruktivitet.

Jag har jobbat i och med min verksamhet parallellt med dem i 4,5 år nu och jag är imponerad. Skulle önskat att min son fått hjälp där när han var på hal is för ett par år sedan. Han var inte på tillräckligt tunn is när först jag vädjade om det så han fick fara riktigt illa med den gängse vården och socialtjänsten först.

Jag som mamma kunde inte göra skit för att hjälpa honom för min kompetens om hur handel och massa annat hemskt funkade går inte att lära sig om man inte varit där. Det är i ett visst skede tror jag då du är fast i missbruk och börjat göra affärer för att ha råd med eget men inte RIKTIGT hakat i för du har ändå kvar relationer bostad och drogfria vänner, du står liksom och väger ännu vilket liv du ska välja. Du tror att det är sus och dus och rus och massa coola saker som väntar bakom hörnet. Där tror jag det krävs något över det vanliga för att bryta och förmedla vad som kan hända.Att jag då pratade om skador lagföring och pajjat liv fungerade inte. Inte alls.

Jaja nu mår han bra och vandrar drogfri på Borneo just nu så det fixade ju sig ändå. Hoppas jag.
Fast att nyktra missbrukares berättelser skulle vara avskräckande är ju bara nys. Finns det forskning på. Att dom däremot genomskådar brukares lögner och därigenom kan vara effektiva vårdare/terapeuter - det är jag övertygad om. Deras erfarenhet om hur en missbrukare tänker.

Generellt anser jag att har man avtjänat sitt straff så ska man vara en del av samhället igen.

Det finns dock ett absolut undantag för mig och det är att en pedofil ska aldrig få chansen att vara omkring barn igen, vare sig inom skolan eller idrotten. Just för att de är så svårbehandlade.

Våldtäktsmän är lite knepigare. Känslomässigt säger jag att de aldrig ska ha en vårdande position. Samtidigt blir ju inget bättre av att de hålls utanför samhället. Problemet är ju att ska man anställa någon som är dömd för det vet man ju inte om de svarat bra på behandling och verkligen velat rehabiliteras eller om de vägrat (som en del våldtäktsmän gjort).

Fast att nyktra missbrukares berättelser skulle vara avskräckande är ju bara nys. Finns det forskning på. Att dom däremot genomskådar brukares lögner och därigenom kan vara effektiva vårdare/terapeuter - det är jag övertygad om. Deras erfarenhet om hur en missbrukare tänker.
Fast de som den här gruppen är redan väldigt gågna i sitt missbruk så det handlar inte om att få dem att förstå just drogernas inverkan tror jag utan mer.... ja något annat. Jag vet inte faktiskt. De som är i den verksamheten som klienter har redan förlorat allt och straffat ut sig i all tänkbar vård och haft otaliga lvm allt som oftast. I min verksamhet år vi bara dem som anses totalt omöjliga för att vara krass eftersom de ju inte vill köpa platser i första taget. Sedan är typ nästa och sista steget den där de fd kriminella jobbar och de lyckas bra tycker jag. Sedan är det inte evidensbaserat det jag beskriver utan empiriskt från lilla horisont med en viss målgrupp i en inte ens stor stad. Så det skulle ju kunna vara en ren slump att det gått precis såhär absolut.

När jag sökte som timvikarie inom funktionsstöd så krävdes utdrag ur belastningsregistret. Senare fick jag veta att min kommun kräver det för allt jobb som handlar om människor. När jag senare fick fast så behövde jag inte skicka in något nytt då man antog att jag sköter mig. ;)
När jag sökte jobb som tandsköterska i en grannkommun så krävde man det liksom jobb inom posten i en kommun långt upp i norr.

Jag tycker inte att man bör få jobb som handlar om människor om man utfört vissa typer av brott, som exempelvis misshandel, mord, våldtäkt osv. Beroende på jobb, även narkotikarelaterat. Jo, kanske om det ligger 20+ år tillbaka i tiden. Har man blivit dömd för ekonomisk brottslighet ser jag egentligen inga större hinder om man inte söker ett som god man till exempel.

De kommer troligtvis be om utdrag ur brottsregistret och du kommer troligtvis inte att få jobb så det hanteras narkotika-klassade läkemedel konstant varje dag. (Äldreomsorg). Men man kan ju alltid försöka.

Jag kanske övertolkar, men känns det inte lite fräckt att skriva "du" och antyda att det är TS som finns i belastningsregistret? Står ju i tråden att det gäller någon annan.

polisens hemsida kan man begära utdrag för olika typer av verksamheter men vård rent allmänt verkar inte vara en av dem. Då kanske det är upp till arbetsgivaren om denne vill ställa krav på det?

Jag har en vän som har ett kriminellt förflutet (gäng, narkotika. misshandel osv) Som idag inte pysslar med något och har läst upp sina betyg, sökt, kommit in och tagit examen på universitet och idag jobbar med unga som har olika problem. Hen är superduktig som har lämnat allt detta bakom sig, har idag lyckats med det mesta i livet och är en av de bästa anställda som finns i arbetet med unga. **TINYWINY** Om alla hade det tänket: "ska inte få jobba med ditten och datten pga av sitt förflutna som kriminell eller missbrukare" så skulle inte vi ha många av de duktiga och professionella som finns ute i arbetet med människor och på andra platser. Alla kan göra misstag och bli bättre, så sluta döma ut människor. Den där trevliga kvinnan i kassan på Ica kanske är en fd alkoholist, den där tjejen som hjälpte ett barn när hen ramlade och grät kan ha varit heroinmissbrukare som försöker och kämpar med sitt liv, mannen som sprang efter dig då du glömde ditt VISA-kort kan vara en X-medlem ur ett kriminellt gäng! Bara för att man har haft problem pga av olika faktorer i livet så betyder det inte att man är en sämre person och inte kan ändra sitt liv till det bättre.. Hade det varit ditt egna kött och blod tvivlar jag på samma tänk..

Jag har en vän som har ett kriminellt förflutet (gäng, narkotika. misshandel osv) Som idag inte pysslar med något och har läst upp sina betyg, sökt, kommit in och tagit examen på universitet och idag jobbar med unga som har olika problem. Hen är superduktig som har lämnat allt detta bakom sig, har idag lyckats med det mesta i livet och är en av de bästa anställda som finns i arbetet med unga. **TINYWINY** Om alla hade det tänket: "ska inte få jobba med ditten och datten pga av sitt förflutna som kriminell eller missbrukare" så skulle inte vi ha många av de duktiga och professionella som finns ute i arbetet med människor och på andra platser. Alla kan göra misstag och bli bättre, så sluta döma ut människor. Den där trevliga kvinnan i kassan på Ica kanske är en fd alkoholist, den där tjejen som hjälpte ett barn när hen ramlade och grät kan ha varit heroinmissbrukare som försöker och kämpar med sitt liv, mannen som sprang efter dig då du glömde ditt VISA-kort kan vara en X-medlem ur ett kriminellt gäng! Bara för att man har haft problem pga av olika faktorer i livet så betyder det inte att man är en sämre person och inte kan ändra sitt liv till det bättre.. Hade det varit ditt egna kött och blod tvivlar jag på samma tänk..

Jag dömer inte ut någon. Däremot tycker jag att det är olämpligt att någon som nyligen dömts för narkotikabrott kör skolskjuts och jag tycker att det är olämpligt att någon som är knarklangare jobbar på ett vårdhem för narkomaner. Har folk brutit med sitt tidigare liv, blivit hederliga och lever inom lagens ramar så är det helt okej att de jobbar med vad som helst men jag anser att samhället ska skydda de svaga i samhället och då ska inte kriminella arbeta med dem. Någon som inte pysslar med kriminell verksamhet idag är inte kriminell i mina ögon.

Missbrukare har jag aldrig ens skrivit något om att de inte skulle arbeta med det eller detta så det vet jag inte var du har fått ifrån.

Ett tips är att tagga den du skriver till :) Det gör du genom att skriva @ och personens nick :)

Tack Örebro kommun för att ni är så kloka att ni skriver avtal med vårdgivare som bara drivs av och där alla anställda är fd kriminella.
Men du talar ju om nåt helt annat än att vind för våg anställa människor utan att veta om deras kriminella bakgrund?

Det du beskriver är väl nåt form av projekt eller rörelse där man specifikt siktat in sig på att ge fd kriminella jobb - människor som då alltså haft ett kriminellt förflutet men nu vill in i samhället igen. Där man känner till folks bakgrund och väljer att satsa på dem.

Det TS frågar om är huruvida man inom vården anställer människor utan att ens checka dem. Utan att ha nån aning om huruvida de har ett kriminellt förflutet vilket alltså innebär att man inte ens kan ta ställning till bakgrunden.

För mig är det här väsensskilda saker.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka