Kriminell och jobba inom vården?

Jag tycker att fd kriminella har en viktig kunskap som är direkt nödvändig många gånger för att utöva viss vård.
Tack Örebro kommun för att ni är så kloka att ni skriver avtal med vårdgivare som bara drivs av och där alla anställda är fd kriminella. Och jag är så glad att jag får ha ett samarbete med dem.
Jag tror att det var min styvfar (fd anställd på boende för drogmissbrukare) som berättade att de bästa vårdarna för dessa är de som själva varit i skiten och tagit sig därifrån. De vet ju vad det handlar om. Sen måste de ju helt ha sagt upp det livet, annars blir det ju lätt katastrof.

Och det vet man inte om man inte känner till deras bakgrund och kan samtala om det.
Exakt. Jag kan tänka mig att registerkontroll är väldigt olika beroende på vilken del i vården det rör sig om. Vissa delar är ju känsligare än andra. Jag personligen hade inte haft några problem med en läkare som är fd knarkare t.ex. inte heller en gynekolog som är fd våldtäktsman så länge de sköter sig. Jag föredrar dock att inte veta om det, det skulle kännas lite konstigt. Däremot tycker jag att om man nu kommer på dessa med att fortfarande hålla på med detta när de utövar dessa yrken ska de ju bort fort som f-n.

Jag tror att det var min styvfar (fd anställd på boende för drogmissbrukare) som berättade att de bästa vårdarna för dessa är de som själva varit i skiten och tagit sig därifrån. De vet ju vad det handlar om. Sen måste de ju helt ha sagt upp det livet, annars blir det ju lätt katastrof.
Sicket skitsnack! De bästa vårdarna har rätt utbildning o en bra människosyn, oavsett bakgrund.

och ska man liksom ändå bete sig och raljera.......brottsregister???!!!

Det låter väl som station 178 på någon radiopod raggar lite socialporr. Om jag funderar kring skillnaden mellan brottsregister och belastningsregister så blir den här tråden tröttsam.

Det finns en risk med att ha professionella som varit nära området som den arbetar med också, exempelvis en fd. anorektiker som behandlar anorektiker eller en fd. narkotikamissbrukare som stöttar en som är missbrukare. Detta för att det i vissa fall kan bli väldigt likt sin egen upplevelse och att man då blir låst vid den lösningen som fungerade för en själv.

Sen måste man oavsett bakgrund ha en utbildning som är relevant för det man håller på med. Det måste vara grundstenen i det hela förstås och det kan vara så att de som har ett eget tungt förflutet är det bästa stödet för vissa.

och ska man liksom ändå bete sig och raljera.......brottsregister???!!!

Det låter väl som station 178 på någon radiopod raggar lite socialporr. Om jag funderar kring skillnaden mellan brottsregister och belastningsregister så blir den här tråden tröttsam.
Kan du inte försöka svara på det som skrivits till dig istället?

Om det inte vore så tragiskt så vore det nästan lite roligt när vissa skriver att t ex våldtäktsmän inte ska få jobba med ditten eller datten - jag har nu tråden om samtycke i färskt minne och där diskuterades det bl.a. att killar som på fyllan går hem med en tjej (eventuellt lika på fyllan) lätt blir en våldtäktsman om han misstolkar (eller inte tolkar alls) hennes signaler.
En vanlig kille som råkat göra något han antagligen inte skulle göra om han varit nykter. Likväl är han ju en våldtäktsman och enligt många här borde han alltså inte kunna gå vidare i sitt liv utan helst sitta fastkedjad vid skampålen till allmänt förlöjligande resten av sitt liv. Eller? :confused:

Om det inte vore så tragiskt så vore det nästan lite roligt när vissa skriver att t ex våldtäktsmän inte ska få jobba med ditten eller datten - jag har nu tråden om samtycke i färskt minne och där diskuterades det bl.a. att killar som på fyllan går hem med en tjej (eventuellt lika på fyllan) lätt blir en våldtäktsman om han misstolkar (eller inte tolkar alls) hennes signaler.
En vanlig kille som råkat göra något han antagligen inte skulle göra om han varit nykter. Likväl är han ju en våldtäktsman och enligt många här borde han alltså inte kunna gå vidare i sitt liv utan helst sitta fastkedjad vid skampålen till allmänt förlöjligande resten av sitt liv. Eller? :confused:
Tänker du alltså att det skulle finnas en liten fotnot då på en våldtäktsdömd i belastningsregistret, typ * = var full och misstolkade den lika fulla målsägandens signaler? Så att brottet inte blev så allvarligt?

Antingen är man dömd för våldtäkt och hamnar i belastningsregistret - eller så är man inte dömd för våldtäkt.

Om en våldtäktsdömd får ett visst jobb eller inte har jag ingen åsikt om.

Tänker du alltså att det skulle finnas en liten fotnot då på en våldtäktsdömd i belastningsregistret, typ * = var full och misstolkade den lika fulla målsägandens signaler? Så att brottet inte blev så allvarligt?

Antingen är man dömd för våldtäkt och hamnar i belastningsregistret - eller så är man inte dömd för våldtäkt.

Om en våldtäktsdömd får ett visst jobb eller inte har jag ingen åsikt om.

Nä, vad jag menar är att man nog inte ska vara så kategoriskt dömande som vissa är. Vi tar misshandel istället då som vissa också tycket var ett stort no no (inte lika laddat som våldtäkt). Du kan bli åtalad och dömd för misshandel om du råkar hamna i ett krogslagsmål t ex. Eller som killen som hindrade en rattfyllerist rent fysiskt från att köra iväg i sin bil - han dömdes för misshandel då han tog i så hårt så rattfylleristen bröt armen. Tycker någon att denna person ska ha en skamfläck på sig resten av livet och inte kunna få jobb pga sin dom?

Nä, vad jag menar är att man nog inte ska vara så kategoriskt dömande som vissa är. Vi tar misshandel istället då som vissa också tycket var ett stort no no (inte lika laddat som våldtäkt). Du kan bli åtalad och dömd för misshandel om du råkar hamna i ett krogslagsmål t ex. Eller som killen som hindrade en rattfyllerist rent fysiskt från att köra iväg i sin bil - han dömdes för misshandel då han tog i så hårt så rattfylleristen bröt armen. Tycker någon att denna person ska ha en skamfläck på sig resten av livet och inte kunna få jobb pga sin dom?
Ska en dömd person senare inte få jobb? Det är ju grundfrågan. Och där kan ju en del tycka nej, det ska han inte, själv tycker jag jo, det ska han. (Däremot är det inte säkert alla brott är bra att kombinera med alla jobb, det är väl därför möjligheten till registerutdrag finns).

Men du kan inte blanda in omständigheterna kring brottet i den frågan. Antingen är man dömd för misshandel eller så är man det inte.

(Jag kan för övrigt inte komma på någon typ av jobb där jag skulle tycka att en misshandelsdom var ett hinder.)

Fast att arbetsgivaren begär utdrag ur belastningsregistret är ju inte alls samma sak som att personen ifråga inte får jobb om något finns registrerat där. Det innebär ju endast att ev dömda handlingar blir synliga och man kan diskutera hur de ska hanteras utifrån den aktuella tjänsten. Jag har flera gånger anställt personer som har registrerade brott i belastningsregistret men självklart har anställningen föregåtts av fler och annorlunda samtal än vad som är normalt vid anställning.

Jag tycker det är ansvarslöst att inte begära utdrag för tjänster som innebär kontakt med personer i beroendeställning och tycker nog det är rätt korkat överlag att inte begära utdrag när möjlighet finns.

Kan tillägga att det i det här fallet inte är frågan om en misshandelsdom, inte ett narkotikafall, inte rån, inte ett fall av brott mot besöksförbud. Vi talar många fler och nyligen begångna brott. En del så nya att dom inte hunnit falla än. Skulle du vilja den personen hade hand om dina anhöriga i en utsatt situation?

Kan man som kriminell få jobb inom vården? Jag tänker på de jobb man kan få som outbildad. T ex. timvikarie inom åldringsvården under sommaren, personlig assistent osv. Krävs inte något utdrag från brottsregistret?
Då tänker jag på brott som har att göra med narkotika , rån ,våld och vidare i den klassen.

Vissa av de jobb du nämner kräver utdrag ur belastningsregistret. Tyvärr slarvas det ofantligt med detta. Jag tycker absolut att det är diskvalificerande att vara kriminell när det kommer till vissa tjänster.

Hade jag vetat att någon var kriminell och söker ett jobb som nog kanske är tveksamt med lämpligheten hade jag definitivt informerat rekryteraren. Så hade denne fått ta beslut ifrån de fakta som föreligger.

Kan tillägga att det i det här fallet inte är frågan om en misshandelsdom, inte ett narkotikafall, inte rån, inte ett fall av brott mot besöksförbud. Vi talar många fler och nyligen begångna brott. En del så nya att dom inte hunnit falla än. Skulle du vilja den personen hade hand om dina anhöriga i en utsatt situation?

Nej.

Vi krävde utdrag ur belastningsregistret när vi hade utbildningen på jobbet. Nu var det inte vi som avgjorde, men man blir ändå lite ledsen när arbetsförmedlingen kostar på ett busskort till en människa med synlig rattfylla i sitt register. Han kommer mest troligt inte få jobb som bussförare. Sen nekade vi en med upprepade hastighetsöverträdelser också, mest för att det fanns ett tydligt mönster...

Skulle du vilja den personen hade hand om dina anhöriga i en utsatt situation?

Beror helt på brottet/brotten faktiskt.

Det blir ju väldigt svårt för någon som vill lämna det kriminella livet bakom sig om denne inte ska få söka jobb på samma villkor som alla andra och till syvene och sist så är det ju arbetsgivaren som ska göra en bedömning om begångna brott har någon relevans för den förmodade arbetsinsatsen.

Beror helt på brottet/brotten faktiskt.

Det blir ju väldigt svårt för någon som vill lämna det kriminella livet bakom sig om denne inte ska få söka jobb på samma villkor som alla andra och till syvene och sist så är det ju arbetsgivaren som ska göra en bedömning om begångna brott har någon relevans för den förmodade arbetsinsatsen.
Men du läser ju inte vad jag skrivit. Det är inte frågan om någon som lämnat sitt kriminella liv. Det ÄR en krimnell person. Som nyligen begått brott och fortsätter med det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 217
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka