Jag upprepar, det är skitenkelt att sitta i trygghet i ett demokratiskt land och säga att folket ska resa sig mot en diktator.
Ja, det är alltid lättare att sitta bredvid än att köra själv.
Därför har jag inte krävt av det ryska folket ska resa sig mot regimen.
Men jag kan ju alltid tycka att det ryska folket kan ge uttryck av att sluta hålla med sin regim, om de nu inte gör det.
Det här att folk ska resa sig mot en diktator händer dock då och nu. Just nu händer det i Iran, t.ex.
Och i Ryssland så protesterar de mot den allmänna mobiliseringen. Senaste siffran jag hörde var 1300 gripna.
Så här skrev bloggaren Lars Wilderäng i sin blogg Cornucopia tidigare i förmiddags:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det råder panik i Ryssland på grund av mobilseringen. Som rapporterat igår
exploderade priserna på de sista flygbiljetterna ut ur landet, t ex 5 224 USD för en flygbiljett Moskva – Jerevan, men sedan beordrade Kreml att förbjuda att sälja flygbiljetter till män 18 – 65 år gamla.
Eventuellt ska det även sättas upp vägspärrar mellan de ryska oblasterna och män som försöker lämna ska gripas av militära kommisarier om de försöker lämna regionen.
Här kan man läsa ett ryss som skrävlade stort om hur Ukraina inte har en chans och Ryssland ska återskapa ordningen i landet,
så sent som den 18:e september. Och
igår 21:a september skrev han “[f]uck fuck fuck, all flights to Armenia and Turkey are fully booked. Any suggestionas how to get out of here? I don’t want to die”.
Sökningar
“hur bryter man en arm” har skenat i Ryssland enligt Google Trends. Självstympning är alltså på bordet för att slippa mobiliseringen.
Var protesterna var mot kriget under krigsbrotten, folkmorden, tortyren, massvåldtäkterna och den etniska rensningen får man fråga sig.
https://cornucopia.se/2022/09/uppda...forluster-panik-i-ryssland-over-mobilisering/
Jag frågar mig samma sak.
Och härinne får jag just nu inga svar på det, utan konstaterar att vi ska tycka synd om de som nu riskerar att bli inkallade som soldater i Ryssland. Som killen här ovan, som citerades först i söndags, se'n i onsdags. Han har inte bytt åsikt. Han vill fortfarande att Ryssland ska spöa skiten ur Ukraina, men samtidigt vill han för egen del inte vara soldat i det krigandet.