Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte svårt att tolka ditt inlägg som ett direkt svar till mig.
Du kommenterade alltså inte mitt perspektiv alls, trots att det bara var mina tre ord du citerade;

Vad jag menade med "Avsaknaden av perspektiv" är följande:

[...tråden börjar tycka synd om ryssar som riskerar att bli inkallade till den militära specialoperationen i Ukraina,]

vs
[medan den ryska staten på ockuperat område har satt i system att förstöra civil infrastruktur, terrorbomba hela landet, tortera tillfångatagna, förtrycka befolkningen, våldta kvinnor och män (och djur) i alla åldrar - beskrivet i ett ord som: folkmord.]

Vänligen citera nån annan, om det inte är mig du talar till.
Jag kommenterade ditt "Avsaknad av perspektiv" men det är inte en komplementär mängd till att jag skulle hävda samma sak om ditt perspektiv. Citatet var avsiktligt men din tolkning inte den från min sida avsedda.

Jag upprepar, det är skitenkelt att sitta i trygghet i ett demokratiskt land och säga att folket ska resa sig mot en diktator.
Ja, det är alltid lättare att sitta bredvid än att köra själv.
Därför har jag inte krävt av det ryska folket ska resa sig mot regimen.
Men jag kan ju alltid tycka att det ryska folket kan ge uttryck av att sluta hålla med sin regim, om de nu inte gör det.

Det här att folk ska resa sig mot en diktator händer dock då och nu. Just nu händer det i Iran, t.ex.
Och i Ryssland så protesterar de mot den allmänna mobiliseringen. Senaste siffran jag hörde var 1300 gripna.

Så här skrev bloggaren Lars Wilderäng i sin blogg Cornucopia tidigare i förmiddags:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det råder panik i Ryssland på grund av mobilseringen. Som rapporterat igår exploderade priserna på de sista flygbiljetterna ut ur landet, t ex 5 224 USD för en flygbiljett Moskva – Jerevan, men sedan beordrade Kreml att förbjuda att sälja flygbiljetter till män 18 – 65 år gamla. Eventuellt ska det även sättas upp vägspärrar mellan de ryska oblasterna och män som försöker lämna ska gripas av militära kommisarier om de försöker lämna regionen.

Här kan man läsa ett ryss som skrävlade stort om hur Ukraina inte har en chans och Ryssland ska återskapa ordningen i landet, så sent som den 18:e september. Och igår 21:a september skrev han “[f]uck fuck fuck, all flights to Armenia and Turkey are fully booked. Any suggestionas how to get out of here? I don’t want to die”.

Sökningar “hur bryter man en arm” har skenat i Ryssland enligt Google Trends. Självstympning är alltså på bordet för att slippa mobiliseringen.

Var protesterna var mot kriget under krigsbrotten, folkmorden, tortyren, massvåldtäkterna och den etniska rensningen får man fråga sig.
https://cornucopia.se/2022/09/uppda...forluster-panik-i-ryssland-over-mobilisering/

Jag frågar mig samma sak.
Och härinne får jag just nu inga svar på det, utan konstaterar att vi ska tycka synd om de som nu riskerar att bli inkallade som soldater i Ryssland. Som killen här ovan, som citerades först i söndags, se'n i onsdags. Han har inte bytt åsikt. Han vill fortfarande att Ryssland ska spöa skiten ur Ukraina, men samtidigt vill han för egen del inte vara soldat i det krigandet.

Fast det där är samma argument man hade i Tyskland under ww2. Bevisligen kunde en del protestera både då och nu..

Och hamnade i koncentrationsläger, avrättades eller flydde utomlands (cf Sophie Scholl och vita rosen). Just diskussionen om civilbefolkningen i Nazityskland och den parallell man kan dra till dagens Ryssland är intressant. Tyskland visste ju faktiskt vad en demokrati var - Weimar republiken - och släppte fram nazisterna som faktiskt stöddes av många väljare. Nazisterna befann sig inom demokratiska spelregler fram till 1930-talet. Parallellen med dagens Ryssland blir sedan alltmer tydliga, även om Ryssland hade en dubiös version av demokrati under en kort period av perestroika och glasnost.

Den tyska civilbefolkningens medvetna eller omedvetna medverkan till nazistregimen är något som stöts och blöts sedan WWII. Även med de krigsbrott som händer i Ukraina just nu kan de inte på något sätt jämföras med Förintelsen och Nazitysklands angrepp och ockupation av andra länder som Hitlerregimen låg bakom. Samma sak skulle jag nog argumentera att de även bleknar i jämförelse med Rysslands brott mot mänskliga rättigheter mot sin egen befolkningen. Bara med den skillnaden att resten av världen inte brydde sig om när det var civilbefolkningen som drabbas. Mycket likt att Sadam Hussein fick utföra rena folkmord i större skala i Irak och det var först vid invasionen i Kuwait som omvärlden reagerade. Cf Anfalkampanjen. Som även den var mer brutal och drabbade civilbefolkningen i ännu högre grad. Ändå var det inte någon som ansåg att alla irakier var monster därför att de inte gjorde uppror mot Sadam.

Syrier flyr i panik pga den terror de utsatts för i Syrien under inbördeskriget och daesh. Är de monster eftersom de väljer att fly och inte försöker avsätta Assad? Nja, Europa, inklusive Sverige stänger sina gränser för den civilbefolkningen och anser att deras lidande inte utgör tillräcklig grund för att beviljas asyl. Och Assadregimen hänger folk från lastkranar, sänker ner dem levande i burar i bassänger, hugger huvudet, torterar civila, våldtar kvinnor och är ökända för brutalitet, tortyr och avrättningar.

Och Assadregimen hänger folk från lastkranar, sänker ner dem levande i burar i bassänger, hugger huvudet, torterar civila, våldtar kvinnor och är ökända för brutalitet, tortyr och avrättningar.
Just det här är det ofta just ryssar som står för - och då inte som ryska soldater utan gömda under Wagner Group-täckmantel.

Just det här är det ofta just ryssar som står för - och då inte som ryska soldater utan gömda under Wagner Group-täckmantel.

Jag skulle inte säga att det är ofta, Assad har män nog att utföra jobbet själva. Plus att det är ändå Assadregimens ansvar eftersom de är de som betalar Wagnergruppen.

Jag skulle inte säga att det är ofta, Assad har män nog att utföra jobbet själva. Plus att det är ändå Assadregimens ansvar eftersom de är de som betalar Wagnergruppen. Frågan kvarstår, är den syriska civilbefolkningen monster som inte gör uppror mot Assad och istället väljer att fly?

Jag skulle inte säga att det är ofta, Assad har män nog att utföra jobbet själva. Plus att det är ändå Assadregimens ansvar eftersom de är de som betalar Wagnergruppen.
Wagnergruppen är fortfarande ryssar, och det är Wagner som utbildat Assads män i deras speciellt utvecklade teknik.
Men såklart är det den Syriska regimens ansvar.

Precis som att det är den Ryska regimens ansvar för att Wagner inte bara tillåts, utan tyst uppmanas att syssla med samma sak i Ukraina.

Wagnergruppen är fortfarande ryssar, och det är Wagner som utbildat Assads män i deras speciellt utvecklade teknik.

Precis som att det är den Ryska regimens ansvar för att Wagner inte bara tillåts, utan tyst uppmanas att syssla med samma sak i Ukraina.

Så pga att Wagnergruppen är monster så är alla eller majoriteten civila ryssar monster?

Kan och kan ... Igår frihetsberövades över 1 300 ryska demonstranter under en protest mot kriget i Ukraina. Idag framkommer uppgifter om att flera av demonstranterna nu tvingas ansluta sig till ryska armén.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...onstrerar-mot-kriget-kallas-in-till-militaren
Jättesorgligt men de har åtminstone försökt.
En hel del frihetskämpar under ww2 fick sätta livet till också 😔 dock kvarstår faktum att om alla protesterade så hade kriget inte kunnat bli av.

Samma regim och Wagnergrupp som civila ryssar borde göra uppror mot om de inte är monster?

Det är ingen här som på något sätt försvarar och inte fördömer Putinregimen och Wagnergruppen. Diskursen är om att, pga att den ryska civilbefolkningen genom att inte störta Putinregimen, är aktivt delaktiga och monster pga vad som händer i Ukraina.

Kan och kan ... Igår frihetsberövades över 1 300 ryska demonstranter under en protest mot kriget i Ukraina. Idag framkommer uppgifter om att flera av demonstranterna nu tvingas ansluta sig till ryska armén.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...onstrerar-mot-kriget-kallas-in-till-militaren
Om du rensar bort västmediafiltret, kan du på nåt sätt visa att det är protester mot kriget i Ukraina - och inte protester mot den allmänna mobiliseringen som beror på kriget i Ukraina?

Jättesorgligt men de har åtminstone försökt.
En hel del frihetskämpar under ww2 fick sätta livet till också 😔 dock kvarstår faktum att om alla protesterade så hade kriget inte kunnat bli av.

Problemet med det är att nazisterna smög sig, steg för steg, för steg mot ett alltmer totalitärt styre under tiden som de som protesterade successivt fängslades, torterades, avrättades, hamnade i koncentrationsläger tills det inte fanns några kvar. Det är därför jag ser med sån skräck på vad som händer i Europa idag när alltmer totalitära högerregimer steg för steg för steg urholkar demokratin. Frågan är varför EU tyst ser på. Eller lamt protesterar och fördömer och ingenting händer. Nu kan man naturligtvis peka på att EU fryst visst stöd till Ungern. Men även om EU håller inne med covidstöd så plockar Ungen förutom covidstödet fortfarande ut ca 50 miljarder euros från EU/år.

Samma sak händer i resten av världen. Rohingyas utsätts just nu för ett regelrätt folkmord, något som fö startade under den forna demokratiskt valda regeringen. Är alla burmeser monster för att de inte störtar den numera totalitära, militärt styrda Myanmar/Burma? Eller röstade på den tidigare, notera, demokratiska regimen så sent som 2020.

Det är lättare sagt än gjort att som civil medborgare i en totalitär stat störta en regim. Och vi som sitter i väst och tycker bör vandra några mil i deras skor innan vi fördömer dem kategoriskt.

Problemet med det är att nazisterna smög sig, steg för steg, för steg mot ett alltmer totalitärt styre under tiden som de som protesterade successivt fängslades, torterades, avrättades, hamnade i koncentrationsläger tills det inte fanns några kvar. Det är därför jag ser med sån skräck på vad som händer i Europa idag när alltmer totalitära högerregimer steg för steg för steg urholkar demokratin. Frågan är varför EU tyst ser på. Eller lamt protesterar och fördömer och ingenting händer. Nu kan man naturligtvis peka på att EU fryst visst stöd till Ungern. Men även om EU håller inne med covidstöd så plockar Ungen förutom covidstödet fortfarande ut ca 50 miljarder euros från EU/år.

Samma sak händer i resten av världen. Rohingyas utsätts just nu för ett regelrätt folkmord, något som fö startade under den forna demokratiskt valda regeringen. Är alla burmeser monster för att de inte störtar den numera totalitära, militärt styrda Myanmar/Burma? Eller röstade på den tidigare, notera, demokratiska regimen så sent som 2020.

Det är lättare sagt än gjort att som civil medborgare i en totalitär stat störta en regim. Och vi som sitter i väst och tycker bör vandra några mil i deras skor innan vi fördömer dem kategoriskt.
Jag fördömer dem inte men jag har väldigt svårt att tycka synd om dem faktiskt

Jag tror att det är väldigt svårt att veta, eller värdera, hur mycket av Putins folkliga stöd (läs: för kriget i Ukraina, för rysk expansionism etc) som bottnar i tvång vs indoktrinering vs mer eller mindre fri åsiktsbildning. Jag jämför t ex med Trumps helhjärtade stöd för allehanda dåraktigheter bland stora befolkningsgrupper - de sympatisörerna har definitivt tillgång till bred information och är knappast tvingade till något.

Utifrån det har jag tyvärr svårt att uppbringa stor sympati för den breda ryska befolkningen idag. Min uppfattning är att de är de enda som kan stoppa Putin, och framför allt de enda som skulle ha kunnat stoppa honom.

Det färgar tyvärr också min inställning till hur öppen vår famn bör vara för de ryssar som lämnar landet först nu, sedan marken börjat brännas under deras egna fötter.
Så enkelt är det inte att lämna sitt land.

Under lång tid så har de judar och andra dissidenter som lämnade Österrike först 1938, när Hitler formellt annekterade landet, misstänkliggjorts, med argumentet "borde de inte lämnat 1934, eller åtminstone 1936", men många hoppades att det endera aldrig skulle bli någon tvångsanslutning, eller att Hitler skulle "försvinna" på något magiskt sätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anschluss

Så att vissa ryssar lämnar först i "elfte-timmen" är inte så konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?