Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej. Läser du det i min text, så rekommenderar jag dig att tvätta dina glasögon.

Edit: Samma svar till din editerade text.

Jag menade inte att citera enbart dig utan även andra i tråden som uttryckt just att civila ryssar är monster som inte störtar Putin. Wagnergruppen och Putin är, återigen, monster. Men mycket erfarna och skickliga monster. Att säga, att ja men det är 'bara' för civilbefolkningen inte störtar dem så är de delaktiga är imo helt orealistiskt. Vi hör nästan varje dag om vad som händer de civila ryssar som vågar protestera. Vet inte hur det är med andra användare här, men jag vet inte, hoppas kanske, att jag skulle ha samma civilkurage som de visat.

Jag fördömer dem inte men jag har väldigt svårt att tycka synd om dem faktiskt

Jag tycker väldigt synd om de ryssar som redan lever, och kommer att fortsätta leva, under fruktansvärda förhållanden pga Putin. De kvinnor, och män, som går hungriga och ser sina barn gå hungriga. Som tvingas skicka sina barn till skolor som indoktrinerar dem. Som inte vågar säga vad de tycker och tänker. Som lever under en diktatur. Som lever på en tredje världen nivå - vilket bara kommer att bli värre. Jo, jag tycker faktiskt synd om dem.

Är du fullt upptagen med att överleva dag för dag, att hitta tillräckligt med mat, ett tak över huvudet, så är det svårt/omöjligt att organisera någon slags revolution. Särskilt med hur infiltrerade sådana försök är av spioner från den nuvarande regimen och sedan brutalt nedslagna de skulle bli. Den ryska revolutionen kunde inte utföras utan tyskt ekonomiskt bistånd och hjälp (de skickade Lenin med ett stort antal miljoner till Ryssland). Sovjetunionen kollapsade pga ekonomiska skäl. Inte för att befolkningen vågade eller kunde göra uppror. Nazityskland föll pga andra världskriget.

Däremot tycker jag inte synd om ungrare som demokratiskt valde Orban som nu ter sig mer och mer som en neo-nazist, spottar på demokratin och samtidigt roffar åt sig så mycket han kan från EU. Vad som hände när turkarna försökte och misslyckades med ett uppror mot Erdogan har vi redan sett. Nu är alla terrorister som ens vågar andas opposition till Erdogan.

Om du rensar bort västmediafiltret, kan du på nåt sätt visa att det är protester mot kriget i Ukraina - och inte protester mot den allmänna mobiliseringen som beror på kriget i Ukraina?

Så vad du säger är att det hade varit mer ofarligt att protestera mot kriget i Ukraina än att protestera mot den partiella mobiliseringen?

Nej det säger du så klart inte, men det är tydligt att min poäng med inlägget går dig förbi: Att det i Ryssland inte är en enkel sak att organisera demonstrationer som syftar till att skapa ett offentligt engagemang och motstånd hos gemene ryss. Det är dels ovanligt att göra det som annars är normalt i en demokrati - att agera offentligt på totalitära och antidemokratiska handlingar. Ryssar är till följd av sina erfarenheter i stor utsträckning apolitiska. Man ser sig inte som politiska subjekt utan som objekt för politiken. Det finns ett väldigt svagt offentligt politiskt engagemang som har historiska förklaringar. Det betyder inte att man inte anser att kriget är orättfärdigt och vidrigt, men man diskuterar inte på den offentliga arenan utan i den privata sfären.

Du tänker dig att det är en viktig skillnad i sak mellan att offentligt protestera mot den mobiliseringen och att protestera mot kriget i Ukraina, men jag håller inte med. Utan det handlar om vilka faktorer som kan få den stora massan som anser att kriget mot Ukraina är orättfärdigt och vidrigt att träda ut ur den privata sfären och protestera offentligt.

Jag läser inte ryska själv varför jag i detta fall hänvisade till svensk media, men jag brukar lita på mina forskarkollegor som är rysslandsexperter och rysktalande. Att googeltransläjta ryskspråkiga dokument är inget för mig.

Jag menade inte att citera enbart dig utan även andra i tråden som uttryckt just att civila ryssar är monster som inte störtar Putin.
Om du inte menar att citera bara mig, citera då inte bara mig.

Wagnergruppen och Putin är, återigen, monster. Men mycket erfarna och skickliga monster.
Jag skulle hellre beskriva Wagner som ett fegt rövarband. Och det var innan deras nyrekrytering i fängelsemiljö.

Angående ryssars protester, det är troligen så att många nog är negativa till kriget, men inte tillräckligt för att riskera sitt och sin familjs liv och hälsa, men när det riskerar att drabba dem själva, så överväger risken. Människan är ett tämligen egoistiskt djur, och de flesta av oss skulle trolig agera ungefär lika, under samma förutsättningar.

Det verkar som att många ryssar flyr i panik och det är ju också ett bra sätt att agera och visa motstånd. Synd bara att det är så svårt för dom att faktiskt fly...

https://whtc.com/2022/09/22/hungary-pm-orban-says-eus-russia-sanctions-should-be-scrapped/

Varför kan Ungern inte bara lämna EU och omfamna sin bästa kompis Ryssland istället.
Ja alltså EU måste införa någon typ av rejäl sanktion för länder som bryter mot reglerna. När det gäller så frekventa brott som i Ungerns fall borde det vara uteslutning som gäller.
Jag undrar fortfarande varför man inte insett behovet av detta för decennier sedan

FN har slagit fast att Ryssland begått krigsbrott.
Från DN.se:
Ryssland har begått krigsbrott i Ukraina, slår en FN-kommission fast på fredagen. Enligt ordföranden Erik Møse rör det sig om bombningar av civila områden, avrättningar, tortyr och kränkande behandling.

Kommissionen har utrett uppgifter i Kiev, Tjernihiv, Charkiv och Sumy, och sammanlagt besökt 27 platser samt intervjuat 150 offer och vittnen, skriver Reuters.

Brotten har även riktats mot barn, som uppges ha våldtagits, torterats och blivit inlåsta.

Nu ska man även utreda uppgifter om att barn förts bort från Ukraina och tvångsadopterats, enligt Møse.

Nu har de ryska valen i ockuperade Ukraina börjat. På vissa håll står Wagnersoldater står och vaktar när folk öppet kryssar för en av då två stora boxarna "JA" / "NEJ" för att sedan lägga ner dem i en genomskinlig låda. Tänkte länka den här som satir, men det är inte ens satir:

P.S Jag kan inte ryska så jag vet faktiskt inte vad boxarna säger. Kan vara som sist att valet var mellan att lämna Ukraina eller bli en del av Ryssland.

Jag läser inte ryska själv varför jag i detta fall hänvisade till svensk media, men jag brukar lita på mina forskarkollegor som är rysslandsexperter och rysktalande. Att googeltransläjta ryskspråkiga dokument är inget för mig.
Synd att du inte valde (gårdagens) luncheko som normal för svensk media. De hade ett långt inledningsblock med runt fem inslag på totalt åtta minuter om kriget Ryssland/Ukraina, där de inte andades en enda gång om att protesterna handlade om att folk ville avsluta kriget. Det var enbart själva mobiliseringen som protesterna gällde.
Aftonbladet (och dess tvilling Expressen) styrs numera mer av Clickbait än journalism.

I övrigt så är jag på resande fot, och orkar inte kommentera ditt långa inlägg på en för liten mobilskärm.
(Ovanstående var cacheat, och skrivet på vuxet tangentbord)

Synd att du inte valde (gårdagens) luncheko som normal för svensk media. De hade ett långt inledningsblock med runt fem inslag på totalt åtta minuter om kriget Ryssland/Ukraina, där de inte andades en enda gång om att protesterna handlade om att folk ville avsluta kriget. Det var enbart själva mobiliseringen som protesterna gällde.
Aftonbladet (och dess tvilling Expressen) styrs numera mer av Clickbait än journalism.

I övrigt så är jag på resande fot, och orkar inte kommentera ditt långa inlägg på en för liten mobilskärm.
(Ovanstående var cacheat, och skrivet på vuxet tangentbord)

Imponerande att det inte tog mer än ett och ett halv dygn att skriva er blahablahinlägg.

Har följt olika trådar idag, och inser att hur Kreml sade att mobiliseringen skulle ske - och som jag faktiskt trodde på - inte har skett. Mobiliseringen har varit betydligt mer omfattande än så, och stannar sannolikt inte under en miljon. Inte så omfattande i Moskva och Petersburg, men fullt möjligt näst intill 100%-ig i fjärran östern-oblast. Så många att man kan prata om etnisk rensning där - betänk att det är en minoritet av den ryska befolkningen som är etniska ryssar…

Vad betyder det här då?
Jo, det finns inte (eller alldeles för få) vapen och fordon (vilket vi sett vad man skyfflat in i Ukraina den sista tiden), det finns inga (eller alldeles för få) officerare som ska utbilda de mobiliserade (de är redan alla vid fronten), och så vidare.

Men det allra största problemet jag ser är ryssarnas erkända uselhet på organisation. De här människorna behöver runt ett kilo mat per huvud och dag. 1000 man, ett ton per dag. En miljon, tusen ton mat per dag.

Det här kommer sluta som Fyre Festival.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?