Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så vad du säger är att det hade varit mer ofarligt att protestera mot kriget i Ukraina än att protestera mot den partiella mobiliseringen?

Nej det säger du så klart inte, men det är tydligt att min poäng med inlägget går dig förbi: Att det i Ryssland inte är en enkel sak att organisera demonstrationer som syftar till att skapa ett offentligt engagemang och motstånd hos gemene ryss. Det är dels ovanligt att göra det som annars är normalt i en demokrati - att agera offentligt på totalitära och antidemokratiska handlingar. Ryssar är till följd av sina erfarenheter i stor utsträckning apolitiska. Man ser sig inte som politiska subjekt utan som objekt för politiken. Det finns ett väldigt svagt offentligt politiskt engagemang som har historiska förklaringar. Det betyder inte att man inte anser att kriget är orättfärdigt och vidrigt, men man diskuterar inte på den offentliga arenan utan i den privata sfären.

Du tänker dig att det är en viktig skillnad i sak mellan att offentligt protestera mot den mobiliseringen och att protestera mot kriget i Ukraina, men jag håller inte med. Utan det handlar om vilka faktorer som kan få den stora massan som anser att kriget mot Ukraina är orättfärdigt och vidrigt att träda ut ur den privata sfären och protestera offentligt.
Får uppfattningen att du blev lite besviken på att jag inte svarade mer än så på ditt inlägg. Därför har jag beslutat mig för att göra det ändå. So here it goes:

Du tycker att jag missat din poäng i ditt inlägg. Och så förklarar du din poäng. Ingående och entusiastiskt!

Jag ser dock ett problem med detta.
Det var du som missade min poäng. Ingenting av vad du skriver har jag nåt att invända emot. Förutom en enda sak. Vilket också är vad som framgår i mitt inlägg #1357.
…kan du på nåt sätt visa att det är protester mot kriget i Ukraina - och inte protester mot den allmänna mobiliseringen som beror på kriget i Ukraina?
…och det är att du påstod att protesterna var mot ”kriget i Ukraina”, medan jag påstår att protesterna istället handlar om mobiliseringen.

Där har du skälet till mitt inlägg #1357, som fick ett svar på nånting helt annat.

Och denna intefråga var det alltså den som jag inte ”orkade” svara på. Förlåt.

Det dök upp en artikel i Novaya Gazeta (nu hanterad från EU och inte Ryssland) fortare än vad jag trott…

https://novayagazeta.eu/articles/20...tion-protests-deprived-of-sleep-and-food-news
Om jag fattat den där artikeln rätt så handlar den dock om demonstranter mot mobiliseringen som sitter i arrest? Läste lite slarvig och sent nu efter ett glas vin, så kanske är helt ute oh cyklar 😅

Men Ryssland är ju oavsett känt för att använda sina soldater som en levande sköldar där människoliv är skit värda. Mar och sömn, vem behöver det?

Såg ett mycket intressant youtubeklipp där man ringt söner till olika högt uppsatta ryssar och låtsas kalla in dom till fronten. Det var inte speciellt många som tänkte åka ut dit

Jag är däremot riktigt orolig vad det stora antalet soldater kommer att innebära för Ukraina. Pyssland har världens näst största armé och väljer dom att nu satsa allt och gå in för att utplåna Ukraina så måste mer än sanktioner till mot Ryssland.

All den skada och terror som redan skett är sedan länge tillräckligt för vad jag anser är rimligt för Nato att bara se på. Ryssland är en mycket farligare diktatur än vi alla trott.

Jag är däremot riktigt orolig vad det stora antalet soldater kommer att innebära för Ukraina. Pyssland har världens näst största armé och väljer dom att nu satsa allt och gå in för att utplåna Ukraina så måste mer än sanktioner till mot Ryssland.

All den skada och terror som redan skett är sedan länge tillräckligt för vad jag anser är rimligt för Nato att bara se på. Ryssland är en mycket farligare diktatur än vi alla trott.
Håller med fullständigt

Ryssland är en mycket farligare diktatur än vi alla trott.
För min del är det tvärtom.
Jag har verkligen trott att de varit en militär stormakt. Men deras korruption äter upp all nytillverkning av materiel, och sabbar underhåll av det som redan finns. De har visat upp en taktisk förmåga som är noll, de klarar inte av att samarbeta mellan olika vapenslag. Deras flygvapen underpresterar kopiöst, flyget används i princip bara som flygande artilleripjäser.

De är så jävla kassa militärt sett, att det inte finns.

Det enda de är bra på är att skjuta sönder mark med artilleri, och inte ens det gör de med snits - de lyckas med det enbart för att de använder overkill.

Och så är de ju väldigt duktiga på att tortera människor så att lidandet blir så stort som möjligt, det får man ju faktiskt ge dem.

Det är den här sista biten som gör att jag ändå håller med dig om att Ryssland är en mycket farlig diktatur.

3 använder kärnvapen
Nånstans kring Izium dök det häromdan upp en deserterande rysk soldat. Han hade tillhört kärnvapenstyrkan, men blivit flyttad därifrån tillsammans med runt 40 av hans kollegor till just Izium för att bli frontsoldat.

Då är det illa i den ryska vapenmakten.
Vem ska nu se till att kärnvapnen går att avfyra?

(Har tyvärr ingen länk just nu…)

Försökte lösa artikeln tidigare idag men den var låst. Står det något om varför samt vad för varor? Kom igen nu Vitryssland, byt sida tack!
Har inte heller läst artikeln, bara rubriken.

Här är ett annat exempel på hur jävla kassa ryssarna är. Mobilisera gubbarna som jobbar inom vapenindustrin, eftersom just idag är mobiliseringsquotan det absolut viktigaste.

FN har slagit fast att Ryssland begått krigsbrott.
Från DN.se:
Nu ska man även utreda uppgifter om att barn förts bort från Ukraina och tvångsadopterats, enligt Møse.

Ska det verkligen vara nödvändigt att börja utreda det här. Siffran på bortrövade barn är sexsiffrig, och här har rysk tv ett inslag om den pågående adoptionsoperationen:
Kvinnan i filmen är den som ansvarar för spektaklet.
Lite bättre kan ni, FN.

För min del är det tvärtom.
Jag har verkligen trott att de varit en militär stormakt. Men deras korruption äter upp all nytillverkning av materiel, och sabbar underhåll av det som redan finns. De har visat upp en taktisk förmåga som är noll, de klarar inte av att samarbeta mellan olika vapenslag. Deras flygvapen underpresterar kopiöst, flyget används i princip bara som flygande artilleripjäser.

De är så jävla kassa militärt sett, att det inte finns.

Det enda de är bra på är att skjuta sönder mark med artilleri, och inte ens det gör de med snits - de lyckas med det enbart för att de använder overkill.

Och så är de ju väldigt duktiga på att tortera människor så att lidandet blir så stort som möjligt, det får man ju faktiskt ge dem.

Det är den här sista biten som gör att jag ändå håller med dig om att Ryssland är en mycket farlig diktatur.
Det där med att slänga (s.k) soldater på motståndaren tills de vinner är ju tyvärr något som Ryssland (Sovjet etc) tagit till tidigare och lyckats med. Även om det varit knappt.
Om de bara fortfarande har gevär att ge dessa soldater så kommer de att fortsätta skicka dem. Detta kan ju innebära hungriga ryska soldater som tar till desperata metoder i Ukraina för att få tag på mat och kulor (när de oundvikligen tar slut) etc.

Jag säger inte att Ryssland kan vinna med denna metod (det överlämnar jag till bättre kunnade) men att det kan leda till ett ännu mera utdraget krig. Vilket är ju inte positivt för någon.

Speciellt med tanke på att vintern kommer snart också ... Ukraina har väl sin skärda del av den ryska vintern.

Får uppfattningen att du blev lite besviken på att jag inte svarade mer än så på ditt inlägg. Därför har jag beslutat mig för att göra det ändå. So here it goes:

Du tycker att jag missat din poäng i ditt inlägg. Och så förklarar du din poäng. Ingående och entusiastiskt!

Jag ser dock ett problem med detta.
Det var du som missade min poäng. Ingenting av vad du skriver har jag nåt att invända emot. Förutom en enda sak. Vilket också är vad som framgår i mitt inlägg #1357.

…och det är att du påstod att protesterna var mot ”kriget i Ukraina”, medan jag påstår att protesterna istället handlar om mobiliseringen.

Där har du skälet till mitt inlägg #1357, som fick ett svar på nånting helt annat.

Och denna intefråga var det alltså den som jag inte ”orkade” svara på. Förlåt.

Då missade du mitt svar, som finns att läsa i inlägget. Men den korta storyn är att jag inte håller med dig på den punkten.

I det här fallet går det inte att skilja mellan ”protester mot kriget” och ”protester mot mobiliseringen”. Putins besked om partiell mobiliseringen är det som börjar få privata apolitiska ryssar att protestera och kritisera offentligt och inte bara i den privata sfären. Visst, ser vi hur Vesna formulerade uppmaningen till onsdagens protest så var det med anledning av mobiliseringen, men Vesnas budskap har sedan februari/mars varit нет войне, vilket också är det som skanderades vid onsdagens protester, vilket bland annat kan höras här:

Onsdagens protester var нет войне, men med anledning av Putins besked om mobilisering. Samma gäller den protest som Vesna har uppmanat till under lördagen, alltså idag.

Försökte lösa artikeln tidigare idag men den var låst. Står det något om varför samt vad för varor? Kom igen nu Vitryssland, byt sida tack!

Kärnreaktorer, smarta telefoner och integrerade kretsar skall vara huvudgrejjen.

Bland de övriga produkter som nu inte får säljas till Ryssland är järnvägslok, vagnar, traktorer, bilar, motorcyklar, cyklar, flygplan, medicinska produkter, olika verktyg och utrustning, gasgeneratorer, värmeutrustning, bränsleelement, motorer och andra kraftverk, kyl- och frysutrustning, gaffeltruckar, bulldozrar, utrustning för jord- och skogsbruk, jordbruksmaskiner, olika typer av verktygsmaskiner, batterier, dammsugare och elektrisk utrustning.

Nånstans kring Izium dök det häromdan upp en deserterande rysk soldat. Han hade tillhört kärnvapenstyrkan, men blivit flyttad därifrån tillsammans med runt 40 av hans kollegor till just Izium för att bli frontsoldat.

Då är det illa i den ryska vapenmakten.
Vem ska nu se till att kärnvapnen går att avfyra?

(Har tyvärr ingen länk just nu…)

Text:

Bild på patchar:

Edit: bilderna finns alltså inte i den första av dubbeltwitterlänken. Något är efterblivet i själva länkkopieringen. Är det jag, meddela gärna vad som är fel.

Kärnreaktorer, smarta telefoner och integrerade kretsar skall vara huvudgrejjen.

Bland de övriga produkter som nu inte får säljas till Ryssland är järnvägslok, vagnar, traktorer, bilar, motorcyklar, cyklar, flygplan, medicinska produkter, olika verktyg och utrustning, gasgeneratorer, värmeutrustning, bränsleelement, motorer och andra kraftverk, kyl- och frysutrustning, gaffeltruckar, bulldozrar, utrustning för jord- och skogsbruk, jordbruksmaskiner, olika typer av verktygsmaskiner, batterier, dammsugare och elektrisk utrustning.
Det där är ju underbart 😊 speciellt med tanke på att det är en diktatur som väljer att banna Ryssland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar