Får uppfattningen att du blev lite besviken på att jag inte svarade mer än så på ditt inlägg. Därför har jag beslutat mig för att göra det ändå. So here it goes:Så vad du säger är att det hade varit mer ofarligt att protestera mot kriget i Ukraina än att protestera mot den partiella mobiliseringen?
Nej det säger du så klart inte, men det är tydligt att min poäng med inlägget går dig förbi: Att det i Ryssland inte är en enkel sak att organisera demonstrationer som syftar till att skapa ett offentligt engagemang och motstånd hos gemene ryss. Det är dels ovanligt att göra det som annars är normalt i en demokrati - att agera offentligt på totalitära och antidemokratiska handlingar. Ryssar är till följd av sina erfarenheter i stor utsträckning apolitiska. Man ser sig inte som politiska subjekt utan som objekt för politiken. Det finns ett väldigt svagt offentligt politiskt engagemang som har historiska förklaringar. Det betyder inte att man inte anser att kriget är orättfärdigt och vidrigt, men man diskuterar inte på den offentliga arenan utan i den privata sfären.
Du tänker dig att det är en viktig skillnad i sak mellan att offentligt protestera mot den mobiliseringen och att protestera mot kriget i Ukraina, men jag håller inte med. Utan det handlar om vilka faktorer som kan få den stora massan som anser att kriget mot Ukraina är orättfärdigt och vidrigt att träda ut ur den privata sfären och protestera offentligt.
Du tycker att jag missat din poäng i ditt inlägg. Och så förklarar du din poäng. Ingående och entusiastiskt!
Jag ser dock ett problem med detta.
Det var du som missade min poäng. Ingenting av vad du skriver har jag nåt att invända emot. Förutom en enda sak. Vilket också är vad som framgår i mitt inlägg #1357.
…och det är att du påstod att protesterna var mot ”kriget i Ukraina”, medan jag påstår att protesterna istället handlar om mobiliseringen.…kan du på nåt sätt visa att det är protester mot kriget i Ukraina - och inte protester mot den allmänna mobiliseringen som beror på kriget i Ukraina?
Där har du skälet till mitt inlägg #1357, som fick ett svar på nånting helt annat.
Och denna intefråga var det alltså den som jag inte ”orkade” svara på. Förlåt.