Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ju underbart 😊 speciellt med tanke på att det är en diktatur som väljer att banna Ryssland.
Ännu mer speciellt om du betänker att de är en vasallstat till Ryssland.

Hade ukrainakriget gått enligt (rysk) plan, hade Belarus, Ukraina och Ryssland varit på mycket god väg att bli ett och samma land idag. Samt att Kazakstan skulle ha fått ”an offer they could not refuse”.

Ännu mer speciellt om du betänker att de är en vasallstat till Ryssland.

Hade ukrainakriget gått enligt (rysk) plan, hade Belarus, Ukraina och Ryssland varit på mycket god väg att bli ett och samma land idag. Samt att Kazakstan skulle ha fått ”an offer they could not refuse”.
Dom kan kan har insett nu att dom är näst på tur oxh fått upp hoppet av att se Ukraina trycka tillbaka den där j*vla skitdiktaturen.

Jag hoppas att Vitryssland backar upp Ukraina som nästa steg.

Det här skulle man kunna etikettera som BREAKING.

Har inte hör nåt om detta nån annanstans, men detta är alltså från topcor.ru, en rysk sida (dessutom regimgodkänd) med inriktning på rapportering av (mestadels militär) politiska spörsmål ur ett globalt perspektiv, sett genom ryska glasögon.
Nu är det väldigt mycket fokus på Ukraina.

Men however,
Här tar man upp vad som ska vara syftet med Lavrovs nuvarande resa till FN/New York;
USA ska ha initierat ett arbete med att reformera vetorätten i säkerhetsrådet, Ryssland ser det som att syftet är att de ska snöpas och funderar tydligen på att lämna FN.

Disclaimer: Har inte hört nåt om detta nån annanstans. Men detta är inte ett random twitterkonto, utan ska ses som en åtminstone halvofficiell Kreml-åsikt.

Lägg också märke till kommentarerna, där man tyckt tycka att lämna FN vore en dålig idé.

Från idag, och deras engelska sida:
https://en.topcor.ru/28080-vyjti-von-iz-oon-stanet-li-takoj-shag-rokovym-dlja-rossii.html

Här pratas det i FNs Generalförsamling om att det behövs reformera vetorätten i Säkerhetsrådet.

Just det, en sak till som gör att det pekar åt dåligt håll för Ryssland är detta - och jag kommer inte ihåg om det lyfts tidigare.

Vladimir Putin har för nån vecka sen tagit kommandot över den ryska armén.

Putin är ingen militär.
Och om den ryska militära insatsen tidigare har visat noll taktisk förmåga, så kommer vi nu få se en rysk krigsmakt med negativ taktisk förmåga med adderad dumdristighet för att kunna uppnå ett extremt luddigt och fullständigt orealistiskt mål, med de givna förutsättningar som finns:
Ta Ukraina. Nu.

Just det, en sak till som gör att det pekar åt dåligt håll för Ryssland är detta - och jag kommer inte ihåg om det lyfts tidigare.

Putin är ingen militär.
Och om den ryska militära insatsen tidigare har visat noll taktisk förmåga, så kommer vi nu få se en rysk krigsmakt med negativ taktisk förmåga med adderad dumdristighet för att kunna uppnå ett extremt luddigt och fullständigt orealistiskt mål, med de givna förutsättningar som finns:
Ta Ukraina. Nu.

Varför får jag ännu fler associationer till ett visst europeiskt land för sådär en 80 år sedan... :angel:

Klart att FN måste göra en ordentlig utredning.

Det är det som har gjorts, och som man fortsätter att göra. I enlighet med resolution 49/1 som FN:s råd för mänskliga rättigheter antog 4 mars i år, instiftades en särskild oberoende kommission ”Independent International Commission of Inquiry” som särskilt skulle bevaka och granska brott mot mänskliga rättigheter med anledning av Rysslands invasion. Inom ramen för det har även frågan om tvångsdeportering av ukrainska barn för adoption behandlats. OHCHR tog upp frågan redan i juni och det har varit en del av de människorättsbrott som kommissionen har undersökt, så det är ju absolut inget nytt för FN.

Till följd av den undersökning som de har gjort kommer de nu göra följande:

” … continue its inquiry related to the four regions mentioned in the resolution of May 2022 and will gradually devote more of its resources to its general mandate in the first resolution, which is both geographically and thematically broader. Issues of interest will include filtration camps, alleged forced transfer of people, and the conditions under which expedited adoption of children are allegedly taking place.”

https://www.ohchr.org/en/statements...ional-commission-inquiry-ukraine-51st-session

Och för att på förhand förtydliga eftersom det ibland missuppfattas: Att man skriver ”allegedly” har inget med tvivel att göra, utan om att kommissionens uppdrag är att utreda (de är ju ingen tribunal).

Det är det som har gjorts, och som man fortsätter att göra. I enlighet med resolution 49/1 som FN:s råd för mänskliga rättigheter antog 4 mars i år, instiftades en särskild oberoende kommission ”Independent International Commission of Inquiry” som särskilt skulle bevaka och granska brott mot mänskliga rättigheter med anledning av Rysslands invasion. Inom ramen för det har även frågan om tvångsdeportering av ukrainska barn för adoption behandlats. OHCHR tog upp frågan redan i juni och det har varit en del av de människorättsbrott som kommissionen har undersökt, så det är ju absolut inget nytt för FN.

Till följd av den undersökning som de har gjort kommer de nu göra följande:

” … continue its inquiry related to the four regions mentioned in the resolution of May 2022 and will gradually devote more of its resources to its general mandate in the first resolution, which is both geographically and thematically broader. Issues of interest will include filtration camps, alleged forced transfer of people, and the conditions under which expedited adoption of children are allegedly taking place.”

https://www.ohchr.org/en/statements...ional-commission-inquiry-ukraine-51st-session

Och för att på förhand förtydliga eftersom det ibland missuppfattas: Att man skriver ”allegedly” har inget med tvivel att göra, utan om att kommissionens uppdrag är att utreda (de är ju ingen tribunal).
:confused: Jag svarade bara på ett annat inlägg där @Jeffery skrev:

Ska det verkligen vara nödvändigt att börja utreda det här. Siffran på bortrövade barn är sexsiffrig, och här har rysk tv ett inslag om den pågående adoptionsoperationen:
Kvinnan i filmen är den som ansvarar för spektaklet.
Lite bättre kan ni, FN.

Putin är ingen militär.
Ta Ukraina. Nu.
Jag tror att enda slutet på det här är att Putin försvinner från makten. Tanken att på något vis trappa ner skulle vara värre än döden för honom. Frågan är mer när och hur det kommer ske (finns ju en bortre tidsgräns med naturligt dödsfall om inte annat)

I princip vilken ny makthavare som helst kommer få ett positivt bemötande av omvärlden så länge de beter sig hyfsat på ytan och avslutar kriget. Sedan kan oligarker och kultur som bottnar i den gamla livegenskapen leva vidare som vanligt internt precis som den gjort genom tidigare omvälvningar.
Genom att förlorade f.d. delrepubliker kan skyllas på den utkastade Putin så går det rädda ansiktet för ett Ryssland som mer håller sig inom Rysslands gränser (av pragmatiska skäl oavsett vad man tänker om saken)

Jag är däremot riktigt orolig vad det stora antalet soldater kommer att innebära för Ukraina. Pyssland har världens näst största armé och väljer dom att nu satsa allt och gå in för att utplåna Ukraina så måste mer än sanktioner till mot Ryssland.

All den skada och terror som redan skett är sedan länge tillräckligt för vad jag anser är rimligt för Nato att bara se på. Ryssland är en mycket farligare diktatur än vi alla trott.
NATO är en försvarsallians och Ukraina är inte medlem utan partnerland = en attack på Ukraina är därmed inte en egentlig attack på NATO.

NATO är en försvarsallians och Ukraina är inte medlem utan partnerland = en attack på Ukraina är därmed inte en egentlig attack på NATO.
Ja, det förstår jag såklart, men i detta läge anser jag att det ligger i Natos intresse i allra högsta grad. Jag är även säker på att Putin då hade backat ifall Nato stängde flygrymmet över ukriana redan dag 1

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar