Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan så hade de problem men mycket rensades ut efter 2017.Det känns lite sorgligt att den svenska stridsfången som ingick i utväxlingen är en tvättäkta nazist. Det var en artikel i Guardian för någon månad sedan om vilka utlänningar som ville strida i Ukraina mot Ryssland. Det var amerikanska och brittiska krigsveteraner från Irak och Afghanistan och en del naiva idealister som inte hade något där att göra eftersom de var helt hjälplösa. Och fyra Finländska nazister. Anekdotiskt javisst, men varför ska just svensken vara det Ryssland anklagar Ukraina för? Han blir också en bit i Rysslands propaganda.
Jag vet att det är lätt att just nu framställa Ukraina som det snövita lammet som strider mot den stora demonen Ryssland. Men låt oss också vara ärliga nog att erkänna att Ukraina har haft problem med neo-nazism tidigare. Azov brigaden existerar de facto. Även om de är en minoritet. Och ironiskt nog talar ryska och har haft kontakter med ryska ultranationalister/neo-nazister från Spartak Moskva. Att Ryssland sedan använt det som ett patetiskt försök att berättiga sin illegala invasion av Ukraina är helt förkastligt och ska fördömas. Särskilt som Ryssland även de har sina neo-nazister.
https://oko.press/the-azov-regiment-neo-nazis-football-hooligans-or-defenders-of-ukraine/
Har du helt missat att det nu kommer eldas mer kol och olja istället samt att varenda kotte som har tillgång till en kamin eller öppen spis kommer elda oavsett om veden är sur eller torr?Jag försöker vara optimist. Kriget med medföljande skenande fossilpriser var kanske den spark i baken som västvärlden behövde för att på allvar börja dra in på vår energiförbrukning, liksom skenande priser av fossilbränsle skapar bättre förutsättning till miljövänliga alternativ och att lägga resurser på att ta fram ny teknik. Och att minska matsvinnet och neddragning av matvaror som exporteras från andra kontinenter.
Förutom i Sverige där vi riskerar en miljöminister som inte är intresserad av att satsa på förnybar energi och det andra största partiet är klimatförnekare.
Dessutom kommer inflationen och lågkonjunkturen att minska konsumtionen och därmed inte bara utsläpp i Sverige (och stora delar av världen) vilket i sin tur kommer att minska utsläppen pga export i andra länder. Våra avkomlingar kommer kanske att välsigna kriget, om sådär 50-100 år.
Har du helt missat att det nu kommer eldas mer kol och olja istället samt att varenda kotte som har tillgång till en kamin eller öppen spis kommer elda oavsett om veden är sur eller torr?
Jag försöker vara optimist. Kriget med medföljande skenande fossilpriser var kanske den spark i baken som västvärlden behövde för att på allvar börja dra in på vår energiförbrukning, liksom skenande priser av fossilbränsle skapar bättre förutsättning till miljövänliga alternativ och att lägga resurser på att ta fram ny teknik. Och att minska matsvinnet och neddragning av matvaror som exporteras från andra kontinenter.
Förutom i Sverige där vi riskerar en miljöminister som inte är intresserad av att satsa på förnybar energi och det andra största partiet är klimatförnekare.
Dessutom kommer inflationen och lågkonjunkturen att minska konsumtionen och därmed inte bara utsläpp i Sverige (och stora delar av världen) vilket i sin tur kommer att minska utsläppen pga export i andra länder. Våra avkomlingar kommer kanske att välsigna kriget, om sådär 50-100 år.
Det där var riktigt bisarrt
Fast det är lätt att säga när en inte är helt beroende av att köra bil och inte har råd att köpa en elbil. Lägg sedan till som sagt inflationen när en redan befinner sig på marginalerna så har iaf jag lätt att hålla mig för skratt. Priset för mig kan bli att jag måste lämna mitt hus så ha gärna lite respekt och förståelse för oss som faktiskt inte ser hur "fantastiskt" det är med nuvarande situation.
Vi producerar massor inhemsk el. Vi exporterar en hel del - där ligger problemet. Givetvis skulle vi få bättre priset om vi producerade mer - men då måste vi producera så pass att det gör genomslag på den europeiska marknaden. Och frågan är om producenterna är så intresserade av det? Det är ju enklare att producera mindre och få mer betalt.Bara för att tillägga. Vi pratar mycket om behovet av produktion av inhemsk mat, men om något har kriget visat hur sårbara vi är utan produktion av inhemsk el och behovet som sagt av forskning och utveckling av transporter som inte är beroende av utländska källor och länder.
Problemet är att när det blir kärvt så är det de billiga lösningarna man tar till, inte de dyra. Folk vill ha mat, värme och tak över huvudet. Risken är betydligt större att djurskyddet, miljön och boendet tar skada. Folk har inte råd med etiskt tänkande när det är tomt i plånboken och färre får råd att skänka pengar till Ukrainas folk och djur inför den stundande vintern.Jag försöker vara optimist som sagt var. Naturligtvis har jag all respekt i världen för de som har/kommer ha det fruktansvärt tufft inte bara i år utan kommande år. Och att det finns människor som det slår extra hårt mot. Till den grad att de kommer förlora sitt boende - och leva under fattigdomsgränsen. Men jag tror fortfarande på att med skenande priser kommer mer resurser att läggas på förnybara energikällor. När de första datorerna kom var de fruktansvärt dyra och användes nästan exklusivt av företag och välbärgade människor. Idag är it-teknik något i princip alla har och prismässigt inom räckhåll för den absoluta majoriteten av befolkningen, även i tredje världen. Den första mobiltelefonen kostade 4000USD. Idag en fraktion.
Idag är elbilarna en tämligen välbärgad medelklass bil och inte särskilt miljövänliga. Om resurser läggs (pga fossilbränslepriserna) på att utveckla bättre, billigare och miljövänligare elbilar (eller vem vet kanske en helt ny teknik) så långsiktigt är det positivt.
Återigen, jag föringar inte på något sätt de som har, kommer ha det fruktansvärt tufft de närmsta åren. Men finns det något positivt med Ukraina är det just att behovet av billigare förnybara energikällor kommer öka och har upptäckts på ett helt annat sätt än tidigare när många svenskar tog billig energi för givet.
Jag vet att det är lätt att just nu framställa Ukraina som det snövita lammet som strider mot den stora demonen Ryssland. Men låt oss också vara ärliga nog att erkänna att Ukraina har haft problem med neo-nazism tidigare. Azov brigaden existerar de facto. Även om de är en minoritet.
Jag försöker vara optimist som sagt var. Naturligtvis har jag all respekt i världen för de som har/kommer ha det fruktansvärt tufft inte bara i år utan kommande år. Och att det finns människor som det slår extra hårt mot. Till den grad att de kommer förlora sitt boende - och leva under fattigdomsgränsen. Men jag tror fortfarande på att med skenande priser kommer mer resurser att läggas på förnybara energikällor. När de första datorerna kom var de fruktansvärt dyra och användes nästan exklusivt av företag och välbärgade människor. Idag är it-teknik något i princip alla har och prismässigt inom räckhåll för den absoluta majoriteten av befolkningen, även i tredje världen. Den första mobiltelefonen kostade 4000USD. Idag en fraktion.
Idag är elbilarna en tämligen välbärgad medelklass bil och inte särskilt miljövänliga. Om resurser läggs (pga fossilbränslepriserna) på att utveckla bättre, billigare och miljövänligare elbilar (eller vem vet kanske en helt ny teknik) så långsiktigt är det positivt.
Återigen, jag föringar inte på något sätt de som har, kommer ha det fruktansvärt tufft de närmsta åren. Men finns det något positivt med Ukraina är det just att behovet av billigare förnybara energikällor kommer öka och har upptäckts på ett helt annat sätt än tidigare när många svenskar tog billig energi för givet.
Det är faktiskt fullt möjligt att ryssarna minerade Nordstream redan i samband med tillverkning och montering.Sabotaget/sprängningarna mot Nordstream 1 & 2 utanför Bornholm bör för övrigt preliminärt ses som ett ryskt hot mot europeisk energiförsörjning. Det krävs sannolikt attackdykare eller u-båtar för att utföra den här formen av sabotage, och det finns inte särskilt många misstänkta om man säger så. De vill sannolikt visa att de kan slå mot europeiska gasleveranser. Nästa steg vore att slå mot t.ex Norges gasleveranser till Kontinentaleuropa. Det vore en stor eskalering och en krigshandling mot ett NATO-land. Men det är svårt att utläsa händelserna som något annat än ett hot kring just detta.
Utförandet av sabotaget utanför danskt territorialvattnet men inom deras exklusiva ekonomiska zon har nog valt som en lagom eskalering / lagom tydligt hot.
På de allra flesta sätt står jag till vänster... förutom den extremt huvudlösa energipolitiken S stått för, påeldad av MP. Det är den vi får betala för nu. Det går inte att skrika att vi ska ha elbilar utan att först lösa elförsörjningen.
Tur nog för mig är min bransch rätt het för tillfället och jag hoppas vi snart kommer att kasta bort idiotin att vi inte ska kunna få bryta uran i Sverige.
Ryssarna har ju hotat omvärlden mot att lägga sig i samt även hotat Sverige och Finland för att ansöka om Nato medlemskap, så vem är förvånadSabotaget/sprängningarna mot Nordstream 1 & 2 utanför Bornholm bör för övrigt preliminärt ses som ett ryskt hot mot europeisk energiförsörjning. Det krävs sannolikt attackdykare eller u-båtar för att utföra den här formen av sabotage, och det finns inte särskilt många misstänkta om man säger så. De vill sannolikt visa att de kan slå mot europeiska gasleveranser. Nästa steg vore att slå mot t.ex Norges gasleveranser till Kontinentaleuropa. Det vore en stor eskalering och en krigshandling mot ett NATO-land. Men det är svårt att utläsa händelserna som något annat än ett hot kring just detta.
Utförandet av sabotaget utanför danskt territorialvattnet men inom deras exklusiva ekonomiska zon har nog valt som en lagom eskalering / lagom tydligt hot.