Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
På de allra flesta sätt står jag till vänster... förutom den extremt huvudlösa energipolitiken S stått för, påeldad av MP. Det är den vi får betala för nu. Det går inte att skrika att vi ska ha elbilar utan att först lösa elförsörjningen.

Tur nog för mig är min bransch rätt het för tillfället och jag hoppas vi snart kommer att kasta bort idiotin att vi inte ska kunna få bryta uran i Sverige.

Kanske fel tråd för det, men vad skulle en uranbrytning innebära i Sverige? Är det möjligt att göra det på ett säkert sätt?

Kanske fel tråd för det, men vad skulle en uranbrytning innebära i Sverige? Är det möjligt att göra det på ett säkert sätt?

Kort svar: Ja.

Uranet i Sverige är inte i form av yellowcake (som har så höga halter att det är riskabelt att hantera vid brytning) utan berget innehåller lägre halter men att det finns så mycket av det berget att det är intressant att bryta.

Det är i dagsläget inte tillåtet att prospektera efter uran i Sverige. Det finns dock vanadin i samma berg (dvs batterimaterial) vilket gör att jag jobbar i samma område fortfarande.

Kort svar: Ja.

Uranet i Sverige är inte i form av yellowcake (som har så höga halter att det är riskabelt att hantera vid brytning) utan berget innehåller lägre halter men att det finns så mycket av det berget att det är intressant att bryta.

Det är i dagsläget inte tillåtet att prospektera efter uran i Sverige. Det finns dock vanadin i samma berg (dvs batterimaterial) vilket gör att jag jobbar i samma område fortfarande.

Intressant! Så det pågår brytning av samma berg som man skulle bryta för uran, bara det att man utvinner vanadin och inte uran?

Nu har Putin en anledning till att placera ut en "säkerhetsstyrka" vid Nordstream, efter "attentatet".

"Redan 2007, tre år före byggstarten av Nord Stream 1, larmade Totalförsvarets forskningsinstituts experter om möjliga attacker mot gasledningen, visar en rapport som DN tagit del av.

”Trots dess betongskal är ledningen ganska sårbar, och en dykare skulle räcka för att fästa en sprängladdning”, heter det.

I rapporten, som är på över 100 sidor, framgår att en attack skulle kunna användas som en ursäkt för att öka den militära närvaron vid Sveriges kust. Trots varningarna ansåg regeringen att det inte var möjligt att stoppa planerna på Nord Stream.

Samtidigt uppger källor för tidningen att en attack mot gasledningarna använts som scenario i svenska beslutfattares krisövningar."

https://omni.se/experters-larm-ignorerades-en-dykare-skulle-racka/a/mQr6Wp

Folk som dött märkliga dödar hos Gazprom (ägare av Nord Stream) under bara 2022!

Leonid Shulman "självmordsbrev hittat bredvid kroppen "

Alexander Tyulakov "självmordsbrev hittat bredvid kroppen "

Vladislav Avayev "fru och dotter 13 år även dom hittade döda intill honom"

Andrei Krukovsky "ramlade ner från en klippa"

Yuri Voronov "Skjuten i huvudet"

Finns garanterat fler som varit involverade men inte lika kända som fått möta döden.

Från en artikel ang dessa märkliga dödsfall:

Four of those six were linked to the Russian state-owned energy giant Gazprom or one of its subsidiaries, while the other two were associated with Lukoil, Russia's largest privately owned oil and gas company.
Känns som det är något de vill mörka, men vad är frågan och varför. Tragiskt när förmodligen oskyldiga får sätta livet till. :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar