Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg på nyheterna ikväll att Ryssland har idag annekterat 4 regioner i Ukraina och de som pratar om det säger att det kan förvärra kriget och ev kärnvapen kan användas.

samtidigt tycker jag det är så märkligt att Ryssland kan gå in ovh göra en omröstning och vips är den regionen rysk.
det är ungefär som om norrmän kommit till min kommun hållt en omröstning om vi vill va norskt, vi röstat ja och vips är vi det, men jag tror dock inte regeringen går med på det.
känns lite som fallet med Ukraina, tycker synd om dom. Visar verkligen hur storhetsvansinne ryssen fått.

sen det här att det är okej att bestämma över länder som tidigare ingått i ens ägo (sovjet), jag tycker fortfarande inte det argumentet håller. Ska romarriket återuppstå då Eller varför inte alla erövringar som tidigare hänt i världens historia, har de också rätt att bestämma över de länderna som ingått?
helt sjukt, lite oroad över utvecklingen och Ukraina har snabbansökt om Nato medlemskap, men tror inte de kommer få det beviljat än.
Det sägs att nu kan Ryssland ta i med hårdhandskarna om Ukraina nu skulle sätta igång att anfalla (ny) rysk mark.
Kanske rent av använda kärnvapen..?

Ungefär som de kärnvapen som användes när Ukraina anfallit tidigare annekterade Krim, eller helikopteranfallet mot Belgorod, eller mot logistiktågen i Rostock vid Don.

Du ska inte ta något från Kreml på allvar. Allt du sett idag är enbart skådespel.

Väst vet det. Ukraina vet det. Ryssland vet det. Putin vet det.

Oavsett skådespel eller ej så är det sjukt att ens komma på tanken. Jag vet att det inte är äkta, då det inte ens gått till på rätt sätt, men ändå fortfarande sjuk handling.

Det är lite skrämmande vad denna galning ev gör härnäst, han har verkligen storhetsvansinne Putte.

Såg på nyheterna ikväll att Ryssland har idag annekterat 4 regioner i Ukraina och de som pratar om det säger att det kan förvärra kriget och ev kärnvapen kan användas.

samtidigt tycker jag det är så märkligt att Ryssland kan gå in ovh göra en omröstning och vips är den regionen rysk.
det är ungefär som om norrmän kommit till min kommun hållt en omröstning om vi vill va norskt, vi röstat ja och vips är vi det, men jag tror dock inte regeringen går med på det.
känns lite som fallet med Ukraina, tycker synd om dom. Visar verkligen hur storhetsvansinne ryssen fått.

sen det här att det är okej att bestämma över länder som tidigare ingått i ens ägo (sovjet), jag tycker fortfarande inte det argumentet håller. Ska romarriket återuppstå då Eller varför inte alla erövringar som tidigare hänt i världens historia, har de också rätt att bestämma över de länderna som ingått?
helt sjukt, lite oroad över utvecklingen och Ukraina har snabbansökt om Nato medlemskap, men tror inte de kommer få det beviljat än.
Klart det är ok, jag tycker vi av hävd ska annektera Ryssland och hänvisa till Rurik/Rörik. :angel::up:

Senast ändrad:
Klart det är ok, jag tycker vi av hävd ska annektera Ryssland och hänvisa till Rurik/Rörik. :angel::up:

Eller så kan Yttre Mongoliet göra anspråk på Ryssland där Khanerna (tatarerna) regerade (Djingis Khans direkta ättlingar) tom 1480. Och den sista tatariska prinsen över hela Ryssland var en tatar i rätt nedstigande led till Djingis äldsta son så sent som 1560.

Gamle Djingis spred sin säd över stora delar av världen. Man har räknat ut att han antagligen har flest avkomlingar av alla kända personer, även om man räknar de platser mongolerna aldrig kom till. Det är coolt att mongoliska ättlingar regerade så långt söderut som Indien och så långt norrut som Ryssland, med Kina + diverse andra mellan. De skulle med största sannolikhet även besegrat Europa, om inte Djingis dött och alla söner och generaler skyndade hem till Mongoliet för att välja en ny Khan.

Vi kunde alla ha pratat mongoliska - som är ett extremt speciellt språk.

Det är inte bara människor som lider under krig.
Det här är hunden Krym, som inte ville lämna resterna av det hus han och hans familj på fyra personer bodde i.
Krym var den enda som överlevde.

Nu är han omhändertagen, är hos veterinär - men har seriösa skador.

I kommentarerna:
Krym(Crimea) now is blind and lost his hearing, he have serious contusion and he is under treatment in veterenar clinic, he could die at any moment. Cruise missile Kh-22 have very powerfull 900kg warhead, whole building with 4 people vaporised, the dog has serious injuries.

Jag är nog en hemsk människa eller något.
Det är så tragiskt med alla människor som skadas, dör och blir hemlösa förstås, men när det gäller gör så gör det ont i hjärtat på mig. Det är som man är van vid att människor liksom dör på något vis, lite avtrubbad, går att skaka det av sig på något vis, medan djur fortfarande berör på ett annat vis.

Varför hänvisa till historik?
Det räcker väl med att hålla en (riggad) folkomröstning på Internet, som utfaller åt rätt håll, och se'n så hänvisar man bara till folkviljan.
Vi har ju t.o.m en kandidat som ryssarna kan rösta på, sitter finfint i fängelse i Ryssland. Bara att sätta igång :up:

Dessutom startar nu mobiliseringen i de nyryska områdena, vilket är logistiskt bra eftersom de redan är på plats. Dvs man tvingar in ukrainare i förbanden som sedan ska ha ihjäl sina landsmän en hårsmån längre västerut. Jag antar att ryska företrädare inte kommer att räkna heller dessa senare döda soldater som ryska förluster. Mer som win-win.

Låter lite för likt det ryska narrativet om Novorussia, för att jag ska hålla klaffen.

Jag vet att du vet, men tala hellre om de annekterade oblasterna/områdena, som är en riktigare beskrivning, istället för att greppa Kreml-ordboken.

Jag tänkte att när jag skrivit det att det blev väldigt olyckligt uttryckt med tanke på omständigheterna och hade tänkt sätta det inom citationstecken. Men det hade också varit för svagt. Tack.

Dessutom startar nu mobiliseringen i de nyryska områdena, vilket är logistiskt bra eftersom de redan är på plats. Dvs man tvingar in ukrainare i förbanden som sedan ska ha ihjäl sina landsmän en hårsmån längre västerut. Jag antar att ryska företrädare inte kommer att räkna heller dessa senare döda soldater som ryska förluster. Mer som win-win.
Jag har sett uppgifter på att även kvinnor ska mobiliseras. Också rekryteringsanläggningar för soldater ska sättas upp.

Nu får någon som är bra på matte lägga ihop 2+2.

(Detta var en order från Kherson Oblast.)

Ja, det låter ju smart att sätta vapen i händerna på befolkningen i de ockuperade områdena? Eller?

Ja, det låter ju smart att sätta vapen i händerna på befolkningen i de ockuperade områdena? Eller?
Tyvärr tror jag att man mer driver dessa som kanonmat än att man ger dem avancerade vapen. Skulle man göra det senare lär träffsäkerheten bli väldigt låg och vapnen kommer att tjorva och krångla ännu mer än de redan gör. Det har redan funnits många uppgifter på att ryska elitförband går bakom linjerna och skjuter dem som inte sköter sig.

Jag tror inte att det är smart, men det är ett fördjupat och breddat mänskligt lidande. Vilket inte är så överraskande att ingen bryr sig om på den sidan.

Jag tycker ju det är en märklig prioritering att lägga resurser på ett mycket svårt skadat djur där ägarna dött pga kriget istället för att avliva det. Ingen skulle väl göra det valet i fredstid utan avlivat av djurskyddsskäl? Som jag ser det har hunden lidit tillräckligt redan, bättre att lägga det engagemanget på att rädda de som har en chans att överleva.

Jag skrev inget om hundens lidande eller ej, det var inte poängen med mitt inlägg. Jag påstår givetvis inte att hunden inte lidit tillräckligt? Jag hänvisade bara till ansvar och prioritet.

Tyvärr tror jag att man mer driver dessa som kanonmat än att man ger dem avancerade vapen. Skulle man göra det senare lär träffsäkerheten bli väldigt låg och vapnen kommer att tjorva och krångla ännu mer än de redan gör. Det har redan funnits många uppgifter på att ryska elitförband går bakom linjerna och skjuter dem som inte sköter sig.

Jag tror inte att det är smart, men det är ett fördjupat och breddat mänskligt lidande. Vilket inte är så överraskande att ingen bryr sig om på den sidan.
Jag har exakt samma känsla som du :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2