Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Putin en anledning till att placera ut en "säkerhetsstyrka" vid Nordstream, efter "attentatet".

"Redan 2007, tre år före byggstarten av Nord Stream 1, larmade Totalförsvarets forskningsinstituts experter om möjliga attacker mot gasledningen, visar en rapport som DN tagit del av.

”Trots dess betongskal är ledningen ganska sårbar, och en dykare skulle räcka för att fästa en sprängladdning”, heter det.

I rapporten, som är på över 100 sidor, framgår att en attack skulle kunna användas som en ursäkt för att öka den militära närvaron vid Sveriges kust. Trots varningarna ansåg regeringen att det inte var möjligt att stoppa planerna på Nord Stream.

Samtidigt uppger källor för tidningen att en attack mot gasledningarna använts som scenario i svenska beslutfattares krisövningar."

https://omni.se/experters-larm-ignorerades-en-dykare-skulle-racka/a/mQr6Wp

För oss som kommer ihåg den debatten, så var det betydligt värre än så här.

Ryssland ville hyra dels hamnen i Slite/Gotland, samt kajplats i Blekinge för byggandet samt underhåll av Nordstreams gasledningar. Det gick så långt att Ryssland hade hunnit rusta upp hamnen i Slite, innan Försvarsmakten hade lyckats övertyga Regering och Region Gotland i det mycket olämpliga att ge Ryssland minsta tumme svensk mark, som de senare kanske kunna ge anledning att vilja försvara med små gröna män.

Efter att upprustningen avbrytits vid årsskiftet 2016/17 så upptäcktes det att hamnen i Slite inte längre hade några sprängkistor, vilket är brukligt att använda vid invasionshot.

Senast ändrad:
Efter att upprustningen avbrytits vid årsskiftet 2016/17 så upptäcktes det att hamnen i Slite inte längre hade några sprängkistor, vilket är brukligt att använda vid invasionshot.
Kollade upp, och jag hade kommit ihåg fel.
Att hamnen i Slite inte längre hade några sprängkistor, hade upptäckts redan innan att "upprustningssamarbetet" med Ryssland avbrutits.

Om nån undrar vem som gjorde det, kommer här ett autentiskt fotobevis på Ukrainska tappade pass och ett Sims-spel vid sprängplatsen på Östersjöns botten.

UkrainianTerrorists-Nordstream.webp

Naturligvis är inte bilden ovan något annat än ett jobb i photoshop.
Sims-spels-referensen härstammar från det här jobbet av den ryska säkerhetstjänsten, där de planterade in besvärande bevis hos nån de ville få fängslad. Enligt specen skulle det planteras bl.a tre SIM-kort på bilden. FSB läste fel, inte förstod, eller bokstavstolkade instruktionen - och matade dit tre likadanna SIMS-spel.

https://nypost.com/2022/04/25/russi...rds-in-possible-staged-assassination-attempt/

Senast ändrad:
Det är inte bara människor som lider under krig.
Det här är hunden Krym, som inte ville lämna resterna av det hus han och hans familj på fyra personer bodde i.
Krym var den enda som överlevde.

Nu är han omhändertagen, är hos veterinär - men har seriösa skador.

I kommentarerna:
Krym(Crimea) now is blind and lost his hearing, he have serious contusion and he is under treatment in veterenar clinic, he could die at any moment. Cruise missile Kh-22 have very powerfull 900kg warhead, whole building with 4 people vaporised, the dog has serious injuries.

Det är inte bara människor som lider under krig.
Det här är hunden Krym, som inte ville lämna resterna av det hus han och hans familj på fyra personer bodde i.
Krym var den enda som överlevde.

Nu är han omhändertagen, är hos veterinär - men har seriösa skador.

I kommentarerna:
Krym(Crimea) now is blind and lost his hearing, he have serious contusion and he is under treatment in veterenar clinic, he could die at any moment. Cruise missile Kh-22 have very powerfull 900kg warhead, whole building with 4 people vaporised, the dog has serious injuries.

Hade varit barmhärtigare att låta honom somna in, vad får han för liv efter PTSD, döv och blind utan sin familj? Är det enbart för propagandan han hålls vid liv? :(

Ja för fasiken. Jag har också alltid mitt pass och sims med mig i vänster benficka på torrdräkten. De måste ha trillat ut när de tog fram sprängmedlet....
Det talas om minst 200kg sprängmedel per smäll, så det var ju tur att det hände under vatten där allt blir så mycket lättare. Men jag förstår samtidigt att volymen blir klumpig att hantera, så det är ju nästan givet att både pass och sims tappas bort i hastigheten...

Jag tror snarare att det kanske faktiskt inte finns någon på plats som varken kan eller vill ta det beslutet om någon annans hund. Mitt i brinnande krig kanske det finns andra prioriteringar.
Jag tycker ju det är en märklig prioritering att lägga resurser på ett mycket svårt skadat djur där ägarna dött pga kriget istället för att avliva det. Ingen skulle väl göra det valet i fredstid utan avlivat av djurskyddsskäl? Som jag ser det har hunden lidit tillräckligt redan, bättre att lägga det engagemanget på att rädda de som har en chans att överleva.

Såg på nyheterna ikväll att Ryssland har idag annekterat 4 regioner i Ukraina och de som pratar om det säger att det kan förvärra kriget och ev kärnvapen kan användas.

samtidigt tycker jag det är så märkligt att Ryssland kan gå in ovh göra en omröstning och vips är den regionen rysk.
det är ungefär som om norrmän kommit till min kommun hållt en omröstning om vi vill va norskt, vi röstat ja och vips är vi det, men jag tror dock inte regeringen går med på det.
känns lite som fallet med Ukraina, tycker synd om dom. Visar verkligen hur storhetsvansinne ryssen fått.

sen det här att det är okej att bestämma över länder som tidigare ingått i ens ägo (sovjet), jag tycker fortfarande inte det argumentet håller. Ska romarriket återuppstå då Eller varför inte alla erövringar som tidigare hänt i världens historia, har de också rätt att bestämma över de länderna som ingått?
helt sjukt, lite oroad över utvecklingen och Ukraina har snabbansökt om Nato medlemskap, men tror inte de kommer få det beviljat än.

Såg på nyheterna ikväll att Ryssland har idag annekterat 4 regioner i Ukraina och de som pratar om det säger att det kan förvärra kriget och ev kärnvapen kan användas.

samtidigt tycker jag det är så märkligt att Ryssland kan gå in ovh göra en omröstning och vips är den regionen rysk.
det är ungefär som om norrmän kommit till min kommun hållt en omröstning om vi vill va norskt, vi röstat ja och vips är vi det, men jag tror dock inte regeringen går med på det.
känns lite som fallet med Ukraina, tycker synd om dom. Visar verkligen hur storhetsvansinne ryssen fått.

sen det här att det är okej att bestämma över länder som tidigare ingått i ens ägo (sovjet), jag tycker fortfarande inte det argumentet håller. Ska romarriket återuppstå då Eller varför inte alla erövringar som tidigare hänt i världens historia, har de också rätt att bestämma över de länderna som ingått?
helt sjukt, lite oroad över utvecklingen och Ukraina har snabbansökt om Nato medlemskap, men tror inte de kommer få det beviljat än.
Du ska inte ta något från Kreml på allvar. Allt du sett idag är enbart skådespel.

Väst vet det. Ukraina vet det. Ryssland vet det. Putin vet det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar