Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker vara optimist. Kriget med medföljande skenande fossilpriser var kanske den spark i baken som västvärlden behövde för att på allvar börja dra in på vår energiförbrukning, liksom skenande priser av fossilbränsle skapar bättre förutsättning till miljövänliga alternativ och att lägga resurser på att ta fram ny teknik. Och att minska matsvinnet och neddragning av matvaror som exporteras från andra kontinenter.

Förutom i Sverige där vi riskerar en miljöminister som inte är intresserad av att satsa på förnybar energi och det andra största partiet är klimatförnekare.

Dessutom kommer inflationen och lågkonjunkturen att minska konsumtionen och därmed inte bara utsläpp i Sverige (och stora delar av världen) vilket i sin tur kommer att minska utsläppen pga export i andra länder. Våra avkomlingar kommer kanske att välsigna kriget, om sådär 50-100 år.

Jag tycker att det här är ett riktigt gräsligt inlägg! Välsigna att massor med människor dött, skadats, fördrivits från sina hem och fått sina hem sönderbombade? Välsigna att Ryssland inte kan se skillnad på mitt och ditt och inte inser att alla människor har ett värde? Inte ens sina egna. Välsigna att Ryssland vill sprida sin diktatur ut i världen och satsar på det med allt vad det innebär när det gäller mänskliga rättigheter?

Välsigna att människor i länder dit kriget inte nått kommer kämpa (och en del misslyckas) med att få vardagen att gå runt. Välsigna att de som har det jobbigt redan kommer få det ännu jobbigare medan de som har det gott ställt kommer klara sig alldeles utmärkt?

Alltså, nä, verkligen inte!!

Jag tycker att det här är ett riktigt gräsligt inlägg! Välsigna att massor med människor dött, skadats, fördrivits från sina hem och fått sina hem sönderbombade? Välsigna att Ryssland inte kan se skillnad på mitt och ditt och inte inser att alla människor har ett värde? Inte ens sina egna. Välsigna att Ryssland vill sprida sin diktatur ut i världen och satsar på det med allt vad det innebär när det gäller mänskliga rättigheter?

Välsigna att människor i länder dit kriget inte nått kommer kämpa (och en del misslyckas) med att få vardagen att gå runt. Välsigna att de som har det jobbigt redan kommer få det ännu jobbigare medan de som har det gott ställt kommer klara sig alldeles utmärkt?

Alltså, nä, verkligen inte!!
Självklart är allt som sker nu fruktansvärt för så många, det är inget vi behöver diskutera, MEN - man kan försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. Vår klimat håller på att gå sönder, och konsekvenserna av det är tyvärr ännu värre än nuvarande kriser, globalt. Så om det som händer nu medför att vårt arbete för att rädda klimatet snabbas på så är det en bra sak SAMTIDIGT som det som händer är hemskt för alla som berörs - både i kriget och för de som får ekonomisk kris här hemma. Båda perspektiven finns, även om ett av dem är mer akut påverkande för många av oss just nu.

Nu tycker jag @MJLee fått tillräckligt på pälsen och tror inte alls att hon menade som det blev skrivet. En tankevurpa och klumpig formulering som vi nog alla gjort nån gång.
Jag förstår @MJLee s poäng. Jag tror också att det är bra på systemnivå att det blev såhär. Det kommer troligen påskynda en hel del.

Samtidigt så förstår jag att det kan vara personlig katastrof för MÅNGA. Och det är givetvis ofantligt tråkigt. Jag lär själv hamna där snart. När jag köpte häst så kostade dieseln typ 16 kr/litern. Jag hade stallplats 18 min hemifrån. Och det mesta i hästmat var billigare. Sedan blev jag misshandlad i stallet, fick akut byta stall till ett 36 min bort, soppapriset gick upp 10 kr/liter och hästmaten ska vi inte ens snacka om. Bilen gick också sönder så vi köpte betydligt nyare bil och har nu ett lån på 2200 kr/månad, och dyrare stallplats.

Så atte... Den där hästen hänger lite löst 😅

Sabotaget/sprängningarna mot Nordstream 1 & 2 utanför Bornholm bör för övrigt preliminärt ses som ett ryskt hot mot europeisk energiförsörjning. Det krävs sannolikt attackdykare eller u-båtar för att utföra den här formen av sabotage, och det finns inte särskilt många misstänkta om man säger så. De vill sannolikt visa att de kan slå mot europeiska gasleveranser. Nästa steg vore att slå mot t.ex Norges gasleveranser till Kontinentaleuropa. Det vore en stor eskalering och en krigshandling mot ett NATO-land. Men det är svårt att utläsa händelserna som något annat än ett hot kring just detta.

Utförandet av sabotaget utanför danskt territorialvattnet men inom deras exklusiva ekonomiska zon har nog valt som en lagom eskalering / lagom tydligt hot.
Jag tycker det verkar märkligt att Ryssland skulle spränga gasledningar som de själva äger till 51%(?). De kan ju liksom bara stänga av leveransen från Ryssland om de vill.
När Tyskland mfl vill fortsätta importera gas via nordstream så krävs nu först en reparation. Ryssland förlorar ju på det ekonomiskt.
Låter mitt tänk logiskt?

Jag förstår @MJLee s poäng. Jag tror också att det är bra på systemnivå att det blev såhär. Det kommer troligen påskynda en hel del.

Samtidigt så förstår jag att det kan vara personlig katastrof för MÅNGA. Och det är givetvis ofantligt tråkigt. Jag lär själv hamna där snart. När jag köpte häst så kostade dieseln typ 16 kr/litern. Jag hade stallplats 18 min hemifrån. Och det mesta i hästmat var billigare. Sedan blev jag misshandlad i stallet, fick akut byta stall till ett 36 min bort, soppapriset gick upp 10 kr/liter och hästmaten ska vi inte ens snacka om. Bilen gick också sönder så vi köpte betydligt nyare bil och har nu ett lån på 2200 kr/månad, och dyrare stallplats.

Så atte... Den där hästen hänger lite löst 😅
Tyskarna kommer troligen förlänga sin koleldning då de inte har rysk gas att förlita sig på, hur Italien löser sin elförsörjning och uppvärmning utan rysk gas vet jag inte, men det här kriget är en klimatkatastrof av gigantiska mått både med tanke på all skit som händer på plats och vilken påverkan det har i övrigt för Europa och världssvälten.

Jag tycker det verkar märkligt att Ryssland skulle spränga gasledningar som de själva äger till 51%(?). De kan ju liksom bara stänga av leveransen från Ryssland om de vill.
När Tyskland mfl vill fortsätta importera gas via nordstream så krävs nu först en reparation. Ryssland förlorar ju på det ekonomiskt.
Låter mitt tänk logiskt?
Ingen kommer lita på ryssen längre så det kvittar att ledningarna är sprängda. Det som däremot spelar roll är om de norska gasledningarna också sprängs och alla kablar till och från kontinenten, bl a kraftledningen till Polen är ett stort orosmoment då den inte går långt ifrån Nord Stream. Putin har allt att vinna på att försöka sabotera Europas elförsörjning inför vintern.

Låter mitt tänk logiskt?
Till det som @Mia_R säger finns även möjligheten att skylla sprängningen på NATO (USA). Ryssarna har ju en historia av att utföra saker och sedan skylla på andra. Tror jag hörde på P1 morgon i morse att Biden gjort något uttalande om saken innan invasionen med hot mot ledningen.

Till det som @Mia_R säger finns även möjligheten att skylla sprängningen på NATO (USA). Ryssarna har ju en historia av att utföra saker och sedan skylla på andra. Tror jag hörde på P1 morgon i morse att Biden gjort något uttalande om saken innan invasionen med hot mot ledningen.
Känns spontant mer troligt att Putin är inblandad, nu kan de helt legitimt ha fartyg i området och ingen kan säga varken bu eller bä. :(

Alltså Ryssland har ju garanterat planerat det här kriget sedan 2010 MINST!! Säkert ännu längre bak i tiden. Han började med att invadera ukraina redan 2014 och 8 år senare var han redo för en fullskalig invasion.
Det är ingen slump att Gazproms diverse högst uppsatta män dött märkliga dödar och heller ingen slump att nord stream byggdes.
Putin har säkert planerat det här sen han först kom till makten

Alltså Ryssland har ju garanterat planerat det här kriget sedan 2010 MINST!! Säkert ännu längre bak i tiden. Han började med att invadera ukraina redan 2014 och 8 år senare var han redo för en fullskalig invasion.
Det är ingen slump att Gazproms diverse högst uppsatta män dött märkliga dödar och heller ingen slump att nord stream byggdes.
Putin har säkert planerat det här sen han först kom till makten
Han har nog planerat att återupprätta gamla Sovjet ända sedan murens fall. :(
https://www.svd.se/a/Mo1ydB/var-gar-gransen-for-den-ryske-presidenten-vladimir-putin
https://www.svd.se/a/Ll18X9/ryska-oredan-jatteproblem-for-regimen

Folk som dött märkliga dödar hos Gazprom (ägare av Nord Stream) under bara 2022!

Leonid Shulman "självmordsbrev hittat bredvid kroppen "

Alexander Tyulakov "självmordsbrev hittat bredvid kroppen "

Vladislav Avayev "fru och dotter 13 år även dom hittade döda intill honom"

Andrei Krukovsky "ramlade ner från en klippa"

Yuri Voronov "Skjuten i huvudet"

Finns garanterat fler som varit involverade men inte lika kända som fått möta döden.

Från en artikel ang dessa märkliga dödsfall:

Four of those six were linked to the Russian state-owned energy giant Gazprom or one of its subsidiaries, while the other two were associated with Lukoil, Russia's largest privately owned oil and gas company.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar