Jag försöker vara optimist. Kriget med medföljande skenande fossilpriser var kanske den spark i baken som västvärlden behövde för att på allvar börja dra in på vår energiförbrukning, liksom skenande priser av fossilbränsle skapar bättre förutsättning till miljövänliga alternativ och att lägga resurser på att ta fram ny teknik. Och att minska matsvinnet och neddragning av matvaror som exporteras från andra kontinenter.
Förutom i Sverige där vi riskerar en miljöminister som inte är intresserad av att satsa på förnybar energi och det andra största partiet är klimatförnekare.
Dessutom kommer inflationen och lågkonjunkturen att minska konsumtionen och därmed inte bara utsläpp i Sverige (och stora delar av världen) vilket i sin tur kommer att minska utsläppen pga export i andra länder. Våra avkomlingar kommer kanske att välsigna kriget, om sådär 50-100 år.
Jag tycker att det här är ett riktigt gräsligt inlägg! Välsigna att massor med människor dött, skadats, fördrivits från sina hem och fått sina hem sönderbombade? Välsigna att Ryssland inte kan se skillnad på mitt och ditt och inte inser att alla människor har ett värde? Inte ens sina egna. Välsigna att Ryssland vill sprida sin diktatur ut i världen och satsar på det med allt vad det innebär när det gäller mänskliga rättigheter?
Välsigna att människor i länder dit kriget inte nått kommer kämpa (och en del misslyckas) med att få vardagen att gå runt. Välsigna att de som har det jobbigt redan kommer få det ännu jobbigare medan de som har det gott ställt kommer klara sig alldeles utmärkt?
Alltså, nä, verkligen inte!!