Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många av förövarna är helt vanliga människor som aldrig kommer kunna leva normala liv igen för att de försatts i en situation där den typen av våld normaliserats och möjliggjorts av precis den typen av demoniserande ilska som du nu uppvisar (om än i större, institutionaliserad skala). Det ska verkligen inte mycket till för att göra monster av vanliga soldater, och ja, jag lider med dem och känner medlidande med dem. Det gör inte på något sätt mitt medlidande med offren mindre. Tvärt emot skulle jag säga.
Jag tycker du ska läsa Arkadij Babtjenko's böcker om hur den ryska doktrinen är att forma soldater från dag ett som inryckt rekryt i den ryska armén till att bli just inte vanliga människor.
Börja med Krigets färger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkadij_Babtjenko

Att här och nu börja oroa sig för och tycka synd om ännu inte inkallade ryska män är precis vad man vill se ifrån Kreml, och något som - om denna vinkling av kriget, f'låt specialoperationen får fäste - kommer underblåsas därifrån.
Jaha, Kreml kanske också underskattar folks intellekt då, för jag ser inte hur det skulle gagna dem.

Jag tycker du ska läsa Arkadij Babtjenko's böcker om hur den ryska doktrinen är att forma soldater från dag ett som inryckt rekryt i den ryska armén till att bli just inte vanliga människor.

Men det är ju precis det jag säger? De är formade av omständigheter, som tvingar dem att göra omänskliga saker. Vad blir bättre av att vi talar oss varma om att göra samma saker mot dem?

Men det är ju precis det jag säger? De är formade av omständigheter, som tvingar dem att göra omänskliga saker. Vad blir bättre av att vi talar oss varma om att göra samma saker mot dem?

Instämmer helt och hållet. Vi har ett exempel inte alltför långt bort i tiden som visat vad som händer om en slutar se sina medmänniskor som just det, medmänniskor. Jag kan emotionellt ibland känna att "fan, ge dem vad de har gett" men något som gör oss till medkännande människor är ju den där förmågan att skilja vad en känner och vad som är moraliskt rätt.

--inte direkt till dig--

Sedan anser jag i övrigt att backar inte Ryssland frivilligt i Ukraina ska vi och Ukraina själva göra allt vi kan på alla nivåer, inkl brutal militär styrka, för att få bort Ryssland från ukrainsk mark. Men jag kommer ALDRIG att anse att ryska soldater ska torteras och avrättas. Dvs jag anser att krävs det att ryska soldater dör i strid för att Ukraina ska bli fritt är det tragiskt men tyvärr ett pris som måste betalas. Men blir de krigsfångar ska de behandlas korrekt enligt krigets lagar.

Det var oresonligt hat och hämndlystnad 1918 som gjorde att det blev en omgång till (för er som inte vet eller glömt, kolla upp Versailles-freden).

För att dom är ryssar?

Det är klart det är vidrigt synd om de ukrainare som blir oskyldigt drabbade, men jag tycker även synd om de ryssar som tvingas ut i krig mot sin vilja.
Det finns inget fint med krig!

Ryssarna har så länge accepterat ett styre som är sjukt och odemokratiskt. Så länge de inte gör något för att stoppa de styrande så tycker jag inte synd om dem. Ryssarna accepterar Putin som ledare. Många stöder honom.

Instämmer helt och hållet. Vi har ett exempel inte alltför långt bort i tiden som visat vad som händer om en slutar se sina medmänniskor som just det, medmänniskor. Jag kan emotionellt ibland känna att "fan, ge dem vad de har gett" men något som gör oss till medkännande människor är ju den där förmågan att skilja vad en känner och vad som är moraliskt rätt.

--inte direkt till dig--

Sedan anser jag i övrigt att backar inte Ryssland frivilligt i Ukraina ska vi och Ukraina själva göra allt vi kan på alla nivåer, inkl brutal militär styrka, för att få bort Ryssland från ukrainsk mark. Men jag kommer ALDRIG att anse att ryska soldater ska torteras och avrättas. Dvs jag anser att krävs det att ryska soldater dör i strid för att Ukraina ska bli fritt är det tragiskt men tyvärr ett pris som måste betalas. Men blir de krigsfångar ska de behandlas korrekt enligt krigets lagar.

Det var oresonligt hat och hämndlystnad 1918 som gjorde att det blev en omgång till (för er som inte vet eller glömt, kolla upp Versailles-freden).

Självklart ska inte någon (ryss eller ej) torteras eller behandlas illa som krigsfånge. Men jag har otroligt svårt att tycka synd om det ryska folket som hur länge som helst stöttat Putin och regimen och som fortsätter göra det.

Min största skräck när det gäller det här kriget är just att vi ska upprepa misstagen som gjordes under Versaillefreden. Jag hoppas att när Ukraina vunnit kriget och slängt ut Ryssland så kommer omvärlden att hjälpa Ryssland att bli en demokrati och att ändra sig och bli fredligt. Jag tror egentligen inte på det då det inte bara är Putin. Det här är så som Ryssland är och så som Ryssland alltid varit. Med undantag för strategiska perioder då de behövt närma sig väst p.g.a. ekonomi och handel för att sen sticka kniven i ryggen på väst när det passar dem. Så vad man ska göra åt Ryssland vet jag inte. Jag växlar mellan att känna att man lika gärna kan jämna landet med marken och asfaltera och att känna att vi borde ge den yngre generationen en chans som vill leva som man gör i väst i demokrati och frihet. Men jag vet inte om jag tror på det. Ryssland måste själv vilja det och jag vet inte om Ryssland vill det tillräckligt mycket.

Jag tror att det är väldigt svårt att veta, eller värdera, hur mycket av Putins folkliga stöd (läs: för kriget i Ukraina, för rysk expansionism etc) som bottnar i tvång vs indoktrinering vs mer eller mindre fri åsiktsbildning. Jag jämför t ex med Trumps helhjärtade stöd för allehanda dåraktigheter bland stora befolkningsgrupper - de sympatisörerna har definitivt tillgång till bred information och är knappast tvingade till något.

Utifrån det har jag tyvärr svårt att uppbringa stor sympati för den breda ryska befolkningen idag. Min uppfattning är att de är de enda som kan stoppa Putin, och framför allt de enda som skulle ha kunnat stoppa honom.

Det färgar tyvärr också min inställning till hur öppen vår famn bör vara för de ryssar som lämnar landet först nu, sedan marken börjat brännas under deras egna fötter.

Ryssarna har i århundranden lidit under förtryck och terror som inte är så lätt att kasta av sig då det pågår än idag. Många hade ett helvete under tsartiden och det blev än värre under och efter ryska revolutionen. Terrorregimerna har sedan avlöst varandra i över 100 år fram tills nu, för de som är intresserade finns det massor att läsa om på nätet och även dokumentärer på bl a Youtube om godtyckliga massarresteringar av även barn, deporteringar till straffkolonier i Sibirien, en angivarkultur och avrättningar av oliktänkande.

Visst, det är Ryssland sak att stoppa Putin, men det var ingen som stoppade Hitler och vi har alla sett hur demonstrationerna mot kriget har slagits ner och vilken misär många ryssar fortfarande lever i. Jag tror personligen att majoriteten inte är intresserade av Ukraina utan vill få leva i fred trots all propaganda och alla krigshetsare.

Jag håller med och förstår inte hur en tråd om rysslands invasion av Ukraina helt plötsligt börjar handla om "stackars" ryssar som inte vill kriga. Starta en annan tråd ifall ni söker medhåll på den fronten, men mina sympatier kommer dom då aldrig få så behåller era sympatier för er själva.

Som sagt, jag rekommenderar er att se dokumentären om butcha. Den finns att se på SVT play.

Jag har bistått med förnödenheter till ukrainare och har även fått berättat riktiga hemskheter från bland annat en gynekolog från mariupul hur till och med barn blivit våldtagna av ryssar🤬

Det där folket kommer aldrig någonsin ha min förlåtelse eller förståelse iallafall och jag hoppas att dom får smaka på samma vidriga medicin. Som någon så fint skrev, det finns inget fint i krig, just därför önskar jag ryssland exakt samma hemskheter, terror och skräck som dom påtvingat ukraina. Mina sympatier dog samma sekund som dom bombade sönder ukraina.

Det finns väldigt mycket information om vad som händer och alla vidriga krigsbrott ryssarna gjort ett klick bort.

När till och med krigsfotografer som varit i Afghanistan, Syrien och många andra krig säger att kriget i Ukraina överträffat dom alla, ukraina har fått ta emot mycket hårdare artilleri, beskjutning och ännu tyngre vapen/bomber etc, ja då är det illa.
Detta sker i Europa just nu och ingen av oss vet hur det här kommer sluta. Jag är riktigt orolig och blir provocerad av att det inte tas seriöst av så många människor.
Så du menar att Ryssar föds onda?

Avsaknaden av perspektiv.
Jag känner inte att en önskan om ond bråd död åt alla människor som är födda inom Rysslands gränser är ett tecken på perspektiv. Snarare så kan man ha flera tankar i huvudet och fördöma varje enskilt angrepp i Ukraina och ändå förstå att det inte är plättlätt att vägra och protestera för att avsätta Putin för någon människa som hade oturen att födas i Ryssland i denna tid.

Jag ser inte hur mängder av döda ryska barn och civila kommer att ”kompensera” eller ge rättvisa åt de mängder av barn och civila som dött i Ukraina genom terrorangrepp från luften.

Kriget måste få ett slut och Ryssland måste förlora.

Fast det är väl ingen som motsäger att den ryska armen beter sig som svin i Ukraina. Det som diskuteras nu är att ytterligare ryssar ska tvingas till fronten och får sina liv förstörda samtidigt som de förstör livet för andra. Det @Sporthorse verkar insinuera är att ryssar är födda onda och bara väntar på att få förgripa sig på sina grannar. Det vet vi ju alla är en ren lögn. Jag har inte läst det du länkar man jag misstänker att det handlar om att ryska armen behandlar sina soldater som djur och behandlar du en människa som ett djur så blir hon ett djur. Kan man inte få tycka synd om dessa ryssar som ska bli utsatta för det?
Att som du skrev tidigare tro att det är detta Kreml är ute efter tvivlar jag på. Att man tycker synd om enskilda ryssar påverkar ju inte inställningen till Ukraina ett skit. Det handlar om att tycka synd om två svaga parter i en egentligen icke existerande konflikt som enbart finns till för att Putin har fått storhetsvansinne. Att han förstör livet för ännu fler lär inte göra att någon sympatiserar mindre med Ukraina utan snarare att sympatierna ökar då det blir mer och mer uppenbart hur vriden hans världsbild är och hur viktigt det är att stoppa honom.

Exakt var önskar jag död åt nån ryss i den här subtråden?
Jag kommenterade inte bara ditt perspektiv, utan din utsaga om andras avsaknad av perspektiv och den kompromisslösa ondska @Sporthorse uttrycker, som osar av hämndbegär i form av ond bråd död mot varenda människa född i Ryssland. Det sistnämnda är mer avsaknad av perspektiv än att kunna uttrycka att också många ryssar har tvingats in i en svår situation av Putin.

Jag kommenterade inte bara ditt perspektiv, utan din utsaga om andras avsaknad av perspektiv och den kompromisslösa ondska @Sporthorse uttrycker, som osar av hämndbegär i form av ond bråd död mot varenda människa född i Ryssland. Det sistnämnda är mer avsaknad av perspektiv än att kunna uttrycka att också många ryssar har tvingats in i en svår situation av Putin.

Putin skapade inte det här och det kommer inte sluta med honom. Ryssland gör som Ryssland alltid har gjort. Oavsett vilken gubbe som sitter och styr. De enda som kan ändra på det är det ryska folket. Ingen utifrån kan tvinga Ryssland att ändra sig.

Det var inte svårt att tolka ditt inlägg som ett direkt svar till mig.
Du kommenterade alltså inte mitt perspektiv alls, trots att det bara var mina tre ord du citerade;

Vad jag menade med "Avsaknaden av perspektiv" är följande:

[...tråden börjar tycka synd om ryssar som riskerar att bli inkallade till den militära specialoperationen i Ukraina,]

vs
[medan den ryska staten på ockuperat område har satt i system att förstöra civil infrastruktur, terrorbomba hela landet, tortera tillfångatagna, förtrycka befolkningen, våldta kvinnor och män (och djur) i alla åldrar - beskrivet i ett ord som: folkmord.]

Vänligen citera nån annan, om det inte är mig du talar till.

Senast ändrad:
Putin skapade inte det här och det kommer inte sluta med honom. Ryssland gör som Ryssland alltid har gjort. Oavsett vilken gubbe som sitter och styr. De enda som kan ändra på det är det ryska folket. Ingen utifrån kan tvinga Ryssland att ändra sig.
Putin har nog allt skapat den rådande situationen.

Den rådande situationen har dock förvärrats av att folket omkring honom inte vågat ge honom rätt information, utan talat om för honom vad han har velat höra.
Och bakom dem så har en absolut majoritet av befolkningen i det etniska Ryssland ivrigt hejat på, delvis beroende på århundralång indoktrinering.

Man kan, sittandes här bredvid, hoppas på den yngre generationen - men inte ens där är det i närheten av en majoritet som är mot Putins regim. De protester som vi sett igår är inte emot kriget, inte emot Putin - utan emot den partiella mobiliseringen.

Putin har nog allt skapat den rådande situationen.

Den rådande situationen har dock förvärrats av att folket omkring honom inte vågat ge honom rätt information, utan talat om för honom vad han har velat höra.
Och bakom dem så har en absolut majoritet av befolkningen i det etniska Ryssland ivrigt hejat på, delvis beroende på århundralång indoktrinering.

Man kan, sittandes här bredvid, hoppas på den yngre generationen - men inte ens där är det i närheten av en majoritet som är mot Putins regim. De protester som vi sett igår är inte emot kriget, inte emot Putin - utan emot den partiella mobiliseringen.

Ja, Putin fattade besluten. Men det här kriget ingår i ett rätt bekant mönster som Ryssland följer.

Det är inte så enkelt att man kan välja. Visst behövs det protester och visst finns det många ryssar som är alldeles för passiva. Men det är inget enkelt val att kasta ut hela sin släkt i arbetslöshet och vanära och sig själv i fängelse i 15-25 år, eller värre, genom att vägra.
Fast det där är samma argument man hade i Tyskland under ww2. Bevisligen kunde en del protestera både då och nu..

Det var inte svårt att tolka ditt inlägg som ett direkt svar till mig.
Du kommenterade alltså inte mitt perspektiv alls, trots att det bara var mina tre ord du citerade;

Vad jag menade med "Avsaknaden av perspektiv" är följande:

[...tråden börjar tycka synd om ryssar som riskerar att bli inkallade till den militära specialoperationen i Ukraina,]

vs
[medan den ryska staten på ockuperat område har satt i system att förstöra civil infrastruktur, terrorbomba hela landet, tortera tillfångatagna, förtrycka befolkningen, våldta kvinnor och män (och djur) i alla åldrar - beskrivet i ett ord som: folkmord.]

Vänligen citera nån annan, om det inte är mig du talar till.
Det är fullt möjligt att tycka synd om samma person för att den blir inkallad mot sin vilja för att sedan totalt fördöma de gärningar som den personen begår i kriget. Det ena utesluter inte det andra.

Det är fullt möjligt att tycka synd om samma person för att den blir inkallad mot sin vilja för att sedan totalt fördöma de gärningar som den personen begår i kriget. Det ena utesluter inte det andra.
Så är det.
Och det är just den här perspektivlösheten som provocerar mig.

Ryssar fängslades igår för att de protesterade mot mobiliseringen. Ja, det är dåligt, det är synd om dem.
Samma ryssar protesterade INTE i förrgår mot kriget i Ukraina, för att de riskerade att fängslas.
Det är alltså själva mobiliseringen som är problemet för dem, risken att ryckas upp från sitt liv idag, och hamna som soldat i ett krig. Problemet för dem är alltså inte att deras land krigar i Ukraina.

till alla:
Fortsätt att tyck synd om de som riskerar att mobiliseras, men räkna då med att jag kommer påpeka för er att jag tycker att ni lyfter fel sak i fel tråd.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben