Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många av er verkar tro att Ryssland är ett u land utan internet och vpn, det stämmer inte. Ryssar vet mycket väl vad som pågår. Iallafall det yngre generationen. Många känner dessutom släkt och vänner i USA/Europa/ukraina osv och får information därifrån. Det är inte Nordkorea vi pratar om.

Vi är inte korkade... men Ryssland är inget en förklarar och förstår med enkla oneliners.

Plus att det är heller inte så lätt att vägra eller protestera, det kan göra att en dör plötsligt. Det går liksom inte att jämföra Ryssland med en fungerande rättsstat.

Det är skitenkelt att säga att de borde göra mer när en sitter i sin egna trygga kammare. Det är inte ett misstag jag kommer att göra.

Många av er verkar tro att Ryssland är ett u land utan internet och vpn, det stämmer inte. Ryssar vet mycket väl vad som pågår. Iallafall den yngre generationen. Många känner dessutom släkt och vänner i USA/Europa/ukraina osv och får information därifrån. Det är inte Nordkorea vi pratar om. Däremot väljer extremt Många att tro på vad Putin säger trots möjlighet att få tag på rätt information!

Jag har berättat om ryssen och fd vännen som bor i Europa sedan minst 7 år nu, men fortfarande försvarar rysslands terror i Ukraina och anser att Ukraina har provocerat ryssland.
Det finns 75 miljoner användare i Ryssland de har ca 144 miljoner i befolkning. så det finns många som inte kan nå utrikiska medier. Sant en del av dem har inte VPN. eller vill tro på anda medier än de ryska.

Många av er verkar tro att Ryssland är ett u land utan internet och vpn, det stämmer inte. Ryssar vet mycket väl vad som pågår. Iallafall den yngre generationen. Många känner dessutom släkt och vänner i USA/Europa/ukraina osv och får information därifrån. Det är inte Nordkorea vi pratar om. Däremot väljer extremt Många att tro på vad Putin säger trots möjlighet att få tag på rätt information!

Jag har berättat om ryssen och fd vännen som bor i Europa sedan minst 7 år nu, men fortfarande försvarar rysslands terror i Ukraina och anser att Ukraina har provocerat ryssland.
Ja, ursäkta, jag borde ha sagt "tillgång till kvalitets- och källsäkrad information som de kan förhålla sig till oberoende av den propagandamaskin och diktatur de bor i".

Min kommentar till det hela är att det är oerhört sorligt. Mobiliseringen kommer skapa så mycket mer helt meningslöst mänskligt lidande på båda sidor. Putin kommer sannolikt sitta kvar. Rapporter om ökande internetsökningar kring hur man lämnar landet har vi sett innan när exempelvis Trump vann valet i USA. Protesterna verkar inte vara av sådan magnitud som krävs för att avsätta Putin.

I övrigt är det högst tveksamt om 300 000 extra soldater räcker för att uppnå de mål som Ryssland strävar efter. Förutsatt att samtliga nya soldater ska hjälpa till i invasionen mot Ukraina. Styrkan motsvarar ungefär den som Ryssland började kriget med då de gick in med 150 000-200 000 soldater. Om man räknar in att det krävs en massa soldater på hemmaplan för att stödja operationen. Logistik, ledning, reparationer m.m. Så är den en operation som kräver ungefär 300 000 soldater. Denna gången kan man dock räkna med att de nya soldaterna inte har tillgång till lika bra utrustning, inte är lika bra tränade och framförallt inte lika motiverade. Det finns inte heller samma möjlighet att stötta de nya trupperna med tvångsrekryterade Ukrainare från Luhansk och Donetsk då dessa redan blivit fullständigt tvångsmobiliserade i princip.

Att Ryssland nu ska hålla fejkade omröstningar för att stjäla territorium gör mig lite oroad på grund av risken att Ryssland skulle använda kärnvapen för att försvara dessa. Vi ska dock inte glömma att Ryssland har flera eskaleringssteg innan något sånt sker, så tillsvidare är det mest tomma hot. Det första skulle vara att Ryssland lämnar provstoppsavtalet som förbjuder kärnvapenprovsprängningar, det andra hade varit återuppta kärnvapenprovsprängningar. Även kärnvapenanvändning skulle ske stegvis. Så länge inte Ryssland är självmordsbenägna. Taktiska kärnvapen behöver inte vara mer destruktiva än några riktigt stora konventionella vapen.

Ryssland förstår även Ukraina inte kommer respektera deras annekteringsförsök och det kommer ske territoriella strider vad Ryssland kommer hävda är sin mark. Tanken kan inte vara att gå fullt ut så fort det händer, då det är en pågående situation. Vårt stöd till Ukraina måste därför fortsätta.

Senast ändrad:
Vi som sitter här i trygga väst kan nog inte förstå att det är inte så lätt att säga att ryssar är monster och de borde göra sig av med Putin. Makthavarna i Ryssland/SU/Ryssland vet hur man förtrycker befolkningen och att fylla gulagen och fängelser med politiska fångar. Jag har en oerhörd beundran för de som vågar protestera mot kriget och som följd blivit dömda till fleråriga fängelsestraff för det. Jag önskar bara att man kunde smuggla ut dem ur fängelser och bevilja dem en fristad i väst.

Alexei Navalny reste med vilja tillbaka till Ryssland för att fortsätta sin kamp mot Putins regim trots att han visste vad som väntade honom - han erbjöds asyl men tackade nej. Och han fortsätter att leda oppositionen mot Putin från fängelset. Där kan vi tala om civilkurage. Men också priset han får betala för sitt motstånd. Hur många av oss skulle ha samma mod och övertygelse och vara beredda på priset man får betala?

Vi som sitter här i trygga väst kan nog inte förstå att det är inte så lätt att säga att ryssar är monster och de borde göra sig av med Putin. Makthavarna i Ryssland/SU/Ryssland vet hur man förtrycker befolkningen och att fylla gulagen och fängelser med politiska fångar. Jag har en oerhörd beundran för de som vågar protestera mot kriget och som följd blivit dömda till fleråriga fängelsestraff för det. Jag önskar bara att man kunde smuggla ut dem ur fängelser och bevilja dem en fristad i väst.

Alexei Navalny reste med vilja tillbaka till Ryssland för att fortsätta sin kamp mot Putins regim trots att han visste vad som väntade honom - han erbjöds asyl men tackade nej. Och han fortsätter att leda oppositionen mot Putin från fängelset. Där kan vi tala om civilkurage. Men också priset han får betala för sitt motstånd. Hur många av oss skulle ha samma mod och övertygelse och vara beredda på priset man får betala?
Du tallar väldigt sanna ord!

Det får stå för dig. Jag känner inget medlidande efter att ha sett hur ryssar torterat, våldtagit och mördat civila, lika lite som jag känner medlidande för islamister som blivit radikaliserade att spränga sig själva på ett torg. Det är terrorism och inte ett krig Punkt.
Rekommenderar dig att läsa Helt vanliga män: Reservpolisbataljon 101 av C.R. Browning. I de extremt pressade situationer som uppstår i konflikter och krig kan helt vanliga människor, precis som du och jag, göra de mest ofattbart grymma saker. Det är lätt att säga att de borde vägra, men faktumet är att väldigt få när det kommer till den situationen har kapacitet att göra det. Du kan inte ens vara säker på att du själv hade vägrat i den situationen. Att demonisera människor och måla upp dem som omänskliga monster hjälper ingen.

På något sätt blir jag lite provocerad när tråden börjar tycka synd om ryssar som riskerar att bli inkallade till den militära specialoperationen i Ukraina, medan den ryska staten på ockuperat område har satt i system att förstöra civil infrastruktur, terrorbomba hela landet, tortera tillfångatagna, förtrycka befolkningen, våldta kvinnor och män (och djur) i alla åldrar - beskrivet i ett ord som: folkmord.

Varför tycker ni inte synd om de ryska soldaterna som hade otur från början, och hamnade oförskyllt i frontlinjen - där de våldtagit och mördat civilbefolkningen lite försiktigt?

På något sätt blir jag lite provocerad när tråden börjar tycka synd om ryssar som riskerar att bli inkallade till den militära specialoperationen i Ukraina, medan den ryska staten på ockuperat område har satt i system att förstöra civil infrastruktur, terrorbomba hela landet, tortera tillfångatagna, förtrycka befolkningen, våldta kvinnor och män (och djur) i alla åldrar - beskrivet i ett ord som: folkmord.

Varför tycker ni inte synd om de ryska soldaterna som hade otur från början, och hamnade oförskyllt i frontlinjen - där de våldtagit och mördat civilbefolkningen lite försiktigt?
Vad exakt är det som provocerar dig?

Jag håller med och förstår inte hur en tråd om rysslands invasion av Ukraina helt plötsligt börjar handla om "stackars" ryssar som inte vill kriga. Starta en annan tråd ifall ni söker medhåll på den fronten, men mina sympatier kommer dom då aldrig få så behåller era sympatier för er själva.

Som sagt, jag rekommenderar er att se dokumentären om butcha. Den finns att se på SVT play.

Jag har bistått med förnödenheter till ukrainare och har även fått berättat riktiga hemskheter från bland annat en gynekolog från mariupul hur till och med barn blivit våldtagna av ryssar🤬

Det där folket kommer aldrig någonsin ha min förlåtelse eller förståelse iallafall och jag hoppas att dom får smaka på samma vidriga medicin. Som någon så fint skrev, det finns inget fint i krig, just därför önskar jag ryssland exakt samma hemskheter, terror och skräck som dom påtvingat ukraina. Mina sympatier dog samma sekund som dom bombade sönder ukraina.

Det finns väldigt mycket information om vad som händer och alla vidriga krigsbrott ryssarna gjort ett klick bort.

När till och med krigsfotografer som varit i Afghanistan, Syrien och många andra krig säger att kriget i Ukraina överträffat dom alla, ukraina har fått ta emot mycket hårdare artilleri, beskjutning och ännu tyngre vapen/bomber etc, ja då är det illa.
Detta sker i Europa just nu och ingen av oss vet hur det här kommer sluta. Jag är riktigt orolig och blir provocerad av att det inte tas seriöst av så många människor.

Senast ändrad:
Jag håller med och förstår inte hur en tråd om rysslands invasion av Ukraina helt plötsligt börjar handla om "stackars" ryssar som inte vill kriga. Starta en annan tråd ifall ni söker medhåll på den fronten, men mina sympatier kommer dom då aldrig få så behåller era sympatier för er själva.

Som sagt, jag rekommenderar er att se dokumentären om butcha. Den finns att se på SVT play.

Jag har bistått med förnödenheter till ukrainare och har även fått berättat riktiga hemskheter från bland annat en gynekolog från mariupul hur till och med barn blivit våldtagna av ryssar🤬

Det där folket kommer aldrig någonsin ha min förlåtelse eller förståelse iallafall och jag hoppas att dom får smaka på samma vidriga medicin. Som någon så fint skrev, det finns inget fint i krig, just därför önskar jag ryssland exakt samma hemskheter, terror och skräck som dom påtvingat ukraina. Mina sympatier dog samma sekund som dom bombade sönder ukraina
Jag tror inte någon här missat vad invasionen inneburit. Jag tror heller inte någon här gör något annat än att fördöma det Ukrainarna utsatts för. Därför tror jag diskussionen fortsatte på ett annat än det här mest grundläggande planet. Jag saknar ord för att exakt sammanfatta vad som sker i en diskussion när person A säger en sak och person B utgår ifrån att det betyder något helt annat. Men det verkar hända här, och jag gissar att det handlar om att det är ett så känsloladdat ämne.

Personligen tycker jag det hela mest handlade om observationen att även ryssar är människor, och att det endast är slumpen som avgör var man föds.

Halva min släkt, på båda sidor, består förresten av krigsflyktingar som flytt undan Ryssland. Vi är spridda över hela världen till följd av detta. Jag har också släkt som stannade kvar. Och, om det nu skulle vara väsentligt på något vis, jag har också bistått med det jag kunnat till Ukrainare. Hjälper det att försäkra er om att man kan ha flera perspektiv, samtidigt?

Ett litet addendum bara: Jag är inget stort fan av att utmåla hela folk som monster. Jag är inte riktigt så insatt som jag borde vara, men jag gissar att gemene ryss är ungefär lika ansvarig för den här invasionen som jag är.

Det finns väldigt mycket information om vad som händer och alla vidriga krigsbrott ryssarna gjort ett klick bort.

När till och med krigsfotografer som varit i Afghanistan, Syrien och många andra krig säger att kriget i Ukraina överträffat dom alla, ukraina har fått ta emot mycket hårdare artilleri, beskjutning och ännu tyngre vapen/bomber etc, ja då är det illa.
Detta sker i Europa just nu och ingen av oss vet hur det här kommer sluta. Jag är riktigt orolig och blir provocerad av att det inte tas seriöst av så många människor.
Alltså, det finns säkert människor som inte tar det här 'seriöst', men jag har inte sett till dem här i tråden. Jag tror du misstolkar och kanske tolkar i affekt. Jag tror inte du behöver oroa dig för att folk här i alla fall ska ha missat något väsentligt som du uppfattat. Ibland menar folk varken mer eller mindre än det dom säger.

Det där folket kommer aldrig någonsin ha min förlåtelse eller förståelse iallafall och jag hoppas att dom får smaka på samma vidriga medicin. Som någon så fint skrev, det finns inget fint i krig, just därför önskar jag ryssland exakt samma hemskheter, terror och skräck som dom påtvingat ukraina. Mina sympatier dog samma sekund som dom bombade sönder ukraina.

Det är precis den här typen av demoniserande av människor som möjliggör de folkmord och övergrepp som du avskyr. Inget blir bättre av att göra ryssarna till omänskliga monster, och inget blir bättre av att utsätta dem för samma sak. Hat föder hat, men vi kan välja att bryta cirkeln. Du som innan menade att de borde vägra, varför ska inte du då vägra hata dem? Varför ska du vilja utsätta dem för samma sak, och sjunka till deras nivå?

Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att fördöma övergrepp och folkmord och vara med extremt medveten som det lidandet, gör åtminstone bara mig säkrare på att INGEN ska behöva utstå det.

Särskilt eftersom vi vet att de flesta som genomför de här handlingarna inte gör det i kallt blod. Många av förövarna är helt vanliga människor som aldrig kommer kunna leva normala liv igen för att de försatts i en situation där den typen av våld normaliserats och möjliggjorts av precis den typen av demoniserande ilska som du nu uppvisar (om än i större, institutionaliserad skala). Det ska verkligen inte mycket till för att göra monster av vanliga soldater, och ja, jag lider med dem och känner medlidande med dem. Det gör inte på något sätt mitt medlidande med offren mindre. Tvärt emot skulle jag säga.

Om du menar att det är skillnad i vem det är mest synd om, så visst kan vi konstatera det, så att det är sagt. Jag trodde det var uppenbart.
Att här och nu börja oroa sig för och tycka synd om ännu inte inkallade ryska män är precis vad man vill se ifrån Kreml, och något som - om denna vinkling av kriget, f'låt specialoperationen får fäste - kommer underblåsas därifrån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben