Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dåliga nyheter:
Ryssland är dåliga förlorare och bombar alltmer civil infrastruktur eftersom de inte kan vinna över Ukrainas militär. De spränger nu kraftverk och dammar m.m. Rysk statsmedia propagerar nu fullt ut att civil infrastruktur är legitima mål eftersom även militären kan dra nytta av dem. Vissa "experter" och gäster säger att det är nödvändigt att svälta Ukrainare och låta dem frysa, samt få tiotals miljoner av dem att fly landet. Att "befria" Ukrainas befolkning verkar det inte längre vara tal om.

Bra nyheter:
Återigen, Ryssland kan inte vinna över Ukrainas militär. Som nu långsamt fortsätter ta tillbaka mark. Hjälpt av de över 300 militära fordon som finns bekräftade (på bild och video) att Ryssland lämnade kvar när de flydde från Kharkivregionen. Viljan att hjälpa Ukraina har ökat hos västländerna nu när de bevisat att de kan göra framsteg. Soldaterna som strider för Ryssland har luddiga motiv och incitament för att strida, som exempelvis (ofta svikna) löften om en hög lön och för att slippa fängelse. Ukrainas militär däremot vet vad de strider för:

Fyfan vad vidrigt Ryssland är.
Jag är så orolig över hur det här kommer sluta med en sån dåre till grannland som dessutom sitter på alldeles för mycket makt (Putin). Det var synd att inte EU och Nato agerade starkare direkt från start när hela Europas och världens säkerhet verkligen står på spel. Vågar inte ens tänka på vad det skulle innebära ifall ryssland vinner över Ukraina.

Helt jävla galet, Ryssland skickar alltså dömda fångar till fronten. Det där landet är så jävla vidrigt att jag saknar ord.
Såg även bilder på Ukrainska soldater tillfångatagna av ryssarna. Före och efterbilder på flera vältränade, vackra unga män som på efterbilderna var så magra och insjunkna att dom såg ut att vara fotade i auschwitz. Jag önskar faktiskt att hela Ryssland drabbades av någon enorm katastrof just nu så att vi slapp landet helt och hållet. En enorm asteroid över hela Ryssland hade inte suttit fel.

Ryssland försöker nu få till en "emergency" omröstning om att Luhansk ska tillhöra Ryssland så att Ryssland kan påstå att Ukraina rullar in på ryskt territorium när Ukraina tar tillbaka sin mark. Skrämmande och vidrig strategi 😪 Hoppas att Ukraina får mer stöd och aktiv hjälp

Helt jävla galet, Ryssland skickar alltså dömda fångar till fronten. Det där landet är så jävla vidrigt att jag saknar ord.

Ryssland letar rekryter överallt, hos såväl hemlösa som hos dömda brottslingar. Mig veterligen är det ingen strikt tvångsmobilisering utan de vänder sig till dem som har minst att förlora och lockar med en relativt stor ersättning samt betalning till deras anhöriga om de dör i kriget. Den enda tvångsmobiliseringen från Rysslands sida är den av Ukrainare på ockuperat område. Nytt för idag är dock att män från Krimhalvön inte får lämna utan tillstånd från militären, vilket tyder på att Ryssland planerar tvångsmobilisera på vad, åtminstone Ryssland, anser är rysk mark.

Ryssland och Ukraina slåss väldigt olika. Ryssland kastar stora mänger vapen och lågmotiverad personal till att stånga sina huvuden mot betongvägen (Ukrainska försvarslinjen) tills den spricker. Vi kan se det i hur Ryssland först ockuperade de nyligen tillbakatagna städerna i Kharkivregionen. Ryssland tog mycket stora förluster under lång tid för att erövra dessa genom strider i urbana miljöer. De förstörde städerna med artilleri. Ukrainsk trupp lämnade först när striderna för dem blev ohållbara, efter långa och för dem fördelaktiga strider. I den Ukrainska motoffensiven när de tog tillbaka dessa städer såg vi dock utmärkta exempel på manöverkrigsföring. De bröt sig igenom vid en klent befäst del av den ryska försvarslinjen och satsade på att omringa ryska befästningar. Ryssarna flydde i panik för att inte bli omringade. En motoffensiv utan större förödelse av byggnation eller stora civila dödsoffer.

Inför motoffensiven besköt dessutom Ukrainska de ryska positionerna med sina Vampire raketartillerisystem. Raketerna var modifierade för maximal verkan. Alla de explosiva ämnena i raketerna var nämligen utbytta mot pamfletter som informerade mottagarna vad som skulle hända dem om de stannade för att slåss, samt uppmanade dem att retirera eller ringa till Ukraina för att få instruktioner för att på ett säkert sätt lämna över sig till Ukraina. Det senare var det många som gjorde och en del av dessa samtal finns översatta till engelska och uppladdade på Youtube. Pamfletterna i fråga:

Vmpleaflet.png

Livesändning från Putins tal ikväll, där han bl.a skulle prata om omröstningarna i de oblast Ryssland håller just nu, de som ska forcera fram en önskan om att uppgå i Ryssland.

Klockan är typ 21:16 i Moskva just nu, och han har ännu inte börjat tala.
Den engelstalande kommentatorn är fn frustrerad.

Livesändning från Putins tal ikväll, där han bl.a skulle prata om omröstningarna i de oblast Ryssland håller just nu, de som ska forcera fram en önskan om att uppgå i Ryssland.

Klockan är typ 21:16 i Moskva just nu, och han har ännu inte börjat tala.
Den engelstalande kommentatorn är fn frustrerad.

Det är ju ingen normal funtad människa som på riktigt tror att några omröstningar någonsin gjorts på demokratiskt vis i Putins styre. Dessa så kallade omröstningar och även separatister är alla styrda och finansierade av Ryssland och dess oligarcher som står under Putin.

Vad innebär det här? Jo att Putin kommer trappa upp kriget rejält nu med deras sista medel. Eftersom Ukraina redan är på väg att befria Lyhansk så kommer Ryssland antagligen påtvinga mobilisering Eftersom han då kan säga att Ukraina gått in på "ryskt" territorium.

Det ska visst sändas ett förinspelat tal imorgon.
Lägger väl till "eventuellt".

Det spekuleras i att då USA talade om i detalj vad talet skulle handla om, så blev det inte kul längre för Vladimir att framträda.
Med tanke på hur väl USA kände till planerna om Ukraina i förväg också så kan Putin inte vara glad över sin närmsta krets heller. Jösses den där amerikanska spionen(?) lever verkligen farligt.

Ryssland försöker nu få till en "emergency" omröstning om att Luhansk ska tillhöra Ryssland så att Ryssland kan påstå att Ukraina rullar in på ryskt territorium när Ukraina tar tillbaka sin mark. Skrämmande och vidrig strategi 😪 Hoppas att Ukraina får mer stöd och aktiv hjälp
Hörde det med, jag minns att jag sa till killen då att den omröstningen säkert är riggad på något sätt. T ex. kniven mot strupen ”nu röstar du så här annars”.

Jag hoppas inte de får igenom det. Om det kan det kommer fler länder vilja tillbaka tidigare mark som tillhört dom? För då verkar det okej att göra så. Jag hoppas verkligen att det inte går igenom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar