Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer de på fullaste allvar på att sluta skicka in trupp utan pågående förhandlingar så skulle jag börja oroa mig för förberedelse för att plocka in kärnvapen eller stor risk för kärnkraftsolyckaDet ska nog tolkas mer som att Ryssland har ställt in förflyttningar av vissa förband till Ukraina på grund av låg moral, ordervägran m.m. Vilket är positivt i sig. Ukraina rapporterade även igår som kadetter examineras tidigt för att snabbt kunna skickas till Ukraina.
Nyheterna kring Melitopol är även dem ganska luddiga. Mig veterligen håller Ryssland fortfarande en försvarslinje några mil därifrån. Om rysk trupp har lämnat Melitopol handlar det sannolikt om Rosgvardia som skickats för att förstärka försvarslinjen istället för att förtrycka Ukrainare i staden. Vilket också är positivt då det är ytligare ett tecken på bristen av manskap för Ryssland.
Jag använde ordet "kanske", som i att mitt inlägg inte var 100% säkerställt.
Min förhoppning (som inte ska läsas på annat sätt än just "förhoppning") är att det nu plötsligt kan gå fort med det ryska sönderfallet, och då inte i första hand i den ryska krigsmakten. Utan snarare den ryska regimen.
Och blir det så, så är det inte helt osannolikt att fredsförhandlingar kan vara kommande regims första och största puck att hantera.
Och blir det så, så blir det krigsskadestånd. Och eftersom det inte finns någon ekonomi i Ryssland idag, utan bara råvaror - så blir det med råvaror ett sådant kommer börja betalas med.
Och blir det så, så försthar jag svårt att tro att Europa kommer förhala en sådan lösning.
Det var min förhoppning inför kaoz-vintern.
Men, som sagt, det finns nåt "kanske" som måste hanteras först..
Kommer de på fullaste allvar på att sluta skicka in trupp utan pågående förhandlingar så skulle jag börja oroa mig för förberedelse för att plocka in kärnvapen eller stor risk för kärnkraftsolycka
Det var väldigt konservativa siffror på uppskattade förtida dödsfall efter Tjernobyl du hittat. Nu varierar de uppskattningar jag sett enormt från 4000 till runt en miljon men jag tycker inte Greenpeace uppskattning på runt tvåhundratusen verkar orimlig. Oavsett risken för mänskliga dödsfall så vore det en katastrof för världen med kraftiga radioaktiva kontamination av marken i ett av världens bördigaste länder.För att sätta det i perspektiv så är även en medveten och katastrofal detonation av Europas största kärnkraftverk Zaporizhzhia inte alls på samma nivå som vad Ryssland, med hjälp av konventionella vapen, utsatte den civila befolkning i Mariupol för. Även inräknat långsiktiga konsekvenser så som framtida fall av cancer. Tjernobyl som exempel; 30-50 döda. Kanske 6000 -15000 som led en tidig död under årtionden pga av cancer. Det är inte 50 000-127 000 civila sönderspränga av artillerisplitter som i Mariupol under 2-3 månader. Att leva inom några kilometer av ett sprängt kärnkraftverk i Zaporizhzhia de närmaste 150-200 åren är väl inte att rekommendera men kan jämföras för rökning.
Zaporizhia är inte av samma reaktortyp som Tjernobyl, en härdsmälta betyder inte riktigt samma sak. Men läskigt är det.Det var väldigt konservativa siffror på uppskattade förtida dödsfall efter Tjernobyl du hittat. Nu varierar de uppskattningar jag sett enormt från 4000 till runt en miljon men jag tycker inte Greenpeace uppskattning på runt tvåhundratusen verkar orimlig. Oavsett risken för mänskliga dödsfall så vore det en katastrof för världen med kraftiga radioaktiva kontamination av marken i ett av världens bördigaste länder.
Det var väldigt konservativa siffror på uppskattade förtida dödsfall efter Tjernobyl du hittat. Nu varierar de uppskattningar jag sett enormt från 4000 till runt en miljon men jag tycker inte Greenpeace uppskattning på runt tvåhundratusen verkar orimlig. Oavsett risken för mänskliga dödsfall så vore det en katastrof för världen med kraftiga radioaktiva kontamination av marken i ett av världens bördigaste länder.
Det stämmer.Jag såg att Ukraina skjutit ner åtminstone en av de här iranska drönarna så de verkar i alla fall användas. Men effekten verkar så här långt vara... ...begränsad.
Inte så förvånande. Putin jobbar på det sättet.
Ja så är det. Å ena sidan tycker jag inte ett skit synd om de ryska förlusterna. Å andra sidan är det tusentals unga män som inte kommer hem till sina barn, flickvänner och mammor. Unga människor som inte bett om det här och som i många fall inte haft ett val.När man scannar av twittertrådar, reddit-inlägg, telegram-kanaler och annat, som täcker den här trådens ämne, har man kommit fram till att det är lättare att se ryssar som det går illa för än ukrainare. Det är väldigt tydligt att det finns en god sida och en ond sida i mitt scannande.
Men den här tweeten och bilden grep tag i mig, som det var länge se'n jag kände när det gått dåligt för en ryss. Plötsligt var just den här döde soldaten - som inte ens är med på bild, utan bilden visar bara lite papper han lämnat efter sig - en människa.
Inte en orch.
Och människan borde inte ha hamnat här.
Vet du vad det är för slags böter? Alltså, vad de kallar den?Dom där politikerna som krävde Putins avgång har fått böter nu. Det skulle inte förvåna mig ifall dom även råkar ut för en olycka och dör eller blir dödligt sjuka
Misstro mot militärenVet du vad det är för slags böter? Alltså, vad de kallar den?
Hur skiljer sig ett "riktigt" krig från dagens krig :confused1:– Det som, för vissa, nu verkar vara framgång för den ukrainska sidan kan faktiskt leda till den sista droppen som kommer att leda till början av ett krig på riktigt, säger Zatulin till tidningen.
Läste den här artikeln på aftonblaskan nu på morgonen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWR7Q0/rysslands-nya-taktik-erkanner-nederlag
I den finns detta citat
Hur skiljer sig ett "riktigt" krig från dagens krig :confused1: