Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny är jag alldeles för dåligt insatt, men hur påverkar ett krig i den regionen Ryssland?
Fritt ur hjärtat:
Ryssland/Putin vill att de gamla Sovjetrepublikerna ska vilja komma tillbaka till Sovjet, förlåt - Ryssland. Ryssland/Putin vill att Ryssland ska ses som en pålitlig och stabiliserande kraft i den gamla Sovjet-regionen. Och under detta Sovjet-paraply ska alla vara sams, och Ryssland bestämma. (Och är man inte sams, så får man Ryskt spö tills man blir sams.)

Både Armenien och Azerbajdzjan har dock sett vad som hänt i Ukraina, och hur klappkasst ryssen gjort ifrån sig. Armenien, vars sida de senaste åren Ryssland tagit, har lite förskräckt sett omkring sig och undrat vad det finns för andra kompisar att ty sig till; just nu är de militärt underlägsna sina grannar Azerbajdzjan i öster. Och väääldigt underlägsna sina grannar i väster - Turkiet, som tagit Azerbajdzjans sida i konflikten. Och varit där se'n hundra år tillbaka, se'n turkarnas folkmord på armenierna 1915-1917. Vilket i grund och botten är samma olösta konflikt som den med Azerbajdzjan...

Det finns dock inte så många möjliga kompisar till Armenien än Ryssland, och det ser också Azerbajdzjan som väldigt gärna vill ge igen för det stryk de fick på den tiden Armenien var starka, då Sovjet kollapsade slutet 1980-/början 1990-talet.

F'låt, nu förlorade jag frågan;
Hur påverkar ett krig Armenien/Azerbajdzjan Ryssland idag?
Det största problemet för Ryssland är att det tydligt kommer blottas hur lite resurser de Ryska väpnade styrkorna har till att göra något annat än att få stryk i Ukraina.
Rysk militär går verkligen på tandköttet nu.

Detta i sin tur kommer göra att tidigare kvästa konflikter inom/utanför Ryssland kan få vilande gerillor att vädra morgonluft.

Ryska kollapsen fortsätter med oförminskad styrka.
Det rapporteras att ryska styrkor i Melitopol (ett av de stora ryska naven i södra Ukraina) just nu flyttas ned mot och i princip på Krim.

Melitopol är staden öster om Kherson, väster om Mariupol, norr om Krim, söder om kärnkraftverket vid Enerhodar som IAEA just nu har två man vid.

Helt otroligt! Vilken imponerande nation och militär😀 Jag tänkte att inget land skulle ha en chans mot ryssarna.
Än är ju ingenting över, men jag hoppas att det fortsätter i samma goda anda och att Ukraina snart även har återtagit sin halvö Krim.

Goda nyheter i Aftonbladet idag om att Ryssland håller på att få slut på vapen. Det hade varit riktigt bra med ännu starkare, rejäla sanktioner mot Ryssland i detta läge innan dom köper på sig fler vapen från Iran och Nordkorea. Gärna innan vintern

Jag ser inte riktigt det direkta sambandet. En förlust för Ryssland som är helt baserad på västvärldens stöd till Ukraina måste inte resultera i beslutet att väst ska skonas från en kaoz-vinter.
Jag är böjd att hålla med. De tyska lagren är fyllda till 88%, de eldar mer kol och förlänger driften av två kärnkraftverk över vintern samtidigt som Ringhals 4 kommer stå till 31/1 -23. Risken för kaos i Sverige med rullande strömavbrott har inte minskat ett dugg, tvärt om ökat.

Goda nyheter i Aftonbladet idag om att Ryssland håller på att få slut på vapen. Det hade varit riktigt bra med ännu starkare, rejäla sanktioner mot Ryssland i detta läge innan dom köper på sig fler vapen från Iran och Nordkorea. Gärna innan vintern
Alltså Nordkorea lär inte vara någon större leverantörer av vapen till Ryssland. De har inte kapacitet till att bli det. Iran vet jag inte men de har andra problem som troligen är betydligt viktigare.
Kolla gärna klippet jag länkade i #1121 ang. Nordkorea som leverantör.

Jag ser inte riktigt det direkta sambandet. En förlust för Ryssland som är helt baserad på västvärldens stöd till Ukraina måste inte resultera i beslutet att väst ska skonas från en kaoz-vinter.
Jag är böjd att hålla med. De tyska lagren är fyllda till 88%, de eldar mer kol och förlänger driften av två kärnkraftverk över vintern samtidigt som Ringhals 4 kommer stå till 31/1 -23. Risken för kaos i Sverige med rullande strömavbrott har inte minskat ett dugg, tvärt om ökat.
Hur menar du?
Jag har svårt att tro att sanktionerna mot Ryssland plötsligt försvinner bara för att Ryssland ser ut att misslyckas i Ukraina.

Jag använde ordet "kanske", som i att mitt inlägg inte var 100% säkerställt.

Min förhoppning (som inte ska läsas på annat sätt än just "förhoppning") är att det nu plötsligt kan gå fort med det ryska sönderfallet, och då inte i första hand i den ryska krigsmakten. Utan snarare den ryska regimen.

Och blir det så, så är det inte helt osannolikt att fredsförhandlingar kan vara kommande regims första och största puck att hantera.

Och blir det så, så blir det krigsskadestånd. Och eftersom det inte finns någon ekonomi i Ryssland idag, utan bara råvaror - så blir det med råvaror ett sådant kommer börja betalas med.

Och blir det så, så försthar jag svårt att tro att Europa kommer förhala en sådan lösning.

Det var min förhoppning inför kaoz-vintern.
Men, som sagt, det finns nåt "kanske" som måste hanteras först..

Det är mycket som händer just nu:

a)
Ryska armén dras tillbaka långt - många mil från tidigare positioner, och det på många fronter. Här ovan pratas det om Melitopol. Norr om Kharkiv försvann armén över gränsen till Ryssland, utan att Ukraina ens hann med att befria området. Samma sak öster om Kupiansk - ryska styrkor har bara försvunnit miltals tillbaka, oklart hur långt. Och därmed självbefriat dessa nu övergivna områden.
Jag har svårt att se att det här är på order av Vladimir Putin.

b)
Beslut togs häromkvällen att Ryska armén just nu inte ska fyllas på med soldater från Ryssland. Istället lanserade man tanken att oligrarker skulle finansiera olika små egna privatarméer där de själva stod för kostnaden. Det här är ju ingenting som kommer fungera praktiskt idag, denna vecka, denna månad. Utan det är på års sikt som de i den bästa av ryska världar kommer börja leverera soldater nånstans.
Det här kan inte vara nåt annat än att visa att man gör någonting, utan att göra nåt - om ni förstår.

c)
I rysk media har allt plötsligt vänt 180 grader. Från att det varit belagt med fängelsestraff att kalla specialoperationen för krig, eller nämna negativa saker om Röda Armén - står människor i debattprogam och helt öppet berättar om att Ukraina piskar stjärt på den Ryska Björnen. Samtidigt går lokalpolitiker samman, och vill avsätta Putin - för att han i och med den speciella militäroperationen i Ukraina agerar mot Rysslands väl.

Det är väldigt oklart var Vladimir Putin är just nu. Han sägs kanske ha lämnat Moskva, sägs befinna sig på sitt slott i Krasnodar. Är han förhindrad att utöva sitt ämbete av en eller annan anledning?
Imorgon 15/9 är han se'n länge planerad att möta Kinas president Xi på SCO-konferensen i Kazakstan/Uzbekistan.
Om nu Putin inte skulle dyka upp där, då är läget allvarligt i den sittande ryska regimen.

Vad gäller Iran så skulle de sälja drönare till Ryssland.
Tyvärr så var de av ännu sämre kvalitet än Rysslands egna, så de gick inte att använda i Ukraina.

Så jag tror att varken någon försäljning från Nordkorea eller Iran kommer ha ens nån marginell betydelse för stridigheterna i Ukraina.
Det är så kopiösa mängder som Ryssland ligger back, så de behöver handla av en aktör i Kinas kaliber. Och Kina har precis börjat vända Ryssland ryggen.

(sett ur detta perspektiv är mötet imorgon mellan Putin och Xi än viktigare...)

Det är väldigt oklart var Vladimir Putin är just nu. Han sägs kanske ha lämnat Moskva, sägs befinna sig på sitt slott i Krasnodar. Är han förhindrad att utöva sitt ämbete av en eller annan anledning?
Ett exempel på varför det just nu är mycket oklart kring Putin:

Obs - det som står häri är ytterst okonfirmerat, och just rykten.
Men för 36h sedan var det en helt omotiverad trafikstockning på ringleden runt Moskva, "I haven't seen anyting like it since 1991!", som kan ha att göra med ett (lyckat eller misslyckat) attentat mot Vladimir Putin.

Ett exempel på varför det just nu är mycket oklart kring Putin:

Obs - det som står häri är ytterst okonfirmerat, och just rykten.
Men för 36h sedan var det en helt omotiverad trafikstockning på ringleden runt Moskva, "I haven't seen anyting like it since 1991!", som kan ha att göra med ett (lyckat eller misslyckat) attentat mot Vladimir Putin.

Det har väl varit rätt oklart kring var Putte befinner sig sedan tidigt i krigets start? Det gick en del skvaller om att putin gömde sig i en enorm bunker på Sibirien.

Beslut togs häromkvällen att Ryska armén just nu inte ska fyllas på med soldater från Ryssland.

Det ska nog tolkas mer som att Ryssland har ställt in förflyttningar av vissa förband till Ukraina på grund av låg moral, ordervägran m.m. Vilket är positivt i sig. Ukraina rapporterade även igår som kadetter examineras tidigt för att snabbt kunna skickas till Ukraina.

Nyheterna kring Melitopol är även dem ganska luddiga. Mig veterligen håller Ryssland fortfarande en försvarslinje några mil därifrån. Om rysk trupp har lämnat Melitopol handlar det sannolikt om Rosgvardia som skickats för att förstärka försvarslinjen istället för att förtrycka Ukrainare i staden. Vilket också är positivt då det är ytligare ett tecken på bristen av manskap för Ryssland.

Vad gäller Iran så skulle de sälja drönare till Ryssland.
Tyvärr så var de av ännu sämre kvalitet än Rysslands egna, så de gick inte att använda i Ukraina.

Så jag tror att varken någon försäljning från Nordkorea eller Iran kommer ha ens nån marginell betydelse för stridigheterna i Ukraina.
Det är så kopiösa mängder som Ryssland ligger back, så de behöver handla av en aktör i Kinas kaliber. Och Kina har precis börjat vända Ryssland ryggen.

(sett ur detta perspektiv är mötet imorgon mellan Putin och Xi än viktigare...)
Jag såg att Ukraina skjutit ner åtminstone en av de här iranska drönarna så de verkar i alla fall användas. Men effekten verkar så här långt vara... ...begränsad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar