Kremera djur

När min hund skulle kremeras på SYSAV bad jag att få vara med under hela processen. Även om det inte är det finaste djurkrematoriet i landet så blev det ändå ordentligt gjort och jag hade ingen anledningen att under någon del av processen ifrågasätta personalens hantering. Jobbar själv på människokrematorium så har en rätt klar bild av hur jag anser att det ska gå till.

Jag har bara kunskap om hur det fungerar på SVA och där är det helt separat kremering för enskilda djur. Det kostar dock en del, framför allt för häst, mest pga att bio-oljan är dyrare än annat bränsle och det går åt en del. Konstigt nog hämtar inte alla som beställt separat kremering ut sina djur, det står ett antal urnor kvar på hyllorna. Intressant ställe att göra studiebesök på men också lite känslomässigt jobbigt...

Min ena hund tog det ett år innan jag orkade hämta urnan efter. Det var så jobbigt att avliva honom och att hämta urnan var som att gå igenom allt igen.
När jag hämtade urnan efter min andra hund bröt jag ihop totalt. Kändes så hemskt att få hem sin lilla älskade hund i en liten trälåda. Även fast det var mitt eget val och att jag ville kunna begrava henne. Så det kanske är lika för andra tänker jag?

Det var inte så att veterinären menade att det kan finnas små partiklar från andra djur också? Det kan jag möjligtvis tänka mig. Man får askan från sitt djur men det kan finnas mikroskopiska flagnor från andra djur.

Isf uttryckte hon sig väldigt dåligt. Men som sagt, detta var iaf 20 år sen och då var kremering inte så vanligt. Inte här på landsbyggden iaf.

@Sagohöst Så kan det säkert vara!
Eller att man inte har förutsättningarna att begrava, men ändå inte vill att djuret ska blandas med andra djur.
Förlåt om du känner att jag rotar, men fick du veta hur lång tid du hade på dig att hämta urnan? Eller står den kvar hos aktören "för evigt"?

@Sagohöst Så kan det säkert vara!
Eller att man inte har förutsättningarna att begrava, men ändå inte vill att djuret ska blandas med andra djur.
Förlåt om du känner att jag rotar, men fick du veta hur lång tid du hade på dig att hämta urnan? Eller står den kvar hos aktören "för evigt"?

Ingen fara. Det är några år sen nu. Den första hunden avlivades hos en liten veterinärklinik. Där sa de inget, men jag hade nog räknat med när jag hörde av mig ett år senare att de skulle ha gjort sig av med urnan. Det hade inte varit konstigt för mig om de hade behövt platsen. Men de sparade tills de blev hämtade

Den andra var på en stor klinik. När de hörde av sig när urnan var klar sa de att jag hade typ en vecka på mig att hämta den. Bröt som sagt ihop när jag hämtade den och de skötte det inte alls bra. De ville att jag skulle ut från kliniken så fort som möjligt för att inte uppröra andra kunder...tråkigt - för det är det intrycket jag har kvar nu från den kliniken som jag annars var otroligt nöjd med.

Har förresten inte klarat av att begrava den sista heller...

När jag fick min tantkatt kremerad för ett par år sedan sa de att smådjur kremeras inte ett och ett, utan de är flera i ugnen samtidigt även vid separat kremering. De läggs dock med avstånd mellan så att man kan ta tillvara på varje djurs aska för sig. Det innebär att det KAN komma med partiklar från andra djurs aska, men merparten är ens eget. Vid "vanlig" kremering blandas askan.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 319
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka