Kremera djur

kolblakkur

Trådstartare
Har en fundering kring det här med att kremera djur. Är det någon som har någon aning om det verkligen är lika hårt som med människor? Kremeras verkligen bara ett djur om gången och städar man ordentligt mellan varje kremering?

Har ett djur som jag överväger att kremera men inbillar mig att askan kommer vara uppblandad med fem andra katter typ.

(Egentligen vet jag inte varför jag ska kremera just honom, men jag känner att jag måste ha kvar honom på NÅGOT sätt, så har jag inte känt med tidigare djur).

Min kompis har ett företag som kremerar djur. Man betalar extra om djuret ska kremerar enskilt. Det är ändå ganska vanligt att folk vill det. Hon är åtminstone duktig och noggrann.

Har en fundering kring det här med att kremera djur. Är det någon som har någon aning om det verkligen är lika hårt som med människor? Kremeras verkligen bara ett djur om gången och städar man ordentligt mellan varje kremering?

Har ett djur som jag överväger att kremera men inbillar mig att askan kommer vara uppblandad med fem andra katter typ.

(Egentligen vet jag inte varför jag ska kremera just honom, men jag känner att jag måste ha kvar honom på NÅGOT sätt, så har jag inte känt med tidigare djur).

Det krematorium vi anlitar är otroligt noggranna, seriösa, kompetenta och sympatiska. Det kostar en del att kremera enskilt/separat för att ugnen ska rengöras innan och efter. Det går att besöka krematoriet och de har också en minneslund dit man kan få komma.
Det är ganska vanligt att folk är skeptiska mot just detta, jag vet inte varför egentligen då alla företag jag eller min arbetsplats varit i kontakt med har varit väldigt bra.

Det krematorium vi anlitar är otroligt noggranna, seriösa, kompetenta och sympatiska. Det kostar en del att kremera enskilt/separat för att ugnen ska rengöras innan och efter. Det går att besöka krematoriet och de har också en minneslund dit man kan få komma.
Det är ganska vanligt att folk är skeptiska mot just detta, jag vet inte varför egentligen då alla företag jag eller min arbetsplats varit i kontakt med har varit väldigt bra.

Jag vet för urlängesen, nu pratar vi 20 år sen typ...så sa iaf min dåvarande veterinär att man inte garanterade att man bara fick med askan av sitt djur. Detta avgjorde att jag avstod från att kremera min dåvarande katt.

Jag vet för urlängesen, nu pratar vi 20 år sen typ...så sa iaf min dåvarande veterinär att man inte garanterade att man bara fick med askan av sitt djur. Detta avgjorde att jag avstod från att kremera min dåvarande katt.
Men vad har en veterinär med saken att göra? Man måste ju fråga företaget som kremerar.

Det kanske såg ut så för tjugo år sedan, jag vet inte faktiskt men stöter på det titt som tätt att folk är skeptiska och jag undrar lite var det kommer ifrån. Men gick det inte rätt till förr kan jag såklart förstå att man är skeptisk eller orolig även idag men jag tycker inte att man borde vara det (längre?).

Jag kremerade Nikita enskilt, kostade några hundralappar och fick hem en urna som jag lagt längst in i ett skåp och inte tagit ur förpackningen. Vissa köper en ny finare urna. Jag tror man måste lita på företaget som utför det, liksom att det bara är Faster Agda som hamnar i jorden eller sprids ut.

Jag har kremerat båda mina hundar enskilt och de ligger bredvid varandra i en grässlänt på landet. Har haft fullt förtroende för att det är just mina hundar jag fått tillbaka.

Det kanske såg ut så för tjugo år sedan, jag vet inte faktiskt men stöter på det titt som tätt att folk är skeptiska och jag undrar lite var det kommer ifrån. Men gick det inte rätt till förr kan jag såklart förstå att man är skeptisk eller orolig även idag men jag tycker inte att man borde vara det (längre?).

Ja det har ju säkert hänt massor på den här fronten precis som inom alla andra områden men gamla grejer hänger liksom kvar....

Jag är extremt skeptisk men det är till företeelsen, inte till utförandet hos dem som håller på med det. Att kremera ett stort djur är dyrt för klimatet....

De borde väl veta hur det sköttes hos de som de anlitade? Man beställde det genom vetetinären. Då när detta skedde var det inte supervanligt med kremering.
För 20 år sedan beställde iaf jag hos de som senare utförde det.
Jag är extremt skeptisk men det är till företeelsen, inte till utförandet hos dem som håller på med det. Att kremera ett stort djur är dyrt för klimatet....
Det finns iaf ett krematorium där värmen från de kremerade människorna går ut i fjärrvärmen. :D

För 20 år sedan beställde iaf jag hos de som senare utförde det.

Det finns iaf ett krematorium där värmen från de kremerade människorna går ut i fjärrvärmen. :D

Det kanske beror på var man bor? Vet att då skulle katten skickas till ner Göteborg för kremering. Jag bodde på liten ort på västkusten.
När vi kremerade Lilla S hade vi flera alternativ.

Jag har bara kunskap om hur det fungerar på SVA och där är det helt separat kremering för enskilda djur. Det kostar dock en del, framför allt för häst, mest pga att bio-oljan är dyrare än annat bränsle och det går åt en del. Konstigt nog hämtar inte alla som beställt separat kremering ut sina djur, det står ett antal urnor kvar på hyllorna. Intressant ställe att göra studiebesök på men också lite känslomässigt jobbigt...

Jag har bara kunskap om hur det fungerar på SVA och där är det helt separat kremering för enskilda djur. Det kostar dock en del, framför allt för häst, mest pga att bio-oljan är dyrare än annat bränsle och det går åt en del. Konstigt nog hämtar inte alla som beställt separat kremering ut sina djur, det står ett antal urnor kvar på hyllorna. Intressant ställe att göra studiebesök på men också lite känslomässigt jobbigt...

Jag fick min hemskickad med posten och hämtade ut den hos ombudet som vanligt.

Det var inte så att veterinären menade att det kan finnas små partiklar från andra djur också? Det kan jag möjligtvis tänka mig. Man får askan från sitt djur men det kan finnas mikroskopiska flagnor från andra djur.

Då jag hämtade min hund låg urnan i ett litet rum med tända ljus och lugn musik. Man fick sitta där en stund om man ville. Jättefint.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 319
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka