Jag har Morrow bank, tidigare Komplett. 0,5% bonus överallt. Väldigt hög ränta men använder aldrig krediten utan betalar fakturan i sin helhet så det är inget problem. Inga checkar eller annat att komma ihåg, använder bonusen till att betala ner fakturan med ett enkelt klick. Passar mig och mina behov bra även om bonusen är mycket lägre nu än när jag skaffade kortet.
Inser vad jag gått miste om när jag 'fått lära mig' att kreditkort är dåligt. Gratis pengar, cashback, är dumt att säga nej till. Kortet är helt skilt från min bank och mina 'riktiga' pengar om något skulle hända eller kortet skulle bli stulet. Dessutom har jag tillgång till pengar om mitt bankkort eller bank skulle strula, vilket det gör ibland.
När jag tog mitt första bolån sa bank-personen i princip att jag 'måste' ha kreditkort när jag har ägd bostad för att saker händer men det var jag som inte ville. Med andra ord har jag svårt att tänka mig att det skulle påverka mig negativt när banken gör sin bedömning. Andra gången jag tog bolån frågade de efter andra lån o jag svarade att jag har kreditkort och fick till svar 'Ja, men det är ju inget konstigt'. Visst, det står med i KALP-en men det har aldrig varit ett problem, om jag hade behövt det utrymmet extra hade jag kanske behövt visa att jag över tid inte har betalt ränta på kortet. Det vet jag dock inte eftersom det inte behövdes.
Jag har koll på varje krona som går in och ut ur min ekonomi. En person som inte har koll på ekonomin eller tror sig handla mer än vad den har råd med ska nog inte ha kreditkort, men jag tänker att det är dumt att inte tillvarata fördelarna när jag hanterar det.