Har en dotter som är 13 år. Henne skriver jag listor till som hon kan bocka av, skickar även sms om det är något som behöver påminnas extra. Igår så var hon själv hemma ett par timmar. Jag sa en massa saker som jag önskade att hon skulle göra, men kom på att det nog blir lite mycket att hålla reda på så jag frågade om jag skulle skriva ner det. Det var saker som att plocka ur och i diskmaskinen, plocka lite i huset och lägga saker på sin rätta plats, ge hunden mat och sedan gå ut med honom. Hon var noga med att lägga in larm i telefonen för när hunden skulle ha mat eftersom han har känslig mage så är tiden viktig. När jag kommer hem så var det jättefint i köket och hon hade precis gjort sig själv pannkakor som hon bad om recept till innan jag åkte.
Ibland när hon får sina listor så kan det vara mycket mutter men hon gör alltid det som står i slutändan. Eftersom jag själv inte klarar mig utan mina listor så kör vi listor här hemma för alla
. Då kan man enkelt bocka av och se att innehållet minskar och att det finns ett slut på det.
Tänkte på det du skrev om att hon släppte ut hunden. När min dotter går ut med hunden så säger jag att hon ska gå i 15 minuter och sedan vända hem igen. Många gånger så kan det behövas en tidsangivelse. Vår hund säger alltid till när han vill in men om man har en hund som inte säger något så kan en idé vara att alltid ha en tid när man ska kolla om hunden vill in eller ta in den, t.ex. efter 10 minuter.
Jag tycker absolut att du kan ställa krav på henne att hjälpa till. Snart är det sommarlov här och barnen kommer att få hjälpa till här hemma varje dag. Så många listor kommer det att bli. Vi är ändå en familj på 5, inte två som barnen ibland tycks tro. Ibland får man höra att de behöver vila eller prata med kompisar precis när vi ska börja med maten t.ex.
Glömma bort tiden och inte tänka ett steg längre är väl något som hör tonåren till
men det gör det inte mindre frustrerande att vara förälder (skulle avsluta med en smiley, men kunde inte bestämma mig för vilken... svårt det där att vara förälder, blandade känslor hela tiden
).
Coop - som kämpar vidare med sina listor