Krav på valpköpare?

T

Trolltyg

Har en bekant som har ringt till en kennel och bokat valp. Samtalet var över på 5 minuter. Köparen kommer att ha hunden i hundgård dygnet runt. Då köparen jobbar mycket och redan har, i mina ögon, får många hundar kommer nya hunden inte att få särskilt mycket stimulans eller motion.
Därför undrar jag vilka krav du ställer som uppfödare alt vilka Krav din uppf ställt på dig som valpköpare.

Själv skulle jag aldrig sälja hund till hundgård.

Sv: Krav på valpköpare?

nja, sälja hund till hundgård skulle jag väl inte heller göra, men hundgård är ju ett bra alternativ att ha hunden i när man är tex på jobbet...
men den ska ju inte vara där hela tiden och den behöver ju självklart både motion, närhet och stimulans fast den är "utomhus"...
men jag hade nog inte sålt nån hund till nån som inte skulle engagera sig i hunden...
varför ska man ha hund om man inte bryr sig om den???

I detta fall är hunden köpt för jakt och avel...

för jakt och avel....
hmm... jag ska nog lämna denna diskussion...

Nej fy för att vara hunduppfödare och sälja hund. Att sälja till "hundgård" är väl inte sämre ändå än att sälja till "lägenhet" där innehavaren jobbar långa dagar och inte är så energisk att motionera och aktivera hunden på fritiden. I hundgård hos din bekanta får väl hunden både utrymme och stimulans av andra hundar utöver det engagemang dina bekanta ger den?

Jag har en dröm att föda upp hundar när jag gårr ur skolan, och jag vet att jag då inte kommer att sälja mina valpar som kommer att ha den i hundgård 24/7. Sen så är det en annan sak ifall köparen tänker ha den i hundgård medans h*n är på jobbet, åker bort osv. Då är det ju helt okej, Hundgård är ju jättebra att ha då hunden kan göra sina behov ute och samtidigt kunna sova inne i sin koja.

Skötsel, aktivering, kärlek, motion och sällskap är ett krav tycker jag.

Tja, våra jämtar och samojeder har alltid bott i hundgård dygnet runt, året runt. De har haft tillgång till hundhus och rastats flera gånger om dagen och fått god omvårdnad så jag skulle inte ha några problem att sälja hund till någon som håller hundar i hundgård. Att ha hundar i hundgård innebär inte per automatik dålig hundhållning lika lite som att inte ha hund i hundgård per automatik innebär god hundhållning. Jag skulle se på helheten.

Jag håller med dig. Sålänge man inte helr "överger" hunden i hundgården, så är det helt okej. En hundgård är bättre än att ha hunden inne flera timmar.

Okej, en chihuahua kanske ska vara inne ;)

Hundarna rastas inte dagligen utanför sina små gårdar. Hur de håller för jakt vet jag inte, men och andra sidan så med över tio-talet hundar så blir det inte så mycket jakt av heller.

Håller med om att det är mycket bättre för hundarna att få vistas utomhus under ägarens arbetstid om rasen klarar av det.

Men nu vill jag förtydliga lite vad jag medade från början. Hur många timmar/ dag är det ok att hunden lämnas om man vill köpa hund av dig? Jag säljer ingen valp till ett hem där den kommer att vara hemma själv en hel arbetsdag, än som vuxen.

Hundarna rastas inte dagligen utanför sina små gårdar. Hur de håller för jakt vet jag inte, men och andra sidan så med över tio-talet hundar så blir det inte så mycket jakt av heller.

Håller med om att det är mycket bättre för hundarna att få vistas utomhus under ägarens arbetstid om rasen klarar av det.

Men nu vill jag förtydliga lite vad jag medade från början. Hur många timmar/ dag är det ok att hunden lämnas om man vill köpa hund av dig? Jag säljer ingen valp till ett hem där den kommer att vara hemma själv en hel arbetsdag, än som vuxen.

Jag säljer inte till köpare som kommer lämna sina hund 8 timmar varje dag pga jobb, ja eller annat... Att det kan hända nångång är jag helt övertygad om, men att hunden ska lämnas dagligen 8 timmar går jag inte med på.

Grana, hur reagerar folk på det? Nyfiken då jag just har nekat pga detta och de blev sura.

Har de kikat på min hemsida så vet de från början att jag inte säljer till de som ska lämna sin hund hela dagarna.
Är lätt att säga det när de intresserade köparna undrar om jag har tex krav att de ska ställa ut sin hund mm.
Då säger jag att mitt krav är att hunden ska få vara en familjemedlem och ha ett trevligt liv med familjen, och att jag inte säljer om hunden ska ligga själv hela dagarna.
Hittills har alla vara positiva när jag sagt det.

Vad sa de till dig när de blev nekade?

Jag säljer inte till köpare som kommer lämna sina hund 8 timmar varje dag pga jobb, ja eller annat... Att det kan hända nångång är jag helt övertygad om, men att hunden ska lämnas dagligen 8 timmar går jag inte med på.

Om nu ägaren redan har en hund, som kommer att göra den nya hunden sällskap då ägaren är på jobbet...Är det då lika "hemskt" eller "godkänner" du det?
Självklart tar den blivande hundägaren ledigt från jobbet den första tiden och tillbringar all tid åt valpen.

Våra hundar är uppe mycket tidigt varje morgon och springer flera km/mil i princip varje dag. Rejäl motion med andra ord. Därefter är de så trötta att de ändå bara sover de 8 timmarna tills "matte" är hemma igen. Hur ser du på detta? Anser du att det fortfarande är elakt att lämna dem ensamma 8 h?

Jag skrev ett mail och förklarade att rasen är social av sig och mår allra bäst av att inte lämnas hela dagar i ensamhet. Fick inget svar på det så de var ju inte lämpliga som hundägare....
Men förmodligen gick de till nästa uppfödare, vi har en storproducent som säkert säljer. Hon ska ha 5 kullar närmsta halvåret och har redan två kullar i valplåda. Hon sänker priset och avlar på defekta hundar, men det kanske de flesta kunde räkna ut.

Nej, jag hade deft, inte sålt till någon som var borta 8 timmar + resa blir det väl egentligen minst 9?
Tänk så mycket som kan hända:eek:

Hundgård har jag i och för sig inget emot, dock gäller samma sak där som ovan, 8-9 timmar själv i hundgård utan tillsyn nej tack.

Om nu ägaren redan har en hund, som kommer att göra den nya hunden sällskap då ägaren är på jobbet...Är det då lika "hemskt" eller "godkänner" du det?
Självklart tar den blivande hundägaren ledigt från jobbet den första tiden och tillbringar all tid åt valpen.

Våra hundar är uppe mycket tidigt varje morgon och springer flera km/mil i princip varje dag. Rejäl motion med andra ord. Därefter är de så trötta att de ändå bara sover de 8 timmarna tills "matte" är hemma igen. Hur ser du på detta? Anser du att det fortfarande är elakt att lämna dem ensamma 8 h?

Jag säljer inte ändå.
Mina hundar skulle också kunna springa mil varje dag, men inte skulle de sova 8 timmar i sträck bara för det. Dina sover 8 timmar för de har inget val, de är ju ensamma och vad ska de göra?
Och jobbar man heltid så blir det ju mer än 8 timmar. Man ska både till och hem från jobbet.
Och om man behöver handla, göra andra ärenden. Ska hundarna vara själv ännu mer då?

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 998
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 259
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 094
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 698
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025