Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det hade varit annu bättre för aveln om stoägarna hade varit lika kräsna med vilket sto de använder...
Men det är ju du som brukar säga att aveln är fri
Så varför skulle de hindras av lite spatt eller eksem
Detta är nog ett typ exempel på varför vi inte kan släppa aveln fri inom SIF, alla sätter tyvärr inte lika höga krav som du Sambaengi.
Tråkigt men sant
Men jag tror inte att lösningen är så enkel, jag tror snarare tvärtom. Bilagan kan gott försvinna, men att obedömda hingstar står under samma kontroll som de bedömda samt att en registrering på en avkomma från en obedömd hingst ska kosta lite mer.
Släpper man den biten helt fri, kan du ge dig katten på att man använder allt som går på 4 ben samt kan producera lite skarpa skott för aveln oavsett statusen för hästen både ridmässigt, lynne, hälsa osv.
Jag avlade tidigare enbart på högt bedömda hästar och brydde mig inte om färgen. Då avlade jag enbart vad jag ville ha själv. Men skall man avla för att sälja måster man tänka efter vad det är marknaden den vill ha. De flesta vill ha en lättriden häst med 4 rena gångarter och supergott lynne samt helst inte brun, svart eller fux
OT, nu tycks det ju ha varit "otrendigt" med brunt, svart och fux ett tag men som med alla andra moden så svänger det en del. Kunderna efterfrågar nog snart just de gamla färgerna och eftersom det tar några år att få fram en färdig ridhäst att sälja kanske ni "avlare" ska fundera på modets svängningar!? Kolla med en sån där trendanalytiker(?) först och beställa hingst sen.
Personligen blir jag jätteglad när jag ser en riktig fux eller vackert brun häst. Det har gått inflation i silversvart, skäck osv och då blir ju det "tråkigt" även om jag som hästkonsument aldrig skulle gå efter färg när jag köper häst.
Vi har hållit på med uppfödning i många år. Jag kan ju säga att vi inte går efter modesvängningar, då blir det ingen ordning med avelsmålet man har satt upp. Och för att få en vettig uppfödning måste man ha ett klart avelsmål. Vi har en klar bild vad vi vill uppnå i vår avel och när vi väljer hästar att använda i vår avel är det inte färgen som avgör valet, inte modesvängningar heller. Vi väljer de hästar där vi tror att just den kombinationen ska ge en avkomma som har möjlighet att uppfylla de mål vi satt upp.OT, nu tycks det ju ha varit "otrendigt" med brunt, svart och fux ett tag men som med alla andra moden så svänger det en del. Kunderna efterfrågar nog snart just de gamla färgerna och eftersom det tar några år att få fram en färdig ridhäst att sälja kanske ni "avlare" ska fundera på modets svängningar!? Kolla med en sån där trendanalytiker(?) först och beställa hingst sen.
Personligen blir jag jätteglad när jag ser en riktig fux eller vackert brun häst. Det har gått inflation i silversvart, skäck osv och då blir ju det "tråkigt" även om jag som hästkonsument aldrig skulle gå efter färg när jag köper häst.
Upplever ni också att det är lättare att sälja hästar med viss färg? Har ni märkt nån förändring i efterfrågan?
Visst är det kul att se olika färger när man t ex är ute på tävling och kollar men när man har en häst hemma så bryr man sig väl inte om färg, eller gör folk det? Personligen tycker jag det är så svårt att hitta rätt personlighet att när man väl gör det så gillar man hästen oavsett färg. Finns inga fula färger....
Det är MYCKET sällan man ser en färghäst som ligger ute på annons i flera omgångar. Om de ligger i en vettig prisklass.
Upplever ni också att det är lättare att sälja hästar med viss färg? Har ni märkt nån förändring i efterfrågan?
Visst är det kul att se olika färger när man t ex är ute på tävling och kollar men när man har en häst hemma så bryr man sig väl inte om färg, eller gör folk det? Personligen tycker jag det är så svårt att hitta rätt personlighet att när man väl gör det så gillar man hästen oavsett färg. Finns inga fula färger....