Kräsen bland hingstar

Sv: Kräsen bland hingstar

Men det är ju du som brukar säga att aveln är fri:angel:
Så varför skulle de hindras av lite spatt eller eksem:crazy:

Detta är nog ett typ exempel på varför vi inte kan släppa aveln fri inom SIF, alla sätter tyvärr inte lika höga krav som du Sambaengi.
Tråkigt men sant:cry:

Men jag tror inte att lösningen är så enkel, jag tror snarare tvärtom. Bilagan kan gott försvinna, men att obedömda hingstar står under samma kontroll som de bedömda samt att en registrering på en avkomma från en obedömd hingst ska kosta lite mer.
Släpper man den biten helt fri, kan du ge dig katten på att man använder allt som går på 4 ben samt kan producera lite skarpa skott för aveln oavsett statusen för hästen både ridmässigt, lynne, hälsa osv.

Och det hade varit annu bättre för aveln om stoägarna hade varit lika kräsna med vilket sto de använder...

:bow: Verkligen! Både ur lynnes-/exteriör-/gångarts- och hälsoperspektiv. Aldrig jag skulle använda ett sto med svårt lynne och knepigt lynne, med spatt eller svenskfödd med eksem eller islandsfödd med svåra eksem eller islandsfödd som fått eksem om aldrig så lindriga, inom 5 år från import, eller som har eksem och aldrig fått föl eller ett sto som fått eksemavkomma med eksemfri hingst. Det är åtminstone minimikraven. Men jag skulle hellre aldrig använda ettsto med lågt ansatt hals, ett lågställt sto, ett sto med rak hals eller svanhals, ett sto med framåtsluttande rygg, ett överbyggt sto eller dito dåligt sadelläge. Inte heller ett sto med lång vek rygg och klen bakdel eller alltför vinklad i höft, knä och has bak. Inte skulle jag använda ett sto som inte hade 3 rena grundgångarter och en mjuk och smidig tölt. Däremot gör det mig inget om de är korta och kompakta, har en kort och tjock hals, är kortbenta osv. Många av dessa är helt ypperliga ridhästar. Kort sagt kan man väl säga att är jag missnöjd med ett stos lynne, hälsa, exteriör eller gångarter, så vill jag inte avla på det stoet.

Men det är ju du som brukar säga att aveln är fri:angel:
Så varför skulle de hindras av lite spatt eller eksem:crazy:

Detta är nog ett typ exempel på varför vi inte kan släppa aveln fri inom SIF, alla sätter tyvärr inte lika höga krav som du Sambaengi.
Tråkigt men sant:cry:

Tycker det var en mycket onödig anmärkning och jag tänker inte ta bollen och dra igång något tjafs. Det är ju konstigt att en del vill tolka allt så fel man bara kan, som fan läser Bibeln som man brukar säga! Jag har ALLTID förespråkat fri avel men på VETERINÄRMEDICINSKA GRUNDER och alltid varit emot avel på spatt eller svenskfödda eksemhästar och all avel på eksemhingstar oavsett var de är födda! Så försök inte ge mig några åsikter jag inte har och aldrig haft! Tyvärr är det ju inte så länge sedan som det äntligen infördes lite starkare krav på hälsan på godkända hingstar och det är inte ens förbjudet att avla på dem idag heller, vilket förekommer. Aveln är fri och det är större risk att en godkänd hingst med defekter avlas på, av ekonomiska skäl, än en inte godkänd! Och tyvärr så är det så att det finns de som hur mycket regler och straffavgifter SIF än har, ändå kommer avla på sina olämpliga avelsdjur! Men om man samlar alla inom SIF så ökar man kontrollen och ger SIF en möjlighet att vara det upplysande organ det borde vara, inte dömande efter EU-regelvidriga sanktioner. Finns tydligen färre än 50 bilagereggade hästar, men det finns betydligt fler efter icke godkänd hingst i Sverige. Dessa används nu i annan avel med andra raser där man inte känner till islandshästens veterinärmedicinska problem eller dess gångarter. Många av dessa kunde ha samlats upp inom SIF om SIF följt moderlandet Islands regler och man hade minskat korsningsaveln som är totalt okontrollerad och ofta bedrivs av mer eller mindre okunniga och dessutom affärdrivna personer. Och den större delen av denna avel är jag övertygad om att SIF kunde förhindrat om man inte retat upp folk med bilageregistret och extrema registreringskostnader, så de skiter fullständigt i SIF, går ur SIF och tom korsningsavlar för att retas med SIF och reggar billigt i ARSP. Man får bra betalt för en islandskorsning med rätta raser och kan köpa in billiga ston av en del lämpliga raser som är betydligt billigare än ett islandssto. Men det är ju inte SIF problem. De reggar ju inga korsningar och behöver ju inte bry sig... De behöver ju bara se till att det ser städat ut ovanpå mattan...

Kan tillägga att Island är kritiskt till vårt bilageregister och våra avgifter.

Men jag tror inte att lösningen är så enkel, jag tror snarare tvärtom. Bilagan kan gott försvinna, men att obedömda hingstar står under samma kontroll som de bedömda samt att en registrering på en avkomma från en obedömd hingst ska kosta lite mer.
Släpper man den biten helt fri, kan du ge dig katten på att man använder allt som går på 4 ben samt kan producera lite skarpa skott för aveln oavsett statusen för hästen både ridmässigt, lynne, hälsa osv.

Här framför du åsikter jag gillar! Bort med bilagan och samma tydliga hälsokontroll på obedömda hingstar. Vilket också är fallet om man löser betäckningsbevis. Fler kommer dock att skaffa betäckningsbevis och kvalitétskontrollera sina hästar om priserna är desamma som för godkända hingstar. Dagens avgifter gör att man skiter i det och istället kan man ju skaffa en billig licens genom ASRP eller ingen alls och avla riktigt billiga och totalt okontrollerde hästar! Sverige reggar ju ändå allt som importeras från Island efter okontrolerade gårdshingstar, antingen det är livmoderimporter som föds här eller de är födda på Island. Och likadant med alla livmoderimporter från utlandet. Det är tusentals hästar! Det är ingen bilageregistrering på dem och de kostar inget extra! Och vi har ingen kontroll alls på spatt, eksem, lynne eller andra mindre lämpliga egenskaper. Inbjud till svensk kontrollerad avel istället för utländsk okontrollerad där det inte finns några hingstlicenser och inte kostar något att regga heller! Reglerna måste vara lika för alla!

Det klart att man ska vara kräsen när man väljer hingst.
Men det är svårt idag att välja en andraklass hingst. Det finns inga klasser kvar, bara godkänd eller icke godkänd enligt bedömningssystemet.

Marita

:angel::D:bow: Helt rätt Marita! Och jag använder både och precis som på Island! :devil:

Det konstigaste med aveln är väl ändå att man får använda vilket sto man vill ? Vet ston som varit "inte helt friska".

Det var väldigt intressant att läsa egenom tråden, jag kan ingenting om avel - men man lever för att lära eller vad säger man? ;)

Jag skulle önska att alla rådgjorde med en veterinär och gjorde en hälsoundersökning på sitt tilltänkta avelsdjur, sto eller hingst, innan man använde det, särskilt om man inte är så kunnig själv.

Jag avlade tidigare enbart på högt bedömda hästar och brydde mig inte om färgen. Då avlade jag enbart vad jag ville ha själv. Men skall man avla för att sälja måster man tänka efter vad det är marknaden den vill ha. De flesta vill ha en lättriden häst med 4 rena gångarter och supergott lynne samt helst inte brun, svart eller fux

OT, nu tycks det ju ha varit "otrendigt" med brunt, svart och fux ett tag men som med alla andra moden så svänger det en del. Kunderna efterfrågar nog snart just de gamla färgerna och eftersom det tar några år att få fram en färdig ridhäst att sälja kanske ni "avlare" ska fundera på modets svängningar!? Kolla med en sån där trendanalytiker(?) först och beställa hingst sen:idea:.

Personligen blir jag jätteglad när jag ser en riktig fux eller vackert brun häst. Det har gått inflation i silversvart, skäck osv och då blir ju det "tråkigt" även om jag som hästkonsument aldrig skulle gå efter färg när jag köper häst.

OT, nu tycks det ju ha varit "otrendigt" med brunt, svart och fux ett tag men som med alla andra moden så svänger det en del. Kunderna efterfrågar nog snart just de gamla färgerna och eftersom det tar några år att få fram en färdig ridhäst att sälja kanske ni "avlare" ska fundera på modets svängningar!? Kolla med en sån där trendanalytiker(?) först och beställa hingst sen:idea:.

Personligen blir jag jätteglad när jag ser en riktig fux eller vackert brun häst. Det har gått inflation i silversvart, skäck osv och då blir ju det "tråkigt" även om jag som hästkonsument aldrig skulle gå efter färg när jag köper häst.
Vi har hållit på med uppfödning i många år. Jag kan ju säga att vi inte går efter modesvängningar, då blir det ingen ordning med avelsmålet man har satt upp. Och för att få en vettig uppfödning måste man ha ett klart avelsmål. Vi har en klar bild vad vi vill uppnå i vår avel och när vi väljer hästar att använda i vår avel är det inte färgen som avgör valet, inte modesvängningar heller. Vi väljer de hästar där vi tror att just den kombinationen ska ge en avkomma som har möjlighet att uppfylla de mål vi satt upp.

Vill du se bilder på svarta, fuxar och bruna kan du titta på vår hemsida ;-).
Där finns även inslag av skäckar också, det har råkat bli så...

Senast ändrad:

Upplever ni också att det är lättare att sälja hästar med viss färg? Har ni märkt nån förändring i efterfrågan?

Visst är det kul att se olika färger när man t ex är ute på tävling och kollar men när man har en häst hemma så bryr man sig väl inte om färg, eller gör folk det? Personligen tycker jag det är så svårt att hitta rätt personlighet att när man väl gör det så gillar man hästen oavsett färg. Finns inga fula färger....

Upplever ni också att det är lättare att sälja hästar med viss färg? Har ni märkt nån förändring i efterfrågan?

Visst är det kul att se olika färger när man t ex är ute på tävling och kollar men när man har en häst hemma så bryr man sig väl inte om färg, eller gör folk det? Personligen tycker jag det är så svårt att hitta rätt personlighet att när man väl gör det så gillar man hästen oavsett färg. Finns inga fula färger....

Nej, vi upplever att det är hästens personlighet och egenskaper som säljer i längden, inte vilken färg den har.

Däremot kan en avvikande färg dra till sig en större första uppmärksamhet, men den uppmärksamheten brukar inte leda någonstans om inte det för övrigt finns ett seriöst intresse av att leta och köpa en häst som man trivs med.

Kanske man skulle kunna säga att
- avvikande färger säljer per bild
- temperament/personlighet och gångarter säljer vid besök...

Det vet välan alla att den mesta köparen vill FYNDAett sto med annorlunda färg. Sen kan hon ju få föl som kan säljas när dom är sex månader. Spelar ju kvitta om dom grisepassar hela livet eller inte - dom är ju söta att titta på och lätta att sälja.:rofl:
Och dom flesta köparna vet inte hur ren tölt ska se ut ändå :cool:

.................................ironi...............................

Helt ironi tycker inte det du skriver om är.

Tycker att det verkar som ex en hårfager isabell är mer lättsåld än ex en svart häst.
Det är MYCKET sällan man ser en färghäst som ligger ute på annons i flera omgångar. Om de ligger i en vettig prisklass.

Kanske de.....
då kan jag ta i lite till....

Hästarna är inte leksaker eller sporthästar - dom är prydnadsdjur. Fluffig päls och fin färg och vaggar dom är det bara gulligt :devil:

Det är MYCKET sällan man ser en färghäst som ligger ute på annons i flera omgångar. Om de ligger i en vettig prisklass.

Vettig prisklass = "billig" = "Fyndarnas" paradis :devil:

"Svart" marknad ...:eek:

Vad skönt att folk inte verkar köpa häst efter färg ändå.

Ja, detta är ju vår erfarenhet, sedan vet jag ju inte vilka erfarenheter andra har.

Jag håller med dig. Jag kan inte rå för att fast svart är den vanligaste färgen på islandshäst så är jag väldigt förtjust i svart, helst riktigt kolsvart! Men det finns så gott om svarta och fuxar och ca hälften av fuxarna bär dessutom på ett dolt brunanlag, så vi behöver inte "rädda" eller värna om de färgerna. Av någon anledning har jag sedan jag var liten och långt innan jag kom i kontakt med islandshästar, velat ha en svart häst med vit man. Kanske för att min gunghäst präglat mig? Jag har den kvar och den är silversvart! Jag trodde dock inte det fanns hästar i den färgen förrän jag stötte på islandshästen. Och jag räknade aldrig med att hitta någon i den färgen som hade allt det andra jag ville ha, utan var väldigt fäst vid mina svarta, musblackar, rödblack, fux osv. Men så råkade jag mer eller mindre ramla över en 3-årig silversvart hingst som var just så mörk som jag ville ha men också hade en alldeles speciell utstrålning, massor av vilja och energi och 4 klockrena gångarter i hagen! Jodå, jag har det på film! Jag föll som en sten och än idag är det den bästa och underbaraste häst jag ridit med den bästa kemin jag känt men tyvärr fick vi pga ekollon inte så lång tid tillsammans. Han dog 4 månader innan han skulle fylla 7. Men jag har hans enda avkomma, en silversvarte son med en kolsvart mammma och hans barnbarn. Jag kan tyvärr inte ha så många hästar så jag kan ha alla färger, även om jag vill det, utan jag koncentrerar mig på det jag har och älskar och planerar inte köpa in något annat. Och jag har bara svarta, musblackar, silversvarta och silvermusblackar. Det har råkat bli de färgerna när jag fastnat för hästarna eller de föl som fötts här. Så jag följer inte modet, utan min egen smak och mitt eget mål. Men, jag kan inte behålla allt och därför måste jag tänka mig för vad jag använder för hingstar utirån. Och då räcker det inte med att de är bra och har ett bra lynne. Jag behöver färg på fölen också. Den dag svart blir poppis igen så är det enkelt att välja en svart hingst till mina svarta ston med samma krav på egenskaper som nu.

Apropå det så undrar jag om ni läst senaste Ridsport? Kom till prenumeranter igår. Sveriges största importör, Thilde Höök, var intervjuad. Och vad är det hon främst importerar? Jo "Det viktigaste är lynnet. Gångarterna kan man alltid fixa." Och det är mest familjehästar och de behöver vara viktbärande och passa den tyngre nybörjaren i familjen. Visst importerar hon en och annan tävlingshäst också, men det är inte det som gör henne till den största importören. Det är familjehästarna och gärna med färg. Vi har gott om svenskfödda hästar men inte många som passar som vikbärande familjehäst med rätt psyke, tyvärr. Om det nu är så att vi måste importera mer sådana hästar än tävlingshästar och avelshästar, vad säger det då om vår avel och vad marknaden vill ha?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka