Kräsen bland hingstar

Sv: Kräsen bland hingstar

Nej, vi upplever att det är hästens personlighet och egenskaper som säljer i längden, inte vilken färg den har.

Däremot kan en avvikande färg dra till sig en större första uppmärksamhet, men den uppmärksamheten brukar inte leda någonstans om inte det för övrigt finns ett seriöst intresse av att leta och köpa en häst som man trivs med.

Kanske man skulle kunna säga att
- avvikande färger säljer per bild
- temperament/personlighet och gångarter säljer vid besök...

Det stämmer och tyvärr så kan folk ringa på en oinriden häst med färg fast de egentligen vill ha en färdig familjehäst! Vilket faktiskt är irriterande för jag vill ju ha seriösa samtal om det jag säljer och inte sitta och prata bort dyrbar tid med en icke-presumptiv köpare. Men många hoppas då att jag har en äldre häst i den färgen till salu möjligen...

Jag funderar litegrann ang hingstar.
Nu verkar vi i Sverige ha ett stort utbud på bra 1:a klass hingstar. Hur kräsna är ni?

Det känns som en 2:a klass bedömd hingst med en "vanlig färg" inte är värd speciellt mycket i ett stoägares ögon. Har jag fel?
Jag har börjat stirra mig blind nu när de rids. Ex en äldre hingst som är en bra tävlinghäst, men rids med korrigeringsnosgrimma blir jag skeptiskt emot. Eller en underhals, det är big no no för mig. Klarar inte ryttaren av att rida hästen i korrekt form? Är den stressad? Har den svårt att hitta formen?
Och en hingst som blir godkänd efter den är 6 år (utan att ha varit skadad i yngre dagar elelr liknande). Har den haft svårt att hitta rena gångarter? Eller har den varit allmänt svårriden? Väldigt hingstig?

Är det bara jag som funderar kring detta?

Måste säga att jag håller med dig i stort, men har du tänkt på att en hingst som visas som lite äldre kanske inte varit en problem individ utan bara fått tid på sig att växa färdigt utan att det ställts så stora krav på den.. Jag skulle inte i min vildaste fantasi visa en häst före 6 års ålder hellre vänta något år till för att undvika belastningsskador som jag inbillar mig kan komma av för tidig hård ridning.

Som familjehästköpare håller jag fullkomligt med dig (kanske inte det där om viktbärande ). Det tog sin tid att hitta hästar med rätt lynne och med inte alltför svårt för gångarterna. Fanns gott om "tävlingsämne=skenar runt" för den rutinerade ryttaren samt "familjehästar=engångare" (gunghäst med medar åt fel håll). Färg var lite ovidkommande i det läget.

Naturligtvis fanns det riktigt fina tävlingshästar också men det var ju inte vad jag sökte. Jag var beredd att betala bra för bra häst men trots det visade det sig vara svårt att hitta rätt. Vet inte hur det fungerar i andra länder men enligt hörsägen så ska Danmark ha mer familjhästinriktad avel!?

Som familjehästköpare håller jag fullkomligt med dig (kanske inte det där om viktbärande ). Det tog sin tid att hitta hästar med rätt lynne och med inte alltför svårt för gångarterna. Fanns gott om "tävlingsämne=skenar runt" för den rutinerade ryttaren samt "familjehästar=engångare" (gunghäst med medar åt fel håll). Färg var lite ovidkommande i det läget.

Naturligtvis fanns det riktigt fina tävlingshästar också men det var ju inte vad jag sökte. Jag var beredd att betala bra för bra häst men trots det visade det sig vara svårt att hitta rätt. Vet inte hur det fungerar i andra länder men enligt hörsägen så ska Danmark ha mer familjhästinriktad avel!?

Du är säkert den 200:e personen som sagt samma sak; de är beredda att betala men hittar inte det som de vill ha! Och ingen vil ha en tråkig gunghäst heller utan den skall villigt gå framåt men lika lätt gå att stoppa, vara "100%" säker i vid all hantering och ridning i alla olika miljöer. Sådana finns, riktiga pärlor som vi borde avla ordentligt på, men det är ju varken stora pengar eller ära och berömmelse i det!

Vad gäller Danmarks avel: Häst-Danmark och häst-Sverige har alltid skiljt sig vad gäller avel i fråga om att betona lynnet. I Sverige har man knappt nämnt det medan danskarna liksom Island betonat lynnet på hästarna. Sverige importerar flera hästyar från Danmark av skilda raser just med barn-, verksamhets- och familjehästlynne. Här i södra Sverige har vi massor av hästar av skilda raser importerade från Danmark och det går lastbilar varje vecka uppåt landet med danska importer, inte minst till ridskolor. Det känns som om Sverige är mer för att avla toppresterande elithästar med mycket vilja medan danskarna är mer för bra fungerande verksamhets- och familjehästar med gott lynne och bra och säkra gångarter. Däremot känner jag inte till så många tävlingshästar som importerats från Danmark. Dem har vi gott om själva verkar det som och jag har tex haft svårt att bli av med en kanonvalack efter Sudri med bra stam på mammans sida med, trots att han verkligen har lätt för sig och bra steg. Men det är en ung häst, han kommer enligt min definition aldrig att bli en familjehäst för han har både för mycket vilja, stort steg och kräver mycket ridning samt är inte så cool som jag anser en familjehäst bör vara!

Fanns gott om "tävlingsämne=skenar runt" för den rutinerade ryttaren samt "familjehästar=engångare" (gunghäst med medar åt fel håll). Färg var lite ovidkommande i det läget.

Det här är främst ett beridarproblem.

Många hästar rids ner så hopplöst att det skulle ta evigheter att få ordning på dem igen.

Det spelar ingen roll vad vi avlar på om ingen kan rida in och skola dem rätt.

Jag har "roat mig" under decennier med att köpa loss "räddningsobjekt" som farit extra illa och det fanns ingen som helst SKYMT av några gångarter i början. Ofta fick dessa hästar läka alla skador och vila i flocken med bra fodring ett halvår innan man började rida in dem på nytt.

Det tog MYCKET längre tid att få tidigare felridna hästar att tölta bra än oförstörda likvärdiga unghästar.

Men många av gunghästarna med en stel gångart från början blev efter en tid bra och lättöltade tur- och familjehästar och kunde då få nya hem.

Hur många av hobbyavlarna är BRA på att rida in och skola sina hästar det första året ?

Hur många av hobbyavlarna är BRA på att rida in och skola sina hästar det första året ?

Måste man verkligen göra det själv hela tiden?! :angel:
Räcker det inte med tillverkningen? ...

Senast ändrad av en moderator:

... och förtydligande ;) Att kunna utbilda en häst från grunden är inte alla förunnat - och för hästens bästa och framtid *kan* det vara bra att investera slantar i det - för det är också en investering i hästen framtid. Att göra rätt från början är oftast mera tacksamt än att korrigera i efterhand.

Måste man verkligen göra det själv hela tiden?! :angel:
Räcker det inte med tillverkningen? ...

PUDELS KÄRNA !

Ja det måste man !

Det går inte att lämna bort hästarna ett år till en tränare. De pengarna finns liksom inte i familjehästarna. Och det går väldigt fort att sabba det jobb som är nedlagt.

En bra familjehäst behöver vara välriden MINST ett år.

PUDELS KÄRNA !

Det går inte att lämna bort hästarna ett år till en tränare. De pengarna finns liksom inte i familjehästarna. Och det går väldigt fort att sabba det jobb som är nedlagt.

En bra familjehäst behöver vara välriden MINST ett år.

Så sant som det var sagt. Och det gäller inte bara "familjehästarna". Alla hästar vilken kategori man än vill sätta dem i behöver få en bra start. Inte bara första ridåret utan även från början, till och med innan de ens fötts.

Senast ändrad:

Ett klokt och insiktsfullt resonemang.
Tycker precis som Vinter att det gäller alla hästar!

Får man fråga varför du är ofta är så anti mot professionella tränare? Är det något generellt eller baserat på erfarenheter av enskilda individer?

Det har ju i många trådar diskuterats huruvida det avlas fram för lite familjehästar. Konstigt att det inte har diskuterats mer kring utbildning och träning av hästarna.
För jag tror att vi har ett bra hästbestånd, men alldeles för lite kunskap och rutin för att tillgodose oss kvaliterna.

Precis! Så som avlare måste man tänka på att man avlar ett sånt lynne och på sådan lätthet för gångarterna och naturligt samlande och bärande hästar, så man fixar att själv få fram en bra ridhäst på en tre-fyra månader som en medelgod ryttare klarar att rida efter den tiden. Jag avlar inte hästar som jag själv inte vågar/klarar av att rida in utan att ta alltför stora risker! Det skall inte behövas en dödsföraktande ryttare för att klara hästarna, inga bodybuilders, varken i armar eller skänkel. Sedan behöver hästen hinna få en del erfarenhet för att bli riktigt stabil. Om man avlat på rätt lynne, rätt gångartsanlag och har kunskapen att rida in den rätt från början, kan den säljas som ämne till familjehäst efter 3-4 månader, men den är inte färdig! Alla hästar behöver erfarenhet för att bli en pålitlig ridhäst som passar alla familjemedlemmar. Och det är bara de med det bästa lynnet som fixar det efter ett år! Och alla hästar kräver rätt träning frå början för att bli bra, inte bara familjehästen!

Skulle man då lämna dessa till tränare måste man förvissa sig om att det är en bra tränare och som rider hästen så att den blir en signalkänslig och lyhörd samt stabil familjehäst med säkra gångarter. En sådan tränare kostar 6-9000 i månaden ungefär, eller om man har tur hittar man en duktig ung ryttare med rätta känslan för 3000 i månaden. Ett års träning kan då bli "så billigt" som 36000 men räkna med att det i självaverket ligger på mer än det dubbla, så runt 70-80000.

Vem betalar 70000 + vad det kostat att föda upp hästen till 5 års ålder, grovt räknat minst 50000, dvs totalt 120 000 för en familjehäst?! Ok, hittade du den där bra ryttaren för 3000 i månaden så kom du undan med drygt 85000... Här ser ni dilemmat med att föda upp och sälja hästar! Det kostar mer och innebär en massa oavlönat arbete som man subventionerar köparen med... Så det är en bra affär att köpa en vuxen och färdiginriden häst, men tyvärr så är merparten felridna och felformade för att jag skall trivas med dem samt det är svårt att hitta det lynne och de gångarter jag vill ha.

Så därför avlar jag hästar till min egen del, men alla stämmer ju inte med min kemi och jag kan inte behålla allt och då säljer jag "överskottet" sas. Jag har inget mål att avla åt andra och subventionera deras hästar eller att jobba gratis åt andra! Men så blir det om jag behåller hästarna till vuxen ålder och säljer dem inridna! Så jag försöker att bestämma mig redan när de är föl om jag vill behålla dem eller ej, men behåller hellre en för mycket än säljer en som jag sedan ångrar (det har hänt ändå) och då blir det ändå så att jag sållar bland dem senare också, kanske därför att jag fått ett föl som än mer är det jag vill ha...

Senast ändrad av en moderator:

Får man fråga varför du är ofta är så anti mot professionella tränare? Är det något generellt eller baserat på erfarenheter av enskilda individer?

.

Man kan inte ersätta vardagsjobbet med att trycka in ett par månaders komprimerad proffsträning.

En ung häst behöver lugn och trygg matchning under lång tid med vila emellan som är svår att förutse när den behövs. Det rimmar illa med proffsträning på ett par månader där så mycket som möjligt ska tryckas fram.

Man kan ta fram hästar till avelsvisning på det viset men går man för fort fram kommer det bakslag senare och de kan inte den vanliga ryttaren hantera.

Självklart vore det bra om alla hästar kunde ha första ÅRET hos proffs, men vem skulle betala det menar du?

. Konstigt att det inte har diskuterats mer kring utbildning och träning av hästarna.
För jag tror att vi har ett bra hästbestånd, men alldeles för lite kunskap och rutin för att tillgodose oss kvaliterna.

Ja, hum, det diskuteras faktiskt en del.

Bland annat har johan satt fokus på problemet både i tidningar och här på buke.

Och tränare emellan kan du kanske gissa hur det låter :angel:

Man kan inte ersätta vardagsjobbet med att trycka in ett par månaders komprimerad proffsträning.

En ung häst behöver lugn och trygg matchning under lång tid med vila emellan som är svår att förutse när den behövs. Det rimmar illa med proffsträning på ett par månader där så mycket som möjligt ska tryckas fram.

Man kan ta fram hästar till avelsvisning på det viset men går man för fort fram kommer det bakslag senare och de kan inte den vanliga ryttaren hantera.

Självklart vore det bra om alla hästar kunde ha första ÅRET hos proffs, men vem skulle betala det menar du?

:bow: Håller helt med dig! Fast alla "proffs" är ju inte heller så trevliga och bra mot hästarna! Jag har sett flera riktiga skräckexempel bland sk elit... Så själv är bäste dräng och billigast... För vem är mer mån om sin häst än just ägaren?

Ja, hum, det diskuteras faktiskt en del.

Bland annat har johan satt fokus på problemet både i tidningar och här på buke.

Och tränare emellan kan du kanske gissa hur det låter :angel:

Tycker det har diskuterats i flera år här på Buke men mycket har då handlat om att det finns väldigt många dåliga proffs som rider sönder hästarna eller gör så att de blir svårridna. Själv råkade "jag" ju riktigt illa ut av en elitryttare på internationell nivå som red sönder två fina hingstar så båda måste avlivas! Den ena gick sönder i bakknäna på 2 månader av ensidig töltträning och fick benpålagringar i knäna som trots 3 månaders vila accelererade så illa så hästen bara fick mer och mer ont och fick avlivas.

Enligt veterinären berodde det på att det var en ung häst där tillväxtzonerna ännu ej slutits som tränats alldeles för hårt. Hingsten var väldigt stor men 6 år gammal. Och han hade ont på många fler ställen samt var omusklad och mager efter de 2 månaderna. Den andra var en 5-åring som lämnades samtidigt och som jag lämnade kvar ytterligare 2 månader, dumt nog. Vi hade då inte riktigt förstått varför den andre gått sönder. Han kom hem med ont överallt och aggressiv! Dock var han hel men hans vackert musklade kropp hade blivit omusklad och det låg del i kotorna i både hä roch där i både nacke och rygg samt låsningar i båda framknäna och 4(!) cm för långa hovar och sömtryck på alla 4! Det hade de båda.

Till saken hör att de lämnades nyverkade, nybesiktigade av veterinär eftersom jag höjde försäkringen inför träningen samt genomgågna av chiropraktor och de hade inte enenda anmärkning vare sig på vet besiktningen eller av chiropraktorn före träningen! Den siste kämpade jag med i drygt 5 månader med equiterapeut och han blev allt bättre men humöret var inte det det varit och en dag när jag skulle hämta honom så attackerade han mig svårt och vi fick avliva honom. Det var en mycket lovande och vacker hingst och beslutet var fruktansvärt men man kan inte vara blind för lynnet oavsett vad som orsakat det och han var livsfarlig och jag lever bara som genom ett under! Jag trodde jag inte var god nog åt mina hästar och att ett proffs var bättre men idag vet jag bättre än så och granskar alla ryttare på alla nivåer kritiskt och få kommer i närheten av mina hästar mer!

Oj nån är visst på hugget:angel:!
Nej jag har aldrig uttryckt någon önskan om att alla ska ha sina hästar på proffsträning under ett år. Köper man en häst så gör man förmodligen det för att umgås med och rida på den:).
Men däremot så tror jag på att ge hästen en stabil grund att stå på. Vilket kan vara 2-3 månaders inridning hos en bra tränare.
Att många hästägare sedan fortsätter att fortbilda sig tillsammans med sin häst hos samma tränare ser jag enbart som något positivt.
Visst det är lite prestige i att "kunna" rida in sin häst själv. Men samtidigt så känner jag att det måste få vara ok att få lämna bort sin häst på inridning.
Jag tycker liksom alltid att diskussionen mynnar ut i att de flesta tränare är skit (eller skitstövlar:angel:), rider sönder hästarna osv osv...

Senast ändrad:

Visst är det oerhört tragiskt och rent av fördjävligt att du och din familj skulle behöva gå igenom dessa svårigheter.
Hur var hingstarna när du besökte dem hos tränaren under tiden de tränades? Provred du dem?
Men hur gör du nuförtiden med dina unghästar? Kan du fortfarande rida in dem själv eller säljer du dem innan de når 4-5 års åldern?

Hobbyuppfödare har ofta tagit föl för att det är gulligt.

Sedan står de där med unghäst de inte kan rida in.

Köparna vill ha en välriden trygg familjehäst som alla kan lära sig av med fyra gångarter väl på plats.

Glappet där emellan är tyvärr INTE 2-3 månaders inridning (som knappt hobbyuppfödaren har råd med eftersom det blivit jättedyrt)

Tycker det har diskuterats i flera år här på Buke men mycket har då handlat om att det finns väldigt många dåliga proffs som rider sönder hästarna eller gör så att de blir svårridna.

Jag tycker det är viktigt att åtgärder sätts igång mot dessa s k proffs.

De bör anmälas, nog borde det gå via SIF:s etiska råd.

Fler hästar - och i och med det hästägare råkar illa ut.

Många vet inte hur de skall göra för att få ut något om det går fel.

Skall det behöva vara så, att man innan man skickar en häst till träning först tar bilder och veterinärundersöker den med skriftligt utlåtande innan man ens vågar sända iväg den?

Jag har inte träffat väldigt många proffstränare, men de jag träffat är mycket nogranna.

Visst är det oerhört tragiskt och rent av fördjävligt att du och din familj skulle behöva gå igenom dessa svårigheter.
Hur var hingstarna när du besökte dem hos tränaren under tiden de tränades? Provred du dem?
Men hur gör du nuförtiden med dina unghästar? Kan du fortfarande rida in dem själv eller säljer du dem innan de når 4-5 års åldern?

Det var tragiskt och för djävligt som du skriver. Ändå var jag noga med att påpeka att han inte fick överanstränga hästarna eller gå för fort fram. Det var många mil iväg så jag besökte bara dem en gång och så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog hem båda efter det besöket. Jag skriver inte detta för att någon skall tycka synd om mig utan för att varna andra. Tyvärr är det så att flertalet tränare inte tar tillräcklig hänsyn till hästen utan går för fort fram. Vad som är lika illa är att de inte kollar upp hästarna när de möter motstånd utan tillskriver hästarna att de inte samarbetar när de i själva verket har ont för att en kota ligger fel! Och många rider dem så att kroppen kommer i olag. Lika illa är att de flesta tyvärr rasar ner i vikt och blir så slimmade så de tappar muskler. Om en häst har mindre än 1 cm kvar att trycka in innan man känner revbenen, är insjunken i flankerna och/eller inte har tydliga ryggmuskelfiléer längs ryggraden så det ser ut som "dubbla ryggrader", då är den inte rätt riden och fodrad! Och tyvärr slimmar de flesta hästarna för mycket.

Jag rider in dem själv om jag har dem kvar så länge eller med hjälp av duktiga vänner där jag har uppsikt och huvudansvartet hela tiden om min egen tid inte räcker till. Helst sållar jag tidigt. Det kostar för mycket att behålla och föda upp hästar och då är det bättre jag säljer dem som föl. Dessutom präglas hästarna på mig och det blir svårare med uppbrott. Jag tycker det är bättre de kommer till sin nya ägare och präglas på dem. Och här är ännu ett problem. Hästar och islandshästar i synnerhet, präglas på sitt hem och mår väldigt dåligt av att både byta miljö och plötsligt få nya krav på sig samt känna at de är hos någon som inte hyser den kärlek som ägaren har. Bara det skapar ofta problem och viktnedgång. Jag tycker det är bättre hästen får stanna hemma och att man inte skaffar en unghäst med mindre att man lär sig att rida in den själv, men gärna med kunnig hjälp! Vem tusan skickar iväg sin hund på utbildning? Om man inte kan innan så finns det valpkurser, unghundskurser och diverse fortbildningar! Jag saknar det systemet och tänket bland hästar! Köper man ett föl och får hem det vid 8 månaders ålder har man faktiskt 4 år på sig att lära sig rida ordentligt och så pass väl så man klarar sin unghäst! Gå inte o vänta! Utbilda er och engagera er! Vad känns mer tillfredsställande och är mer läraktigt och ger hästen bäst tid än att göra det själv! De duktiga instruktörerna borde satsa på unghäst- och inridningskurser och vägleda folk. Det ger utbildade ryttare och minskar risken för de bakslag som ofta kommer när hästen kommer hem från en träning, eftersom man varit med hela tiden istället och ridning och hantering blir konsekvent!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka