Kräsen bland hingstar

Sv: Kräsen bland hingstar

:bow::bow::bow:
En "familjehäst" är ju precis som Silverkedjan skriver en trygg och säker, välriden häst. Det är ingenting som görs på 2-3 månader hur duktig och noggrann tränaren än är. Är själv utbildad unghästtränare från Holar och vet att det tar TID att ubilda en familjehäst, mycket längre tid faktiskt än en "tävlingshäst" eftersom de flesta som köper/letar efter en sån häst ofta har större möjlighet och vilja/kunskap att fortsätta att utbilda hästen (obs jag skriver ofta inte alltid).
Läser ganska ofta annonser där 1-3 åringar annonseras som blivande familjehästar, vilket ju känns löjligt, det finns ju inga garantier att just den hästen blir en bra familjehäst då så enormt stor del i hur hästen blir beror på just inridningen/utbildningen.

Helt rätt! För hur bra lynne hästen än har så kan människor förstöra genom felhantering, felfostran och felinridning! En häst kan födas med det bästa av psyken och vara ett ämne men om detta ämne inte byggs vidare på rätt sätt så förstör man det mer eller mindre! Det som kunde bli en bra familjehäst kan bli en problemhäst i fel händer och särskilt om träningen forceras vilket ofta innebär att hästen rids mer okänslig i mun och för skänkel istället för att ridas så man skyndar långsamt så den bibehåller sin naturliga signalkänslighet och lär sig läsa och uppskatta ryttarna.

Min bild av en familjehäst är en äldre trygg häst som fungerar som lärmästare. En sån häst tror inte jag man kan få utan att den är riden några år, desto fler desto bättre. Men problemet idag är kanske att det finns så många unghästar och få äldre (välridna) hästar.
Sesutom går många lugna trygga töltsäkra hästar till turridningsfirmorna. Och hästar som har gått på tur ridning i flera år är oftast avtrubbade och inte läpliga som läromästare när de sedan säljs därifrån.

Det verkar som om min affärsidé att sälja äldre, svenskfödda, välridna hästar är en bra idé.

Du lär säkert ha lätt att sälja dem om priserna inte är för höga men det är knappast lönande att föda upp dem själv och räkna inte med att få betalt för jobbet du lägger ner, tyvärr. Du hörde ju själv varför Gunnar Árnason satte lynnet som bas för aveln men ändå avlade på enbart toppstammat och för prestation: Det finns inga pengar i att avla familjehästar! Där är det stora dilemmat! Det kostar lika mycket att avla fram en familjehäst som en toppstammad tävlingshäst och det krävs betydligt längre tillridning och träning med tanke på den marknad hästen är ämnad för! Säljer man hästar för tävling så säljer man till erfaret folk och då kan ett par månaders tillridning räcka så man både själv får känna efter vad man avlat fram och så hästen går att provrida, men den behöver inte vara färdig utan det kan den nya ägaren fixa själv. Men en familjehäst, den måste vara färdig för sin uppgift, vilket tar sin tid. Men jag har stött på riktigt bra hästar som efter 2 månaders ridning och blott 5 år gamla funkat som familjehäst, pålitliga ochtrafiksäkra, men jag skulle aldrig sälja dem som färdiga och riskera att någon satte upp ett barn/total nybörjare och red ut på hästen, även om det är ett optimalt ämne!

Sedan beror det på var man bor. Här är konkurrensen stor då det finns gott om hästar och är nära till kontinten. Det är i stort sett omöjligt att sälja en islandshäst här över 45000 om den inte är det ultimata tävlingsämnet eller är otroligt vacker med en underbar utstrålning och läcker färg. Uppåt landet är ju prisena helt annorlunda och där kan jag tänka mig att det kan bli om inte stora pengar men möjlighet att tjäna någon krona på sin avel...

Men alla individer behöver väl inte vara äldre för att vara bra familjehästar?

Det som jag betäcknar en bra familjehäst är i första hand inte hur utbildad den här. Jag tycker det är en skillnad på en läromästare och en familjehäst.
Familjehästen ska kunna ridas av alla, barn som vuxna.
Medans en läromästare kan vara svårriden med mycket vilja, men kan lära en duktig person mycket.

Jag skulle kunnat sålt min häst som familjehäst när hon var 6 år. Hon är helt orädd, trygg i sig själv och gör det man ber henne om i stora drag :smirk: Skulle aldrig sticka, bocka eller stegra. Sååklart kan alla hästar det under akuta omständigheter. Men det är aldrig något som förekommit.

Men jag håller med föregående talare att det är fel att skriva i en annons på en unghäst att det är en blivande familjehäst. Då kan man likagärna skriva att den troligtvis kommer att vara en medelmåtta, det tolkar jag det som.

Det verkar som om min affärsidé att sälja äldre, svenskfödda, välridna hästar är en bra idé.

Det tror jag är en alldeles utmärkt affärsidé. Det som uppenbarligen saknas idag är välridna/välutbildade hästar.
Om man dessutom kombinerar detta med att inte ge avkall på varken lynne eller gångarter när man väljer sina avelsdjur, är vår erfarenhet att man dessutom får mycket bra betalt för sina uppfödningar. :)

Exakt.

Men inte 4 år.

Mina Freyfaxi avkommor hade nog fixat det som 4 åringar. Men fråga är hur länge...

Har ni läst artikeln om Tilde Höök i nya Ridsport? Ofta får hon i uppdrag att hitta familjehästar som ska uppfylla väldigt många önskemål exempelvis:
"Dottern i familjen behöver en häst som reagerar på lätta hjälper medan pappan ska lära sig att rida och då ska hästen inte vara så känslig, däremot viktbärande. Dessutom vill mamman tävla och då ska hästen vara välutbildad, pigg och uppmärksam.
- Alla de här kraven ställs aldrig på några andra typer av hästar, säger Tilde"

Inga dåliga krav om man säger så!!

Senast ändrad av en moderator:

Det känns som att de hästarna man hör om som sälja som familjehästar enbart är lugna och trygga att sitta på.
Gångarterna brukar sällan vara några höjdaregångarter. Men "pappan märker ändå inte om den töltar i travktakt eller inte". :crazy:

Det känns som att de hästarna man hör om som sälja som familjehästar enbart är lugna och trygga att sitta på.
Gångarterna brukar sällan vara några höjdaregångarter. Men "pappan märker ändå inte om den töltar i travktakt eller inte". :crazy:

Ofta används "familjehäst" som motsats till tävlingsbar.

Och att en hel familj UTAN ridkunskaper ridit en häst är sällan uppbyggligt för gångarterna :p

En del är säkert snälla nog, men vem ska hålla efter gångarterna ?

Mina "familjehästar" som passerat genom åren måste hela tiden ridas igenom och hållas i rätt form annars slutar de ge gångarterna gratis med nybörjare.

Utom en del ovanliga undantag. Min gamle Askur var alltid konstant oavsett ridning, och gamle töltmoppen Dreygur behöver bara en uppsträckning vart femte år eller så :D däremelllan kan nybörjare åka.

Min erfarenhet är att det är "säkrare" med fyrgångare utan för mycket laterala anlag som nybörjarmoppar. Finns det en möjlighet att rida hästen det allra minsta i passtakt brukar de allt för lätt hamna i inrotad grisepass efter något år.

Vilket är svårare och tar längre tid att korrigera.

*kl*

Byter lite ämne nu.

Har suttit och kikat runt på islandshingstar.se nu och kollat in bedömningar. Är benen islandshästarnas svaghet? Många har väldigt bra exteriörpoäng, men längre på benkvalitet och benställning.

Men alla individer behöver väl inte vara äldre för att vara bra familjehästar?

Det som jag betäcknar en bra familjehäst är i första hand inte hur utbildad den här. Jag tycker det är en skillnad på en läromästare och en familjehäst.
Familjehästen ska kunna ridas av alla, barn som vuxna.
Medans en läromästare kan vara svårriden med mycket vilja, men kan lära en duktig person mycket.

Jag skulle kunnat sålt min häst som familjehäst när hon var 6 år. Hon är helt orädd, trygg i sig själv och gör det man ber henne om i stora drag :smirk: Skulle aldrig sticka, bocka eller stegra. Sååklart kan alla hästar det under akuta omständigheter. Men det är aldrig något som förekommit.

Men jag håller med föregående talare att det är fel att skriva i en annons på en unghäst att det är en blivande familjehäst. Då kan man likagärna skriva att den troligtvis kommer att vara en medelmåtta, det tolkar jag det som.

Tror du missförstår vad jag skrivit eller blandat ihop vad jag skrivit för jag har inte skrivit att alla behöver vara äldre men ett ämne som det du beskriver blir ju knappast sämre med åren om det inte blir felhanterat, eller hur. Jag har själv köpt ett 6-årigt sto för 13 år sedan som redan då var en totalt trafiksäker familjehäst med 4 klockrena och lättväxlade gångarter som det bara behövdes minimala hjälper på och hon var blott riden ett år. Så nej, de behöver inte vara äldre. Jag har bla ridit in en 5-åring som kunde ridas ut av de flesta som ridit lite efter 2 månaders inridning och funkade även i mörker med pannlampa samt hade 4 klockrena och lättväxlade gångarter. Ett naturbegåvat ämne till familjehäst. Men inte helt färdig. Men om hon fått ett år till på sig så hon varit 6 år, så hade hon garanterat utvecklats så jag vågat sälja henne som barnhäst. Nu hamnade hon istället hos en tävlingsintresserad ryttare och efter det kan man inte kalla henne familjehäst mer...

Så även ett naturbegåvat familjeämne kan bli något helt annat än familjehäst. Men en rätt avlad familjehäst har så gott psyke så den i praktiken funkar för de flesta efter 1 år eller mindre, men eftersom folk ibland kan vara otroliga med vad de gör och kanske tro att den lilla 8-9-åringen klarar rida ut själv utan sällskap på en snäll men dock ung häst, så kör jag med försiktighetsprincipen. Jag vill inte höra att någon skadar sig på en häst jag sålt som färdig familjehäst, hur tokiga krav de än ställer på hästen. Dessutom kan ett miljöombyte, särskilt på en ung häst, göra den osäker, ledsen och lite obstinat över situationen, särskilt om de nya ägarna inte är ledare över hästen, och då kan det gå galet med den snällaste häst rätt fort... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

För mig är en riktigt bra familjehäst en häst med 4 rena och lättväxlade gångarter naturligt redan vid inridningen. Man behöver inte plocka fram varken tölt eller trav och den grisepassar inte. De kallas ibland för 4½-gångare och har lika lätt för alla 4 gångarterna skritt, tölt, trav och galopp. En sådan häst visar en ren tölt första gången man driver fram den samlat några steg och det enda som behövs är att träna upp tempo, steg och aktion. De är underbara och signalkänsliga och jag tycker att en nybörjare skall rida en sådan häst, inte en häst som slagit dövörat till! En häst som är signalkänslig ger respons på hjälperna, både när man gör rätt och fel och det är det facit nybörjaren behöver! Samtidigt skall den vara godmodig och alltid reagera på ett sådant sätt att den aldrig utsätter ryttaren för fara. Den får gärna vara av den typen att när den inte förstår ryttaren, för att denne talar ett otydligt språk, så stannar den och avvaktar tills ryttaren gör rätt och den förstått vad som krävs av den. Den skall helt enkelt bara göra rätt när ryttaren gör rätt!

*kl*

Byter lite ämne nu.

Har suttit och kikat runt på islandshingstar.se nu och kollat in bedömningar. Är benen islandshästarnas svaghet? Många har väldigt bra exteriörpoäng, men längre på benkvalitet och benställning.

Kan tänka mej att många är utåttåade?? Det är och har mina bästa tölthästar varit/är. Tycker inte just det är något större problem.

När det gäller benställning bedömmer de helt enkelt om benen är raka, de kollas både stillastående och så leder man dem i skritt och trav (tror jag) och då ska de inte "paddla" (vilket är ganska vanligt) eller ha ngn annan skevhet. Benkvalitet bedöms bla tjockleken på benen bla vill man att de ska ha ganska "grova" leder (vilket kanske rimmar illa med ökade krav på lättbyggdhet), tydligt mellandrum mellan sena och ben och så ska de förstås vara fria från gallor och annan vätska.
Detta var lite förenklat och kanske lite förlegat eftersom det är 10 år sedan jag läste avelskunskap på hólar (det är ju dessutom isländska kriterier och inte svenska, men de är väl ganska lika?)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka