Sv: Kräsen bland hingstar
Jag tycker utåttåande hästar töltar bättre. Eller är det en dum idé jag har?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan tänka mej att många är utåttåade?? Det är och har mina bästa tölthästar varit/är. Tycker inte just det är något större problem.
Ja.
De behöver inte tölta sämre.
Men "mina" hingstar Hýreygur och Tjaldur med 9-ben har supertölt. Raka starka ben med rejäla leder är inget HINDER för tölten.
Hur var det med Askur. Jag minns också honom som rak?
Askur var aningen fransysk när han bedömdes men när han blev bättre musklad rätade benen faktiskt upp sig en del.
Men det finns ju en enorm mängd Orrisöner med kulorna i behåll, nu tror jag faktiskt att "allt" sparas så det måste ju finnas möjlighet för dig att hitta grovt byggda Orriavkommor också. Sen var det ju så att man tidigt bildade ett bolag runt Orri som olika hästbönder i trakten köpte in sig i. I början innan han blev "ORRI" betäcktes alla möjliga ston med honom, nu kostar det så himla mycket att bara de "finaste" kostas på en Orribetäckning skulle jag tro.
Hästarna från Laugarvatni/Thoroddstadir passar väl också in på den typ av hästar du gillar?
Askur var aningen fransysk när han bedömdes men när han blev bättre musklad rätade benen faktiskt upp sig en del.
Du tog orden ur munnen på mig.
Jag har tränat och ridit in en hel del hästar och 2-3 månader räcker inte för att skapa en riktigt bra grund.
Det är så himla tråkigt att lägga ner så mycket arbete på en häst och sedan tar det oftast bara några månader och vips är det som om ingen träning gjorts överhuvudtaget. Varför kan inte folk lägga sina pengar på att lära sig rida ordentligt innan dem köper häst istället för att lägga det på träning av hästen efter det att dem köpt den...
Grunden i bra hästhantering är ju att hästen redan kan allt den ska kunna, den kan följa och lita på en ledare, den vill förutsäga oss och lyda på så små signaler som möjligt, det ligger i deras natur. Det är vi som måste lära oss!