Kräsen bland hingstar

Sv: Kräsen bland hingstar

Kan tänka mej att många är utåttåade?? Det är och har mina bästa tölthästar varit/är. Tycker inte just det är något större problem.

Jag tror alltid på att jämföra med de vilda och naturliga raserna när det gäller att hitta "facit". Vi vill ha raka ben, men är det optimalt? I naturen är oftast hästarna svagt utåttåade fram och än mer bak. De ursprungliga hästarna ligger vanligen mellan 130-140 och är 5-gångare. Tölten används tex ofta i nerförslut, särskilt i ojämn terräng och ger en möjlighet till snabb förflyttning nerför på ett säkrare sätt än trav och galopp. Passen är oftast fyrtaktig och kommer fram på helt plant underlag och gärna i nerförslut. Det är människan som vill ha raka ben och vi tror det är optimalt men jag tvivlar på att det är det.

På en hel del raser har denna eftersträvan efter raka ben lett till att fölet föds med tårna rakt fram men då hästen växer och inte minst då den musklar sig, vrids tårna inåt, vilket leder till att hästarna som vuxna är inåttåade och det är enligt veterinärer ett allvarligare fel som kan ge en massa problem medan utåttåade hästar sällan har problem om det inte är extremt. På de flesta hästraser har man avlat bort tölt och pass och fått hästar med betydligt mindre rörlighet i lederna jämfört med vildhästen och islandshästen. De stora raserna har man försökt göra än större och i takt med det har hållbarhet och livslängd minskat. Nu beror denna givetvis avanvändningen också men det är 3 ggr så dyrt att försäkra ett halvblod i samma summa som en islandshäst, fjordhäst eller korsningsponny, beroende på att de har sämre skadestatistik och det är mer utförsäkring.

I naturen har hästen en bred och djup bål. Bredden mellan benen gör hästen stadigare och starkare i sidled, den kan lättare parera en knuff fråbn en annan häst i flocken eller från ett rovdjur, utan att ramla. Bredden och djupet ger stor plats till lungorna med bättre lungkapacitet och uthållighet samt ett brett bäcken ger lättare födslar. Ett runt och fint kors och en rejäl rumpa, som är hästens motor, ger styrka, påskjut och snabbare acceleration och ökar hästens möjlighet att komma undan rovdjur.

Vi människor tror oss många ggr veta bättre än naturen men jag vet ärligt talat inte något fall där det inte visat sig att naturen vet bäst. Så jag försöker hålla mig så nära det ursprung som naturen skapat som möjligt i hopp om en frisk, stark, välmående, långlivad, stark, snabb och uthållig häst som är stadig, med god balans och säker på foten samt har lätt att föda fram sin avkomma. Jag tror inte på att avla efter modenycker och prestationsresultat på en ovalbana med plant underlag.

Den levande legenden Órri med sin stadiga och kraftiga byggnad och korta och kraftiga men högt ansatt och välresta hals, är den typ av häst jag gillar bäst. Tyvärr så sparar man inte på de avkommor som har Órris exteriör utan man försöker kombinera Órris ridegenskaper med ston så man erhåller mer lättbyggda hästar med lång hals. Den enda fördel jag kan se med en lång och smal hals, är att hästen inte blir lika stark i hals och nacke i jämförele till ryttaren. Men eftersom faktisk rygg och hals, manke och bog, hänger samman i muskler så undrar jag hur mycket hästen förlorar i styrka ui ryggen när bringan görs smalare och mindre djup samtidigt som halsen görs längre och smalare. I praktiken innebär det att muskelmassan minskar i frampartiet. Det gör hästen mindre stark i frampartiet. Underlättar för en ryttare som rider med muskelkraft i händerna då hästen blir mindre stark för ryttaren och lättare att böja, men hur påverkar det hästens samlade bärighet och styrka?

Jag är skeptisk och jag håller mig till det som känns mest likt naturens eget urval och tycker en häst skall vara så känsligt inriden och hanterad så jag slipper använda en massa muskelkraft när jag rider och då gör det inget om den har en rejäl hals, nacke och bringa! Den skall bära sig själv inte av min hand och den skall vara känslig i munnen och lyssna på små signaler samt byggd för egen bärighet och samling, som Órri!

Men det finns ju en enorm mängd Orrisöner med kulorna i behåll, nu tror jag faktiskt att "allt" sparas så det måste ju finnas möjlighet för dig att hitta grovt byggda Orriavkommor också. Sen var det ju så att man tidigt bildade ett bolag runt Orri som olika hästbönder i trakten köpte in sig i. I början innan han blev "ORRI" betäcktes alla möjliga ston med honom, nu kostar det så himla mycket att bara de "finaste" kostas på en Orribetäckning skulle jag tro.
Hästarna från Laugarvatni/Thoroddstadir passar väl också in på den typ av hästar du gillar?

Ja.

De behöver inte tölta sämre.

Men "mina" hingstar Hýreygur och Tjaldur med 9-ben har supertölt. Raka starka ben med rejäla leder är inget HINDER för tölten.

Det var då inte menigen låta som raka ben skulle vara SÄMRE. Bara jag som haft bra utåttåade hästar.

Hur var det med Askur. Jag minns också honom som rak?

:bow:
Du tog orden ur munnen på mig.
Jag har tränat och ridit in en hel del hästar och 2-3 månader räcker inte för att skapa en riktigt bra grund.
Det är så himla tråkigt att lägga ner så mycket arbete på en häst och sedan tar det oftast bara några månader och vips är det som om ingen träning gjorts överhuvudtaget. Varför kan inte folk lägga sina pengar på att lära sig rida ordentligt innan dem köper häst istället för att lägga det på träning av hästen efter det att dem köpt den...
Grunden i bra hästhantering är ju att hästen redan kan allt den ska kunna, den kan följa och lita på en ledare, den vill förutsäga oss och lyda på så små signaler som möjligt, det ligger i deras natur. Det är vi som måste lära oss!

Men det finns ju en enorm mängd Orrisöner med kulorna i behåll, nu tror jag faktiskt att "allt" sparas så det måste ju finnas möjlighet för dig att hitta grovt byggda Orriavkommor också. Sen var det ju så att man tidigt bildade ett bolag runt Orri som olika hästbönder i trakten köpte in sig i. I början innan han blev "ORRI" betäcktes alla möjliga ston med honom, nu kostar det så himla mycket att bara de "finaste" kostas på en Orribetäckning skulle jag tro.
Hästarna från Laugarvatni/Thoroddstadir passar väl också in på den typ av hästar du gillar?

Tog bara Órri som exempel och hur man hanterar aveln på honom och riktar aveln åt mer lättbyggt. Jag har de hästar jag vill ha, så det är lugnt, men Órri är så välkänd så det är ett bra exempel på den typ av häst jag gillar!

Askur var aningen fransysk när han bedömdes men när han blev bättre musklad rätade benen faktiskt upp sig en del.

Det är just det jag menar att musklerna vinklar in tårna och därför bör en ung häst eller ett föl vara utåtåad och resultatet blir ofta raka ben efter träning. Och som du säger så behöver inte och brukar inte en häst som är uttåad tölta sämre. Och frågan är vilken häst som håller bäst???

:bow:
Du tog orden ur munnen på mig.
Jag har tränat och ridit in en hel del hästar och 2-3 månader räcker inte för att skapa en riktigt bra grund.
Det är så himla tråkigt att lägga ner så mycket arbete på en häst och sedan tar det oftast bara några månader och vips är det som om ingen träning gjorts överhuvudtaget. Varför kan inte folk lägga sina pengar på att lära sig rida ordentligt innan dem köper häst istället för att lägga det på träning av hästen efter det att dem köpt den...
Grunden i bra hästhantering är ju att hästen redan kan allt den ska kunna, den kan följa och lita på en ledare, den vill förutsäga oss och lyda på så små signaler som möjligt, det ligger i deras natur. Det är vi som måste lära oss!

Mitt i prick! Gå på kurs både innan man skaffar häst och med sin häst istället för att lämna den på träning hela tiden!

Varför man vill visa hingstar första gången vid 4 års ålder är för att man vill se dess medfödda talanger utan att vara alltför påverkade av träning och miljö. Vilket jag anser helt riktigt. Sen är ju inte alla mogna för det på grund av t ex dålig uppväxt/uppfödning.

Innan jag använder en hingst kontrollerar jag först via World Fengur deras bakgrund, hur många och vad de själva, deras mor och far samt mor- farföräldrar producerat i bedömda avkommor.

Att hingsten själv är högt bedömd är inte det viktigaste, det viktiga är vad det blivit av avkommorna.

Dessutom bör jag vara medveten om mitt stos lämplighet att fortplanta sig eler ej.

Jag förstår den tanken Margaretha men samtidigt ser vi att det lett till att man i praktiken börjar träna hästarna ett år tidigare och rider in dem redan vid tre! Så frågan är, hur opåverkade är de egentligen? Och vara kommer det att sluta? Med kvalitetstävlan vid 3 som hos halvbloden??? Har vi verkligen utvecklat rasen så att från att det rekommenderades att inte rida in islandshästen för 5 år så skall vi börja vid 3 eller än tidigare??? Jag har svårt att tro det och jag har svårt att tro att det inte kommet bakslag! Dessutom kan ju den ena haridits i ett år och den andra bara tre månader. Men man kanske påstår att den som ridits ett år bara tränats tre månader i alla fall!

Tyvärr finns det inget system som är rättvist. Det har man insett på Island och det var därför som man startade det här med att låta eleverna på Hólar göra en bedömning av unghästarna de red in kontinuerligt under hela inridnings-/tillridningsfasen. Man skulle göra bedömning utifrån hur hästen var från början och sedan kontinurerligt. Man gjorde/gör(?) omdömen om naturlig fallenhet för gångarterna, hur den är i gångarterna, hur den är att samarbeta med, hur lättlärd, gur snabbt den utvecklads osv. Jag vet inte hur det projektet har fallit ut men det låter mer rättvist. Men ändå finns den mänskliga faktorn och personkemin kvar. Det är ju så att en ryttare är inte den andre lik och alla ryttare och hästar passar inte tillsammans. En del hästar går tillsammans med de flesta ryttare, andra bara med ett fåtal men då går de så himla bra med den ryttaren.

Något helt rättvist system finns inte och alla har kanske inte heller råd att lämna sin häst till en sådan typ av inridning och det är kanske också vanskligt med unga oprövade ryttare? För att känna mig själv så säker som möjligt på att jag avlar på det jag vill ha och att det passar mina ston, så har jag till sist konstaterat för egen del är att jag antingen endast använder hingstar jag känner till väl själv, träffat och handskats med samt ridit och sett hur de rör sig fritt i hagen utan människans inverkan, dvs deras naturliga förutsättningar, eller använder kända kort där jag vet att jag fått bra avkommor och gillar den hingstens avkommor, som tex Segull för min del, och för den mindre erfarne/mer osäkra avlaren rekommenderar jag att välja utifrån det sistnämnda kriteriet och gå på "säkra kort" som Maggan lite beskriver, fast där lägger jag till att jag mer utgår från de avkommor jag träffat inte efter bedömda avkommor, dels för att jag i första hand vill ha en bra och lättränad och lätthanterlig ridhäst och vill då se att hingsten mestadels ger sådana och inte i första hans proffstränade bedömda avkommor som jag inte vet om de kan ridas kontrollerat av en medelbra ryttare i skog och mark och i rena och bra gångarter. Dels för att endast ca 5% bedöms och bara de bästa. Jag vill veta vad hingsten ger i genomsnitt och de bästa har kanske fått sitt bästa från en mycket bra mamma, som faktiskt spelar minst lika stor roll som hingsten...! En del hingstar slår igenom på sina avkommor och är starka nedärvare, andra hingstar ger väldigt olika avkomma beroende på vilket sto de betäcker.

Sedan krävs det både kunskap, känsla och intuition när det gäller att kombinera sto och hingst. Ett bra sätt är att välj ett avelssto med de egenskaper du vill ha och en liknande hingst med de egenskaper du vill. Det är störsts chans att veta vad man får om man avlar på två liknande individer. Kombinerar man två olika, i förhoppning om att den ena skall kompendensera vissa egenskaper hos den andra och tvärtom, riskerar man i lika hög grad att få det sämsta från båda som det bästa och i regel något mitt emellan. Och som regel nr 1: använd inte en häst i avel om den har en egenskap du inte vill ha hos avkomman! Chansen är minst 50% att du får just den egenskapen hos avkomman! Mao, se till att du tycker om och accepterar ditt avelsdjurs egenskaper, vare sig det är sto eller hingst. Om alla tänkt så inom halvblodsaveln när det gäller lynnet, hade inte så många svårridna eller oridbara hästar hamnat i avelsboxen och inte halvblodet fått det rykte den fick! En häst som har ett lynne man inte är nöjd med, skall man inte avla på!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka