Har ni Swedbank så är jag inte det minsta förvånad.Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att jag måste kolla med Bukeoraklet om vad som anses normalt och inte.
Bakgrundsinfo:
Jag och min sambo äger tillsammans en lantbruksfastighet. Köptes kontant för x antal miljoner år 2019. Vi har en egen firma som omsätter bra och jag har även en visstidsanställning (heltid, bra betalt). Det finns ett litet bottenlån på ett par hundratusen sen ett par år tillbaka (togs när jag var student, inga bekymmer). Nu sökte vi på nytt för att fortsätta med lite renoveringar, samma summa, ett par hundra tusen.
Till att börja med så skickade vi in låneansökan för ca ett halvår sedan. Först efter ett par månader så fick vi kontakt med banken. Då begärde man in årsredovisning och deklaration för 2021, preliminär resultat- och balansräkning för årets tre första månader och mitt anställningsbevis. Så långt allt gott. Sen blev det återigen radiotystnad från banken och sen visade det sig att vår tilldelade bankkontakt hade varit stand-in för en mammaledig som nu hade kommit tillbaka.
Uppenbarligen gjordes ingen överlämning alls, utan våra papper som vi skickat begärdes in på nytt och vi fick samtal från banken där vi igen skulle förklara vad lånet skulle gå till. "Allmänna renoveringar" blev svaret (precis som i ansökan), bland annat kök, isolering av vind och dylikt som görs när man måste rusta upp hem och gård. Här är vi ju något frustrerade över att det gått så lång tid för att ens få svar på låneansökan, och något irriterade över att samma papper som de redan fått för länge sen begärs in igen. Men - nu skulle lånehandlingarna beställas och vi skulle bara skriva på dessa och skicka tillbaka, sades det.
Fram tills i fredags. Då får vi ett nytt mail där de begär in underlag för det vi angett; kök, murning, isolering av vind. De vill ha kalkyler, offerter och redan utställda fakturor.
Nu är vi så hopplöst uppgivna på detta att vi bara funderar på att skita i det. Visst, renoveringen kommer ta längre tid och vi får väl ta från sparkontot istället, men brukar det gå till såhär när man ska ta ett litet bottenlån för renovering? Det känns mest som ett otroligt krångel, för att inte tala om dålig kundservice. Är det brukligt att begära in ett så specificerat underlag (dessutom flera månader efter att ansökan gjordes)? Vad är era erfarenheter?
De verkar ha betalt för att kränka sina kunder.
Jag bytte bank så fort som jag kunde.
Vi satt fast i ett gammalt statligt lån som hade haft räntebidrag.